با رونمایی از تلفن هوشمند جدید شرکت گوگل یا همان گوشی Pixel 2 ، که طی روزهای اخیر و در جریان برگزاری همایش اختصاصی این شرکت به انجام رسید، اکنون انتخاب تازه‌ای در میان محصولات ریز و درشت موجود در بازار، در اختیار علاقه‌مندان به تلفن‌های هوشمند رده بالا قرار گرفته است. حال شاید این پرسش برای عده‌ای مطرح شود که این انتخاب جدید یعنی گوشی Pixel 2 از چه امتیاز ویژه یا چه ویژگی‌های قابل توجهی نسبت به سایر انتخاب‌های موجود در بازار نظیر گوشی iPhone 8 اپل یا Galaxy S8 سامسونگ (که از نظر قیمت کم و بیش به این محصول نزدیک هستند) برخوردار است؟ در ادامه‌ی مطلب پیش رو قصد پاسخ گفتن به همین پرسش را داریم. پس پیشنهاد می‌کنیم که همچنان با مجله قرمز همراه باشید.

برای مقایسه‌ دقیق گوشی  Pixel 2 با دو گوشی آیفون ۸ و گلکسی اس ۸ باید تمام ویژگی‌های فنی و ظاهری این سه محصول را مورد بررسی قرار داد. کاری که قرار است در این مطلب آن را انجام دهیم.

مقایسه گوشی Pixel 2 با رقبا در زمینه‌ی نوع و کیفیت طراحی

در میان سه محصول یاد شده گوشی Galaxy S8 سامسونگ از طراحی مدرن‌تری نسبت به سایر رقبا برخوردار است. موضوعی که بیش از هر چیز در وجود حاشیه‌های کناری ناچیز این محصول و اختصاص یافتن بخش اعظم فضای جلوی آن به صفحه نمایش نمود می‌یابد. از سوی دیگر وجود حاشیه‌های قابل توجهی که دور تا دور صفحه نمایش گوشی iPhone 8 را احاطه کرده است موجب می‌شود که عضو جدید خانواده‌ی آیفون از طراحی قدیمی‌تر و سنتی‌تری نسبت به دو رقیب دیگر خود برخوردار باشد.

در این میان گوشی Pixel 2 از حالتی بینابینی نسبت به دو محصول یاد شده برخوردار است و از نظر طراحی ظاهر میان سنت و مدرنیته دست و پا می‌زند. در مجموع می‌توان گفت که حواشی کناری دور صفحه نمایش این گوشی، به خصوص در دو بخش بالا و پایین آن، از گوشی آیفون ۸ کمتر و از گوشی گلکسی اس ۸ بیشتر است. این موضوع در کنار نوع رنگ‌بندی گوشی Pixel 2 از محصول جدید گوگل یک تلفن هوشمند نسبتا معمولی در بخش طراحی ساخته است. محولی که به لحاظ ظاهر چندان نمی‌تواند کاربران را تحت تاثیر قرار دهد.

سوای رنگ‌بندی متفاوت گوشی Pixel 2 نسبت به دو رقیب یاد شده، که میزان تاثیرگذاری آن بر مخاطب از هر دوی آن‌ها کمتر است، این گوشی جدید به لحاظ طراحی بدنه و قابلیت‌های موجود در آن شباهت‌هایی به هر کدام از رقیبان خود دارد. به عنوان مثال این تلفن هوشمند جدید نیز همانند گوشی Galaxy S8 سامسونگ از وجود درگاه USB-C برای شارژ شدن بهره می‌برد و از این لحاظ با گوشی iPhone 8 که همچنان از پورت لایتنینگ برای این کار استفاده می‌کند متفاوت است. با این حال گوشی Pixel 2 نیز همانند گوشی iPhone 8 از وجود درگاه اتصال هدفون بی‌بهره است.

  مشخصات گوشس Pixel 2

مقایسه گوشی Pixel 2 با رقبا در زمینه‌ی اندازه و کیفیت صفحه نمایش

کاربران گوشی Pixel 2 با خرید این گوشی از وجود یک صفحه نمایش ۵ اینچی OLED با پشتیبانی از کیفیت تصویری ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی بهره‌مند می‌شوند. این در حالی است که خریداران مدل پیشرفته‌تر خانواده‌ی پیکسل ۲ یعنی گوشی Pixel 2 XL می‌توانند یک صفحه نمایش ۶ اینچی p-OLED با پشتیبانی از کیفیت تصویری ۲۸۸۰ در ۱۴۴۰ پیکسلی را در اختیار داشته باشند. با این اوصاف خریدان هر دو گوشی جدید خانواده‌ی پیکسل ۲ به لحاظ بهره‌مندی از صفحه نمایش بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر نسبت به خریداران هر دو عضو مشابه از خانواده‌ی آیفون برتری خواهند داشت. چرا که گوشی iPhone 8 از وجود صفحه نمایش ۴.۷ اینچی با پشتیبانی از کیفیت تصویری ۱۳۳۴ در ۷۵۰ پیکسلی بهره می‌برد و گوشی iPhone 8 Plus نیز به صفحه نمایش ۵.۵ اینچی با پشتیبانی از کیفیت تصویری ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی مجهز است.

با این حال دو گوشی Pixel 2 و Pixel 2 XL به لحاظ اندازه‌ی کلی صفحه نمایش خود و همچنین کیفیت تصویری که از آن پشتیبانی می‌کنند، نسبت به دو گوشی Galaxy S8 و Galaxy S8 Plus حرف چندانی برای گفتن ندارند. چرا که دو پرچمدار سامسونگ به ترتیب از وجود صفحه نمایش ۵.۸ اینچی با پشتیبانی از کیفیت تصویری ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسلی و صفحه نمایش ۶.۲ اینچی با پشتیبانی از کیفیت تصویری ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسلی بهره می‌برند. هر چند که در این میان کیفیت OLED صفحه نمایش گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل ۲ امتیاز ویژه‌ای را برای آن‌ها در بحث کیفیت صفحه نمایش به ارمغان آورده است.

مقایسه گوشی Pixel 2 با رقبا در زمینه‌ی کیفیت دوربین

شاید تنها زمینه‌ای که بتوان حکم به برتری محسوس گوشی Pixel 2 نسبت به دو رقیب دیگر آن داد همین بخش دوربین باشد. هر دو گوشی iPhone 8 و Galaxy S8 از وجود دوربین عقب ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برند. این در حالی است که گوشی Pixel 2 به دوربین ۱۲.۲ مگاپیکسلی مجهز است. دوربینی که از وجود تکنولوژی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی بهره می‌برد و با توانایی‌های منحصر به فردی که در  در زمینه‌ی کاهش تاری تصویر و افزایش محدوده‌ی تصویر از آن برخوردار است، بسیاری از تست‌های عکاسی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

از سوی دیگر دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی گوشی Pixel 2 نیز همانند دوربین عقب آن از قابلیت پورتره با برخورداری از افکت تصویری بوکه پشتیبانی می‌کند. افکتی که موجب می‌شود در هنگام ثبت یک تصویر خاص تمرکز اصلی روی سوژه‌ی مرکزی عکس قرار گیرد و جزئیات پس زمینه از حالتی نسبتا تار برخوردار گردند. این در حالی است که نه تنها دوربین جلوی ۷ مگاپیکسلی گوشی iPhone 8 از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کند، بلکه در مدل پلاس این گوشی نیز تنها شاهد پشتیبانی دوربین عقب (که از وجود لنز دوگانه بهره می‌برد) از چنین قابلیتی هستیم.

با این حال در هر دو مدل گوشی Galaxy S8 (یعنی مدل معمولی و پلاس) می‌توان قابلیت فوکوس انتخابی را مشاهده کرد. در مجموع می‌توان گفت که دوربین گوشی Pixel 2 توانسته با قابلیت‌های مفید و منحصر به فرد خود به طرز قابل توجهی قدرت‌نمایی کند و با سایه انداختن بر رقبا، درخشش بیشتری نسبت به آن‌ها داشته باشد.

مقایسه گوشی Pixel 2

مقایسه گوشی Pixel 2 با رقبا در زمینه‌ی میزان امنیت

برای حفظ امنیت کاربران گوشی Pixel 2، این محصول به اسکنر اثر انگشت مجهز است. قابلیتی که سنسورهای مربوط به آن در پشت بدنه‌ی این گوشی و در زیر سنسورهای دوربین این محصول قرار گرفته است. در این میان گوشی iPhone 8 نیز دقیقا از وجود چنین قابلیتی بهره می‌برد. هر چند که محل قرارگیری سنسورهای مربوط به آن نسبت به گوشی جدید گوگل متفاوت بوده و در زیر صفحه نمایش این محصول قرار دارد.

اما در گوشی Galaxy S8 سامسونگ شاهد وجود امکانات بیشتری در زمینه‌ی حفظ امنیت کاربران هستیم. به گونه‌ای که این گوشی علاوه بر قابلیت اسکن اثر انگشت به دو قابلیت مشابه دیگر یعنی اسکن عنبیه چشم و امکان گشودن قفل صفحه نمایش از طریق اسکن چهره نیز مجهز است. با این حال شرکت گوگل این وعده را به کاربران گوشی Pixel 2 داده است که بتوانند در طول سه سال آینده شاهد برخورداری از امکانات اضافه‌ای در زمینه‌ی حفظ امنیت گوشی خود باشند.

مقایسه گوشی Pixel 2 با رقبا در زمینه‌ی قدرت پردازش

گوشی Pixel 2 برای اجرای بهینه‌ی فعالیت‌های پردازشی خود از وجود پردازنده‌ی Snapdragon 835 بهره گرفته است. دقیقا همان مدلی که در گوشی Galaxy S8 سامسونگ نیز شاهد وجود آن هستیم. بر این اساس عملکرد این دو محصول در زمینه‌ی اجرای فعالیت‌های مختلف پردازشی کم و بیش شبیه به یکدیگر خواهد بود. با این حال گوشی iPhone 8 حداقل یک گام از دو رقیب خود در این زمینه پیش‌تر است. چرا که مهندسان شرکت اپل در این گوشی از وجود پردازنده‌ا‌ی جدید که به چیپ A11 Bionic مجهز است بهره گرفته‌اند. با ای اوصاف گرچه تمام این گوشی‌ها به خوبی از پس انجام وظایف پردازشی سبک و سنگینی که به آن‌ها محول می‌شود بر می‌آیند، اما گوشی آیفون ۸ عملکرد بسیار بهتری را در این زمینه از خود به نمایش گذاشته است.

مقایسه گوشی Pixel 2 با رقبا در زمینه‌ی کیفیت و عمر باتری

از آن‌جا که هنوز از معرفی رسمی گوشی Pixel 2 زمان زیادی نمی‌گذرد، اطلاعات چندان دقیقی در مورد ظرفیت باتری این محصول در دست نیست. در این میان شرکت گوگل نیز هیچ اشاره‌ای به ظرفیت کلی باتری اعضای جدید خانواده‌ی پیکسل ۲ نکرده و تنها به شفاف‌سازی این موضوع پرداخته است که باتری گوشی Pixel 2 XL از باتری گوشی Pixel 2 بزرگ‌تر است. البته بنا به تایید شرکت گوگل گوشی Pixel 2 از وجود تکنولوژی جدیدی در زمینه‌ی شارژ سریع بهره می‌برد که پس از ۱۵ دقیقه شارژ امکان استفاده از این گوشی به مدت ۷ ساعت را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

به هر حال باتری گوشی Pixel 2 برای غلبه بر دو حریف سرسخت خود و پشت سر گذاشتن کامل آن‌ها باید از ظرفیتی بیش از ده و نیم ساعت کارکرد مداوم پس از هر بار شارژ برخردار باشد. چرا که گوشی آیفون ۸ قادر است در هر بار شارژ به مدت ۹ ساعت و ۵۴ دقیقه (به شکل پیوسته) کار کند و این مدت زمان در گوشی گلکسی اس ۸ به ۱۰ ساعت و ۳۹ دقیقه می‌رسد. البته در زمینه‌ی کیفیت باتری و میزان قدرت آن، گوشی آیفون ۸ پلاس گوی سبقت را از تمامی رقیبان هم خانواده و غیر هم خانواده‌ی خود ربوده است. برای آگاهی از میزان قدرت و کارایی باتری این گوشی می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

پیکسل 2

مقایسه گوشی Pixel 2 با رقبا در زمینه‌ی برخورداری از قابلیت‌های ویژه

گوشی Pixel 2 برخلاف دو گوشی iPhone 8 و Galaxy S8 از وجود قابلیت شارژ بی‌سیم بی‌بهره است و همان گونه که در سطور پیشین این متن نیز به آن اشاره شد امکان برخورداری از قابلیت‌های اضافه‌ای نظیر اسکن عنبیه چشم یا اسکن صورت را هم ندارد. از سوی دیگر این گوشی نیز همانند تلفن‌های هوشمند اپل با ظرفیت‌های معین به بازار عرضه می‌شود و برخلاف گوشی Galaxy S8 از وجود کارت حافظه‌ی میکرو اس دی برای افزایش فضای ذخیره سازی خود پشتیبانی نمی‌کند. با این حال در گوشی پیکسل ۲ شاهد وجود قابلیت‌های منحصر به فردی هستیم که از میان آن‌ها می‌توان به امکان بهره‌مندی کاربران این محصول از چسبانک‌های (استیکرها) اختصاصی و انیمیشن مانند مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده اشاره کرد.

علاوه بر آن دارندگان گوشی Pixel 2 می‌توانند از وجود قابلیت‌ گوگل لنز بهره‌مند شوند. تکنولوژی جدیدی که به دوربین این گوشی اجازه می‌دهد تا اشیایی نظیر پوستر فیلم‌ها یا جلد آلبوم‌های موسیقی و موارد مشابه را شناسایی کرده و اطلاعات جدیدی را در رابطه با آن‌ها در اختیار دارندگان گوشی Pixel 2 قرار دهد. سوای موارد یاد شده اکثر قابلیت‌های موجود در گوشی Pixel 2 نسخه‌ی مشابهی در محصولات رقیب دارند. به عنوان مثال همان گونه که گوشی Pixel 2 به دستیار ویژه‌ی گوگل مجهز است، گوشی گلکسی اس ۸ نیز از وجود دستیار اختصاصی بیکسبی بهره می‌برد و در گوشی آیفون ۸ هم شاهد حضور نمونه‌ی مشابهی به نام سیری هستیم. در مجموع شاید نتوان قابلیت ویژه‌ای را در گوشی Pixel 2 برشمرد که بتواند برتری خاصی نسبت به رقیبان ایجاد نماید.

جمع‌بندی مقایسه گوشی Pixel 2 با رقبا

در مجموع می‌توان گفت که گوشی Pixel 2 برتری قابل ذکری را نسبت به دو گوشی iPhone 8 و Galaxy S8 (که رقبای هم قیمت این گوشی محسوب می‌شوند) به نمایش نمی‌گذارد. به گونه‌ای که از دیدگاه سرعت پردازش، گوشی آیفون ۸ نسبت به این محصول برتری محسوسی دارد و در زمینه‌ی برخورداری از صفحه نمایش بزرگ نیز گوشی گلکسی اس ۸ بهتر عمل کرده است. شاید تنها بخش مهمی که بتوان در آن گوشی Pixel 2 را نسبت به دو رقیب مذکور برتر دانست، دوربین این گوشی است که روی کاغذ از دوربین دو گوشی دیگر بهتر به نظر می‌رسد. هر چند که تا پیش از انجام آزمایش‌های دقیق روی دوربین این گوشی نمی‌توان حکم به برتری مطلق آن نسبت به موارد مشابه در دو گوشی آیفون ۸ و گلکسی اس ۸ داد. در مجموع گرچه گوشی Pixel 2 انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان به تلفن‌های هوشمند رده بالا به نظر می‌رسد، اما در عمل محصولی نیست که پتانسیل از میدان به در کردن رقبای سرسختی نظیر محصولات اپل یا سامسونگ را در دل خود جای داده باشد. بنابراین اگر سران گوگل قصد رقابت جدی‌تری را با دو شرکت سامسونگ و اپل در سر می‌پرورانند، باید ویژگی‌های اختصاصی و جذاب بیشتری را در عضو بعدی خانواده‌ی گوگل پیکسل که شاید گوشی گوگل پیکسل ۳ باشد بگنجانند.

منبع: تامز گاید (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.