یکی از مواردی که بخش مهمی از هزینه‌های خانوار را به خود اختصاص داده است هزینه برای لوازم بهداشت پوست است، استفاده روزمره از این لوازم یک ضرورت است که سلامت و زیبایی پوست شما را تضمین می‌کند اما با افزایش تنوع این محصولات و بالا رفتن قیمت‌ها هزینه لوازم بهداشت پوست روز به روز در حال افزایش است و در این شرایط باید بدانیم که استفاده از کدامیک از این محصولات ضروری و کدامیک هزینه اضافی به شمار می‌رود. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که امکان صرفه جویی در هزینه‌های کدام یک از لوازم بهداشت پوست وجود دارد و چطور می‌توانید از این طریق هزینه‌های مراقبت از پوست خود را کاهش دهید.

جالب است بدانید که رواج مراقبت پوست به سبک کره‌ای در حال تغییر دادن الگوهای جهانی است و این روزها کشورهای غربی به شدت تحت تاثیر روش‌های متعدد و پیچیده مراقبت از پوست کره‌ای قرار گرفته‌اند و سعی می‌کنند این روش‌ها را در برنامه روزانه خود قرار دهند در حالی که مراقبت از پوست به سبک کره‌ای شمال ده مرحله مختلف است و انجام دادن همه آن‌ها هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد. در حالی که همه این مراحل ضروری نیستند و می‌توان با حذف مراحل غیرضروری و استفاده کردن از لوازم بهداشت پوست با قیمت مناسب می‌توان در عین مراقبت درست از پوست، این هزینه‌ها را به مقدار زیادی کاهش داد.

استفاده از پاک کننده‌های آرایش ارزان‌تر

امروزه محصولا متنوع و گران قیمتی تحت عنوان پاک کننده آرایش به فروش می‌رسند در حالی که این ماده قرار نیست روی پوست شما بماند و پس از مدتی تبخیر یا شسته خواهد شد چون بلافاصله پس از آن باید از شوینده صورت استفاده کنید تا صورت شما پاک و تمیز شود. بنابراین استفاده از محصولات گران قیمت برای پاک کردن آرایش یک هزینه اضافی است چون تنها کاری که پاک کننده آرایش شما باید انجام دهد حل کردن مواد آرایشی روی پوست است و این کار را یک پنبه آغشته به آب میسلار هم می‌تواند انجام دهد. آب میسلار قیمت مناسبی دارد و شما هر روز مقدار خیلی کمی از آن را مورد استفاده قرار می‌دهید بنابراین بهتر است به جای پاک کننده‌های گران قیمت سراغ این مایع موثر و باکیفیت بروید بدون آن که لازم باشد نگران سلامتی و بهداشت پوست خود باشید.

استفاده از شوینده‌هایی با قیمت مناسب

شوینده‌های صورت یکی از ضروری‌ترین لوازم بهداشت پوست به شمار می‌روند و شما تحت هر شرایطی باید از آن استفاده کنید، چه آرایش داشته باشید چه نداشته باشید، چه صورتتان چرب باشد چه خشک و معمولی، حتما باید هر روز حداقل یک بار و حداکثر دوبار (ترجیحا شب) با یک شوینده مناسب صورت خود را از مواد اضافی و آلوده کننده‌ای که در طول روز روی آن نشسته است پاک کنید. بنابراین قیمت این پاک کننده باید طوری باشد که شما بتوانید به مقدار نیاز و بدون نگرانی از تمام شدن به دفعات کافی از آن استفاده کنید. اگر پوست سالمی دارید از شوینده‌هایی که برای پوست‌های مشکل‌دار طراحی شده‌اند مثل شوینده‌های ضدآکنه که حاوی اسید سالیسیلیک هستند استفاده نکنید چون این کار نه تنها یک هزینه اضافی به شما تحمیل می‌کند بلکه ممکن است مشکلاتی را هم در پی داشته باشد. علاوه بر این شوینده پوست بلافاصله با آب شسته می‌شود در نتیجه مواد اضافی و گران قیمتی که در ترکیب آن وجود دارند روی پوست تاثیری نخواهند داشت و هدف از استفاده از یک شوینده مناسب تنها تمیز کردن پوست و آبرسانی به آن است.

هزینه‌های لوازم بهداشت پوست

خرید مرطوب کننده‌های ارزان‌تر

هزینه کردن برای مرطوب کننده ایده خوبی است اما اگر شما جزو افرادی هستید که قبل از زدن مرطوب کننده چند لایه سرم و تونر و … را روی پوست خود بزنید نیاز چندانی به مرطوب کننده نخواهید داشت و استفاده از مرطوب کننده‌های گران قیمت فقط هزینه‌های شما را افزایش خواهد داد. حتی اگر به استفاده از سرم و تونر عادت ندارید باز هم خرید مرطوب کننده‌های گران قیمت به ضرر شما است چون شما باید بتوانید با خیال راحت هر چقدر که نیاز دارید مرطوب کننده مصرف کنید و آن را هر روز روی تمام صورت و گردن بزنید و اگر مرطوب کننده شما گران باشد این کار ساده نخواهد بود. وظیفه مرطوب کننده آبرسانی و محافظت از پوست است و تا زمانی که مرطوب کننده شما این کار را به خوبی انجام دهد نیاز به مرطوب کننده‌های گران قیمت نخواهید داشت. این نکته را هم در نظر داشته باشید که برخی از مرطوب کننده‌های گران قیمت تحت عنوان کرم شب شناخته می‌شوند چون حاوی ترکیبات لایه بردار و جوانسازی هستند که استفاده روزمره از آن‌ها ایده خوبی نیست.

ماسک صورت یکی از لوازم بهداشت پوست

فرقی نمی‌کند اگر اهل استفاده از ماسک‌های ورقه‌ای باشید تا ماسک‌های کرمی را ترجیح دهید، این ماسک‌ها یک نقطه اشتراک دارند و آن این است که قیمت این ماسک‌ها بالا نیست و هر کسی با هر قدرت خریدی می‌تواند از ماسک‌های صورت استفاده کند. با وجود قیمت مناسب تاثیر این ماسک‌ها در داشتن یک پوست صاف و شاداب انکار نشدنی است و تمام کسانی که ماسک صورت را با برنامه مراقبت از پوست خود اضافه کرده‌اند از تاثیر عالی این ماسک‌ها در زیبایی و شادابی پوست خود بسیار راضی بوده‌اند. البته لازم به ذکر نیست که باید از ماسک‌های استاندارد و معتبر استفاده کنید و استفاده از آن را یک یا دو بار در هفته و به مدت چند ماه ادامه دهید تا تاثیر آن را مشاهده کنید اما با در نظر گرفتن تاثیر ماسک‌های صورت این هزینه در دراز مدت جبران می‌شود و تاثیر زیادی در هزینه‌های لوازم بهداشت پوست شما نخواهد داشت. ابتدا نیاز و شرایط پوست خود را در نظر بگیرید و مشکل آن را شناسایی کنید سپس با مشورت با یک کارشناس و متخصص ماسک مناسب خود را انتخاب کرده و تهیه کنید. مثلا اگر پوست خشک و ملتهب دارید از ماسک‌های مرطوب کننده و التیام بخش مثل ماسک آلوئه ورا استفاده کنید و یا اگر پوست شما مستعد آکنه است ماسک روغن درخت چای تهیه کرده و استفاده کنید.

هزینه‌های لوازم بهداشت پوست

تهیه اسپری صورت با قیمت مناسب

اسپری‌های صورت یکی از انواع جدید لوازم بهداشت پوست به شمار می‌روند که رطوبتی آنی و موقتی به پوست می‌دهند و درخشش و زیبایی آن را افزایش می‌دهند و گاهی برای تثبیت آرایش نیز به کار می‌روند. قسمت اعظم ترکیب این اسپری‌ها آب معدنی است و اصولا یک اسپری آرایشی صورت نباید قیمت گزافی داشته باشد. اگرچه این اسپری‌ها حس خوبی به پوست می‌دهند و رطوبت مناسبی در آن ایجاد می‌کنند اما نمی توانند جایگزین مرطوب کننده باشند در نتیجه ضرورتی برای قرار دادن آن‌ها در برنامه مراقبت از پوست وجود ندارد. اما اگر علاقمند هستید که پوست خود را شاداب نگه دارید و تنها متکی به گرم مرطوب کننده نباشید می‌توانید از اسپری‌های صورت استفاده کنید. همان طور که گفتیم این اسپری‌ها قیمت بالایی ندارند و شما قرار نیست هر روز و همیشه از آن استفاده کنید بلکه یک اسپری ساده حاوی گلاب یا اسید هیالورونیک می‌تواند پوست شما را هنگام ورزش کردن در باشگاه شاداب و خنک نگه دارد و یا آرایش شما را از خمیری شدن و پوسته پوسته شدن حفظ کند بدون آن که باعث افزایش هزینه‌های لوازم بهداشت پوست شما گردد.

محافظت از پوست در مقابل آفتاب با هزینه کمتر

مراقبت روزانه از پوست در مقابل نور خورشید یک ضرورت است و هیچ بحثی در آن وجود ندارد و شما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید این مرحله از مراقبت پوست خود را حذف کنید مگر این که قصد داشته باشید دچار پیری زودرس و بیماری‌های خطرناک شوید. حتی صرفه جویی در استفاده از محصولات حفاظت کننده د مقابل آفتاب نیز یک اشتباه بزرگ است و شما باید در حد لازم روی همه قسمت‌هایی از پوست صورت و بدن که در معرض تابش نور خورشید (چه مستقیم چه غیر مستقیم) قرار دارد از ضدآفتاب استفاده کنید. به همین دلیل لازم است از ضدآفتاب‌هایی استفاده کنید که قدرت خرید آن را دارید و هزینه آن برای شما زیاد نیست چون این ضدآفتاب باید به مقدار کافی و هرروز مورد استفاده قرار بگیرد و استفاده از ضدآفتاب‌های گران هزینه زیادی را به شما تحمیل خواهند کرد. همچنین می‌توانید به جای ضدآفتاب‌های رایج از کرم‌های حاوی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی که قیمت کمتری دارند اما حفاظت کاملی در مقابل انواع اشعه‌های نور خورشید (UVA/UVB) ایجاد می‌کنند استفاده کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The  Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)