لباس محیط کار خانم‌ها چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ خانم‌های شاغل چطور باید لباس‌های خود را انتخاب کنند تا در عین شیک پوشی و جذابیت، در کار خود جدی و متخصص هم به نظر برسند؟ برای پاسخ به این سوال توجه به نمونه‌های موفق می‌تواند راهگشا باشد، افرادی مثل ویکتوریا بکهام که هم در کار و زندگی خود کاملا موفق هستند و هم سبک لباس پوشیدن بسیار جذابی دارند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما با الهام از استایل ویکتوریا بکهام نکات مهمی را درباره لباس محیط کار خانم‌ها بیان خواهیم کرد و در ادامه درباره اشتباهات و اشکالاتی که ممکن است در مورد این لباس‌ها رخ دهد و راه حل آن‌ها مطالبی را بیان خواهیم نمود.

از کاربرد رنگ در لباس‌ها نهراسید

وقتی صحبت از لباس محیط کار خانم‌ها می‌شود همه به لباس‌های تیره و بیرنگی فکر می‌کنند که برای محیط کار طراحی شده‌اند. اگرچه قوانین حاکم بر محیط‌های اداری استفاده از لباس‌های رنگی را مجاز نمی‌داند اما شما می‌توانید به روش‌های مختلف رنگ را به استایل اداری خود وارد کنید مثل استفاده از لباس‌هایی که حاشیه دوزی رنگی دارند و یا پوشیدن یک لایه رویی مثل کت و پالتو در رنگ‌های روشن. استفاده از اکسسوری‌های رنگی هم می‌تواند استایل ساده و تیره شما را از حالت کسل کننده آن خارج کند بدون آن که تاثیری در رسمی بودن آن داشته باشد.

نکات مهم درباره لباس محیط کار خانم‌ها

به جای شلوار جین، شلوار رسمی بپوشید

بیشتر خانم‌ها عادت دارند در محیط کار هم مثل محیط‌های دیگر شلوار جین بپوشند. اگرچه شلوارهای جین راحت و بادوام هستند و تطبیق پذیری آن‌ها بالا است اما نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای شلوار رسمی شما باشد. شلوارهای رسمی همان طور که از نامشان پیدا است رسمی و مناسب محیط کار هستند و با لباس‌های محیط کار هماهنگی کاملی دارند. بنابراین به جای شلوار جین تیره و راسته سعی کنید شلوارهای پارچه‌ای راسته و مشکی بپوشید تا حرفه‌ای‌تر به نظر برسید.

نکات مهم درباره لباس محیط کار خانم‌ها

تاثیر لباس‌های شیک را دست کم نگیرید

لباس خوب لباسی است که زیبا، خوش دوخت و شیک باشد و از جنسی بادوام و مقاوم تهیه شده باشد. چنین لباسی این قابلیت را دارد که چندین سال برای شما کار کند بدون آن که کهنه و فرسوده شود. بنابراین سعی کنید لباس‌های پایه محیط کار خود را با این ویژگی‌ها تهیه کنید تا هزینه شما برای تهیه پوشاک محیط کار کمتر شود. سعی کنید این لباس‌ها را در رنگ‌های ساده تطبیق پذیر انتخاب کنید تا مشکلی در هماهنگ کردن آن‌ها با یکدیگر نداشته باشید.

نکات مهم درباره لباس محیط کار خانم‌ها

یک دست مانتو شلوار شما را شاخص می‌کند

پوشیدن مانتو و شلوار ست در محیط کار از دو جهت حائز اهمیت است، اول این که این کار استایل شیک و شاخصی به شما می‌دهد که کاملا رسمی و با اصول و قوانین محیط کار مطابق است، دوم این که این لباس‌ها را می‌توان با اندازه کردن ارتقاء داد. شما می‌توانید سفارش دوخت یک دست مانتو و شلوار اداری را به خیاط خود بدهید و یا لباس‌های خریداری شده خود را بر اساس اندام خود اندازه کنید. فراموش نکنید که این لباس‌ها لزوما نباید ساده و تیره باشند و تاثیر استفاده از طرح و رنگ را در آن‌ها دست کم نگیرید.

نکات مهم درباره لباس محیط کار خانم‌ها

کفش‌های کتانی را با شلوار رسمی بپوشید

کفش‌های کتانی بسیار راحت هستند و بهترین گزینه برای خانم‌های فعال در محیط‌های اداری به شمار می‌روند. اما همیشه این تصور وجود دارد که کفش کتانی باید با شلوار جین پوشیده شود در حالی که مدل‌های جدید و زیبای کتانی‌ها به اندازه‌ای شیک و رسمی هستند که می‌توان آن‌ها را با شلوار رسمی و اداری هم پوشید و استایلی شیک و رسمی و بسیار راحت داشت.

نکات مهم درباره لباس محیط کار خانم‌ها

اشتباهات رایج در لباس محیط کار خانم‌ها و و راه حل آن

اگر هر روز مدت زیادی را در محیط کار خود سپری می‌کنید ممکن است هزاران اتفاق ناخوشایند در آن‌جا برای شما رخ دهد و تاثیر این اتفاقات روی لباس‌های شما مشخص شود. اتفاقاتی مثل گیر کردن زیپ کیف و لباس یا گم شدن دکمه و یا ریختن چای روی لباس و لک شدن آن. این اتفاقات همگی در محیط کار بسیار شایع هستند اما می‌توانند به سادگی روز شما را خراب کنند و نه تنها ممکن است آسیب‌های جدی به لباس‌های شما وارد کنند بلکه ظاهر و تصویر شما را نیز در محیط کار تخریب خواهند کرد. در این شرایط چه باید کرد؟ آیا این حوادث پیش بینی نشده راه حلی دارند؟ در ادامه این مقاله شما را با اتفاقات ناخوشایندی شایعی که ممکن است برای لباس‌هایتان در محیط کار رخ دهد و راه حل آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

نکات مهم درباره لباس محیط کار خانم‌ها

دوخت‌های شل شده لباس: شل شدن دکمه لباس‌ها و حتی شل شدن دوخت لباس می‌تواند مشکلات زیادی را برای لباس محیط کار خانم‌ها به وجود می‌آورد. به همین دلیل توصیه می‌شود لباس‌های کار خود را از روز قبل آماده کنید و حتما همیشه آن‌ها را بررسی کنید تا در صورت وجود چنین مشکلی وقت تعمیر کردن آن را داشته باشید. همراه داشتن تعدادی سنجاق قفلی در کیف نیز می‌تواند شما را در شرایط اضطراری نجات دهد و مشکل لباستان را موقتا حل کند. اما فراموش نکنید که به محض رسیدن به منزل تعمیر لباس را کامل انجام دهید.

لباس‌های نخ کش شده: نخ کش شدن لباس‌ها هم از اتفاقات شایعی است که ممکن است بر اثر گیر کردن لباس به لبه میز و … رخ دهد و لباس شما را خراب کند. در این شرایط از کشیدن و کندن نخ اجتناب کنید و سعی کنید با دست پارچه را به حالت قبل درآورید و اضافات نخ را قیچی کنید و یا با یک سنجاق مویی آن را به پشت پارچه برگردانید. چون این نخ ممکن است به جاهای دیگری گیر گند و لباس شما بیش از قبل آسیب ببیند.

کفش‌های کثیف: این که کفش شما بر اثر بی‌توجهی کثیف شده باشد و یا فراموش کرده باشید که آن را تمیز کنید و واکس بزنید تاثیر نامطلوبی روی استایل شما خواهد داشت چون کفش به عنوان یکی از بخش‌های اصلی استایل نقش مهمی را در شیک پوشی به خصوص لباس محیط کار خانم‌ها دارد. خوشبختانه در بیشتر محیط‌های اداری دستگاه‌های واکس تعبیه شده است که می‌توانید از آن استفاده کنید اما اگر به چنین وسایلی دسترسی ندارید بهتر است همیشه یک دستمال میکروفیبر در یک کیسه پلاستیکی در کیف خود داشته باشید و پس از تمیز کردن کفش آن را در کیسه پلاستیکی قرار دهید.

پاشنه‌های ساییده شده: کفش‌هایی که پاشنه بلند دارند معمولا پس از مدتی استفاده ساییده می‌شوند و نیاز به تعویض پاشنه پیدا می‌کنند. در این شرایط بهتر است کفش خود را به یک تعمیرکار ماهر بدهید تا آن را برای شما تعمیر و نو کند. همچنین می‌توانید از پوشش‌های محافظ پاشنه استفاده کنید تا ساییدگی دیرتر به سراغ آن‌ها بیاید. اما اگر در محیط کار متوجه این مساله شدید می‌توانید قسمت های ساییده شده را با یک ماژیک همرنگ پاشنه کفش (که معمولا مشکی است) بپوشانید تا در زمان مناسب تعمیر را انجام دهید.

لباس‌های لک شده: لک‌ها انواع مختلف دارند اما لکه‌های لباس محیط کار خانم‌ها می‌تواند لک ناشی از دئودورانت، لکه لوازم آرایشی، لکه خودکار و ماژیک و لکه چای و قهوه و یا عطر و لوسیون باشد. اگر این لکه‌ها مدت زیادی روی لباس باقی بمانند باعث تغییر رنگ آن شده و به پارچه آسیب می‌زنند. پس شما در این شرایط باید بدانید که با هر لکه چه رفتاری داشته باشید و چطور آن را از بین ببرید. برای یاد گرفتن روش‌های پاک کردن انواع لکه مقالات مجله قرمز را در مورد لکه بری لباس‌ها مطالعه کنید.

بافتنی‌های دون دون شده: لباس‌های بافتنی و پشم جایگاه خاصی در لباس محیط کار خانم‌ها دارند و در فصول سرد سال بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه این لباس‌ها شما را به خوبی گرم نگه می‌دارند اما اشکالی دارند پرز دادن و دون دون شدن آن‌ها است. این لباس‌ها در قسمتی که دچار سایش هستند مثل زیربغل و آستین دون دون می‌شوند و این اتفاق ظاهر لباس را خراب می‌کند. در این شرایط یک تیغ ساده می‌تواند مشکل شما را حل کند. ابتدا با تیغ دون‌های اضافی روی لباس را جدا کنید و با نوار چسب آن‌ها را بردارید.

کیف کهنه و آسیب دیده: همیشه از کیف خود درست مراقبت کنید تا آسیب نبیند و روی آن خط و چروک نیفتد. خراش‌های ایجاد شده روی چرم را با یک مایع نرم کننده چرم پاک کنید و همیشه کیف را در شرایطی نگهداری کنید که چروک نشود. خش‌های بزرگ‌تر و مشخص‌تر را می‌توانید با لاک همرنگ کیف بپوشانید تا مشخص نشوند و فرصت کافی برای تهیه یک کیف جدید داشته باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک بانوان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)