تناسب اندام ، فقط مختص بزرگسالان نیست. این روزها مشکلات ناشی از چاقی و بیماری‌های قلبی در کودکان  از همیشه‌ شایع‌تر شده است.  مهم نیست که ما تا چه حد سعی در انکار و نادیده گرفتن این واقعیت داریم، ما هر چه آنرا انکار نماییم، باز هم این واقعیت تلخ، همچنان سرجای خودش باقی‌ست.   مشکلات عدم تناسب اندام در کودکان،  ناشی از عدم تحرک کافی آنها است.

امروزه روز، به خصوص در عصر دیجیتال، از وقتی پای تلفن‌های هوشمند و تب‌لت ها به زندگی انسان باز شده، عملا میزان حرکت ما خیلی کمتر از گذشته شده و این در مورد کودکان نیز مصداق دارد.

دیگر آن زمانهای خوب گذشته که کودکان بیشتر اوقاتشان را  در حیاط خانه، در حال بازی‌ و جنب وجوش بودند، گذشته است.  بچه‌های امروز، هیچ حرکتی ندارند و همین است که انواع بیماری‌های ناشی از چاقی دارد به سراغشان می‌آید.

اما خبر خوب اینکه، مثل همیشه دانش بشری، دست روی دست نگذاشته، و دانشمندان پس از شناخت این معظل، در پی تحقیق و بررسی به منظور اختراعی بودند که بتواند به طرزی خلاقانه این مشکل را حل کند.  آنها توانستند اختراع بزرگی در این زمینه داشته باشند که به کودکان اجازه می‌دهد همچنان که با تلفن‌های همراه خود بازی میکنند، پر جنب و جوش و سالم نیز باقی بمانند.

بعبارتی دیگر، کودکان به طور همزمان هم بازی اپلیکیشنی و مجازی میکنند و هم بازی فیزیکی و واقعی.

تناسب اندام در کودکان

طرز کار اپلکیشین و  ردیاب های تناسب اندام

  • بررسی غذا خوردن

به طور قطع یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای کنترل وزن در کودکان و داشتن  تناسب اندام، کنترل داشتن بر روی غذاخوردن کودک است. ردیاب های تناسب اندام، به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید برنامه غذایی خوبی برای کودکان داشته باشید. این ردیابها، میزان مصرف کالری در فرد را مشخص می‌کنند.   بسیاری از ردیابهای پیشرفته‌ی تناسب اندام،  این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند که بتوانید میزان کالری غذاها را قبل از خوردنشان اسکن نمایید.

علاوه بر این، ردیابهای تناسب اندام مرتبا شما را در جریان میزان کالری مصرف شده و سوزانده  شده در بدن کودک نیز قرار می‌دهند.  به این ترتیب شما پس از غذا دادن به کودک خود ، می‌توانید سفر کالری در بدن  او را دنبال کنید و متوجه شوید چه میزان کالری وارد بدن شده، چه میزان سوخته شده و چه میزان باقی مانده است.  این امر، سلامتی  کودک شما به لحاظ داشتن تناسب وزنی، تضمین می‌کند.

  • انگیزه دادن به کودکان برای راه رفتن و فعالیت بدنی

هر چند اپلیکیشین و ردیابهای تناسب اندام ، عملکردهای مختلف و متفاوتی دارند اما هدف اصلی آنها، وادار کردن کودکان( و حتی بزرگسالان)  به حرکت کردن است.

منظور از حرکت، هر نوع فعالیت فیزیکی است. چه در قالب راه رفتن،  چه ورزش کردن، و یا جست و خیز و غیره. همه‌ی اینها قابل تنظیم هستند.  ردیابهای فعال تناسب اندام ، مرتبا بر روی صفحه نمایشگر خود پیام‌های انگیزه بخشی را به کودکان نشان می‌دهند تا آنها را تشویق به فعالیت های بیشتر بدنی نمایند.  این ردیابهای تناسب اندام ، ساختاری شبیه به اپلیکیشن‌های بازی دارند اما به جای اینکه فقط با انگشت اشاره کار کنند،  با حرکت‌های بدنی کودک کار می‌کنند. در این روش،  ورزش و بازی دیجیتال درهم ادغام شده است.

مزیت این بازی‌ها نسبت به بازی‌های ویدیویی این است که راحت‌تر می‌توانند باعث حرکات فیزیکی  مختلف در کودک شوند و کودکان را برای ورود به مرحله بعدی بازی، تشویق کنند تا یک فرایند دائمی‌ و روزانه برای فعالیت بدنی ایجاد نمایند.

  • امکان ساختن اهداف مختلف در بازی

اپلیکشین و ردیاب‌های تناسب اندام ، چگونه به کودکان انگیزه می‌دهند؟ پاسخ این است : از طریق ساختن هدف و تشویق کودک برای رسیدن به آن هدف.

شما می‌توانید از طریق ایجاد یکسری اهداف یا یک هدف روزانه،  از طریق اپلیکیشن ، کودکتان را تشویق نمایید تا هر روز برای دستیابی به آن اهداف، با این اپپلکیشن بازی کند.  در این بازی‌ها، هدفهای گوناگونی از طریق بالا رفتن از پله‌ها یا راه رفتن چندین متری یا جست وخیز کردن، وجود دارند، هر چند هدف اصلی،  کم شدن وزن و سوزاندن کالری اضافه کودک است و این بازی‌ها صرفا یک وسیله برای رسیدن به هدف اصلی‌ هستند.

البته بسته به این کودک شما در حال انجام چه نوع تمرین بدنی است،  می‌توانید اهداف متفاوتی برای او در نظر بگیرید و سپس حرکت او را به طور روزانه رصد کنید.

اپلیکشین و ردیاب‌های تناسب اندام ، شما را از آنچه که کودکتان توانسته انجام دهد با خبر می‌سازد.  مثلا به شما خبر می‌دهد که  ۲۰% از هدف روزانه محقق شده و ۸۰%  از آن باقی مانده است.  همچنین شما می‌توانید نوع بازی‌ها را براساس قوای بدنی کودکتان تنظیم  نمایید.

  • چرا ردیابی فعالیت های بدنی؟

ردیابی میزان فعالیت بدنی، چه فایده ای دارد؟  این ردیابی به خصوص در مورد کودکان کاربرد زیادی دارد چون اگر از آنها بپرسید امروز چقدر فعالیت بدنی داشتی،  نمی‌توانند به طور دقیق به شما پاسخ دهند. به همین دلیل است که ردیاب‌های تناسب اندام ، به صورت بازی‌های موبایلی شکل گرفته و شما بعنوان والدین، می‌توانید این ردیاب را مثل ساعت، به مچ دست  خود ببندید و سپس مشاهده کنید که  چطور تمام فعالیتهای بدنی فرزندتان در طول روز به طور کامل ثبت می‌شود و بر روی اپلیکیشن ردیاب قابل مشاهده است.

این ردیابی چه در مورد میزان کالری وارده به بدن باشد و چه در مورد تعداد قدمهایی که فرزند شما پیاده روی می‌کند و یا میزان آب و مایعاتی که می‌ نوشد یا مقدار خوابی که در طول شبانه روز دارد را ، تحت کنترل شما قرار می‌دهد و می‌توانید در بهبود این تمام فرایند ها و فعالیت های کودکتان به سمت سلامتی او گام بردارید و تصمیمات لازم را اتخاذ نمایید.

  • امکان رقابت با سایر دوستان

یکی از دلایل استفاده از تلفن‌های هوشمند و تب‌لت ها توسط کودکان،  این است که این وسایل به آنها قابلیت اجتماعی بودن را می‌دهند و آیا به نظرتان این یک بازی برنده برنده نخواهد بود  اگر کودکان بتوانند از این اپلکیشین به صورت رقابتی هم استفاده نموده و هم خود و هم دوستانشان شروع به ورزش و فعالیت بدنی کنند؟

قطعا بله.

خوشبختانه این اپلیکشین های بازی، دارای بخش رقابتی نیز هستند.  کودکان با افزودن دوستانشان به این بازی، می‌توانند به همراه آنها در یک رقابت ورزشی چالشی شرکت کنند و میزان فعالیت همدیگر را چک کنند و کسی که برنده می‌شود جایزه می‌گیرد.  بخش رقابتی این بازی‌ها باعث میشود که بازی از حالت تک نفره و خسته کننده خارج شود و مهیج تر شود و انگیزه بیشتری برای بازی با این اپلیکشین به کودک میدهد، که در نهایت، همه‌ی این بخش ها، منجر به سلامت بدنی  کودکان می‌شود.

 

  • فعالیت فیزیکی در میان مشغله‌های روزانه بزرگسالان

در زمانه پر مشغله کنونی، بزرگسالان نیز در خطر کم فعالیتی قرار دارند. اما می‌توان راههای خلاقانه‌ای پیدا کرد تا در لابلای زندگی روزمره، بتوانیم فعالیت بدنی نیز داشته باشیم.
با اینفوگرافی زیر همراه باشید: (روی عکس ها کلیک نمایید)

فعالیت بدنی در بزگسالانفعالیت بدنیفعالیت بدنی


ترجمه اختصاصی مجله قرمز

منبع : Kidsworldfun