اجاق Dialog یکی از محصولات جالبی بود که در جریان برگزاری نمایشگاه IFA 2017 توسط شرکت سازنده‌ی آن یعنی Miele به حاضران در شهر برلین معرفی شد. محصولی که بنابر ادعای سازندگانش قرار است انقلابی در نحوه‌ی پخت غذاهای مختلف به وجود بیاورد. برای آشنایی بیشتر با این محصول انقلابی یا همان اجاق Dialog می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

سازندگان اجاق Dialog معتقدند که از زمان کشف آتش تاکنون تحول چندانی در نحوه پختن غذاها صورت نگرفته است. بنابر اعتقاد آن‌ها با وجود پیشرفت تکنولوژی، تحولات جدید مربوط به اجاق‌های پخت و پز تنها به نحوه‌ی فراهم کردن گرمای مورد نیاز برای پختن غذا توسط این محصولات جدید محدود شده و سایر جنبه‌های فرآیند پخت را در بر نگرفته است. با این حال اعضای شرکت Miele معتقدند که اجاق Dialog این کاستی را برطرف خواهد کرد و از دریچه‌ی کاملا متفاوتی به ذات آشپزی و پخت و پز خواهد نگریست.

چگونگی عملکرد اجاق Dialog

نام اجاق Dialog به این دلیل انتخاب شده است که این محصول جدید هنگام پخت غذاهای مختلف به برقراری ارتباط با آن‌ها می‌پردازد و نوعی تعامل پویا را با غذاهای در حال پخت برقرار می‌کند. امری که به کمک ترکیب تکنیک‌های سنتی پخت و پز با نوعی تکنولوژی‌ جدید در این زمینه امکان‌پذیر شده است. این تکنولوژی جدید با نام وضعیت استوار RF شناخته می‌شود و از امواج الکترومغناطیسی برای پختن غذا استفاده می‌کند.

البته نوع عملکرد این تکنولوژی به طرز قابل ملاحظه‌ای با تکنیک موجود در ماکروفرهای معمولی که از امواج ماکروویو برای پختن غذا استفاده می‌کنند، تفاوت خواهد داشت. به گونه‌ای که اجاق Dialog از طول موج کاملا متفاوتی از طیف امواج الکترومغناطیسی برای انجام این کار بهره می‌گیرد.

اجاق جدید

در واقع قابلیت ارتباط اجاق Dialog با غذاهای در حال پخت در همین نقطه‌ی ابتدایی از فرآیند پخت و پز خود را نمایان می‌سازد. به بیان دقیق‌تر نوع عملکرد اجاق Dialog به این ترتیب است که این اجاق ابتدا میزان انرژی موجود در یک غذای خاص را تخمین می‌زند و سپس میزان انرژی مورد نیاز برای پختن کامل آن را فراهم می‌کند. به این ترتیب آشپزانی که از اجاق Dialog برای پخت و پز استفاده می‌کنند، می‌توانند با خیال راحت به سایر کارهای خود برسند و مجبور نباشند برای کسب آگاهی از پخت درست و کامل غذای خود مدام به آن سر بزنند.

روش پخت غذا در اجاق Dialog

استفاده از تکنولوژی امواج الکترومغناطیسی برای پختن غذا توسط اجاق Dialog موجب می‌شود تا روش پخت و پز در این اجاق کاملا متفاوت با روش پخت و پز در اجاق‌های معمولی یا ماکروفرهای مبتنی بر امواج ماکروویو باشد. در هر دو روش یاد شده گرما از بیرون غذا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بخش مهمی از شیوه پخت پز بر چگونگی انتقال این گرما بر بخش‌های داخلی غذا تکیه دارد. به این ترتیب معمولا لایه بیرونی غذا بیش از لایه‌های درونی آن پخته می‌شود و گاه حالتی برشته و خشک به خود می‌گیرد. در حالی که شاید در برخی غذاها (نظیر گوشت) لایه‌های مرکزی تا حدی خام باقی بماند و هنگام سرو چندان لذیذ به نظر رسد. اما با توجه به تکنیک متفاوتی که اجاق Dialog از آن در امر پخت و پز استفاده می‌کند، چنین مشکلی در غذاهای پخته شده توسط این اجاق مشاهده نخواهد شد و استفاده از امواج الکترومغناطیسی موجب می‌شود که غذاها، به خصوص لایه‌های درونی آن‌ها، با دقت و لطافت بیشتری پخته شوند.

افزون بر آن اجاق Dialog قادر است غذاهای مختلف را به چندین روش گوناگون بپزد. امری که از طریق تلفیق استفاده از امواج الکترومغناطیسی با روش‌های سنتی پخت و پز توسط اجاق Dialog صورت خواهد گرفت و در نتیجه‌ی آن استفاده کنندگان از این اجاق می‌توانند غذاهای مورد نظر خود را به شکل سریع‌تر و باکیفیت‌تری در اختیار داشته باشند. آن هم بدون استفاده از ابزارهای جانبی پخت و پز که بخواهد قابلیت‌های اجاق Dialog را تکمیل کند.

البته در طول برگزاری نمایشگاه IFA 2017 سازندگان اجاق Dialog یعنی اعضای شرکت Miele توضیح چندان دقیقی را از چگونگی فرآیند پخت و پز توسط محصول جدید خود ارائه ندادند و تنها به نمایش توانایی‌های این اجاق به شکل عملی بسنده کردند.

اجاق هوشمند

در یکی از این نمایش‌ها حضار شاهد پخته شدن فیله یک ماهی توسط اجاق Dialog بودند. در حالی که این ماهی درون قالبی از یخ جای گرفته بود. جالب این جا است که فرآیند پخت و پز کامل این تکه از گوشت در نهایت پس از گذشت مدت زمان هشت دقیقه بدون آب شدن قالب یخ به انجام رسید. دلیل اصلی این امر عبور امواج الکترومغناطیسی از قالب یخ و تاثیر مستقیم آن بر ماهی است. فرآیندی که حرارت چندانی را برای ذوب یخ ایجاد نمی‌کند. نظیر همین فعل و انفعال برای یک تکه فیله گوساله که با موم زنبور عسل انباشته شده بود نیز صورت گرفت و پس از پایان یافتن فرآیند پخت و پز، این تکه از گوشت بدون آب شدن موم روی آن به طور کامل پخته شده بود.

در کنار نمایش‌های یاد شده چندین نمایش دیگر نیز برای به رخ کشیدن توانایی‌های اجاق Dialog ترتیب داده شده بود. در یکی از این نمایش‌ها یک ماهی آزاد به شکل نصفه و نیمه درون یک تکه فویل پیچیده شد و درون اجاق Dialog قرار گرفت. پس از گذشت چیزی نزدیک به پانزده دقیقه، بخشی از ماهی که درون فویل قرار نگرفته بود به طور کامل پخته شد و بخش محفوظ مانده‌ی آن کاملا خام باقی ماند. به این ترتیب حضار توانستند با روش‌های متفاوت پخت این ماهی توسط این وسیله آشپزخانه هوشمند یعنی اجاق Dialog آشنا شوند.

پخت بی‌ واسطه‌ی غذا توسط اجاق Dialog

شرکت Miele قصد دارد دستورالعمل پخت غذاهای مختلف را همراه با چگونگی استفاده از اجاق Dialog در قالب یک اپلیکیشن موبایل به همراه این ابزار عرضه کند تا با ارسال خودکار این دستورالعمل‌ها به اجاق Dialog توسط اپلیکیشن مذکور، فرآیند پخت و پز به شکل کاملا خودکار و بی واسطه صورت گیرد. البته اجاق Dialog خود به تعدادی برنامه‌ی پخت و پز خودکار مجهز است که آشپزان می‌توانند از طریق پنل لمسی این ابزار به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

بنابر تایید اعضای شرکت Miele اجاق Dialog قرار نیست جایگزین اجاق‌های معمولی پخت و پز شود و تنها برای استفاده‌ی آن دسته از کسانی که هوادار واقعی آشپزی هستند عرضه خواهد گردید. بر این اساس می‌توان انتظار قیمت نهایی بالایی را از این ابزار داشت. قیمتی که در جریان برگزاری نمایشگاه IFA 2017 هیچ اشاره‌ای به آن صورت نگرفت. همچنین اعضای شرکت Miele به طور دقیق مشخص نساختند که این اجاق جدید در چه زمانی قرار است برای هواداران مشتاق آشپزی عرضه شود. با این حال نمی‌توان کتمان کرد که اجاق Dialog یکی از جالب‌ترین ابزارهای به نمایش درآمده در نمایشگاه IFA 2017 بود.

منبع: د اسپون (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.