خرید اسباب بازی برای کودکان این روزها هزینه زیادی را به خانوار تحمیل می‌کند اما با کمی سلیقه و خلاقیت می‌توان با دوخت عروسک و کارهایی از این دست، اسباب بازی‌هایی ارزان قیمت اما زیبا و دوست داشتنی تهیه کرد بدون آن که هزینه‌ای به خانواده تحمیل شود. اسباب بازی‌های دست ساز نه تنها خرجی ندارند بلکه می‌توانند سفارشی هم باشند و به یک یادگاری ماندگار برای یک عمر تبدیل شوند. برخلاف تصور شما دوخت عروسک نیاز به مهارت‌های خاص خیاطی ندارد و شما با مقدار کمی پارچه و کاموای دورریز و آشنایی با کار چرخ خیاطی می‌توانید یک عروسک پارچه‌ای زیبا تهیه کنید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما روش دوخت عروسک پارچه‌ای مخصوص کودکان را به شما آموزش خواهیم داد، عروسکی که می‌تواند یک هدیه بی‌هزینه اما زیبا و دوست داشتنی برای فرزندان عزیز شما باشد.

آموزش دوخت عروسک پارچه‌ای

مواد لازم برای دوخت عروسک پارچه‌ای

  • پارچه به رنگ بدن (سفید یا صورتی روشن یا کرم) حدود ۰.۲ متر
  • پارچه برای لباس عروسک به مقدار نیاز
  • پنبه یا الیاف برای پر کردن داخل عروسک
  • کاموا برای موهای عروسک در رنگ مشکی یا قهوه‌ای یا هر رنگ دیگر
  • رنگ یا ماژیک مخصوص پارچه
  • روبان برای بستن موهای عروسک
  • الگوی دوخت عروسک
  • نخ همرنگ پارچه‌ها
  • چرخ خیاطی
  • اتو
  • قیچی و متر و سوزن ته گرد

مراحل دوخت عروسک پارچه‌ای با استفاده از الگو

ابتدا الگوی دوخت عروسک را از این لینک دانلود کرده و روی دو ورق کاغذ A4 پرینت بگیرید. این الگو شامل موارد زیر است. این قطعات را از کاغذ الگو برش داده و روی پارچه مورد نظر قرار داده و به تعداد نیاز برش بزنید:

  • قطعه مربوط به سر عروسک از پارچه رنگ بدن، دو عدد
  • قطعه مربوط به دست عروسک از پارچه رنگ بدن، چهار عدد
  • قطعه مربوط به پای عروسک از پارچه رنگ بدن، چهار عدد
  • قطعه مربوط به آستین لباس عروسک از پارچه لباس، چهار عدد
  • قطعه مربوط به لباس عروسک از پارچه لباس، دو عدد

در این مرحله که قطعات مورد نیاز برای دوخت عروسک را آماده کردید سراغ کاموا بروید. ابتدا باید تصمیم بگیرید که بلندی موهای عروسک شما چقدر خواهد بود، هر رشته قرار است از یک نوک تا نوک دیگر مو را شامل شود پس چندین رشته از کاموا را به دو برابر همین اندازه برش بزنید در حدی که عروسک شما موهای بلند و پرپشتی داشته باشد.

آموزش دوخت عروسک پارچه‌ای

حال سراغ یکی از دو قطعه مربوط به سر عروسک بروید و کامواها را مانند تصویر از وسط روی خط تقارن این قطعه پارچه قرار داده و دو بار با نخ همرنگ روی آن را با چرخ خیاطی بدوزید تا کاملا سر جای خود محکم شود.

این بار سراغ قطعه دیگر مربوط به سر عروسک بروید تا چتری‌های آن را بسازید. چتری‌ها را می‌توانید به هر شکلی که دوست دارید روی عروسک بدوزید مثلا چتری‌های یک طرفه یا کوتاه یا هر مدلی که فکر می‌کنید کودک شما بیشتر دوست خواهد داشت. چند کاموا را به طول مورد نیاز برش دهید و دور و بر آن را مانند تصویر بدوزید تا محکم شود. پس از دوخت اضافات کامواد را قیچی کنید تا موهای عروسک شما مرتب و یکدست شود.

آموزش دوخت عروسک پارچه‌ای

حال سراغ دوخت بازوهای عروس بروید. دو قطعه مربوط به دست و دو قطعه مربوط به آستین عروسک را بردارید و مانند تصویر به هم بدوزید. پس از دوخت آن‌ها را اتو بزنید تا صاف و یکدست شوند. حال دو طرف روی پارچه را مقابل هم قرار دهید و دور آن را بدوزید، قسمت کوچکی از بالای آستین را باز بگذارید و از آن قسمت آستین را پشت و رو کرده و داخل آن را با الیاف یا پنبه پر کنید. حدود دو سانتی متر از بالای آستین را خالی بگذارید تا دوخت آن در مراحل بعدی دشوار نشود. همین کار را با آستین دیگر هم انجام دهید و کار بازوهای عروسک را به اتمام برسانید.

آموزش دوخت عروسک پارچه‌ای

همین کار را با پاهای عروسک هم انجام دهید (با این تفاوت که پاهای عروسک فقط دو تکه دارد و دوخت آن ساده‌تر از بازوها است). فراموش نکنید که قبل از پشت و رو کردن پاهای عروسک، گوشه‌های کار را قیچی کنید تا درست و کامل برگردانده شوند.

حال سراغ قطعات مربوط به سر عروسک بروید و هر یک از آن‌ها را به یکی از قطعات مربوط به تنه عروسک بدوزید (مانند تصویر).

آموزش دوخت عروسک پارچه‌ای

آموزش دوخت عروسک پارچه‌ای

بازوها را که قبلا آماده کرده‌اید با استفاده از سنجاق ته گرد در محل مناسب روی قسمت پشت بدن عروسک (طرفی که پشت سر عروسک را به آن دوخته‌اید) نصب کنید. بازوها را کمی به سمت پایین زاویه بدهید و دقت کنید که هر دو بازو کاملا متقارن نصب شده باشند. سپس مانند تصویر آن‌ها را با چرخ خیاطی بدوزید.

آموزش دوخت عروسک پارچه‌ای

حال قسمت پشت بدن عروسک را که بازوها به آن متصل شده به همراه قسمت جلوی عروسک که صورت به آن دوخته شده است بردارید و روی هم قرار دهید طوری که بازوها و موهای عروسک کاملا داخل قرار گرفته باشند. دور تا دور این دو قطعه را با سنجاق به هم متصل کنید. دقت کنید که موهای عروسک زیر چرخ خیاطی نروند و حتی برای اطمینان آن‌ها را دم اسبی کنید.

آموزش دوخت عروسک پارچه‌ای

قسمت پایین را باز بگذارید و دور تا دور قسمت‌هایی را که با سنجاق متصل کرده‌اید به هم بدوزید. سپس عروسک را پشت و رو کنید و داخل بدن و سر آن را با الیاف یا پنبه پر کنید. در این مرحله نوبت اتصال پاهای عروسک می‌رسد، پاها را مانند تصویر در محل صحیح قرار داده و با سنجاق ته گرد محکم کنید. سپس با چرخ خیاطی آن‌ها را به هم بدوزید.

آموزش دوخت عروسک پارچه‌ای

در این مرحله نوبت به ریزه کاری‌های عروسک می‌رسد. صورت عروسک را می‌توانید با کمک رنگ پارچه یا ماژیک پارچه نقاشی کنید، اگر استعداد گلدوزی شما از نقاشی‌تان بهتر است می‌توانید با نخ‌های مشکی و قرمز و رنگ‌های دیگر چشم و دهان عروسک را گلدوزی کنید. در آخر موهای عروسک را مرتب کنید و خرگوشی ببندید و با یک جفت روبان تزئین کننید. اگر طول موها را به اندازه کافی بلند گرفته باشید می‌توانید موها را ببافید و یک عروسک با دو گیس زیبا داشته باشید.

آموزش دوخت عروسک پارچه‌ای

در این مرحله شما می‌توانید خلاقیت بیشتری هم به خرج دهید و لباس‌ها و اکسسوری‌های زیبایی مثل شالگردن و کفش و … هم برای عروسک درست کنید و کودکتان را با این هدیه بی‌هزینه اما زیبا، خوشحال کنید.

آموزش دوخت عروسک پارچه‌ای آموزش دوخت عروسک پارچه‌ای

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فرهنگ و هنر در مجله قرمز شاخه هنر در خانه و هنر و کودک مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Crazy Little Projects (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)