ژاکت هوشمند گوگل بخشی از پروژه ژاکارد (Project Jacquard) است که در ژوئن سال ۲۰۱۵ توسط گوگل راه اندازی شده بود و هدف آن ایجاد خطی از لباس‌های “متصل” و هوشمند بود که با تلفن‌های همراه هوشمند افرادی که چنین لباسی را پوشیده‌اند تعامل کند. پروژه ژاکارد توسط گوگل راه اندازی شده است تا لباس‌های هوشمند را طراحی، تولید و روانه بازار کنند. این ژاکت که با اسم “Commuter Jacket” نیز معروف است، در ماه می سال ۲۰۱۶ پرده برداری شد. مایلید بیشتر درمورد ژاکت هوشمند گوگل و کارایی‌های آن بدانید؟ پس در این مقاله با مجله قرمز همراه باشید.

بخش ژاکارد، پارچه‌ای را تولید کرده است که مستقیماً در بافت لباس به کار می‌رود و حرکات شما را از طریق آستین چپ لباس ثبت کند و وقتی آن را لمس می‌کنید، همانند یک صفحه نمایش برای شما عمل خواهد کرد. حرکات ثبت شده از طریق فناوری بلوتوث که همانند یک دکمه سر دست بر روی ژاکت هوشمند گوگل قرار می‌گیرد، به تلفن همراه هوشمند شما ارسال می‌شود. بلوتوث این دستگاه با قابلیت جدا شدن از لباس تعبیه شده است تا در هنگام شست و شو، خراب نشود.

پارچه های پروژه ژاکارد

یک اپلیکیشن نیز برای این لباس تعبیه شده است که باید بر روی موبایل شما نصب شود.

قیمت حدودی ژاکت هوشمند گوگل، ۳۵۰ دلار تخمین زده شده است که گران تر از یک ژاکت جین عادی است و کاملاً هم قابل درک است. به عنوان مثال زمانی که درحال دوچرخه سواری هستید، می‌توانید به روز رسانی‌های نقشه مسیر خود را دریافت کنید و یا آهنگی را در Spotify از طریق حرکت انگشتتان بر روی آستین ژاکت هوشمند گوگل، تغیر دهید! بسیار جذاب است، اینطور نیست؟ البته در حال حاضر ژاکت هوشمند گوگل عملکردهای محدودی دارد، اما Levi و گوگل قصد دارند عملکردهای آن را طی زمان کاملتر کنند.

نحوه استفاده از ژاکت هوشمند گوگل

ژاکت هوشمند گوگل نه تنها پوشش راحت و زیبایی ظاهری دارد، بلکه درواقع می‌توان آن را حقیقتاً اولین محصول با کارایی بسیار بالا در فناوری‌های پوشیدنی دانست! حقیقت تلخی که درمورد گجت‌های پوشیدنی وجود دارد این است که هیچگاه مفیدتر از یک تلفن همراه هوشمند نیستند. اما ژاکت هوشمند گوگل از این قاعده مستثنی است!

پائول دیلینگر، سرپرست نوآوری محصولات جهانی شرکت Levi در این رابطه می‌گوید:

برای من دلیل اصلی طراحی ژاکت هوشمند گوگل این است که بارها دیده‌ام دوچرخه سواران برای به روز رسانی نقشه حرکت خود از تلفن همراه استفاده می‌کنند و خود را در معرض خطر قرار می‌دهند و اکثراً هم افرادی را دیده‌ایم که در حین غذا خوردن، مدام به گوشی خود خیره شده‌اند. بنابراین تولید ژاکت هوشمند گوگل تنها به خاطر توانایی‌هایش نیست، بلکه به دلیل ضرورتی است که نیاز به آن حس می‌شد.

نحوه استفاده از ژاکت هوشمند گوگل

۳ حالت برای استفاده از فناوری موجود در ژاکت هوشمند گوگل وجود دارد: این که بر روی آستین خود به سمت داخل سوایپ کنید، به سمت بیرون سوایپ کنید و یا دوبار بر روی آن بزنید و می‌توانید تعاملی لمسی را برای این عمل‌ها تعیین کنید. مثلاً تغییر دادن آهنگ و یا به روز رسانی نقشه گوگل.

ژاکت هوشمند گوگل و Levi

برخی افراد ممکن است ژاکت هوشمند گوگل را تنها به این دلیل خریداری کنند که پارچه هادی در درون بافت خود لباس تعبیه شده است و این دقیقاً همان موردی است که یک فناوری پوشیدنی موفق به آن نیاز دارد: محصولی که در هر دو دنیا (هم پوشیدنی‌ها و هم فناوری) به طور یکسان زندگی کند و نیازی نباشد که عملکردهای سنتی خود را کاملاً حفظ کند.

  • نظر شما درمورد ژاکت هوشمند گوگل با فناوری شگفت انگیزش چیست؟ دیدگاه‌های خود را با قسمت فناوری مجله قرمز به اشتراک بگذارید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Kacey Deamer و Nick Statt

منبع: livescience و theverge