جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
  • مهشید
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • ۱۸:۰۰
  • 718
یازده گام ساده برای داشتن یک پوست بهتر و شاداب‌تر

یازده گام ساده برای داشتن یک پوست بهتر و شاداب‌تر

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که علی رغم رعایت بهداشت پوست و استفاده از محصولات مراقبتی مثل مرطوب کننده و ضدآفتاب و انواع ماسک‌ها و ... هنوز در حسرت داشتن یک پوست بهتر و زیباتر هستند؟ واقعا اشکال کار در کجا است؟ آیا نکته و ترفند خاصی وجود دارد که شما از آن غافل هستید و یا باید از محصولات گران‌تر و بیشتری برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید؟ واقعیت این است که برخی از عوامل تاثیرگذار در زیبایی پوست کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند در حالی که نقش مهمی در سلامتی و زیبایی پوست ایفا می‌کنند اما نگران نباشید شما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با یازده گام ساده در رسیدن به یک پوست بهتر و شاداب‌تر آشنا خواهید شد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید زیبایی و سلامت پوست خود را بهبود بخشیده و دیگر نیازی به استفاده از لوازم آرایشی و زیبایی نداشته باشید.

یازده گام برای داشتن یک پوست بهتر

گام اول: آبی را که استفاده می‌کنید در نظر بگیرید

شما باید نوع آب لوله کشی منطقه خود را بشناسید و محصولات بهداشتی و مراقبت پوست خود را بر اساس آن انتخاب کنید. به طور مثال اگر آب منطقه شما نرم و فاقد املاح اضافی باشد نمی‌تواند صابون را به خوبی از سطح پوست جدا کند و این صابون روی پوست باقی می‌ماند. در این صورت بهتر است از محصولات پاک کننده با فواصل بیشتر استفاده کنید. در مقابل اگر آب منطقه سکونت شما سخت باشد یعنی املاح زیادی داشته باشد باعث خشکی پوست خواهد شد و در این شرایط استفاده از شوینده‌های غیرصابونی که پوست را خشک نمی‌کنند در کنار استفاده بیشتر از مرطوب کننده‌های پوست ضروری است.

گام دوم: برای داشتن پوست بهتر چای سبز بنوشید

اگر پوست شما رنگ مایل به سرخ دارد یا این که در برخی قسمت‌ها مثل گونه‌ها به قرمزی می‌زند شما پوست ملتهبی دارید و بهتر است که این التهاب را از درون بدن خود درمان کنید. چای سبز اثر ضدالتهاب دارد و نوشیدن آن می‌تواند التهاب را در تمام بدن از جمله پوست کاهش دهد. اما چای سبز سرد بر چای داغ ارجحیت دارد چون نوشیدنی‌های داغ می‌توانند قرمزی پوست را بدتر کنند و نشانه‌های برخی از بیماری‌های پوستی مثل رزاسه را تشدید نمایند. فایده دیگر چای سبز وجود ماده‌ای به نام اپیگالوکاتچین گالات است که با نام EGCG هم شناخته می‌شود و می‌تواند تولید کلاژن را در سطح پوست افزایش دهد در نتیجه چای سبز می‌تواند بهترین جایگزین برای چای و قهوه روزمره شما باشد.

گام سوم: استرس را کنار بگذارید تا پوست بهتری داشته باشید

استرس عملکرد تمام بدن از جمله پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در مطالعه‌ای که در دانشگاه استنفورد انجام شد مشخص شد که دانشجویان در روزهای نزدیک به امتحان آکنه‌های بسیار شدیدتری را تجربه می‌کنند چون در این دوران سطح استرس بدن و میزان هورمون‌های مرتبط با آن از جمله کورتیزول افزایش می‌یابد و باعث چرب‌تر شدن پوست شده و محیط مناسب‌تری برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند و بیماری‌هایی مثل رزاسه و پسوریازیس را بدتر می‌کند. در چنین شرایطی مدیریت استرس بهترین راه است چون فرار از موقعیت‌های استرس‌زا متوقف کردن زندگی است اما شما می‌توانید با یوگا، مدیتیشن و نفس عمیق این استرس را کنترل کرده و عوارض آن را کاهش دهید.

یازده گام برای داشتن یک پوست بهتر

گام چهارم: کیفیت هوای محیط زندگی خود را بهتر کنید

حضور در محیط‌های آلوده التهابات پوستی را افزایش می‌دهد چون این دودها و مواد آلوده کننده محیط حاوی رادیکال‌های آزادی هستند که به پوست صدمه زده و فرآیند پیری را تسریع می‌کنند. این مساله تنها محدود به هوای بیرون نیست و هوای درون منزل هم می‌تواند آلوده باشد اما استفاده از دستگاه‌های تهویه کننده هوا و عوض کردن مرتب فیلتر آن‌ها می‌تواند مشکل را حل کند. میزان رطوبت هوا هم یک فاکتور مهم برای داشتن یک پوست بهتر است و اگر این رطوبت از حدی کمتر شود پوست خشک و ملتهب می‌شود، در این شرایط به خصوص در فصل سرما استفاده از دستگاه‌های بخور برای اتاق خواب بهترین راه برای تامین رطوبت هوا است.

گام پنجم: از خمیردندان ساده استفاده کنید

خمیردندان‌های رنگی، ژله‌ای و طعم‌دار حاوی موادی هستند که در صورت تماس با پوست می‌توانند باعث ایجاد التهاب، آکنه و قرمزی در ناحیه اطراف دهان شوند. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند از خمیردندان‌هایی استفاده کنید که سفید و ساده هستند و اگر دچار آکنه و التهاب ناشی از خمیردندان شده‌اید از یک متخصص کمک بگیرید تا با درمان‌های آنتی بیوتیکی این مشکل را برطرف کند.

گام ششم: برای داشتن پوست بهتر از نور خورشید دوری کنید

اشعه UV دشن اصلی پوست شما است و این اشعه تنها محدود به محیط بیرون نیست. اشعه ماوراء بنفش می‌تواند از پنجره خانه و ماشین هم عبور کند و پوست را تحت تاثیر قرار دهد. جالب است بدانید که در یک مطالعه مشاهده شد میزان سرطان پوست در سمت چپ بدن بسیار بیشتر از سمت راست بدن مبتلایان بوده است چون در هنگام رانندگی این بخش در معرض اشعه قرار می‌گیرد. بنابراین چروک‌ها و آسیب‌های ناشی از خورشید هم در این بخش بیشتر رخ می‌دهند پس اگر می‌خواهید پوست بهتر و سالم‌تری داشته باشید استفاده از کرم ضدآفتاب را حتی در محیط‌های بسته پشت پنجره هم جدی بگیرید.

یازده گام برای داشتن یک پوست بهتر

گام هفتم: برای درمان آکنه مصرف لبنیات را محدود کنید

با مطالعه‌ای که توسط مرکز بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد انجام شد مشخص شد دختران نوجوانی که روزانه مقدار زیادی شیر مصرف می‌کنند سی درصد بیشتر از بقیه دختران به آکنه دچار می‌شوند. کارشناسان معتقدند این مساله در خانم‌های بزرگسال هم صادق است و مشخص شده است که شیر و لبنیات می‌توانند مشکلات پوستی را بدتر کنند. اما جالب است بدانید که شیر فرآوری شده و فرآورده‌های شیری تاثیر بسیار بیشتری در آسیب‌های پوستی دارند و علت این مساله را می‌توان در هورمون‌هایی دانست که در محصولات لبنی وجود دارند در حالی که با قطع مصرف محصولات لبنی می‌توان شرایط پوستی را بهتر کرده و کلسیم مورد نیاز را از منابع دیگر مثل سبزیجات و قرص‌های مکمل تامین کرد.

گام هشتم: به پاک کننده‌های پوست خود توجه کنید

شاید عجیب به نظر برسد اما اگر پوست خشکی دارید باید بیش از مرطوب کننده به پاک کننده‌های پوست توجه داشته باشید. یک پاک کننده غیر صابونی بهترین گزینه برای شما است چون رطوبت پوست را از بین نمی‌برد و از اگزما و پسوریازیس پیشگیری می‌کند. پس از شستن پوست لازم است که بلافاصله از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید و اگر از درمان پوستی خاصی مثل داروهای ضدآکنه استفاده می‌کنید آن‌ها را ده دقیقه بعد از شستشوی پوست به کار ببرید تا پوست تحریک و ملتهب نشود.

یازده گام برای داشتن یک پوست بهتر

گام نهم: از محصولات برپایه آب برای موها استفاده کنید

بسیاری از حالت دهنده‌های مو مثل ژل، اسپری و کرم حاوی روغن‌ها و موم‌هایی هستند که می‌توانند روزنه‌های پوست را ببندند و باعث آکنه در پیشانی، اطراف خط مو و روی شانه و پشت شوند. حتی اگر دقت کنید تا موها روی صورت و بدن شما نریزند باز هم این مواد از طریق عرق و چربی مو و پس از شستن موها در حمام به سمت بدن شما شره می‌کنند یا این که از طریق بالش و ملحفه به پوست منتقل شده و باعث مشکلات پوستی می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود از محصولاتی که حاوی روغن، موم یا وکس‌های میکروکرویستالیزه هستند استفاده نکنید و شامپو و نرم کننده خود را نیز از محصولات برپایه آب انتخاب کنید.

گام دهم: به قفسه داروهای منزل خود توجه کنید

برخی از داروها مثل آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضدبارداری و ضد انقباض می‌تواند باعث مشکلات پوستی و ایجاد آکنه شود. آنتی هیستامین‌ها، داروهای ادرارآور و ضد افسردگی باعث خشکی پوست می‌شوند و برخی از آنتی بیوتیک‌ها و داروهای گوارشی هم ممکن است پوست شما را بیش از گذشته نسبت به  تابش نور خورشید حساس کند. پس اگر احساس کردید که پوست شما نسبت به داروی خاصی واکنش نشان داده است با مشورت پزشک آن دارو را با داروی دیگری جایگزین کرده و یا مزان مصرف آن را کاهش دهید.

گام یازدهم: برای داشتن پوست بهتر خوب بخوابید

سیستم بازسازی پوست شما وقتی فعال می‌شود که ما به خواب می‌روید. در مقابل کمبود خواب به بدن فشار وارد کرده و سطح استرس آن را افزایش می‌دهد در نتیجه کورتیزول و آدرنالین بیشتری ترشح شده و مشکلات پوستی تشدید می‌شوند. با مطالعه‌ای که در چین انجام شد مشخص شد که هفت تا هشت ساعت خواب در شبانه روز می‌تواند در داشتن پوست بهتر و سالم‌تر بسیا موثر باشد و با دریافت این میزان خواب شما صبح روز بعد پوست بسیار بهتر و زیباتری خواهید داشت.

یازده گام برای داشتن یک پوست بهتر

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت  پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)

مقالات زیبایی

ضرورت و اهمیت استفاده از کرم مرطوب کننده برای تمام انواع پوست
نقش کلیدی مرطوب کننده ها در روتین مراقبت پوستی
530
روغن نارگیل
آیا روغن نارگیل برای پوست و بیماری‌های پوستی مفید است؟
781
روغن میوه نسترن
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
2,257
سبک جدید کانتور
با سبک جدید کانتور کردن در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید
2,620
ترفندهای آرایش چشم
ترفندهای آرایش چشم برای خانم‌هایی که چشمان گود دارند
3,435
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
1,298

مقالات سلامت

رالوکسیفن
داروی رالوکسیفن و نگاهی به ویژگی های اساسی این دارو
208
تست ALT
تست ALT آزمایش خون(SGPT)؛ مقدار نرمال و درمان وضعیت غیر نرمال
332
معرفی شربت روبی توسین
شربت روبی توسین و نگاهی به ویژگی های عملکردی این دارو
541
معرفی خواص مولیبدنوم
خواص مولیبدنوم و معرفی چند مورد شگفت انگیز از این خواص
536
درد زیربغل
درد زیربغل چه عللی دارد، چه موقع جدی است و چگونه درمان می‌شود؟
1,071
نادولول
داروی نادولول ( Nadolol) و نگاه جامع به ویژگی های این دارو
374

مقالات آشپزی

کاری مرغ
طرز تهیه خورش کاری مرغ به دو روش و شرح کامل ادویه مخصوص
205
مافین کدو
مافین کدو حلوایی با رنگ زیبا برای صبح‌های سرد زمستان
329
مواد غذایی برای صبحانه
۴ دسته بندی ضروری از مواد غذایی برای داشتن صبحانه سالم
286
نان سیب زمینی
طرز تهیه نان سیب زمینی نرم و لطیف مرحله به مرحله
426
اهمیت پیش غذا و دسر
آیا از اهمیت پیش غذا و دسر در سلامتی آگاهید؟
336
طرز تهیه کوفته قلقلی
طرز تهیه کوفته قلقلی با گوشت برای همراهی با انواع غذاها
1,588

مقالات تغذیه

بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب
بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟
42
خواص لبو
خواص لبو (ریشه چغندر) و عوارض آن بر پایه تحقیقات علمی و روشهای استفاده
132
معرفی خواص مولیبدنوم
خواص مولیبدنوم و معرفی چند مورد شگفت انگیز از این خواص
536
میوه پوملو
میوه پوملو (گریپ فروت چینی) و معرفی فواید شگفت انگیز مصرف آن
471
نگاهی به خواص باقلا
خواص باقلا و معرفی ۸ مورد از مهم ترین فواید مصرف این ماده غذایی
252
کاهش تری گلیسرید
کاهش تری گلیسرید به روشهای طبیعی و بدون استفاده از دارو
697