در مطلب پیش رو به هوش مصنوعی DeepMind اشاره خواهیم داشت و به شرح تحقیقاتی می‌پردازیم که شرکت گوگل هم‌اکنون در حال انجام آن‌ها برای توسعه‌ بخشیدن به کاربرد تابع این هوش مصنوعی عجیب و غریب و شگفت‌انگیز است. پس اگر مایل به دانستن نکات بیشتری در رابطه با هوش مصنوعی DeepMind هستید، پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه‌ی این مطلب با مجله قرمز همراه باشید.

پژوهشگران شرکت گوگل اخیرا مشغول توسعه‌ی تحقیقات خود به منظور بسط دادن توانایی‌های هوش مصنوعی DeepMind هستند. تحقیقاتی که تمرکز آن‌ها بر یافتن پاسخ دقیقی برای این پرسش مهم استوار شده است که چگونه می‌توان از فرآیند یادگیری مبتنی بر آزمون و خطا به منظور آموزش جهت‌یابی به سیستم‌های کامپیوتری هوشمند در محیط‌های نا آشنا و پیچیده استفاده کرد؟

در واقع پژوهشگران فعال در این پروژه هم‌اکنون در حال انجام پژوهش‌های بنیادی در محیط مجازی به سر می‌برند. با این حال هنگامی که این پژوهش‌ها تکمیل گردد، می‌توان از نتایج حاصل از آن به منظور آموزش ربات‌های برنامه‌ریزی شده برای کار در خانه‌ها بهره گرفت. به عنوان مثال اگر در آینده شما رباتی را به خانه بیاورید که از هوش مصنوعی DeepMind بهره می‌برد، می‌تواند به شکل خودکار و بدون آموزش‌های از پیش طراحی شده طرز بالا رفتن از پله‌های راهرو یا پریدن از گودال عمیق گوشه‌ی حیاط را فرا بگیرد.

استفاده از هوش مصنوعی DeepMind برای ساخت ربات‌های خودکفا

در پژوهشی که طراحان این هوش مصنوعی هم‌اکنون در حال انجام آن هستند، یک عامل واسطه‌ی مجازی طراحی شده تا این هوش مصنوعی بتواند یادگیری‌های مبتنی بر آزمون و خطای خود را از طریق آن گسترش دهد. در واقع تنها کاری که برنامه‌نویسان هوش مصنوعی DeepMind در این پروژه‌ی تحقیقاتی انجام داده‌اند، طراحی سنسورهای مجازی برای  واسط مجازی بهره‌مند از هوش مصنوعی DeepMind و سپس تحریک آن برای حرکت به سمت جلو بوده است.

در واقع تمام حرکاتی که پس از آن از این واسط مجازی سر زده، حرکاتی بوده که هوش مصنوعی DeepMind به شکل خودکار آن‌ها را فرا گرفته و پیاده کرده است. در واقع هوش مصنوعی DeepMind در این آزمایش همانند کودک خردسالی بوده که سعی دارد راه رفتن را فرا بگیرد و تمام حرکات مربوط به آن نظیر پریدن، خزیدن یا سر خوردن را به شکل غریزی و همراه با آزمون و خطا می‌آموزد. به این ترتیب با تکامل یافتن تدریجی آموخته‌های حرکتی هوش مصنوعی DeepMind به شکل خودکار، ربات‌هایی که در آینده بر اساس این هوش مصنوعی جدید ساخته می‌شوند از این توانایی برخوردار خواهند بود که حرکات جدید و پیچیده‌ای نظیر جست و خیزهای پارکور مانند را پس از مدتی به شکل خودکار فرا بگیرند.

در مجموع هدفی که طراحان هوش مصنوعی DeepMind در آزمایش اخیر خود بر آن متمرکز بود‌ه‌اند، یافتن پاسخی برای این پرسش بوده است که شرایط پیچیده و دشوار محیطی چگونه و به چه ترتیبی می‌تواند به عامل واسطی که از این هوش مصنوعی بهره می‌برد حرکات پیچیده و دشوار را بیاموزد. در این میان موضوع چالش‌برانگیزی که در سر راه طراحان هوش مصنوعی DeepMind وجود دارد این است که حرکات مبتنی بر آزمون و خطا همواره حرکاتی شکننده بوده‌اند و انجام آن‌ها در هر محیطی امکان‌پذیر نیست. به عنوان مثال کودکی که تازه بالا رفتن از پله‌های خانه را آموخته لزوما نمی‌تواند آموخته‌های خود را روی پله‌برقی فروشگاه نیز پیاده کند. در واقع او برای انجام این کار محتاج به توسعه و تکامل آموخته‌های خود خواهد بود.

اما قصد اصلی طراحان هوش مصنوعی DeepMind این است که با ارائه‌ی تعریف جدیدی از فرآیند یادگیری مبتنی بر آزمون و خطا کاری کنند تا هوش مصنوعی DeepMind بتواند از طریق این فرآیند هر نوع حرکت دشوار و پیچیده‌ای را (بدون آن‌که از شکنندگی برخوردار باشد) فرا بگیرد. به هر حال با توسعه‌ی کامل قابلیت‌های هوش مصنوعی DeepMind پژوهشگران می‌توانند یک گام دیگر به ساخت موجودات مصنوعی شبیه به انسان نزدیک‌تر شوند.

منبع: ورج (همراه با ترجمه و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.