موفقیت در هر کاری به رعایت اصول و قواعد آن کار وابسته است و شیک پوشی مردانه هم از این اصل مستثنی نیست. قوانین شیک پوشی مردانه به قوانینی گفته می‌شود که در مورد لباس‌های مردانه وضع شده است و هر مردی که می‌خواهد شیک پوش و جذاب به نظر برسد باید این قوانین شیک پوشی مردانه را رعایت کند. البته این قوانین آن طور که به نظر می رسند پیچیده  سفت و سخت نیستند و می‌توان آن‌ها را در چند اصل و قاعده کلی خلاصه کرد. پس از این که شما این قوانین شیک پوشی مردانه را فراگرفتید و در رعایت آن‌ها خبره شدید می‌توانید استایل شخصی خود را داشته باشید و به شیک پوشی به سبک خودتان ادامه دهید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز مهم‌ترین قوانین شیک پوشی مردانه را که همه آقایان باید رعایت کنند برای شما بیان خواهیم کرد.

اولین قانون شیک پوشی مردانه: اندازه‌های خود را بدانید

لباسی که اندازه شما نباشد هر چقدر هم که گران و زیبا باشد باعث شیک پوش شدن شما نخواهد شد. اگر می‌خواهید استایلی جذاب و مردانه داشته باشید حتما باید اندازه‌های خود را بدانید و متناسب با آن اندازه‌ها و سایزی که دارید خرید کنید. راه‌های مختلفی برای اندازه گیری ابعاد بدن وجود دارد که در این مقاله از مجله قرمز می‌توانید آن را مطالعه کنید اما اگر در این مورد مطمئن نیستید می‌توانید به یک خیاط مراجعه کرده و از وی بخواهید تا اندازه‌های شما را به طور دقیق و حرفه‌ای بگیرد و یادداشت کند و در اختیار شما قرار دهد. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که اندازه‌های شما ثابت نیستند و می‌توانند تغییر کنند پس لازم هر چند وقت یک بار این کار را انجام دهید.

مهم‌ترین قوانین شیک پوشی مردانه

همیشه کلاسیک را به مد روز ترجیح دهید

لباس‌های مردانه هم مانند لباس‌های زنانه ترندها خاص خود را دارند که در هر دوره مد روز شده و در دوره‌ای دیگر به فراموشی سپرده می‌شوند. اما لباس‌های کلاسیک از این تغیرات مستثنی هستند و همیشه مد روز و شیک باقی می‌مانند و شما همیشه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با در نظر گرفتن این موارد می‌توان دریافت که هنگام خرید لباس، انتخاب لباس‌های کلاسیک به لباس‌های مد روز ارجحیت دارد چون لباس‌های کلاسیک محدودیت زمانی ندارند و شما مجبور نیستید بعد از چند فصل فقط به خاطر دمده شدن، آن ها را کنار بگذارید. پوشیدن لباس‌های کلاسیک نشانه شخصیت سطح بالای شما است که به مد روز و چیزهایی مثل این اهمیت نمی‌دهد و به طور ذاتی شیک پوش است.

مهم‌ترین قوانین شیک پوشی مردانه

همیشه لباس‌های باکیفیت را انتخاب کنید

هرچقدر هم که بودجه شما برای خرید لباس محدود باشد هرگز نباید سراغ لباس‌های ارزان و بی‌کیفیت بروید. خرید لباس ارزان نه تنها استایل شما را خراب می‌کند بلکه در درازمدت هزینه بیشتری را هم به شما تحمیل می‌کند. چون لباس‌های بی‌کیفیت خیلی زودتر از آن چیزی که تصور می‌کنید غیرقابل پوشیدن خواهند شد و شما مجبور به خرید لباس‌های نو خواهید بود. از طرف دیگر این لباس‌ها ارزش نگهداری، خشکشویی کردن و دیگر هزینه‌ها را هم ندارند مثلا هیچ کس نمی‌خواهد ده هزار تومان هزینه خشکشویی برای یک پیراهن بیست هزار تومانی بپردازد. اما شما می‌توانید به جای خرید ۵ پیراهن بیست هزار تومانی یک پیراهن صدهزار تومانی باکیفیت تهیه کنید و برای مدت طولانی از آن استفاده کرده و استایلی شیک داشته باشید.

مهم‌ترین قوانین شیک پوشی مردانه

رنگ درست را برای لباس‌ها انتخاب کنید

یکی از قوانین شیک پوشی مردانه انتخاب لباس با رنگ مناسب است. رنگ لباس در استایل مردانه محدودیت بیشتری نسبت به استایل زنانه دارد و این مساله را می‌توان با مقایسه کردن دو بخش مربوط به لباس‌های مردانه و زنانه در یک فروشگاه لباس به سادگی مشاهده کرد. قابل انکار نیست که هرچه تعداد رنگ‌های به کار رفته در ترکیب لباس‌های شما بیشتر باشد شما شیک پوش‌تر به نظر خواهید رسید. پس لازم است که در انتخاب رنگ‌ها دقت و وسواس بیشتری به خرج دهید و به جای رنگ‌های تند و روشن از رنگ‌های تیره و ملایم که تطبیق پذیری بیشتری دارند و شما را شیک‌تر نشان می‌دهند استفاده کنید.

مهم‌ترین قوانین شیک پوشی مردانه

از لباس‌هایتان درست نگهداری کنید

لباس‌ها به مراقبت و نگهداری نیاز دارند، شما باید مرتب (به اندازه) آن‌ها را بشویید، به روش صحیح آن‌ها را خشک کرده و اتو بزنید و در شرایط مناسب و درستی نگهداری کنید تا عمر طولانی‌تری داشته باشند و دیرتر خراب شوند. شما باید این کارها را به عادات روزمره و هفتگی خود تبدیل کنید تا همیشه لباس‌هایی تمیز و اتو شده و مرتب برای پوشیدن داشته باشید. علاوه بر این باید اصول اولیه لکه بری و تعمیر لباس مثل دوختن دکمه و زیپ و … را نیز بیاموزید تا در این امر خودکفا شوید و مجبور نباشید برای دوختن یک شکاف ساده کوچک به خیاط مراجعه کنید و یا نصف حقوق خود را برای خشکشویی و لکه بری لباس‌ها هدر دهید.

مهم‌ترین قوانین شیک پوشی مردانه

لباس‌های خراب و کهنه را دور بریزید

هر چقدر هم که در مراقبت از لباس‌ها جدیت به خرج دهید باز هم هر لباسی عمر مشخصی دارد و پس از مدتی باید کنار گذاشته شود. از طرف دیگر برخی اتفاقات و آسیب‌ها مثل پارگی‌های وسیع و سوختگی و … می‌تواند یک لباس را برای همیشه غیرقابل تعمیر و غیرقابل پوشیدن کند. پس این مساله را همیشه مد نظر داشته باشید و اگر لباسی دارید که کهنه، آسیب دیده و غیرقابل پوشیدن شده است آن را دور بریزید. این کار یک ضرورت در قوانین شیک پوشی مردانه است چون پر شدن کمد لباس از لباس‌های غیرقابل پوشیدن کار شما را برای انتخاب لباس مناسب دشوار خواهد کرد.

از موهایتان درست مراقبت کنید

موها یک بخش مهم و غیرقابل چشم پوشی از استایل شما هستند و داشتن موهای زیبا و خوش حالت به معنای شیک بودن و جذابیت بیشتر است. اما بیشتر آقایان به اهمیت این مساله واقف نیستند و برای مراقبت از موها وقت و هزینه کافی صرف نمی‌کنند. اما اگر شما اصول مراقبت از موها را بدانید و از موهای خود درست مراقبت کنید تفاوت چشمگیری در زیبایی و حالت پذیری آن‌ها مشاهده خواهید کرد و ظاهر شیک‌تری خواهید داشت. ابتدا باید جنس موهای خود را بشناسید و از محصولات مراقبتی، برس، شامپو و نرم کننده مناسب استفاده کنید. سپس یک مدل و استایل مناسب برای این جنس مو انتخاب کنید و در نهایت یک آرایشگر خبره و ماهر انتخاب کرده و از وی بخواهید تا مدل مناسب را روی موهای شما پیاده کند.

مهم‌ترین قوانین شیک پوشی مردانه

به اصلاح خوب و بهداشت صورت توجه کنید

هرچقدر هم که لباس‌های شما شیک و گران قیمت و اندازه باشد اگر به بهداشت و اصلاح صورت خود توجه نکنید تمام زحمات شما بی‌فایده خواهد بود. اگر دچار مشکل پوستی خاصی هستید مثلا صورتتان جوش می‌زند یا خشک است، یا بیش از حد چرب است و یا دچار التهاب و قرمزی می‌شود حتما به متخصص پوست مراجعه کنید و برای درمان مشکل خود اقدام کنید. بهداشت دهان و دندان را هم جدی بگیرید و سعی کنید همیشه دندان‌هایی سفید (البته سفید در حد طبیعی) و مرتب و سالم داشته باشید تا لبخند شما به همراه پوست سالم و شاداب و اصلاح شده، نشانه شیک بودن شما باشد.

عطر مناسب انتخاب کنید و همیشه خوشبو باشید

یک آقای شیک پوش همیشه بوی خوبی هم می‌دهد پس وقتی که بوی عرق می‌دهید یا سیگار کشیده‌اید انتظار نداشته باشید مردم جذب شما شوند. شما در کنار لباس‌های شیک و زیبا به یک عطر خوشبو و باکیفیت هم نیاز دارید که شخصیت و ویژگی‌های شما را انعکاس دهد و به بخشی از استایل شخصی شما تبدیل شود. این عطر لزوما نباید خیلی گران قیمت باشد بلکه عطرهای معمولی اما معتبر و باکیفیت هم می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند. البته در استفاده از عطر زیاده روی نکنید و هر بار یک یا دو اسپری روی پوست (و نه روی لباس‌ها) بزنید تا بوی خوبی بدهید.

مهم‌ترین قوانین شیک پوشی مردانه

اصول و قوانین شیک پوشی مردانه را بیاموزید و آن‌ها را تمرین کنید

یادگیری اصول و قوانین شیک پوشی مردانه هم مانند هر علم دیگری نیاز به آموزش دارد و در این مورد هیچ کسی بهتر از خود شما نمی‌تواند معلم شما باشد. در این مورد می‌توانید به سایت‌های معتبر آموزش شیک پوشی مراجعه کنید، فیلم‌های آموزش شیک پوشی را مشاهده کنید و حتی کتاب‌هایی را مطالعه کنید که نکات مهم و قوانین شیک پوشی مردانه را به شما آموزش می‌دهند. فراموش نکنید که تمرین و ممارست برای تسلط به این اصول و قوانین یک ضرورت است و شما با تسلط یافتن رو این اصول و قوانین پس از مدتی تغییر محسوسی در ظاهر و استایل خود مشاهده خواهید کرد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک پوشی و پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)