از شواهد امر این گونه بر می‌آید که به زودی شاهد معرفی کامیون تسلا توسط سران این شرکت خواهیم بود. محصولی که قرار است ورود تسلا به بازار جدید خودروهای نیمه سنگین را اعلام ‌کند. برای آگاهی از جزئیات امر و کسب اطلاعات بیشتر از کامیون تسلا می‌توانید در ادامه‌ی این مطب با مجله قرمز همراه باشید.

گرچه پیش از این هم اشارات مشخصی از سوی ایلان ماسک به تولید نخستین کامیون تسلا شده بود، اما خبر رونمایی از این کامیون هنوز به طور رسمی توسط شرکت تسلا مورد تایید قرار نگرفته است. در عوض، خبرگزاری رویترز خبر از این داده که سران این شرکت در ماه سپتامبر قصد معرفی محصول جدید خود یعنی کامیون تسلا را به علاقه‌مندان دنیای خودرو دارند. محصولی که همانند سایر خودروهای تولیدی تسلا هیچ میانه‌ای با سوخت‌ فسیلی ندارد و یک خودروی تمام الکتریکی خواهد بود.

آیا کامیون تسلا قادر به رقابت با کامیون‌های معمولی خواهد بود؟

بنابر ادعای این خبرگزاری، کامیون تسلا قادر است با هر بار شارژ مسافتی مابین ۳۲۲ تا ۴۸۳ کیلومتر را طی کند. همچنین گفته می‌شود که به منظور تمرکز هرچه بیشتر بر طراحی باتری ویژه‌ای که بتواند توان لازم برای طی چنین مسافتی را در هر بار شارژ فراهم کند، خبری از وجود جایگاه خواب در کامیون تسلا نخواهد بود و قرار است فضای اتاقک مانند مذکور از کابین اصلی این خودروی الکتریکی حذف شود.

با توجه به این نکته که به احتمال فراوان کامیون تسلا نیز همانند سایر محصولات این شرکت، در گام نخست کار خود را از جاده‌های امریکا آغاز خواهد کرد، میزان مسافتی که این کامیون در هر بار شارژ قادر به طی کردن آن خواهد بود، هم‌اکنون محل ایجاد بحث‌های مختلفی شده است.

در حال حاضر بسیاری از کامیون‌هایی که در حال تردد در جاده‌های امریکا هستند، می‌توانند با هر بار سوخت‌گیری، مسافتی بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر را طی کنند. همین موضوع موجب شده تا عده‌ای این پرسش را مطرح سازند که آیا طی مسافت یاد شده در هر بار سوخت‌گیری یا شارژ، می‌تواند شرایط مناسبی را برای رقابت کامیون تسلا با کامیون‌های معمولی فراهم کند یا این که باید محصول جدید تسلا را پیش از معرفی رسمی، یک خودروی نیمه سنگین شکست خورده قلمداد کرد؟

کامیون جدید

آماری که در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدید پذیر در کلرادوی امریکا منتشر شده است، حکایت از آن دارد که بیش از ۸۰ درصد کامیون‌های موجود در بازار امریکا، در مسافت‌های زیر ۸۰۰ کیلومتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بر اساس آمار یاد شده، برای جابه‌جایی مرسولات در مسافت‌های بالای ۸۰۰ کیلومتر معمولا از سایر روش‌های حمل و نقل نظیر مسیرهای آبی، مسیرهای ریلی یا خط لوله استفاده می‌شود. بنابراین با توجه به این نکته که روش‌های اشاره شده، روش‌های بهتر و ارزان‌تری برای حمل و نقل در مسافت‌های بالاتر از ۸۰۰ کیلومتر هستند، استفاده‌ از خودروهای سنگین یا نیمه سنگین در سیستم حمل و نقل، تنها در مسافت‌های زیر ۸۰۰ کیلومتر معنی و مفهوم می‌یابد.

از سوی دیگر در سایر آمارهای موجود از سیستم حمل و نقل امریکا شاهد این نکته هستیم که چیزی نزدیک به ۳۰ درصد از مسافرت‌‌های اختصاصی کامیون‌های باربری این کشور، تنها در مسیرهایی صورت می‌گیرد که حداکثر مابین ۱۶۰ تا ۳۲۲ کیلومتر مسافت دارند. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که کامیون تسلا در این بخش از قضیه با مشکل چندانی روبرو نیست و قادر است در سیستم حمل و نقل امریکا به رقابت با کامیون‌های سنتی مبتنی بر سوخت دیزل بپردازد. در واقع این شانس برای شرکت تسلا و خودروی جدید نیمه سنگین این شرکت مهیا است تا بتوانند بر سیستم حمل و نقل محلی و منطقه‌ای امریکا تاثیرگذار باشند و به رقابت با شرکت‌های حمل و نقل محلی و کامیون‌های عادی مورد استفاده قرار گرفته توسط این شرکت‌ها بپردازند.

رقابت کامیون تسلا و کامیون‌های عادی در میدان قیمت

کامیون‌های معمولی مبتنی بر سوخت دیزل به طور متوسط از قیمتی حول و حوش ۱۲۰ هزار دلار برخوردارند. بنابراین باید این نکته را هم مد نظر قرار داد که خودروی نیمه سنگین تسلا به لحاظ قیمت تا چه حد قادر به رقابت با سایر کامیون‌ها خواهد بود. با توجه به این نکته که کامیون تسلا هنوز به طور رسمی و به شکل عمومی معرفی نشده است، قیمت این خودرو نیز به طور دقیق مشخص نیست. با این حال برخی از کارشناسان معتقدند که طراحی و تولید باتری الکتریکی قدرتمندی که بتواند توان لازم برای پیمودن مسافتی بیش از ۳۲۲ کیلومتر را در هر بار شارژ فراهم آورد، بیش از رقم یاد شده هزینه در بر خواهد داشت.

خودرو تسلا

به این ترتیب احتمالا کامیون تسلا از قیمتی بیش از خودروهای نیمه سنگین مشابه برخوردار خواهد بود و در نگاه نخست شاید نتواند از نظر قیمت به رقابت با آن‌ها بپردازد. اما مسلما این خودروی الکتریکی می‌تواند در بخش هزینه‌ها‌ی مربوط به تامین سوخت بسیار بهتر از رقیبان دیزلی خود ظاهر شده و صرفه‌جویی بیشتری را در این زمینه برای صاحبان خود به ارمغان آورد. بنابراین هزینه‌های کامیون تسلا در بلندمدت بسیار کمتر از کامیون‌های معمولی خواهد بود و این موضوع می‌تواند قیمت ابتدایی گزاف‌ آن نسبت به سایر رقبا را تا حدی تحت تاثیر خود قرار داهد.

قدرت رقابت کامیون تسلا در سایر حوزه‌ها

گذشته از مواردی که به آن‌ها اشاره شد، یکی دیگر از قابلیت‌های کامیون تسلا که شاید در آینده بتواند تاثیر قابل توجهی بر سیستم حمل و نقل داشته باشد، بهره‌مندی از تکنولوژی خودران است. به تازگی شرکت تسلا از این موضوع پرده برداشته که مهندسان این شرکت در کنار طراحی سیستم خودران برای خودروهای سواری، در حال توسعه‌ی تکنولوژی خودران برای کامیون‌ها نیز هستند. در حال حاضر تمام خودروهای جدید ساخته شده توسط تسلا به سخت‌افزار ویژه‌ای مجهزند که قابلیت راندن کاملا خودکار را به آن‌ها اضافه می‌کند. البته این خودروها به لحاظ نرم افزاری نیز باید از تکنولوژی تمام خودران پشتیبانی کنند که مراحل مربوط به انجام این کار هم‌اکنون در حال تکمیل است.

در هر حال پیشرفت تکنولوژی خودران کامیون تسلا می‌تواند آینده‌ی روشنی را برای این خودروی نیمه سنگین رقم بزند. چرا که مسلما شرکت‌های حمل و نقل از عدم پرداخت هزینه‌های اضافه برای استخدام راننده استقبال خواهند کرد. به تمام موارد فوق می‌توان استقبال حامیان محیط زیست از خودروهای مبتنی بر سوخت پاک، از جمله کامیون تسلا، را نیز اضافه کرد.

البته کامیون تسلا در بازار خودروهای الکتریکی یکه تاز نیست و باید با رقیبان سرسختی دست و پنجه نرم کند. رقیبان تسلا در این میدان شرکت‌هایی نظیر Daimler و Chanje هستند که از هم‌اکنون برای تسخیر بازار کامیون‌های مبتنی بر سوخت پاک خیز برداشته و فعالیت‌های خود در این زمینه را آغاز کرده‌اند. در این میان شاید تنها برگ برنده‌ی کامیون تسلا میزان مسافتی باشد که در هر بار شارژ قادر به پیمودن آن خواهد بود. چرا که رقیبان کامیون تسلا از دو شرکت یاد شده در هر بار شارژ حداکثر مسافتی معادل ۱۶۱ کیلومتر را می‌پیمایند.

منبع: ابر گیزمو (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.