وقتی صحبت از گوشی‌های چینی می‌شود همه به محصولاتی بی‌کیفیت با عمر و دوام پایین فکر می‌کنند. اما برند وان پلاس در عمر کوتاه خود ثابت کرده است که این تصور لزوما صحیح نیست. گوشی OnePlus 5T یکی از مدل‌های جدید برند وان پلاس است که قابلیت‌های متنوع و کیفیت قابل قبولی دارد و ما در ادامه نقد و بررسی مدل‌های جدید گوشی‌های هوشمند در این مقاله تخصصی از مجله قرمز به بررسی گوشی مدل OnePlus 5T از برند وان پلاس می‌پردازیم که می‌تواند راهنمای خوبی برای علاقمندان به خرید این مدل گوشی باشد.

نقد و بررسی گوشی مدل OnePlus 5T

معرفی گوشی مدل OnePlus 5T

همان طور که می‌دانید وان پلاس یک شرکت تولید کننده گوشی‌های هوشمند چینی است که حدود چهار سال پیش تاسیس شده است و در این مدت با معرفی گوشی‌های هوشمند سطح بالا و موفق توانسته است اعتبار خوبی برای خود کسب کند. یکی از جدیدترین مدل‌های برند وان پلاس، گوشی مدل OnePlus 5T است که ادامه مدل OnePlus 5 می‌باشد. برند وان پلاس گوشی‌های خود را مانند برند اپل با شماره‌های ساده معرفی می‌کند مثل مدل OnePlus 3 که نسخه جدید آن با نام OnePlus 3T معرفی شد و این بار گوشی مدل OnePlus 5T نیز به عنوان ادامه مدل OnePlus 5 معرفی شده است. این گوشی در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ معرفی شد و به دلیل ویژگی‌های  خاص آن در  کنار قیمت مناسب مورد استقبال قرار گرفت و به یکی از موفق‌ترین گوشی‌های سال تبدیل شد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این گوشی خواهیم پرداخت و شما با علل موفقیت این گوشی بیشتر آشنا خواهید شد.

نقد و بررسی گوشی مدل OnePlus 5T

مزایا و معایب گوشی مدل OnePlus 5T

مزایا:

  • صفحه نمایش AMOLED شش اینچی با حاشیه باریک
  • نرم افزارهای ساده با عملکرد عالی
  • قیمت مناسب در مقایسه با گوشی‌های مشابه
  • عملکرد مناسب نرم افزار تشخیص چهره برای باز کردن گوشی
  • دوربین عالی به خصوص برای حالت سلفی

معایب:

  • ضدآب نبودن
  • نصب نسخه قدیمی اندروید روی حالت پیش فرض گوشی

نقد و بررسی گوشی مدل OnePlus 5T

بدنه و ساختار گوشی

بیشترین تغییر مدل گوشی OnePlus 5T نسبت به مدل قبلی آن در بدنه و صفحه نمایش آن شکل گرفته است. بدنه این گوشی بلندتر شده و حاشیه‌های صفحه نمایش آن نیز به تقلید از برندهای رقیب مثل سامسونگ و ال جی باریک‌تر شده است. وزن این گوشی ۱۶۳ گرم است و بدنه آلومینیومی آن فرمی منحنی در کناره‌ها و گوشه‌ها دارد که نگه داشتن آن را در دست ساده‌تر کرده است، پشت گوشی حالت ارگونومیک دارد اما تیزی قسمت جلوی آن همچنان حفظ شده است که باعث لیز شدن گوشی در دست می‌شود. اما برای حل این مشکل، برند وان پلاس قاب‌ها مخصوص مدل OnePlus 5T را نیز ارائه کرده است که در رنگ‌ها و فرم‌های مختلف موجود است.

با باریک شدن حاشیه‌های گوشی دیگر خبری از دکمه Home نیست و یک سنسور اثر انگشت در پشت گوشی جای آن را گرفته است. این تغییر شاید برای طرفداران گوشی‌های کلاسیک قابل هضم نباشد اما لازم است بدانید که امروزه دیگر حسگر اثر انگشت به بخش ضروری گوشی‌های اندروییدی تبدیل شده است و این محل جدید کاربرد این سنسور را در گوشی مدل OnePlus 5T بسیار ساده‌تر و سریع‌تر کرده است. طراحی پشت این گوشی طوری انجام شده که کمتر شبیه به مدل‌های گوشی آیفون باشد و لوگوی برند هم به شکلی زیبا در این محل جای گرفته است. در مقایسه با مدل‌های قبلی، لنز دوربین این گوشی بزرگ‌تر شده است و به نظر می‌رسد که بعدا به طراحی اضافه شده است. البته هیچ یک از این موارد را نمی‌توان به عنوان یک ایراد در طراحی گوشی OnePlus 5T در نظر گرفت.

نقد و بررسی گوشی مدل OnePlus 5T

صفحه نمایش این گوشی بهترین کیفیت مورد انتظار را دارد و با نسبت ۱۸ به ۹ خود را با صنعت گوشی‌های هوشمند به خوبی وفق داده است. این صفحه نمایش ۶.۰۱ اینچی، مانند مدل قبلی خود از پنل AMOLED استفاده می‌کند که کیفیت تصویر آن HD+ یعنی ۲۱۶۰ پیکسل در ۱۰۸۰ پیکسل است. در این صفحه نمایش، رنگ‌ها به زیباترین و واقعی‌ترین شکل نمایش داده می‌شوند و تصاویر آن حتی زیر تابش نور خورشید هم قابل تشخیص است. این ویژگی‌ها صفحه نمایش گوشی OnePlus 5T را به خصوص برای فعالیت‌های مبتنی بر خواندن و نوشتن متن، بسیار مناسب و تطبیق پذیر کرده است. شاید تنها اشکالی که بتوان به صفحه نمایش این گوشی گرفت کشیدگی زیاد آن در حالت افقی است که باعث می‌شود بخشی از تصویر کشیده یا بریده شود اما خوشبختانه بیشتر نرم افزارها مثل نتفلیکس و یوتیوب با این تناسب تصویر هماهنگ هستند و اگر یک بار آن را امتحان کنید خواهید دید که همه چیز در جای خود قرار می‌گیرد.

نقد و بررسی گوشی مدل OnePlus 5T

دوربین باکیفیت و قابل اعتماد

گوشی OnePlus 5T مانند مدل قبلی خود از لنزهای دوگانه با کیفیت ۱۶ و ۲۰ مگا پیکسل استفاده می‌کند اما لنزهای آن تغییراتی هم داشته است و به جای لنزهای تله فوتو از لنزهای استاندارد  با دیافراگم f/1.7 در این مدل جدید استفاده شده است. این تغییر باعث شده که عملکرد دوربین در نور کم بسیار بهتر باشد. البته بدون لنز تله فوتو امکان بزرگنمایی اپتیکال وجود ندارد و خوشبختانه در حالت پرتره شما نیازی به بزرگنمایی ندارید اما می‌توانید از زوم دیجیتال تا دوبرابر استفاده کنید. در عوض این لنزهای استاندارد دقیقا مانند چشمان شما عمل می‌کنند و با فوکوس روی شیء جلویی، پس زمینه را تار می‌کند، کاری که شما نمی‌توانید با یا لنز تله فوتو انجام دهید. این تصاویر جزئیات بسیار دقیقی دارند و قابل مقایسه با تصاویر دوربین‌اهی آیفون و Galaxy Note 8 هستند. علاوه بر این، دوربین گوشی OnePlus 5T قابلیت تایم لپس و تصاویر آهسته را نیز در حالت  ویدئوی خود دارد و این ویژگی‌ها، دوربین این گوشی را به یک  دوربین بسیار خوب و باکیفیت اما نه استثنایی و شاخص تبدیل کرده است که برای استفاده روزمره برای علاقمندان به عکس گرفتن بسیار مناسب است.

نقد و بررسی گوشی مدل OnePlus 5T

قابلیت تشخیص چهره در گوشی OnePlus 5T

گوشی مدل جدید وان پلاس علاوه بر تشخیص اثر انگشت، از قابلیت تشخیص چهره نیز برای باز کردن قفل گوشی استفاده می‌کند. این کار از طریق دوربین جلوی گوشی انجام می‌شود و برخلاف بسیاری از گوشی‌های گران و معروف، تشخیص چهره گوشی OnePlus 5T به خوبی عمل می‌کند و سرعت بسیار بالایی هم دارد. علت این سرعت نسبت به رقبا این است که گوشی وان پلاس از قابلیت تشخیص چهره برای کارهای امنیتی استفاده نمی‌کند و به گفته تولید کنندگان، این ویژگی تنها برای راحتی کاربران در گوشی تعبیه شده است. بنابراین اگر با این ویژگی احساس امنیت ندارید می‌توانید آن را غیرفعال کنید و از حسگر اثر انگشت به جای آن استفاده کنید.

نقد و بررسی گوشی مدل OnePlus 5T

باتری و دیگر قابلیت‌های گوشی OnePlus 5T

گوشی مدل جدید وان پلاس یک باتری ۳۳۰۰ میلی آمپری دارد که با سیستم Dash Charge به خوبی و با سرعت زیاد شارژ می‌شود. این باتری در مدت سی دقیقه شارژ تا شارژ ۶۰ درصد و در مدت ۹۰ دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود. با ۶۰ درصد شارژ این باتری شما می‌توانید تمام روز را فعال باشید بنابراین حتی اگر گوشی را شب‌ها خاموش نکنید، این باتری با شارژ کامل آن نیز یک و نیم روز دوام خواهد داشت. این گوشی به جک هدفون سه و نیم میلیمتری و بلوتوث پنج هم مجهز است و از AptX HD هم پشتیبانی می‌کند.

نتیجه گیری

شاید بتوان گوشی‌های مشابه و حتی بهتری از گوشی OnePlus 5T را در بازار مشاهده کرد اما با مقایسه قیمت به زودی درمی‌یابید که این گوشی با این قابلیت‌ها و امکانات جزو بهترین‌ها در رده قیمت خود است. اگر از بدنه و صفحه نمایش گوشی به خوبی مراقبت شود (با کمک قاب و محافظ صفحه) می‌توان از آن انتظار کارایی بالا و طولانی را داشت. بنابراین گوشی OnePlus 5T با امکانات و قابلیت‌های خود قطعا ارزش خرید دارد و می‌تواند یک گوشی باکیفیت، زیبا، با دوام و با قابلیت در دستان شما باشد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فن آوری در مجله قرمز شاخه موبایل مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Digital Trends (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)