در سال ۲۰۱۶، حدود ۱۲۰۰ فروشگاه زیورآلات اینترنتی موفق در آمریکای شمالی، تعطیل شدند. این فروشگاه ها، معمولا فاقد بودجه و همچنین توانایی های دیجیتالی برای رقابت با دیگر فروشگاه های آنلاین بودند. در این مطلب،دلایل عدم موفقیت بعضی از فروشگاه های زیورآلات اینترنتی بزرگ و چالش های آن ها بررسی می‌شود.

بحران مربوط به فروشگاه های زیورآلات اینترنتی، هیچ وقت تا به این حد حاد نبوده است. همان طور که گفته شد، در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۲۰۰ مورد از این فروشگاه ها بسته شدند و این میزان، ۵۰% بیشتر از سال ۲۰۱۵ بوده است. این تعطیلی ها، که دیگر خرده فروشی های اینترنتی در سایر زمینه ها نیز با آن مواجه هستند، اغلب به دلیل عدم مدیریتِ درستِ هزینه ها بوده است. برای مثال، یک فروشگاه اینترنتی باید در همه‌ی اوقات، میزان معینی اجاره برای انبار خود یا دیگر تسهیلات بپردازد در حالی که میزان سفارشات آنلاین مشتریان همواره در جریان نیست. هزینه های نگهداری موجودی اغلب زیاد است.

برای خرده فروشان اینترنتی، خصوصا آن هایی که موجودی هایی با ارزش بالا، مثل جواهرات دارند، چالش هایی وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می‌کنیم.

شماری از چالش های فروشگاه های آنلاین – خصوصاً زیورآلات اینترنتی

  • ایجاد تمایز، و یا به عبارت دیگر، برند سازی، دشوار است. به جز برند های معروف و فروشگاه های بزرگی که سالیان سال در عرصه‌ی جواهر فروشی فعالیت داشته اند، حدود ۱۵۰۰۰ فروشگاه دیگر جداگانه در حال فروش محصولات خود در آمریکا هستند. ایجاد یک فروشگاه زیورآلات اینترنتی، که بتواند با این تعداد فروشگاهی که وجود دارد و برندهای معروفی دارند و یا در حال تبدیل شدن به فروشگاه های بزرگی هستند، رقابت کند، اقدام پر ریسکی است که جرات بالایی را نیز می‌طلبد. خرده فروشان، قبل از ورود به بازار اینترنتی، باید یک ارزیابی از فروشگاه خود داشته باشند، تعداد سفارشات روزانه را تخمین بزنند و با شیوه های برند سازی آشنایی کامل داشته باشند.
  • زیورآلات اینترنتی و چالش های آناعتماد مشتریان به برند، موضوع بسیار مهمی است. به خصوص در زمینه‌ی جواهر و زیور آلات که کالاهای لوکس و با ارزشی هستند، اعتماد مشتریان نکته ای بسیار اساسی و مهم است. یک مشتری وقتی اقدام به خرید از یک فروشگاه زیورآلات اینترنتی می‌کند، بدون این که کالای مورد نظر را لمس کند و اصل بودن جنس عقیق و غیره را بررسی کند، قصد خرید دارد؛ مسلماً اگر اعتماد کافی به برند نداشته باشد و احتمال تقلّبی بودن جواهرآلات را بدهد، از خرید به راحتی منصرف می‌شود. مخصوصاً این که کلاهبرداری های آنلاین و یا اینترنتی، در این سال ها بسیار مشاهده شده است. بنابراین مشتریان باید از درست بودن ادعای شما مبنی بر اصل بودن اجناس، اطمینان حاصل کنند. همچنین این نکته نیز نباید از نظر دور بماند که اغلب مصرف کنندگان کالاهای لوکس، راحت طلب بوده و دوست دارند با کمترین زحمت کالای خود را به سهولت سفارش داده و دریافت کنند و یا در صورت نپسندیدن، آن را به راحتی تعویض کنند. برای غلبه بر این چالش ها، فروشگاه های جواهر فروشی اینترنتی می‌توانند با برند های معتبر همکاری مشترکی را آغاز کنند.
  • عکس گرفتن، به خصوص از محصولاتی مثل جواهر آلات، تمام خصوصیات واقعی آن را منعکس نمی‌کند. به این دلیل که عکس ها ثابت هستند و مثلا میزان درخشان بودن یک جواهر را به خوبی مشخص نمی‌کنند. بنابراین، عکاسی مناسب، از همه‌ی زوایای محصول مورد نظر، با نشان دادن فردی که از آن ها در حال استفاده است (برای این که میزان کوچکی و بزرگی آن محصول معلوم گردد) بسیار مهم است و به مشتریان کمک می‌کند تا بهتر به تصمیم گیری برای خرید زیورآلات اینترنتی بپردازند. البته عکاسیِ حرفه ای و با در نظر گرفتن این نکات، گران است اما موضوعی بسیار اساسی و لازم می‌باشد.نحوه عکاسی از زیورآلات اینترنتی
  • بازاریابی دیجیتالی، باید به طور پیوسته و حرفه ای انجام شود. برندهای قوی، قادرند تا هزینه‌ی زیادی بر روی بازاریابی و تبلیغات خود انجام دهند؛ اما فروشگاه های کوچک، نمی‌توانند بر روی فعالیت های بازاریابی دیجیتالی زیاد هزینه کنند. بنابراین، این فروشگاه ها می‌توانند به جای این که همه‌ی مردم را هدف تبلیغات خود قرار دهند، صرفاً مشتریان و طرفداران خود را جذب کنند و دائماً بازاریابی دیجیتالی را برای جلب نظر آن ها و ادامه‌ی خرید هایشان از فروشگاه، انجام دهند. باید ذکر کرد که یک بازاریابی دیجیتالی موثر، نیاز به تحلیل های پیوسته، و تغییر مسیر برای بهبود فعالیت های مورد نظر خود دارد و این موارد باید تحت یک مدیریت صحیح و تصمیم گیری های درست و به صرفه باشد. فروشگاه های اینترنتی موفق، دائماً در حال تحلیل و تفسیر داده ها و اطلاعات هستند تا در تصمیم گیری ها بهتر عمل کنند. امروزه شمار زیادی از ابزارهای اینترنتی برای تحلیل رفتار مشتری و تهیه‌ی اطلاعات مورد نیاز وجود دارد. اما یک چالش مهم که پیشِ روی فروشگاه هایی است که به تازگی فعالیت های فروش اینترنتی خود را آغاز کرده اند، بهره برداری از این داده های فراوان، توسط یک زیرساخت تحلیلیِ قدرتمند است تا در نتیجه به بازدید بالایی در فروشگاه اینترنتی خود دست پیدا کنند و فروش آن ها افزایش یابد. فروشگاه های زیورآلات اینترنتی، معمولاً هزینه و همچنین تجربه‌ی مدیریت تحلیل این داده ها را به طور روزانه ندارند.

پیشنهاد می‌شود فروشگاه های زیورآلات اینترنتی، یا با یک فروشگاه بزرگ همکاری کنند و یا اگر به تازگی فروش اینترنتی خود را آغاز کرده اند، یا در شُرف آغاز آن هستند، با چند فروشگاه جواهرآلات دیگر متحد شوند تا بتوانند جایی در بازار برای خود پیدا کرده و همچنین بر چالش های ذکر شده راحت تر فائق آیند.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع : digitalcommerce360.com

  • برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فروشگاه های اینترنتی، پیشنهاد می‌شود به مقاله ی لوازم خانگی آنلاین در آمریکا رجوع کنید.
  • نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت زیر با ما در میان گذارید و به بهبود مطالب در آینده کمک نمایید.