موضوع امنیت در فضای اینترنتی بسیارحائز اهمیت است و چنانچه هر سایتی، اعم از فروشگاه های اینترنتی یا سایت های خبری و غیره، خود را نسبت به این حملات ایمن نکنند، ممکن است صدمات قابل توجهی شامل حالشان گردد. در این مقاله از مجله قرمز، به بررسی موضوع مهم امنیت در فضای مجازی و اینترنتی می‌پردازیم.

حملات سایبری به انواع کامپیوترها – نفوذ از طریق اینترنت

به تازگی یک حمله‌ی سایبری در فضای اینترنتی شیوع پیدا کرده است که شرکت های اینترنتی در حال انجام اقداماتی برای جلوگیری از اختلال در سیستم هایشان توسط این حمله‌ی سایبری می‌باشند. شرکت پستی فِدِکس (FedEX) در میان شرکت‌هایی است که تحت تاثیر این حمله قرار گرفته‌اند. دولت و فعالان کسب و کار، در حال انجام اقداماتی هستند و سرعت پیشروی این حمله‌ی سایبری را کم کرده‌اند اما نتوانستند آن را کاملاً نابود کنند.

تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار کامپیوتر در بیش از ۱۵۰ کشور، توسط این حمله‌ی سایبری بین المللی آسیب دیده‌اند. اما به نظر می‌رسد که این تعداد، در حال افزایش نباشند. بسیاری از افراد در حال رمزگشایی از این حمله هستند ولی تا آن زمانی که بتوان این حمله را به طور کامل مهار کرد، باید همه‌ی افرادی که کسب و کارشان به رایانه وابسته است، از جمله فروشگاه های اینترنتی، اقدامات احتیاطی در مورد امنیت را انجام دهند.

ورژن جدیدی از این حمله‌ی سایبری نیز پس از حمله‌ی اولیه وارد شد که به تعداد دیگری نیز نفوذ پیدا کرده و آسیب رسانده است. این حمله، سایت‌های زیادی را از سراسر جهان، از اروپای شرقی تا امریکا و آسیا آسیب رسانده است. از جمله می‌توان به سایت سلامت ملی انگلیس، سایت وزارت کشور روسیه، تعدادی از سازمان‌های دولتی در چین، سایت شرکت خودروسازی نیسان و رنو، سرویس لجستیکی فدکس و سایر شرکت ها و همچنین سیستم‌های کامپیوتری بیمارستان‌ها اشاره کرد.

امنیت سایت ها و فروشگاه های اینترنتی

شرکت رنو، تولیدات خود را در بعضی از کارخانه‌ها متوقف کرد تا بتواند از شیوع ویروس جلوگیری نماید. البته کارخانه‌ی نیسان با همان روال قبلی در حال تولید کردن محصولات خود است و به نظر می‌رسد ویروس مورد نظر اختلالی در تولید این شرکت به وجود نیاورده است. وزارت کشور روسیه هم بیان کرده که ۱۰۰۰ کامپیوتر آن‌ها تحت تاثیر این حمله‌ی سایبری قرار گرفته‌اند که کمتر از ۱% از کل کامپیوتر‌های آن‌ها می‌باشد. شرکت نفت ملی چین اعلام کرده که برخی از ایستگاه‌های آن‌ها دچار اختلال در اثر این ویروس شده‌اند و حدود ۸۰% از آن‌ها را مجدداً به شبکه متصل کرده‌ایم. کامپیوترهایی از سایر کشورها مثل ژاپن، کره‌ی جنوبی، اندونزی و شماری دیگر نیز در اثر این ویروس صدماتی دیده‌اند.

چه کسانی نباید زیاد در مورد امنیت در فضای اینترنتی نگران باشند؟

افرادی که از یک سیستم امنیت معتبر برای اطلاع یافتن از وجود خطر اینترنتی استفاده می‌کنند، نگران این حملات سایبری نیستند. برای مثال، جان اَلِن (John Allen)، مدیر‌عامل خرده فروش اینترنتی Ivory Ella که فروشنده‌ی تی شرت به صورت اینترنتی است، بیان کرده که به دلیل استفاده از یک تامین کننده‌ی زیرساخت تجارت الکترونیک برای سایتشان – به نام Shopify – نگران هیچ حمله‌ی سایبری نیستند. چرا که به محض این که یک خطر سایت آن‌ها را تهدید کند، Shopify آن‌ها را مطلع می‌نماید.

هَکِر ها و باج گیری برای بازگرداندن اطلاعات کامپیوتر

هکر‌ها، از ابزار‌هایی استفاده کرده‌اند که پس از حمله به یک کامپیوتر، فایل‌های آن را پنهان می‌کند، دسترسی به آن‌ها را غیر ممکن می‌سازد و برای بازگرداندن اطلاعات کامپیوتر، درخواست باج می‌کند و شما باید هزینه‌‌ای را بپردازید تا اطلاتتان را به شما برگرداند. این هزینه در بیت کوین (که یک واحد پولی اینترنتی است) برابر ۳۰۰ دلار می‌باشد.

حمله‌ی سایبری اخیر به قدری گسترده بود که به نظر می‌رسد شرکت مایکروسافت باید قابلیت‌های خود را بهبود ببخشد. مسلم است که فعلاً راهی برای مشتریان نیست تا خود را در برابر این گونه خطرات ایمن کنند به جز این که سیستم‌های خود را به روز (آپدیت) نمایند تا از نظر امنیت خیالشان تا حدی راحت باشد. مایکروسافت یک آپدیت جدید در همین ماه مه قرارداده بود و شرکت‌هایی که سریعاً این به روز رسانی را بر روی سیستم‌های خود انجام داده بودند، دچار آسیب نشدند. اما به هر صورت، باید سرویس‌های مایکروسافت به قدری قوی باشند که اجازه‌ی دسترسی هکرها به آن، تا این اندازه گسترده و جدی را ندهند.

امنیت سایتها

بر اساس تخمین‌ها، به نظر می‌رسد که این هکرها تا‌کنون حدود ۵۰ هزار دلار از این راه به دست آورده‌اند و این رقم در حال افزایش است. در سال گذشته، یکی از بیمارستان‌های مراقبت حاد، ۱۷ هزار دلار به یک هکرِ کلاهبردار که سیستم‌ها و فایل‌های کامپیوتری او را دزدیده بود پرداخت کرد تا بتواند اطلاعات را بازگردانی کند.

حدود ۵۰% از آسیب دیدگان توسط این ویروس، آی پی کشور روسیه را داشته‌اند و بعضی از افراد نیز حدس و گمان هایی زده‌اند که شاید هکر، از کشور روسیه باشد.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

طبق گزارش Staff and Bloomberg ، منتشر شده در ماه مه سال ۲۰۱۷؛ منبع : digitalcommerce360.com

  • برای خواندن مطالب بیشتر در مورد امنیت در فضای مجازی، پیشنهاد می‌شود به مقاله ایمنی ویندوز رجوع کنید.
  • لطفاً اگر نظر یا پیشنهادی دارید، با ما در میان گذارید.