دولت امریکا در اقدامی جدید و بنابر دستوری تازه استفاده از آنتی ویروس Kaspersky و همچنین سایر نرم افزارها و ابزارهای مبتنی بر امنیت سایبری شرکت روسی Kaspersky Lab را برای ادارات و آژانس‌های فدرال این کشور ممنوع اعلام کرد. تصمیمی که به دلیل احتمال مجهز بودن آنتی ویروس Kaspersky و سایر نرم افزارهای امنیتی شرکت Kaspersky Lab به برنامه‌های جاسوسی اتخاذ شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

به تازگی اداره‌ی امنیت ملی امریکا طی دستوری از ادارات و آژانس‌های فدرال این کشور خواسته تا موارد استفاده از آنتی ویروس Kaspersky و سایر ابزارهای امنیتی مربوط به شرکت روسی Kaspersky Lab را شناسایی کرده و تا سه ماه آینده به استفاده از آن‌ها پایان دهند. به عبارت بهتر سازمان‌های فدرال امریکا موظف شده‌اند در صورت استفاده از نرم افزارهای امنیتی شرکت Kaspersky Lab، ظرف سه ماه آینده به استفاده از این نرم افزارها پایان داده و نمونه‌های تازه‌ای را جایگزین آن‌ها نمایند.

انگشت اتهام به سوی سازندگان آنتی ویروس Kaspersky

اداره‌ی امنیت ملی امریکا دلیل اصلی اتخاذ این تصمیم را نگرانی‌های موجود در زمینه‌ی ارتباط مقامات بلند پایه شرکت Kaspersky با سازمان اطلاعات کشور روسیه و همچنین سایر ادارات امنیتی و دولتی این کشور اعلام کرده است. در واقع با توجه به قوانین روسیه دولت این کشور قادر است شرکت Kaspersky Lab را تشویق یا مجاب به همکاری در زمینه‌ی کنترل اطلاعات اینترنتی و شبکه‌ای مبادله شده میان روسیه و سایر نقاط جهان نماید. به این ترتیب (بنابر نظر اداره‌ی امنیت ملی امریکا) دولت روسیه قادر است با بهره گیری از آنتی ویروس Kaspersky یا سایر نرم افزارها و برنامه‌های امنیتی هم خانواده با آن به اطلاعات فدرال و همچنین اطلاعات مرتبط با امنیت ملی امریکا دست یابد.

با این حال شرکت روسی Kaspersky Lab اتهامات وارده از سوی مقامات رسمی امریکا را رد کرده و طی بیانیه‌ای رسمی به این نکته اشاره کرده است که این شرکت ارتباط معینی با هیچ کدام از دولت‌های جهان ندارد و تاکنون هیچ گونه شواهد معتبری در زمینه‌ی اقدامات مخرب Kaspersky در سطح جهان به طور عمومی ارائه نشده است.

در واقع سران Kaspersky معتقدند که تاکنون به هیچ دولتی در سطح جهان در زمینه‌ی اقدامات جاسوسی کمک نکرده‌اند و اتهامات وارد شده به آن‌ها کاملا غیر عادلانه و غیر منصفانه است. آن‌ها همچنین خود را قربانی یک جنگ ژئوپولیتیک (میان دو دلت امریکا و روسیه) توصیف کرده‌اند و این بحث را پیش کشیده‌اند که به دلیل کسب ۸۵ درصد از درآمدهای شرکت Kaspersky Lab از طریق همکاری با افراد یا سازمان‌های حاضر در خارج از مرزهای روسیه، دلیل قابل ذکری برای همکاری با هیچ دولتی در سطح جهان وجود ندارد.

رئیس Kaspersky

رئیس شرکت Kaspersky یعنی Eugene Kaspersky در مدرسه‌ای وابسته به KGB تحصیل کرده است.

شواهد موجود بر علیه آنتی ویروس Kaspersky و سازندگانش

این تصمیم دولت امریکا ریشه در بحث‌های مربوط به دخالت دولت روسیه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری کشور امریکا دارد. تحقیقات انجام شده از سوی مقامات امریکایی نشان از آن دارد که سازمان‌های جاسوسی و سرویس‌های امنیتی روسیه با هک کردن شبکه‌های کامپیوتری مربوط به انجمن ملی دموکرات‌ها، اقدام به انتشار اطلاعات محرمانه‌ی آن‌ها به منظور تحت تاثیر قرار دادن نتیجه‌ی اتخابات ریاست جمهوری امریکا کرده‌اند. در این میان مقامات امنیتی امریکا معتقدند که ردپای شرکت Kaspersky نیز در این ماجرا قابل مشاهده است.

در واقع طی چند ماه اخیر سازندگان آنتی ویروس Kaspersky همواره در معرض اتهام مقامات امریکایی بوده‌اند. تا جایی که در ابتدای تابستان امسال تعدادی از مقامات بلندپایه قضایی و امنیتی امریکا با حضور در مجلس سنا به شفاف ساختن عدم استفاده از آنتی ویروس Kaspersky و سایر محصولات امنیت سایبری شرکت Kaspersky Lab پرداختند و به نگرانی‌های موجود در این زمینه پاسخ منفی دادند.

پیش‌تر موسسه‌ی بلومبرگ نیز با به دست آوردن تعدادی ایمیل‌ محرمانه بر همکاری سازندگان آنتی ویروس Kaspersky با بزرگ‌ترین سازمان اطلاعاتی و جاسوسی کشور روسیه یعنی FSB مهر تایید زده بود. بنابر اطلاعات موجود در این ایمیل‌ها یکی از سران اصلی شرکت Kaspersky Lab یعنی ایگور چکونوف (که خود مامور سابق سازمان امنیتی KGB به شمار می‌رود) در طول چند سال گذشته به همکاری با سازمان FSB در زمینه‌ی توسعه‌ی تکنولوژی‌های جدید امنیتی مشغول بوده است. با این حال سازندگان آنتی ویروس Kaspersky استناد به ایمیل‌های مذکور را تفسیری اشتباه برای اثبات یک فرضیه‌ی نادرست توصیف کرده‌اند و معتقدند که اتهامات وارده چیزی جز یک تئوری توطئه نیست.

گفتنی است که سازندگان آنتی ویروس Kaspersky از جمله قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه‌ی امنیت سایبری به شمار می‌روند و محصولاتشان هم‌اکنون بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر در نقاط مختلف جهان دارد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که در طی سال‌های اخیر اعضای شرکت Kaspersky Lab همکاری‌ تنگاتنگی با دولت‌ها و سازمان‌های قضایی مختلف جهان در زمینه‌ی مبارزه با جرایم اینترنتی داشته‌اند. باید دید که سرنوشت کشمکش آن‌ها با مقامات دولتی امریکا در نهایت به کجا خواهد انجامید.

منبع: گاردین (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.