کانتور کردن یکی از روش‌ها و ترفندهای محبوب آرایشی این روزها است که میان چهره‌ها و ستاره‌های سینما و مد نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. کانتور Contour همان طور که از نامش پیداست یک ترفند برای شکل دادن و فرم دادن به چهره با آرایش است که از خطای دید کمک می‌گیرد و باعث می‌شود چهره در قسمت‌هایی باریک‌تر و کوچک‌تر و در قسمت‌هایی بزرگ‌تر دیده شود. شاید تصور کنید کانتور کردن نوعی گریم حرفه‌ای است و فقط آرایشگران متخصص می‌توانند آن را انجام دهند اما شما نیز می‌توانید خودتان کانتور کنید و این کار را به زیباترین شکل طوری انجام دهید که ظاهر چهره و آرایش شما طبیعی و حرفه ای به نظر برسد. در این مقاله درباره کانتور کردن و تکنیک‌های آن مطالبی را بیان خواهیم کرد.

کانتور چیست؟

برخلاف تصور خیلی‌ها کیم کارداشیان مخترع کانتور نبوده است و این روش از مدت‌ها قبل در گریم استفاده می‌شده است اما چند سالی است که کانتور به یکی از مراحل آرایش حرفه‌ای تبدیل شده و بسیاری افراد حتی به صورت روزمره از آن استفاده می‌کنند. البته لازم است بدانید که کانتور می‌تواند ملایم هم باشد و لزومی ندارد این ترفند را با آرایش غلیظ همراه کنید، همان طور که در مقالات قبلی روش انجام آن را با برنزه کننده آموزش دادیم. در هر صورت لازمه انجام هر کاری آشنایی و تسلط بر شیوه صحیح انجام آن است و کانتور نیز مانند هر کار دیگری اصول و قواعد خود را دارد و اگر آن را به نحو احسن انجام دهید می‌توانید گونه‌های برجسته‌تر، بینی باریک‌تر و پیشانی و چانه خوش فرم‌تری داشته باشید.

کانتوز کردن

شاید تماشای ویدئوهای آموزشی کانتور لذت بخش باشد و شما تصور کنید این کار را فراگرفته‌اید اما وقتی نوبت به عمل می‌رسد می‌بینید کار از آن‌چه که به نظر می‌رسید سخت‌تر است چون اصول و ترفندهایی وجود دارد که در ویدئوها نمی‌توان نشان داد و همین مساله باعث می‌شود که فکر کنید این کار برای شما غیرممکن است و یا حتما باید آرایشگر آن را انجام دهد در حالی که این ویدئوها با دادن اطلاعات زیاد بیشتر کمراه کننده هستند تا راهنما. پس تماشای کلیپ‌ها را فراموش کنید و مطالب علمی و دقیق را درباره روش کانتور کردن از زبان کارشناسان زیبایی در مجله قرمز بخوانید. شما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که کانتوری زیبا و طبیعی است که هدف آن تاکید روی زیبایی‌های چهره باشد نه ساختن چهره‌ای جدید. این کار باید گام به گام و با حوصله انجام شود و به همین دلیل کانتور نمی‌تواند بخشی از آرایش سریع صبحگاهی شما باشد.

انتخاب ابزار کانتور

اولین گام برای یک کانتور زیبا و طبیعی انتخاب لوازم کانتور است. محصولاتی که برای کانتور به کار می‌برید باید رنگ و بافت مناسب داشته باشند. مواد کانتور معمولا از دو رنگ تشکیل شده است، رنگ تیره یا برنزه کننده و رنگ روشن یا هایلایت کننده. اگر پوست روشن و متوسط دارید سراغ رنگ‌هایی بروید که ترکیبی از قهوه‌ای و خاکستری هستند و حالت نارنجی ندارند. برای پوست‌های تیره‌تر می‌توان از رنگ‌های گرم استفاده کرد. در هر صورت قانون اصلی در این مورد این است که رنگ تیره باید دو درجه از پوست شما تیره‌تر باشد و نه بیشتر یا کمتر. هایلایت هم باید یک یا دور درجه روشن‌تر باشد و ته رنگ مناسبی داشته باشد (نخودی یا مرواریدی برای پوست روشن و متوسط و کرم برای پوست تیره). ابزار کانتور به دو شکل پودری و فشرده یا مایع موجود است، انواع پودری معمولا کمرنگ‌تر هستند و اگر آرایشی پررنگ و مجلسی‌تر می‌خواهید سراغ انواع مایع بروید. گام بعدی انتخاب ابزار کانتور است که بسته به سلیقه و سبک آرایش شما و نوع ماده‌ای که انتخاب کرده‌اید (مایع یا پودری) می‌توانید از اسفنج‌های آرایشی یا برس مخصوص کانتور استفاده کنید. پودرها بهتر است با برس زده شوند در حالی که برای نوع مایع اسفنجی که خیس شده مناسب‌تر است. در مورد برنزه کننده هرگز از انواع براق و اکلیلی استفاده نکنید چون اثر معکوس خواهد داشت اما هایلایت کننده می‌تواند اکلیلی و براق باشد.

تکنیک کانتور کردن

روش کانتور کردن

ممکن است بخواهید کل صورت خود را با کانتور کردن شکل بدهید اما این کار توصیه نمی‌شود. مقدار کم کانتور در محل مناسب می‌تواند تاثیری چشمگیر در چهره شما داشته باشد و بهتر است تنها روی پیشانی، گونه‌ها، بینی و خطوط فک تمرکز کنید تا ظاهر کانتور طبیعی جلوه کند. ابتدا از گونه‌ها شروع کنید، رنگ برنزه را بردارید و دقیقا از میانه گوش شروع کنید و به سمت گوشه دهان حرکت کنید و آن را با ابزار مورد نظر روی قسمت فرورفته زیر استخوان گونه بزنید و در میانه راه به تدریج متوقف شوید. این خطوط که پایه اصلی کانتور شما را شکل می‌دهند می‌توانند پررنگ باشند چون بعدا قرار است آن را محو کنید. حال سراغ اطراف پیشانی بروید و خطوط تیره دور آن بکشید تا شکلی گرد در وسط آن ایجاد شود (اگر پیشانی شما کوتاه و گرد است این مرحله را انجام ندهید). سپس دو خط نرم موازی در دو طرف استخوان بینی بکشید و در آخر زیر و اطراف چانه را تیره کنید. لازم نیست مقدار زیادی پودر یا مایع روی صورت خود استفاده کنید چون شما قرار است زیبایی چهره را به نمایش بگذارید و نه کرم‌ها و مواد آرایشی را. پس از این که فرم دلخواه خود را ایجاد کردید اسفنج آرایشی را خیس کنید و یا یک برس تمیز بردارید و برنزه کننده‌ها را در جهتی که زده‌اید محو کنید (دقت کنید که آن را روی همه صورت نمالید).

کانتور کردن

حال نوبت به استفاده از روشن کننده یا هایلایت می‌رسد. با برس و اسفنج تمیز مقداری از هایلایت کننده را بردارید و بالا و پایین قسمتی در گونه که برنزه کننده زده بودید بزنید. کمی هم در مرکز پیشانی از هایلایت کننده استفاده کنید و یک خط باریک هم در وسط و روی تیغه بینی بکشید. سپس مقداری هم روی وسط چانه بزنید و همزمان با این کار محو کردن را هم انجام دهید. در آخر لازم است کمی رژگونه هم رو برجستگی گونه‌ها بمالید و محو کنید، در این مرحله کار کانتور کردن شما به پایان رسیده است اما برای تکمیل کار لازم است کرم پودر با پوشش کم یا پودر مات کننده آرایش استفاده کنید تا ظاهر آرایش شما یکدست و طبیعی شود. یک برس تمیز و پرمو بردارید و به پودر یا کرم پودر با پوشش کم آغشته کرده و روی همه قسمت‌های صورت بکشید. این کار دوام آرایش شما را نیز افزایش می‌دهد. در این مرحله آرایش صورت شما به پایان رسیده است و با آرایش چشم و لب‌ و ابروها آرایش حرفه‌ای و طبیعی شما کامل خواهد شد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایش مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)