خشک شدن لب‌ها اتفاقی ناخوشایند است و لب‌های خشک گاهی ممکن است به یک مشکل مزمن تبدیل شود و از بین نرود. با سرد شدن هوا و کاهش رطوبت موجود در جو، خشکی لب‌ها هم تشدید می‌شود و ممکن است لب‌های خشک شما به زخم‌هایی دردناک و آزاردهنده تبدیل شود که به سادگی از بین نرود. اما خشک شدن لب‌ها بر اثر عوامل مشخصی به وجود می‌آید که کاملا قابل کنترل هستند و شما می‌توانید با مراقبت صحیح از لب‌های خود از خشک شدن آن‌ها جلوگیری کرده و لب‌های خشک را درمان کنید. ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم گفت که چطور از لب‌های خشک مراقبت کنید و این عارضه را درمان کنید. در ادامه نیز خواهید دید که بهترین راه برای لایه برداری لب‌های خشک چیست.

محصولات مختلفی برای مراقبت از لب و درمان لب‌های خشک وجود دارند مثل بالم لب، ماسک لب، مرطوب کننده‌های لب، اسکراب‌های فیزیکی و شیمیایی و … .  شما ممکن است از همه آن‌ها استفاده کرده باشید اما نتیجه‌ای نگرفته باشید و همچنان با لب‌های خشک و پوسته پوسته‌های آزاردهنده‌ای مواجه باشید که نه تنها آرایش لب‌های شما را خراب می‌کنند بلکه ظاهر چهره شما را نیز کدر و پریشان نشان می‌دهند. اما چرا این روش‌های درمانی نتیجه ندارند و چرا لب‌های خشک و پوسته پوسته دست از سر ما بر نمی‌دارند؟ کارشناسان به این سوال پاسخ می‌دهند و به شما می‌گویند که بهترین راه برای مقابله با خشکی لب و درمان آن چیست.

از لب‌های خشک چطور مراقبت کنیم؟

از لب‌های خشک درست مراقبت کنید

اولین قدم برای درمان خشکی لب‌ها شناخت آن‌ها است. شما باید از این واقعیت آگاه باشید که پوست لب با پوست بقیه قسمت‌های بدن از جمله صورت متفاوت است و فاقد هر گونه غده چربی است و همین مساله باعث می‌شود که لب‌ها مستعد خشک شدن باشند و این خشکی به سادگی درمان نشود. لب‌ها نه تنها به طور ذاتی خشک هستند بلکه در محلی قرار گرفته‌اند که آن را بیشتر در معرض خشک شدن قرار می‌دهد، بزاق دهان در تماس مستقیم با لب‌ها قرار دارد و از طرف دیگر هوایی که موقع تنفس از بینی شما خارج می‌شود به لب‌ها برخورد می‌کند و ترکیب این دو پدیده لب‌ها را به شدت مستعد خشک شدن می‌کند. در نتیجه اگر از پوست لب مراقبت کافی صورت نگیرد و شرایط محیطی و آب و هوایی هم مساعد نباشد (مثل آلودگی هوا، تابش نور خورشید، خشکی هوا و سرما) لب‌ها خشک و شکننده و ملتهب می‌شوند و دردسر از همین جا آغاز می‌شود.

از غذاهای تحریک کننده اجتناب کنید

علاوه بر بزاق و هوای بازدم، غذاهایی هم که می‌خوری در تماس مستقیم با لب‌های شما قرار دارد و می‌تواند خشکی لب‌ها را تشدید کند. غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین و یا الکل باشند باعث خشک شدن پوست می‌شوند و پوست لب نیز با شرایط خاصی که دارد نسبت به این خشک شدن حساس‌تر و مستعدتر است. برخی از ترکیبات مصنوعی و افزودنی موجود در غذاها هم می‌تواند این خشکی را تشدید کرده و شرایط را بدتر کند. بنابراین تا حد امکان سعی کنید از نوشیدنی‌های حاوی کافئین و الکل استفاده نکنید و در صورت نوشیدن چای و قهوه و هر ماده دیگری که اثر خشک کننده دارد از تماس آن با لب‌ها جلوگیری کنید. بلافاصله پس از نوشیدن و خوردن این مواد، لب‌ها را بشویید و از مرطوب کننده و بالم لب استفاده کنید تا پوست حساس لب‌های شما به این مواد واکنش نشان ندهد و خشک و پوسته پوسته نشود.

از لب‌های خشک چطور مراقبت کنیم؟

لیست ترکیبات موجود در محصولات را بخوانید

لب‌ها هم مانند قسمت‌های دیگر بدن به مواد شیمیایی واکنش نشان می‌دهند و به دلیل نازک بودن و حساس بودن لایه محافظ لب‌ها، این واکنش در لب‌ها بسیار شدیدتر است که به لب‌های خشک و پوسته پوسته شده منجر می‌شود. یکی از ترکیبات رایج در محصولات مراقبت لب، وازلین است. تا زمانی که لب‌های شما مشکلی نداشته باشد و با خشکی و التهاب مواجه نباشید استفاده از این محصولات هیچ اشکالی ندارد چون این ماده می‌تواند رطوبت لب را حفظ کند. اما اگر به لب‌های خشک و پوسته پوسته دچار هستید نباید از این محصولات استفاده کنید. روغن کاستر هم جزو روغن‌هایی است که در محصولات مختلفی استفاده می‌شود اما می‌تواند روی لب‌ها اثر خشک کننده داشته باشد. بنابراین قبل از این که هر محصولی را روی لب‌ها (اعم از بالم لب، خمیردندان، دهان شویه و …) استفاده کنید حتما ترکیبات موجود در آن را بخوانید و اگر موادی مثل مشتقات نفتی (وازلین و … ) و یا روغن‌های گیاهی قوی (روغن کاستر) و یا الکل و مشتقات آن در آن وجود داشته باشد از آن استفاده نکنید. فراموش نکنید حتی محصولاتی که برای تقویت پوست استفاده می‌شوند (مثل ویتامین‌های موضعی و کرم‌های مرطوب کننده) لزوما برای لب‌ها مناسب نیستند و ممکن است اثر خشک کننده و ملتهب کننده داشته باشند.

از لب‌های خشک چطور مراقبت کنیم؟

آیا لایه برداری لب می‌تواند مضر باشد؟

واقعیت این است که خشکی لب یک پدیده شایع است و به خصوص در فصول سرد سال که رطوبت هوا کاهش می‌یابد این پدیده تشدید می‌شود و شیوع بیشتری پیدا می‌کند. اما راه حل خشکی لب چیست؟ حتما بارها در مقالات مربوط به مراقبت پوست و لب خوانده‌اید که لب‌ها هم نیاز به لایه برداری دارند و شما باید با استفاده از اسکراب و لایه بردارهای فیزیکی مرتب این کار را انجام دهید و سپس بالم لب و مرطوب کننده استفاده کنید تا لایه‌های خشک روی لب از بین برود و پوست نرم و لطیف زیر آن بیرون بیاید. اما آیا این کار درست است؟ آیا لایه برداری لب‌های خشک می‌تواند مضر باشد؟

واضح است تا زمانی که پوسته‌های خشک روی لب‌ها از بین نرود مرطوب کننده و بالم لب روی آن جذب نخواهد شد و تاثیری در از بین بردن خشکی لب‌ها نخواهد داشت. اما از بین بردن این پوسته‌ها، زمانی که لب‌ها خشک هستند می‌تواند باعث تشدید مشکل شود. اخیرا در مقاله‌ای که توسط دکتر دنیس گراس به چاپ رسیده است فرآیند لایه برداری لب مورد بررسی قرار گرفته و زیان‌های آن آشکار شده است. دکتر گراس در این مقاله می‌نویسد: “پوست لب با پوست بدن و صورت بسیار متفاوت است و تا حد زیادی شبیه به لایه مخاطی داخل دهان است. این قسمت، یک لایه محافظ نازک روی خود دارد که سلول‌های مرده روی آن انباشته نمی‌شود و ضخامت آن تقریبا یک سوم لایه بیرونی پوست است.

از لب‌های خشک چطور مراقبت کنیم؟

بنابراین وقتی با لب‌های خشک و پوسته پوسته شه مواجه می‌شوید اولین کاری که باید انجام دهید ترمیم لایه محافظ روی لب است نه اسکراب کردن آن. وقتی شما از یک اسکراب (هر نوعی، فیزیکی، شیمیایی، طبیعی و … ) روی لب‌های خشک استفاده می‌کنید لایه محافظ بیرونی آن را از بین می‌برید و آن را بی‌دفاع می‌گذارید.” مطالعه این مقاله ممکن است برای بسیاری از افراد شوکه کننده باشد چون آن‌ها تصور می‌کنند با لایه برداری لب به بهبود شرایط آن کمک می‌کنند اما دیگر متخصصان پوست و کارشناسان نیز با دکتر گراس موافق هستند.

دکتر جاش زیشنر می‌گوید: “من همیشه لایه برداری را با احتیاط به بیمارانم تجویز می‌کنم، حال فرقی نمی‌کند اگر این لایه برداری روی پوست خشک باشد یا لب‌های خشک چون این کار فشار زیادی روی پوست وارد کرده و آن را آسیب پذیر می‌کند. بهترین راه برای از بین بردن خشکی پوست و لب این است که درمان را با یک مرحله مرطوب کننده آغاز کنید. پس از مرطوب کردن لایه خشک روی لب یا پوست، شما می‌توانید اسکراب کردن را آغاز کنید چون در این حالت خشکی پوست از بین رفته است و با لایه برداری، هیچ التهابی روی آن ایجاد نخواهد شد.”

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که لایه برداری لب‌های خشک اشتباه نیست، فقط شما باید روش و زمان انجام آن را با دقت بیشتری انتخاب کنید. ابتدا با استفاده از یک مرطوب کننده قوی رطوبت مورد نیاز لب را تامین کنید، زمانی که احساس کردید التهاب و خشکی روی لایه بیرونی لب از بین رفته است آن‌گاه می‌توانید با یک لایه بردار و با ملایمت و احتیاط لایه خشک روی لب را جدا کنید. سپس بلافاصله از یک لایه مرطوب کننده دیگر استفاده کنید تا رطوبت موجود در لب حفظ شود و لب‌های شما به مدت طولانی‌تری نرم و مرطوب باقی بماند.

از لب‌های خشک چطور مراقبت کنیم؟

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)