حتما بارها برایتان پیش آمده است که موقع آرایش کردن اشتباها مواد آرایشی را روی لباس‌های خود ریخته و آن‌ها را لک کرده‌اید گاهی هم ممکن است لکه‌های لوازم آرایشی در طول روز و بر اثر مالیده شدن لباس‌ها به صورت شما ایجاد شود به همین دلیل است که بعضی وقت‌ها با لکه کرم پودر و رژ در کناره‌های روسری و مقنعه مواجه می‌شوید. به هر حال این حوادث اجتناب ناپذیرند و پیش می‌آیند پس باید راه پاک کردن لکه‌های آرایشی را بدانیم تا بتوانیم لباس‌هایی تمیز و مرتب و بادوام داشته باشیم. مواد آرایشی انواع مختلف دارند و هر نوعی روش خاصی را برای پاک شدن می‌طلبد، در این مقاله با انواع لکه‌های لوازم آرایشی و روش پاک کردن هر کدام آشنا می‌شوید.

لکه‌های لوازم آرایشی به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند، انواع پودری، مایع و رژ لب که هر کدام باید با ترفند و روش خاصی پاک شود و برای این کار لزومی ندارد از مواد لکه بر گران قیمت استفاده کنید بلکه با موادی که در هر خانه‌ای در دسترس است می‌توانید این لکه‌ها را پاک کنید به شرطی که روش درست کار را بدانید. اولین قانون در برخورد با لکه لوازم آرایشی این است که آن را نمالید چون این کار باعث می‌شود مواد آرایشی به خورد الیاف پارچه برود و لکه عمیق‌تر شده و پاک کردن آن سخت‌تر شود. مورد دوم این است که پس از پاک کردن موفق لکه ضروری است که لباس به روش معمول شسته شده و خشک شود و مورد آخر این است که قبل از پاک شدن کامل لکه هرگز نباید آن را به صورت معمول یا با کمک خشک کن ماشین لباسشویی خشک کنید چون این کار لکه را برای همیشه تثبیت می‌کند و دیگر پاک نخواهد شد. در نهایت اگر روش‌های گفته شده در پاک شدن لکه موثر نبود کار را به کاردان بسپارید و لباس خود را به یک خشکشویی معتبر بدهید تا آن را به طور کامل و حرفه‌ای برایتان پاک کند.

روش پاک کردن لکه‌های لوازم آرایشی پودری

انواع لکه‌های لوازم آرایشی

پنکیک، سایه، رژ گونه و هر ماده خشک دیگری که برای آرایش به کار می‌رود در این دسته قرار می‌گیرد و چون این پودرها سبک هستند خیلی راحت روی بافت پارچه می‌نشینند اما اگر روی این پودرها برس بکشید روی پارچه مالیده شده و به راحتی پاک نخواهند شد. وقتی پودر آرایشی روی لباس شما ریخته شد فورا آن را فوت کنید تا اضافات پودر از روی آن برداشته شود. اگر هنوز مقداری از پودر روی لباس باقی مانده بود یک دستمال یا پنبه تمیز را به کمی مایع پاک کننده آرایش آغشته کنید و روی لکه بزنید تا پاک شود. سپس لباس را بشویید و وقتی از تمیز شدن لکه مطمئن شدید لباس را خشک کنید. فراموش نکنید هرچه سریع‌تر برای پاک کردن لکه پودر آرایشی اقدام کنید راحت‌تر تمیز خواهد شد و هر چه زمان بیشتری از آلوده شدن لباس به پودر بگذرد پاک کردن آن مشکل‌تر خواهد شد به خصوص اگر بدون لکه بری یک بار لباس را شسته و خشک کرده باشید دیگر امیدی به تمیز شدن لکه آرایشی نیست.

روش پاک کردن لکه‌های لوازم آرایشی مایع

انواع لکه‌های لوازم آرایشی

کرم پودر رقیق، کرم ب‌ب، ضدآفتاب و حتی ریمل در دسته لوازم آرایشی مایع قرار می‌گیرند و به طور کلی هر نوع ماده آرایشی مایعی که پایه چربی داشته باشد با این روش قابل پاک شدن است. اولین قدم این است که پایه چربی ماده آرایشی را از بین ببرید، یک پاک کننده ضدچربی قوی مثل ممایع ظرفشویی چنین اثری را خواهد داشت. محل لکه را خیس کنید و کمی مایع ظرفشویی را روی آن بریزید و با یک مسواک یا برس کوچک نرم روی لکه را به آرامی بسابید، مراقب باشید که به بافت پارچه آسیبی نرسانید. تا زمانی که لکه کاملا پاک شود این کار را ادامه دهید سپس محل لکه را با آب ولرم آبکشی کنید و لباس را مانند همیشه با پودر رختشویی و با دست یا ماشین لباسشویی بشویید. اگر هنوز لکه باقی مانده است یک ترکیب مخصوص درست کنید، دو واحد مایع ظرفشویی و یک واحد پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) را با هم ترکیب کنید و لباس را داخل این محلول غوطه‌ور کنید و اجازه دهید نیم ساعت در این حالت باقی بماند سپس با برس محل لکه را بسابید و دوباره لباس را بشویید و وقتی از پاک شدن لکه مطمون شدید آن را خشک کنید.

روش پاک کردن لکه رژ لب

انواع لکه‌های لوازم آرایشی

لکه رژ لب یکی از مشکل‌ترین لکه‌های لوازم آرایشی است که باید با روشی متفاوت هم تمیز شود. رژ لب ترکیبی از مواد چرب و موم است و این ترکیب متفاوت نیاز به مراحل متفاوتی برای لکه بری دارد. اولین گام این است که با پودر رختشویی معمولی به ساختار لکه رژ لب حمله کنیم. کمی پودر رختشویی را در آب حل کنید و چند قطره از آن را روی محل لکه بریزید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه روی لباس باقی بماند. سپس چند قطره آب روی لکه بریزید و با یک مسواک یا برس کوچک نرم لکه را بسابید، توجه کنید که این مرحله به تلاش زیادی نیاز دارد و باید نیروی زیادی روی لکه وارد کنید تا پاک شود. اگر لکه پاک نشد کمی مایع ظرفشویی هم روی لکه بریزید و به سابیدن ادامه دهید. وقتی لکه تمیز شد آن را آبکشی کنید و لباس را مانند همیشه با پودر رختشویی و آب ولرم بشویید، اگر اثری از لکه باقی نمانده بود لباس را خشک کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)