تصور کنید که در فروشگاه مواد غذایی یا تره بار فروشی در حال برداشتن سیبهای کاملا ارگانیک هستید. به اطراف نگاه می‌کنید تا ببینید به غیر از کیسه خرید پلاستیکی انتخاب دیگری دارید یا نه. آنها نه تنها نازک هستند و به راحتی پاره می‌شوند بلکه مواد غذایی شما را در معرض مواد پلاستیکی قرار می‌دهند و این کیسه‌های پلاستیکی هم تاثیر منفی بر محیط زیست دارند چون می‌دانید که اگر یک کیسه پلاستیکی را در طبیعت رها کنید و بخواهید تجزیه آن را ببینید باید عمری برابر با عمر نوح داشته باشید.

شما می‌توانید گزینه‌های غیر پلاستیکی دیگری به عنوان کیسه خرید مواد غذایی باشید اما آیا می‌دانستید که شما می‌توانید آنها را خیلی راحت درست کنید؟ در حقیقت طراحی آنها ساده است و دوختن آنها وقت بسیار کمی می‌گیرد.

بسته به لوازم مورد استفاده شما، این کیسه‌های قابل بازیافت مجددا قابل استفاده هستند. شما می‌توانید یک پیراهن کهنه مستعمل به عنوان کیسه و یک جفت بند کفش به عنوان بند کیسه استفاده کنید.

مهم نیست که از چه مواد مصرفی استفاده می‌کنید این آموزش آسان به شما نشان می‌دهد که چطور می‌توانید کیسه‌های خرید میوه خود را در خرید بعدی از فروشگاه استفاده کنید.کیسه خرید میوه

وسایل کیسه خرید خانگی

پارچه: این موضوع اولویت دارد. من هر دو موسلین کتانی و پلی استر سبک وزن با کشش سبک را استفاده کرده‌ام. همانطور که در بالا ذکر شد، تی شرت قدیمی یا هر پارچه سبک وزن دیگری که در دسترس دارید به همان اندازه خوب خواهد بود. به یاد داشته باشید که کیسه شما همراه با محصول وزن خواهد بنابراین شما که نمی‌خواهید یک کیسه سنگین داشته باشید که محصول خریداری شده کمتر از وزن واقعی را به خانه ببرید.

من قبل از انتخاب پارچه مطمئن می‌شوم که قابل شستشو باشد. بعضی از پارچه‌های توری در هنگام شستن نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارند اما من می‌خواهم پارچه طوری باشد که وقتی کثیف شد بتوان به طور مرتب آن را در ماشین لباسشویی گذاشت.

موسلین کتانی ارگانیک برای درست کردن کیسه خرید میوه و سبزی راحت‌تر از سایر پارچه‌ها است بنابراین این پارچه همان چیزی است که من به افراد مبتدی توصیه می‌کنم. به علاوه مزیت استفاده از مواد ارگانیک را هم دارند.کیسه خرید میوه و سبزی

روشهای بستن کیسه: چندین روش برای بستن کیسه خرید در انتهای کار وجود دارد.

ساده‌ترین راه این است که فقط یک لبه با سجاف ساده بگذارید. این تکنیک می‌تواند بالای کیسه شما را باز کند مثل کیسه‌های پلاستیکی موجود در فروشگاه. اشکال آن این است که ممکن است مواد غذایی خریداری شده شما از کیسه خرید بیرون بریزند. با این حال شما می‌توانید از گیره کیسه‌ای سیلیکون یا بست پلاستیکی برای اتصال آن استفاده کنید و همه چیز را با خیال راحت در آن بگذارید.

راه حل ساده دیگر برای استفاده از کش است. من این روش را برای موقعی که مقدار زیادی آجیل و یا اقلام کوچک را خریداری می‌کنید، توصیه نمی‌کنم اما برای چیزهای بزرگتر مثل سیب، گوجه فرنگی و کلم بروکلی عالی عمل می‌کنند. فقط یک تکه کش ۱/۴ اینچی (اندازه گیری با کشش کامل کش) را اندازه‌گیری کنید که طول آن به اندازه طول محیط دایره کیسه به علاوه ۱/۲ اینچ برای بستن آن باشد. سپس آن را به همان روش لیفه کردن کش شلوار آن را وارد لبه سجاف کنید.

نوع بندی که من بیشتر ترجیح می‌دهم استفاده از بند کشی است. من یک بند ۱/۸ اینچی را خریدم و بعد متوجه شدم که یک بند کفش بلند خیلی خوب است. پارچه کتان موسلین کاملا بسته می‌شود اما پارچه توری کمی روی بند سر می‌خورد بنابراین من یک قفل گتر را برای امنیت بیشتر روی آن قرار می‌دهم.

وسایل دیگرطرز دوخت کیسه خرید

  • چرخ خیاطی
  • قیچی پارچه یا کاتر گرد و صفحه برش
  • متر خیاطی یا خط کش اندازه گیری مخصوص برش با کاتر سر گرد (قیچی سر گرد)
  • نخ همرنگ پارچه
  • سنجاق برای وارد کردن بند کشی
  • اتو برای صاف کردن و تا کردن لبه‌ها (ضروی نیست اما اگر باشد بهتر است)
  • سوزن ته گرد (ضروی نیست اما مفید است)

دستورالعمل کیسه خرید پارچه‌ای

این آموزش به شما نشان می‌دهد که چگونه یک کیسه خرید پارچه‌ای با استفاده از یک پارچه کتان درست کنید. سعی کنید درزهای شما به اندازه ۱/۲ اینچ باشد مگر اینکه بخواهید آن را بیشتر کنید.

در اولین قدم قبل از استفاده از پارچه آن را بشویید. پارچه‌ها معمولا پس از شستشو آب می‌روند و شما هم که نمی‌خواهید کیسه خرید شما کوچکتر از اندازه‌ای باشد که درست کرده‌اید. این مورد بخصوص در مورد استفاده از لباس مستعمل ضروری است حتی اگر لباستان را از قبل شسته باشید باز هم شستن آن ضروری است. پارچه را خشک کرده و آن را اتو کنید تا چروک‌های آن صاف شود.

پارچه را به صورت دو لا روی تخته برش یا میز بگذارید.

پارچه دولا را به صورت یک مربع ۱۳ در ۱۶ اینچ یا ۳۰ در ۴۰ سانت برش بزنید (شما دو مستطیل یک اندازه خواهید داشت).کیسه خرید قابل بازیافت

از یکی از لبه‌های بلندتر دو تکه پارچه، حدود ۲/۵ اینچ یا ۶ سانتی‌متر را اندازه بگیرید. این قسمت را به عنوان جای رد شدن بند انتخاب مشخص کنید. شما این ناحیه ۶ سانتی را در واقع باز خواهید گذاشت تا بند کیسه به حالت لیفه از آن رد شود. این قسمت را با یک سوزن ته گرد می‌توانید کاملا مشخص کنید.

یک سانتی‌متر از لبه‌های پارچه را به عنوان جای دوخت مشخص کرده و اتو کنید تا خط دوخت شما مشخص باشد (خط تا شده اتو باید به سمت داخل پارچه باشد، جهتی که برای دوخت زیر چرخ می‌رود).

 از قسمت ۶ سانتی جدا شده هم یک سانت را اتو کنید تا بعدا دوخت شود.طرز دوخت کیسه بند دار

شروع کنید به دوختن درزها، در قسمت بخش جدا شده ۶ سانتی دوخت را دقیقا در زیر نقطه مشخص شده پایان دهید. ما می‌خواهیم این بخش را باز بگذاریم. شما باید آخرین بخش درز را را زیر چرخ گذاشته و بدوزید تا بعدا کیسه شما از هم باز نشود کل لبه این قسمت که قرار است بند از آن رد شود را بدوزید تا محکم شود. دقت کنید فقط لبه نزدیک به پارچه (به همان صورت که در تصویر می‌بینید). به این صورت شما یک شکل U در دوخت خواهید داشت.کیسه خرید میوه و سبزی

برای درست کردن جای رد شدن بند، حدود ۳ سانتی‌متر از لبه بالایی (۶ سانتی متری) را ا زسمت رو تا کرده و اتو کنید، سپس لبه آن را بدوزید. در این صورت شما یک جای رد کردن بند خواهید داشت.کیسه پارچه ای بند دار

بند کشی خود را به اندازه حدود ۸۰ سانتی متر یا ۳۴ اینچ جدا کنید. بهر حال اندازه آن باید به اندازه دور تا دور کیسه به اضافه چند سانتی‌متر بیشتر باشد.

بخشی از دو انتهای نوار باید بیرون از لیفه باشد. بنابراین موقع شروع لیفه کردن بند، مقداری از آن را بیرون بگذارید سپس با استفاده از یک سنجاق قفلی نوار را از توی بخش جای بند کیسه رد کنید تا به انتهای دیگر برسید. دو سمت بند را به هم گره بزنید تا محکم شود. حالا کیسه شما آماده است.

من این کیسه را در چندین سایز درست کردم تا برای همه خریدهایم از جمله میوه و سبزی، حبوبات و سایر اقلام غذایی دیگر سایز مناسب را داشته باشم. شما می‌توانید کیسه‌های کوچکتر با سایز ۸ در ۱۰ اینچ یا ۹ در ۱۲ اینچ داشته باشید. شما می‌توانید به همین روش کیسه ماست و کیسه پنیر و یا حتی کیسه نان را درست کنید.

طرز دوخت کیسه پارچه ای

در واقع می‌توانید هر سایزی که دوست دارید درست کنید. فقط اینکه باید ۲ اینچ برای لبه بزرگتر بیشتر در نظر بگیرید که در واقع همان جای بند است.

کیسه‌ای که در بالا آموزش آن رفت یک کیسه یک طرفه است به این معنی که بند آن از یک طرف کشیده می‌شود که اغلب کیسه‌های خرید و حتی نوع تجاری آن به همین شکل هستند.

کیسه خرید دو بنده

شما می‌توانید آن را بصورت دو طرفه درست کنید. فرق چندانی هم با مورد قبلی ندارد فقط جزئیاتی به آن اضافه می‌شود که در زیر آن را شرح خواهم داد.

من برای این مورد از پارچه کتان لینن استفاده کردم که هم سبک است و هم دوخت آن راحت است. این پارچه همان پارچه‌ای است که اغلب حوله‌های نازک آشپزخانه هم با آن درست می‌شود.

طرز دوخت کیسه خرید بند دار دو طرفه

در ابتدا دو تکه پارچه را روی هم بگذارید. مستطیلی به اندازه ۱۹/۲۵ اینچ طول در ۱۵/۵ اینچ طول برش بزنید.کیسه خرید قابل بازیافت

 دو تکه بند را هر کدام به طول ۲۴ اینچ برش بزنید. دو انتهای آنها را مقداری چسب مخصوص بزنید تا از رشته رشته شدن بند جلوگیری کنید. اگر چسب ندارید همان روش قدیمی سوزاندن لبه بند هم مفید خواهد بود.طرز دوخت کیسه پارچه ای

دو تکه پارچه را روی هم بگذارید و مطمئن شوید که لبه‌ها دقیقا روی همدگیر هستند. شروع کنید به مشخص کردن لبه‌ها. با صابون خیاطی یا ماژیک خیاطی ۱ اینچ از هر لبه را روی دو سمت چپ و راست پارچه مشخص کنید. (خطوط قرمز روی پارچه در عکس سمت چپ) تکه‌ها را با سوزن ته گرد به هم وصل کنید. فلشها نشان می‌دهد که از کجا باید دوخت را شروع کنید و از کجا تمام کنید. لبه‌های پارچه را سوزن بزنید. قسمت بالای پارچه را آزاد بگذارید.کیسه پارچه ای و طرز دوخت آن

از لبه ۱ اینچی که جدا کردید شروع کنید به دوختن کناره‌ها و ته کیسه به همدیگر تا همان لبه ۱ اینچی بالای کیسه که باید بدون دوخت باشد و بند از آن رد شود. آن بخش بالایی را که ندوخته بودید، نیمی از آن را به سمت داخل کیسه تا کنید. این بخش جای بند شماست. شروع کنید به دوختن لبه تا شده البته باید حواستان باشد که دو انتها را باید باز بگذارید.کیسه خرید میوه

بند را از از دو طرف لبه‌های کیسه با استفاده از سنجاق رد کنید و از هر دو طرف جای بند باید مقداری بند بیرون باشد حالا هر ۲ سر بندهای رد شده را در هرسمت، گره بزنید. در پایان کار شما یک کیسه دو بندی دو طرفه خواهید داشت.

فکر کنم که خیلی ساده بود نه؟جایگزین کیسه پلاستیکی

خب حالا نظر شما چیست این کیسه خرید قابل بازیافت بهتر از آن کیسه‌های خرید پلاستیکی نیست؟ نمی‌دانم توضیحات خوب بود یا نه اما فکر می‌کنم که تصاویر کاملا توضیح دهنده باشد اگر باز هم سوالی داشتید می‌توانید در بخش کامنتها بپرسید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: wellnesmama