کارآفرینی در حوزه‌ی پزشکی ، اگر به درستی انجام شود، هم از نظر شخصی و هم از نظر مالی بسیار رضایت‌بخش است. اما این موضوع نیز با چالش‌های مربوط به خود رو به روست. در این مطلب، به کارآفرینی در حوزه‌ی پزشکی می‌پردازیم و چهار چالش در این مورد را بیان می‌نمائیم.

در میان همه‌ی پیشرفت‌های علمی که در قرن اخیر اتفاق افتاده است، می‌توان گفت آن‌هایی که در حوزه‌ی پزشکی قرار داشته‌اند، بیشترین تاثیر را بر زندگی ما داشته‌اند. به طوری که باعث تشخیص و درمان موثرتر بیماری‌ها شده و زندگی ما را سالم‌تر و طولانی‌تر کرده‌اند.

پیشرت تکنولوژی‌های اخیر، مواد هوشمند، اَبَر داده‌ها و قطعات الکترونیکی مینیاتوری، انقلابی در حوزه‌ی بهداشت و سلامت ایجاد کرده‌اند و تعداد بسیار زیادی از کارآفرینان در حوزه‌ی پزشکی در حال انتقال این تکنولوژی‌ها از لابراتورها به بازار هستند و تلاش در تجاری سازی آن‌ها را دارند. به طوری که بتوان با هزینه‌ی کم، بازدهی بالا و دسترسی آسان در اختیار عموم قرار داد.

توسعه دادن تکنولوژی‌ها در حوزه‌ی پزشکی و در واقع کارآفرینی در حوزه‌ی پزشکی، می‌تواند اثرات بسیار خوبی در پی داشته باشد. اینکه چیزی طراحی و ساخته شود که مردم واقعاً آن را استفاده کنند و زندگیشان در راستای بهتر شدن به آن متکی باشد، بسیار خوشایند است. البته، کارآفرینی در حوزه‌ی پزشکی، با چالش‌های زیادی نیز رو به روست. در ادامه، شماری از راهکارها برای غلبه بر چالش‌هایی که کارآفرینان در حوزه‌ی پزشکی ممکن است با آن‌ها مواجه شوند، آورده شده است.

کارآفرینی در حوزه‌ی پزشکی

۴ چالش درباره‌ی کارآفرینی در حوزه‌ی پزشکی

۱- برای طی کردن یک روند قانونی طولانی، آماده باشید!

سلامت و حوزه‌های مرتبط با آن، به شدت توسط دولت کنترل می‌شوند و کسب مجوزهای قانونی برای محصول یا خدمتی که در این حوزه می‌خواهید ارائه هدید، دشوارتر از بسیاری از حوزه‌های دیگر است. حتی ممکن است چند سال به طول بینجامد. البته در کشورهای مختلف، متفاوت است.

کارآفرینانی که در حوزه‌ی پزشکی می‌خواهند محصول یا خدمتی را به یک منطقه ارائه دهند، قبل از هر چیز باید کاملاً شرایط مورد نیاز برای اخذ مجوزهای لازم را بدانند و در مورد آن‌ها تحقیق کنند. UK Government ،European Commission و World Health Organisation راهنمایی‌هایی را برای انجام کار در این حوزه به شما ارائه می‌دهند.

۲- وجود درآمد کم در سال‌های اولیه 

نیاز به اخذ مجوزهای ستختگیرانه و ازمایشات بالینی، نشان می‌دهد که استارتاپ‌ها در حوزه‌ی پزشکی در سال‌های اولیه‌ی فعالیتشان درآمد بسیار کمی دارند. البته می‌توانید از کمک‌های مالی موسسات مختلف برای تامین مالی خود استفاده کنید؛ مثلاً در سازمان‌های خاصی که کمک‌ مالی به کسانی که در کارآفرینی در حوزه‌ی پزشکی مشغولند ارائه می‌نمایند، ثبت نام کنید. یا می‌توانید در برخی از موسسات آموزشی در حوزه‌ی پزشکی ثبت نام کنید و در عین اینکه آموزش می‌بینید، از خدمات و کمک‌های مالی آن موسسه برای اجرای استارتاپ خودتان استفاده کنید. این روش می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

معمولاً کارآفرینی در حوزه‌ی پزشکی در سال های اولیه درآمد چندان زیادی ندارد.

۳- شناخت مخاطبان، فراتر از شناخت مشتریان

با توجه به اینکه در حوزه‌ی پزشکی عموماً سهامداران متنوعی دخیل هستند، در هنگام ایجاد طرح کسب و کار، کارآفرینان پزشکی باید فراتر از خریدارِ آنی بیندیشند و حتی به تاثیر تکنولوژی یا خدمات خود بر روی گروه‌های مختلف افراد، از مدیریت بیمارستان تا بیماران، نگهبانان و متخصصین حوزه‌ی سلامت توجه داشته باشند.

۴- مساله‌ی فروش محصول یا خدمت

حتی زمانی که شما به طرح کسب و کارتان بسیار اطمینان دارید، هنوز لازم است که به صورت فعال محصول یا خدمت مورد نظر خودتان را به فروش برسانید. صنعت پزشکی، یک چرخه‌ی فروش طولانی‌مدت دارد و فروش در یک بیمارستان، ممکن است بیش از ۱۲ ماه طول بکشد. متخصصان حوزه‌ی سلامت، گاهی اوقات دیدگاه‌های مخالف با تکنولوژی دارند. بنابراین کارآفرینان باید برای تحت تاثیر قرار دادن این افراد جهت خرید تکنولوژی مورد نظر، با آن‌ها مذاکره کرده و در حین صحبتشان، از مفاهیمی که بیشتر باب میل این گونه افراد است، استفاده کنند. مثلاً: تمرکز بر نتایج قابل ملموس در حوزه‌ی پزشکی، تاثیرات مالی، بازدهی منابع و فرآیندها و غیره؛ صنعت پزشکی، نیاز به داده‌های اثبات شده دارد و مثال‌هایی از مراجعات مشتریان و نمونه‌هایی از استفاده‌کنندگان، می‌توانند شواهد مفیدی باشند.

در مجموع، کارآفرینی در حوزه‌ی پزشکی برای کارآفرینان یک بازار چالش برانگیز است. البته بسیاری از این چالش‌ها در حال مرتفع شدن هستند. امروزه بهای بیشتری نیز نسبت به گذشته برای کارآفرینانی که در حوزه‌ی سلامت کار می‌کنند قائل هستند. امید است که این کارآفرینان، بر موانع کارآفرینی در این حوزه فائق آیند و بتوانند موفقیت‌های قابل توجهی به دست آورند.

ترجمه‌ی اختصاصی از مجله قرمز/ با اندک تصرف و تلخیص

منبع: growthbusiness.co.uk

دوست گرامی، اگر شما نیز به کارآفرینی در حوزه‌ی پزشکی علاقه‌مند هستید، با ما در ارتباط باشید. می‌توانید نظرات خودتان را نیز از طریق قسمت زیر به ما انتقال بدهید.