این روزها با افزایش هزینه‌های زندگی فکر کردن به چیزهایی مثل تغییر دکوراسیون منزل ممکن است غیرمعقول باشد و هزینه کردن برای این موارد ریخت و پاش و اسراف به نظر برسد. زیبایی دکوراسیون منزل نقش مهمی در آرامش روحی و ارتقای سطح زندگی ما دارد اما با یک حساب سرانگشتی روی قیمت فرش و مبلمان و صندلی و … به هزینه‌های گزافی می‌رسیم که خیلی‌ها از عهده آن برنمی‌آیند در حالی که ضرورتی برای ولخرجی برای همه این موارد وجود ندارد و شما با ترفندهایی می‌توانید این هزینه‌ها را کاهش دهید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که چطور و با صرفه جویی در کدام بخش‌ها می‌توانید هزینه‌های دکوراسیون منزل خود را کاهش دهید بدون آن که از زیبایی و شیک بودن منزل شما کاسته شود. در ادامه نیز چند مورد از لوازم دکوراسیون منزل را که ارزش هزینه کردن دارند معرفی خواهیم نمود.

کاهش هزینه‌های دکوراسیون منزل : فرش

اگرچه ما ایرانی‌ها به خرید فرش‌های نفیس و گران قیمت علاقه داریم و این کار در فرهنگ ما ریشه دارد اما واقعیت این است که دکوراسیون منزل شما چندان تحت تاثیر نفیس بودن و گران قیمت بودن فرش‌های شما نیست و لزومی ندارد که پول‌های گزافی را برای خرید فرش‌های دستباف و گران بپردازید. به خصوص قسمت‌هایی از منزل که در معرض کثیفی و آلودگی هستند مثل راهروی ورودی و نزدیک آشپزخانه بهتر است با فرش‌های ارزان پوشیده شود چون در این قسمت‌ها فرش به سرعت کثیف و مندرس می‌شود و در مدت چند سال نیاز به تعویض خواهد داشت. فرش‌های اتاق خواب هم به جای نفیس و ظریف بودن بهتر است نرم و راحت و با دوام باشند و فقط یک فرش گران و نفیس برای مرکز سالن پذیرایی شما کافی خواهد بود.

کاهش هزینه‌های دکوراسیون منزل

کاهش هزینه‌های دکوراسیون منزل : کوسن، بالش و زیرانداز

عوض کردن رومبلی‌ها، کوسن‌ها و زیراندازها شاید ساده ترین و سریع‌ترین روش برای نو کردن ظاهر منزل باشد مثلا شما به جای عوض کردن کل مبلمان منزل خود می‌توانید فقط کوسن‌ها و بالش‌های آن را عوض کنید و هزینه بسیار کمتری بپردازید. اما لازم نیست برای تهیه کوسن و رومبلی و زیرانداز جدید سراغ گزینه‌های لوکس  گران قیمت بروید و متحمل هزینه‌های اضافی بشوید. چون همان طور که گفتیم این بخش از دکوراسیون منزل شما بیشتر در معرض آلودگی و کهنه شدن قرار دارد و شما با انتخاب گزینه‌های لوکس در واقع پول خود را هدر داده‌اید. خوشبختانه قیمت این پارچه‌ها و لوازم در بازار، مناسب و معقول است و شما با کمترین هزینه می‌توانید ظاهر جدیدی به مبلمان منزل خود بدهید.

کاهش هزینه‌های دکوراسیون منزل

کاهش هزینه‌های دکوراسیون منزل : ظروف شیشه‌ای

همه ما در منزل از ظروف شیشه‌ای برای خورد و خوراک و همچنین تزئین منزل استفاده می‌کنیم. اما آیا این ظروف شیشه‌ای ارزش هزینه‌های گزاف را دارند؟ اگر به بازار لوازم کریستال تزئینی سری بزنید در برخی موارد با اجناسی قیمت‌هایی نجومی و باور نکردنی روبرو خواهید شد که هیچ تاثیری در زیباتر کردن منزل شما نخواهند داشت. بنابراین هزینه کردن برای خرید این ظروف شیشه‌ای و کریستال نه تنها بی فایده است بلکه هدر دادن سرمایه هم هست چون احتمال شکستن و از بین رفتن این اجناس ظریف و حساس همیشه وجود دارد و یک اتفاق کوچک می‌تواند پول شما را به راحتی هدر بدهد. پس به خاطر داشته باشید که ظروف شیشه‌ای ارزان اما باکیفیت گزینه بسیار بهتری برای تغییر دکوراسیون منزل شما هستند.

کاهش هزینه‌های دکوراسیون منزل

کاهش هزینه‌های دکوراسیون منزل : میزهای کنار مبلی

وقتی وارد یک سالن پذیرایی می‌شوید قبل از هر چیزی کدام وسیله توجه شما را جلب می‌کند؟ احتمالا مبلمان اصلی، کاناپه‌ها و میزهای جلو مبلی اولین چیزی هستند که نظر شما را به خود جلب می‌کند و کمتر کسی به میزهای کنار مبلی کوچک توجه می‌کند. بنابراین وسایلی که ارزش هزینه کردن دارند همان مبلمان اصلی و میز جلومبلی است و میزهای کوچک کنار مبلی اگرچه کارایی زیادی دارند و پذیرایی از مهمان‌ها را ساده‌تر می‌کنند اما ارزش هزینه‌های گزاف را ندارند. کافی است رنگ و طرح این میزها را طوری انتخاب کنید که با مبل و میز اصلی آن هماهنگی داشته باشد اما از جنسی ارزان‌تر و ساده‌تر تهیه شده باشد، پس از آن کسی متوجه تفاوت این میزها با میز جلومبلی شما نخواهد شد.

کاهش هزینه‌های دکوراسیون منزل

کاهش هزینه‌های دکوراسیون منزل : صندلی‌های آشپزخانه

فرقی نمی‌کند از صندلی‌های مرتفع کوچک پشت اوپن در آشپزخانه استفاده کنید یا این که میز و صندلی ناهارخوری کلاسیک داشته باشید، در هر صورت کمتر کسی به صندلی‌های آشپزخانه شما توجه می‌کند و تنها چیزی که در مورد آن‌ها اهمیت دارد راحتی و کیفیت هنگام نشستن روی آن‌ها است. البته شما می‌توانید با عوض کردن این صندلی‌ها و انتخاب مدل‌های جدید در رنگ‌های جدید حال و هوای متفاوتی به آشپزخانه خود بدهید اما به خاطر داشته باشید که هزینه کردن برای این صندلی‌ها ارزش زیادی ندارد و باعث شیک شدن آشپزخانه شما نخواهد شد. البته خود میز ناهارخوری و رومیزی مخصوصی که روی آن پهن می‌کنید بسیار مهم است و بهتر است آن را از بهترین کیفیت و زیباترین رنگ تهیه کنید تا آشپزخانه شما شیک و زیبا شود.

کاهش هزینه‌های دکوراسیون منزل

لوازمی که ارزش هزینه کردن را دارند: نورپردازی

پس از آن که با پنج مورد از موارد مهم در صرفه جویی هزینه‌های دکوراسیون منزل آشنا شدید و دانستید که این موارد ارزش هزینه زیاد و اضافی را ندارند باید با موارد و لوازمی که ارزش هزینه کردن دارند هم آشنا شوید. یکی از مهم‌ترین ( و شاید مهم‌ترین) موارد مربوط به دکوراسیون داخلی منازل، نورپردازی آن است، یک نورپردازی حرفه‌ای، شیک و زیبا می‌تواند یک منزل ساده و معمولی را به منزلی زیبا، گرم و دوست داشتنی تبدیل کند و به طور قطع ارزش هزینه کردن را دارد. یک نورپردازی عالی نیاز به طراحی حرفه‌ای و استفاده از لوازم مناسب (مثل چراغ و لامپ و …) دارد و فراموش نکنید که نورپردازی غیرحرفه‌ای و استفاده از چراغ‌ها و لامپ‌های ارزان به راحتی برای همه قابل تشخیص است پس بهتر است در این مورد با یک طراح روشنایی متخصص مشورت کنید و از وی بخواهید تا یک نورپردازی مناسب برای فضای منزل شما طراحی کند. با این کار و پرداخت هزینه‌های مورد نیاز شما زیبایی و راحتی منزل خود را چندین برابر کرده‌اید و این هزینه‌ها در درازمدت به جیب خانوار باز خواهد گشت.

کاهش هزینه‌های دکوراسیون منزل

لوازمی که ارزش هزینه کردن را دارند: مبلمان

مبلمان منزل همیشه ارزش هزینه کردن را دارد چون این مبلمان چه از نوع راحتی و چه نوع لوکس آن تاثیر چشمگیری در ظاهر منزل شما دارد و مهم‌تر از همه این که شما و مهمانان منزل شما قرار است روی این مبل‌ها بنشینید، استراحت کنید، تلویزیون تماشا کنید، به گفتگو بپردازید و کارهای مهم دیگری انجام دهید. پس اگر این مبل‌ها دوام خوبی نداشته باشند یا به اندازه کافی راحت نباشند زندگی شما هم راحت نخواهد بود. پس مبلمان منزل ارزش این را دارد که کمی از سایر هزینه‌های خود بزنید و برای خرید مبلمان جدید و باکیفیت سرمایه گذاری کنید. البته فراموش نکنید که کیفیت و دوام با تجمل‌های بی‌مورد تفاوت دارد و مبلمان شما قبل از هر چیز باید به سبک زندگی، فضای منزل و سایر لوازم منزل شما بیاید.

کاهش هزینه‌های دکوراسیون منزل

لوازمی که ارزش هزینه کردن را دارند: آثار هنری

این مورد جزو مواردی است که بیشتر خانواده‌ها اهمیت زیادی برای آن قائل نیستند و تصور می‌کنند آثار هنری گران قیمت ارزش هزینه کردن را ندارند. اما این تصور کاملا نادرست است و شما برای ارتقای سطح زندگی و زیباتر کردن دکوراسیون داخلی منزل خود حتما باید بودجه‌ای را هم برای آثار هنری در نظر بگیرید. این آثار هنری می‌توانند تابلوهای نفیس نقاشی، ، مجسمه‌ها و یا آثار و صنایع دستی زیبای مناطق مختلف کشورمان مثل میناکاری، خاتم کاری، تابلوفرش، سفال، قلمکار و … باشند و به منزل شما هویت و زیبایی بدهند. پس چنین آثاری قطعا ارزش هزینه کردن را دارند چون ذوق و سلیقه و هنردوستی شما را به همه نشان می‌دهند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه سبک زندگی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)