مدل ۲۰۱۸ خودروی Nissan Leaf یکی از جدیدترین محصولات شرکت خودروسازی نیسان به شمار می‌رود. خودرویی که البته هنوز به طور رسمی رونمایی نشده است و انتظارها برای رقم خوردن این اتفاق همچنان ادامه دارد. با این حال هرازگاه شاهد پخش اطلاعاتی از جدیدترین مدل خودروی Nissan Leaf هستیم که از جهات مختلف نظر علاقه‌مندان خودرو را به خود جلب می‌کند. در مطلب پیش رو قرار است به همین اطلاعات در کنار برخی جزئیات منتشر شده از این خودرو بپردازیم. پس در صورت تمایل می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی این مطلب همراهی کنید.

هم‌اکنون چیزی نزدیک به یک ماه است که خودرودوستان با اخبار جسته و گریخته‌ی مربوط به مدل ۲۰۱۸ خودروی Nissan Leaf روبرو هستند. اخبار و اطلاعاتی که بد نیست تمام آن‌ها را به شکل یک کاسه از نظر بگذرانیم.

شکار مدل ۲۰۱۸ خودروی Nissan Leaf در خیابان

شرکت نیسان قرار است به زودی مدل جدید خودروی Nissan Leaf را به شکل رسمی به خودرودوستان معرفی کند. امری که بنابر برنامه‌ریزی‌های موجود از طریق انتشار تصاویر و ویدیوهای تبلیغاتی فراوانی رقم خواهد خورد. مسلما این تصاویر و ویدیوهای تبلیغاتی باید پیش از پخش تهیه و ضبط شوند. فرآیندی که نیسان ترجیح داده آن را دور از چشمان دیگران انجام دهد. با این حال این روزها پنهان کردن اخبار مهم از چشم دیگران کار چندان راحتی نیست. به خصوص در شرایطی که افراد دوربین به دست و موبایل به دست همیشه در همه جا حضور دارند.

در واقع همین حضور پررنگ و سبز پاپاراتزی‌ها بوده که موجب شکار خودروی Nissan Leaf هنگام تهیه شدن برخی فیلم‌ها و تصاویر تبلیغاتی مربوط به آن در کشور نروژ شده و پخش نخستین اطلاعات مهم از محصول جدید نیسان را به همراه داشته است (همین تصاویری که در متن پیش رو مشاهده می‌کنید و به دلیل شکار پنهانی تار هستند). البته در کنار این تصاویر واقعی، به تازگی تصاویر مفهومی دیگری نیز از این خودروی جدید در اختیار خودرودوستان قرار گرفته که شمایی از بدنه‌ی خودروی Nissan Leaf را از نمای بسیار نزدیک به نمایش درآورده است.

خانواده برگ

این تصاویر بر نمایش خواص آیرودینامیکی مدل ۲۰۱۸ خودروی Nissan Leaf تمرکز یافته‌اند و بر این نکته دلالت دارند که محصول جدید شرکت نیسان (در قیاس با مدل‌های مشابه) ارتفاعی نزدیک‌تر به سطح زمین دارد تا هنگام حرکت در سرعت‌های بالا، ثبات سرعت آن بیش از پیش حفظ شود.

برداشت‌ها از ویژگی‌های ظاهری خودروی Nissan Leaf

مدل جدید خودروی Nissan Leaf نسل دوم از خانواده‌ی Leaf (برگ) محسوب می‌شود و یک خودروی الکتریکی به شمار می‌رود. از آن‌جا که تاکنون شرکت نیسان هیچ اشاره‌ای به مشخصات مهم این خودرو نکرده است، اطلاعات مربوط به آن را باید از طریق تصاویر منتشر شده‌ی این خودرو یا اظهارات پیشین اعضای شرکت نیسان در رابطه با آن استخراج کرد.

بنابر تایید مهندسان شرکت نیسان، مدل ۲۰۱۸ خودروی Nissan Leaf با الهام از بال‌های هواپیما طراحی شده است. شکل و شمایلی که با متقارن ساختن جریان هوا این اجازه را به محصول جدید شرکت نیسان می‌دهد که به شکل نرم‌تر، روان‌تر و کارآمدتری روی جاده و خیابان به حرکت درآید.

گذشته از این موضوع، با دقیق شدن به تصاویر منتشر شده از مدل ۲۰۱۸ خودروی Nissan Leaf می‌توان مشاهده کرد که چراغ‌های جلوی عضو فعلی خانواده‌ی Leaf که چشم حشره‌ها را تداعی می‌کند، در عضو جدید این خانواده به چراغ‌هایی با شکل و شمایل مشبک تبدیل شده‌ است.

در این میان وجود تغییرات مشابهی را هم می‌توان در ظاهر این خودرو (با توجه به تصاویر شکار شده از آن در کشور نروژ) با طرح‌های ابتدایی ارائه شده از این خودرو مشاهده کرد. به گونه‌ای که طراحی متفاوت ظاهر مدل جدید خودروی Nissan Leaf (که در نخستین طرح‌های ارائه شده از این خودرو مشاهده می‌شد) هم‌اکنون جای خود را به ظاهر عادی‌تری داده است که بسیاری جزئیات مربوط به آن در مدل‌های فعلی ساخته شده به دست شرکت نیسان نیز مشاهده می‌شود. در واقع نمونه‌ی فعلی مدل ۲۰۱۸ خودروی Nissan Leaf (که به تازگی در نروژ مشاهده شده است) از لحاظ ظاهر، بیش از طرح‌های ابتدایی این محصول به خودروهای فعلی شرکت نیسان شباهت دارد.

خودروی لیف

با این حال به نظر می‌رسد که نسل دوم از خانواده‌ی Leaf به لحاظ طراحی ظاهری و فنی تحولاتی را نسبت به نسل نخست این خانواده تجربه خواهد کرد. تحولاتی که برای آگاه شدن از جزئیات کامل آن باید تا رونمایی رسمی مدل ۲۰۱۸ خودروی Nissan Leaf منتظر باقی ماند.

ویژگی‌های فنی احتمالی خودروی Nissan Leaf

با توجه به الکتریکی بودن مدل جدید خودروی Nissan Leaf انتظار می‌رود که این خودرو با دو گزینه‌ی مختلف باتری به بازار عرضه شود. بر اساس گمانه زنی‌های موجود حداقل یکی از این گزینه‌ها قابلیت پیمودن بیش از ۳۲۰ کیلومتر مسافت را در هر بار شارژ در اختیار سرنشینان این خودرو قرار می‌دهد. امکانی که موجب می‌شود مدل ۲۰۱۸ خودروی Nissan Leaf بتواند به عنوان رقیبی برای آن دسته از خودروهای الکتریکی که از قیمتی پایین‌تر از ۴۰ هزار دلار برخوردارند، تبدیل شود. خودروهایی نظیر Chevrolet Bolt EV و Tesla Model 3 یا سایر گزینه‌های موجود در بازار که به طور حتم به همین راحتی اجازه‌ی عرض اندام به محصول جدید شرکت نیسان نخواهند داد.

در میانه‌های سال ۲۰۱۵ میلادی مدیرعامل شرکت نیسان یعنی کارلوس قاسن نمونه‌ای ابتدایی از یک خودروی مبتنی بر نسل یک خانواده‌ی Leaf (نمونه‌ای آزمایشی با ویژگی‌های ظاهری نسل یک این خانواده و خصوصیات فنی جدید) را به خودرودوستان معرفی کرد که از وجود یک باتری ۶۰ کیلو وات بر ساعتی بهره می‌برد و قابلیت پیمودن مسافتی مابین ۳۲۰ تا ۴۰۰ کیلومتر را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌داد. حال عده‌ای معتقدند که شاید باتری به کار رفته در مدل سال ۲۰۱۸ خودروی Nissan Leaf همان باتری به کار رفته در مدل آزمایشی مذکور یا نمونه‌ای مشابه با آن (یا مشتق شده از آن) باشد.

در کنار این موضوع، مدیرعامل شرکت نیسان در ابتدای سال جاری میلادی این نوید را به چشم انتظاران خودروی Nissan Leaf داد که این خودرو از نوعی سیستم راندن خودکار کمکی بهره ببرد. به این معنی که محصول جدید شرکت نیسان از این توانایی برخوردار است که تحت شرایط محدود و با نظارت راننده، به صورت اتوماتیک در مسیرهای مورد نظر او به حرکت در بیاید. البته حرف و حدیث‌هایی وجود دارد مبنی بر این که ویژگی مذکور در ابتدای عرضه‌ی مدل جدید خودروی Nissan Leaf به بازار، در این خودرو وجود نخواهد داشت و شاید بعدها به آن افزوده گردد. با این حال به نظر می‌رسد که شرکت نیسان قصد دارد از این ویژگی کمکی در سایر محصولات جدید خود نیز بهره ببرد.

لیف نیسان

در این میان پرسش مهمی که وجود دارد این است که خودروی Nissan Leaf از چه تکنولوژی مشخصی برای فرآیند شارژ سریع بهره خواهد جست. در حال حاضر دو تکنولوژی CHAdeMO  و  CCS در این زمینه وجود دارد که مورد دوم در بسیاری از خودروهای الکتریکی تولید شده توسط خودروسازان آلمانی و امریکایی (البته به غیر از خودروهای الکتریکی شرکت تسلا) مشاهده می‌شود. در مجموع به نظر می‌رسد که برای یافتن پاسخ مناسبی برای این پرسش یا سایر پرسش‌های مشابه، چاره‌ی دیگری جز انتظار برای رونمایی رسمی مدل جدید خودروی Nissan Leaf وجود ندارد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های موجود، مدل جدید خودروی Nissan Leaf در ششم سپتامبر سال جاری میلادی در کشور ژاپن به شکل رسمی رونمایی خواهد شد. علاوه بر آن قرار است این خودرو از ماه دسامبر امسال یا ژانویه سال آینده وارد خط تولید شود.

اگر قصد آشنایی با یک خودروی خوش قیمت مبتنی بر تکنولوژی‌های نوین را دارید، می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

منبع: گرین کار ریپورتز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.