در این مقاله از مجله قرمز، به این موضوع می‌پردازیم که اسلایسر (Slicer) چیست، چه کاربردهایی دارد، ما چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم و چگونه می‌توان با کمک اسلایسرها گزارش‌های جذاب ایجاد کرد. یادگیری کار با اسلایسر (Slicer) در نرم افزار اکسل، می‌تواند باعث شود شما در اکسل حرفه‌ای‌تر شوید و یک قدم رو به جلو بردارید. با ما همراه باشید تا با این قابلیت فوق العاده در نرم افزار اکسل آشنا شوید.

معرفی اولیه اسلایسر (Slicer) در اکسل چیست؟

اسلایسر را می‌توان یک فیلتر بصری معرفی کرد. به این معنا که با استفاده از اسلایسر، شما می‌توانید داده‌های خود را فیلتر کنید.

برای مثال، فرض کنید شما گزارش‌های مربوط به مشتریان را در یک Pivot Table دارید و می‌خواهید ببینید که در یک منطقه‌ی مشخص، وضعیت فروش به چه صورت بوده است. از ۲ روش می‌توانید این کار را انجام بدهید:

روش اول: منطقه را به عنوان یک فیلتر گزارش (Report Filter) تعریف کنید و این فیلتر را اعمال کنید.

روش دوم: برای منطقه، یک اسلایسر ایجاد کنید و بر روی آن کلیک کنید.

با استفاده از فیلتر گزارش (یا هر فیلتر دیگری)، شما برای انتخاب هر مغازه، باید چندین بار کلیک کنید. اما به کمک Slicer، فقط با یک بار کلیک کردن می‌توانید مشخصات فروش در آن منطقه را به راحتی مشاهده کنید.

 چگونه یک اسلایسر ایجاد کنیم؟

توجه: اسلایسرها فقط در ورژن‌های ۲۰۱۰ به بعد در نرم افزار اکسل وجود دارند و در ورژن‌های قبلی این قابلیت مشاهده نمی‌شود.

در صورتی که از ورژن ۲۰۱۰ اکسل استفاده می‌کنید، اسلایسر در این ورژن فقط برای Pivot Table ها قابل اعمال است. اگر از ورژن ۲۰۱۳ یا ۲۰۱۶ استفاده می‌کنید، اسلایسرها در این دو ورژن هم برای Pivot Tableها و هم برای جدول‌های معمولی قابل استفاده هستند.

برای ایجاد اسلایسر، ابتدا جدول مورد نظرتان را انتخاب کرده و سپس از تب Insert، گزینه‌ی اسلایسر را انتخاب نمائید. از بین موارد ی که در پنجره‌ی مورد نظر نمایش داده می‌شود، بستگی به کار خودتان، یک یا چند مورد را انتخاب کنید.

 آموزش تصویری اسلایسر در اکسل

چند اسلایسر، برای یک جدول

اگر بخواهید برای “یک جدول” که داده‌هایتان در آن قرار دارد، “چند اسلایسر” ایجاد کنید، فقط کافیست هنگام ایجاد Slicer، چند گزینه را تیک بزنید.

نحوه استفاده از اسلایسر در اکسل

چند جدول و یک اسلایسر

اگر بخواهید برای چند تا از جدول‌هایی که داده‌های مختلفی در آن‌ها وارد کرده‌اید، یک Slicer ایجاد کنید، کافیست مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

مرحله‌ی اول: (اختیاری) به هر کدام از جدول‌هایتان یک اسم اختصاص بدهید. برای این کار، بر روی جدول کلیک کرده و گزینه‌ی Pivot table Options را انتخاب کرده و در آنجا یک نام به جدولتان اختصاص بدهید.

چند جدول و یک اسلایسر

مرحله‌ی دوم: بر روی اسلایسر راست کلیک کرده و گزینه‌ی Report Connections را انتخاب کنید (در ورژن اکسل ۲۰۱۰، این گزینه با نام PivotTable Connection دیده می‌شود).

چند جدول و یک اسلایسر در اکسل

هر تعداد جدولی را که می‌خواهید به اسلایسر مورد نظرتان وصل کنید، تیک بزنید.

چند جدول و یک اسلایسر در نرم افزار اکسل

در این صورت، یک اسلایسر را به چند جدول متصل کرده‌اید و با کلیک بر هر گزینه‌ی اسلایسر، هر دو جدول تغییر خواهند کرد.

یک اسلایسر Slicer به دو جدول مربوط شده است

این مقاله‌ی مختصر در مورد معرفی و آشنایی اولیه با Slicer در اکسل، به پایان رسید. با ما همراه باشید تا از سایر آموزش‌های اکسل که به زبان ساده برای شما تهیه شده است، استفاده کنید.

دوست عزیز، اگر هر گونه سوال و یا انتقاد و پیشنهادی در مورد آموزش اکسل در مجله قرمز دارید، می‌توانید در قسمت نظرات در پایین این مطلب با ما در میان بگذارید. همچنین در صورتی که سوالی در زمینه‌ی اکسل داشتید، خوشحال می‌شویم در حد سوادمان بتوانیم پاسخگوی شما باشیم.

ترجمه و تالیف اختصاصی مجله قرمز

با کمک گیری از منبع: chandoo.org