گرچه با آمدن گوشی Galaxy Note 8 به بازار پرچمدار پیشین سامسونگ یعنی گوشی Galaxy S8 اندکی دل آزار خواهد شد، اما هنوز هم گوشی Galaxy S8 به لحاظ قیمت گزینه‌ی منطقی‌تری برای بسیاری از کاربران جلوه می‌کند. با این حال گوشی Galaxy Note 8 از  توانایی‌های مختلفی بهره می‌برد که پرچمدار پیشین سامسونگ از وجود آن‌ها بی‌بهره است. در مطلب پیش رو به چهار مورد از این توانایی‌ها اشاره خواهیم کرد. پس پیشنهاد می‌کنیم که همچنان با ما همراه باشید.

علاوه بر طراحی جذاب‌تر و بهره بردن از صفحه نمایش بزرگ‌تر، گوشی Galaxy Note 8 از وجود قابلیت‌های کاربردی دیگری نیز برخوردار است که در گوشی Galaxy S8 موارد مشابه با آن‌ها یافت نمی‌شود. از میان این قابلیت‌ها می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد.

نخستین برتری گوشی Galaxy Note 8 به گوشی Galaxy S8: نوشتن روی نمایشگر

مجهز بودن نسل‌های مختلف خانواده‌ی نوت سامسونگ به قلم S Pen همواره جذابیت دوچندانی برای آن دسته از کاربرانی ایجاد کرده است که نمی‌توانند به همین راحتی از قلم و کاغذ جدا شوند. حال در گوشی Galaxy Note 8 شاهد بهینه‌تر شدن کار با قلم S Pen و افزایش قابلیت‌های آن هستیم. در واقع قلم اختصاصی گوشی نوت ۸ سامسونگ نه تنها از ویژگی ضد آب بودن بهره می‌برد، بلکه نسبت به نمونه‌های مشابه در نسل‌های پیش از خود حساس‌تر بوده و با توجه به نوک کوچک‌تری که دارد، فرآیند نوشتن را به کار ساده‌تری برای کاربران این گوشی تبدیل می‌کند.

شرکت سامسونگ حداقل دو قابلیت مهم را در نسخه‌ی جدید قلم S Pen ارتقا بخشیده است. قابلیت Screen Off Memo و امکان ترجمه‌ با استفاده از این قلم اختصاصی که هر دوی آن‌ها با بهبودهای رو به جلویی در گوشی Galaxy Note 8 همراه بوده‌اند.

مقایسه گلکسی

در همین راستا شاهد این نکته هستیم که قابلیت Screen Off Memo اکنون به صد صفحه ارتقا یافته است. قابلیتی که توسط آن شما می‌توانید به انجام کارهای دلخواه خود نظیر یادداشت کردن، کشیدن طرح‌های مختلف، یادآوری کارهای خود در روزهای آینده و سایر موارد مشابه بپردازید. کارهایی که تمام آن‌ها توسط قلم اختصاصی گوشی Galaxy Note 8 انجام می‌شوند و انجام آن‌ها در گوشی Galaxy S8 به همین راحتی امکان پذیر نیست. سوای آن به دلیل بی‌بهره بودن گوشی Galaxy S8 از وجود قلم اختصاصی، شما نمی‌توانید توسط قلم به ترجمه‌ی کلمات بپردازید. کاری که در گوشی Galaxy Note 8 قابل انجام است. البته قابلیت ترجمه توسط قلم در گوشی گلکسی نوت ۸ تنها به ترجمه‌ی کلمات جداگانه محدود نبوده و اکنون امکان ترجمه کردن جملات کامل را نیز در بر می‌گیرد.

دومین برتری گوشی Galaxy Note 8 به گوشی Galaxy S8: امکانات دوربین

بهره‌مندی دوربین گوشی Galaxy Note 8 از لنز دوگانه موجب شده تا کیفیت و توانایی این گوشی در زمینه‌ی ثبت تصاویر مختلف به مراتب بهتر از گوشی Galaxy S8 باشد.

به کمک لنز دوم دوربین این گوشی شما می‌توانید به ثبت تصاویری بپردازید که از عمق میدان دید بیشتری نسبت به تصاویر ثبت شده توسط دوربین تک لنز گوشی Galaxy S8 برخوردار هستند. به این ترتیب کاربرد افکت Bokeh در دوربین پرچمدار جدید سامسونگ نمود بیشتری می‌یابد. در این افکت، که به طور معمول توسط دوربین‌هایی با لنز سریع و دریچه‌ی دیافراگم عریض قابل پیاده سازی است، تمرکز ویژه‌ی تصویر روی سوژه‌ی اصلی عکاسی قرار دارد و جزئیات پس زمینه از حالتی تار برخوردار هستند.

گوشی های سامسونگ

البته تمام تصاویر ثبت شده توسط گوشی گلکسی نوت ۸ سامسونگ با تمرکز بر افکت یاد شده شکار نمی‌شوند و در حالت کلی شما می‌توانید میزان استفاده از این افکت را به شکل کاملا حرفه‌ای تنظیم کنید. فرآیندی که پیش و پس از شکار تصویر مورد نظر و هنگام استفاده از قابلیت فوکوس زنده امکان‌پذیر خواهد بود. به این ترتیب دوربین گوشی Galaxy S8 با وجود تمام ویژگی‌های پر کاربرد و وسوسه کننده‌اش، به دلیل بی‌بهره بودن از لنز دوم نمی‌تواند به بسیاری از توانایی‌های دوربین پرچمدار جدید سامسونگ دست یابد و در برخی قابلیت‌های مرتبط با دوربین حرف چندانی برای گفتن ندارد.

سومین برتری گوشی Galaxy Note 8 به گوشی Galaxy S8: پیام‌های زنده

از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توان از وجود آن در گوشی Galaxy Note 8 بهره گرفت، اما امکان استفاده از آن در گوشی Galaxy S8 وجود ندارد، امکان ارسال پیام‌ زنده یا Live Message است. به این معنی که شما می‌توانید توسط قلم گوشی گلکسی نوت ۸ به خلق تصویر یا دست نوشته‌ی مورد نظر خود بپردازید. به این ترتیب گوشی پرچمدار شما قادر است مراحل خلق تصویر یا دست نوشته‌ی مذکور را به شکل قدم به قدم ذخیره کرده و محصول نهایی را در قالب تصویری با فرمت GIF در اختیارتان قرار دهد تا آن را برای دیگران ارسال کنید. در واقع تصویر متحرک خلق شده توسط شما یک تصویر استاندارد با فرمت GIF خواهد بود که فارغ از روش ارسال می‌تواند به شکل یک تصویر GIF کاملا استاندارد توسط سایر گوشی‌ها یا ابزارهای هوشمند پخش و مشاهده شود.

دو گوشی

البته امکان ارسال پیام زنده قابلیتی نیست که گوشی Galaxy S8 به دلیل برخورداری از سخت افزار ضعیف‌تر نسبت به گوشی گلکسی نوت ۸ از وجود آن بی‌بهره باشد. بلکه شرکت سامسونگ در صورت تمایل می‌تواند چنین امکانی را در این گوشی و همچنین نسخه‌ی پلاس آن نیز فعال کند. با این حال دارندگان گوشی گلکسی نوت ۸ قادرند بدون اما و اگر از وجود این قابلیت بهره‌مند گردند.

چهارمین برتری گوشی Galaxy Note 8 به گوشی Galaxy S8: امکان جفت کردن اپلیکیشن‌ها

پیش از آن که شرکت گوگل بخواهد قابلیت استفاده از اپلیکیشن‌های چند پنجره‌ای را در اندروید نوقا بگنجاند، شرکت سامسونگ چنین امکانی را در ابزارهای هوشمند خود برای کاربران فراهم کرده بود. حال در گوشی Galaxy Note 8 شاهد بهینه‌تر شدن امکان استفاده از این قابلیت هستیم. به گونه‌ای که اکنون شما می‌توانید با جفت کردن دو مورد از اپلیکیشن‌های مد نظر خود، آن‌ها را به صورت مکرر و به شکل کاملا هم‌زمان، در قالب حالت چند پنجره‌ای و در هر زمان که دوست دارید اجرا کنید.

این قابلیت با نام جفت کردن اپلیکیشن‌ها شناخته می‌شود و بخشی از قابلیت‌های مرتبط با صفحه نمایش کناری گوشی گلکسی نوت ۸ به شمار می‌رود. به کمک این قابلیت شما می‌توانید دو اپلیکیشن دلخواه، که از حالت چند پنجره‌ای پشتیبانی می‌کنند، را با یکدیگر جفت کرده و آن‌ها را در هر زمان که تمایل دارید، در قالب یک Shortcut واحد اجرا کنید. به این ترتیب دو اپلیکیشن جفت شده در هر بار اجرا کاملا هم‌زمان با یکدیگر مورد اجرار قرار می‌گیرند.

با این اوصاف شاید کسانی که میان انتخاب دو گوشی Galaxy Note 8 و Galaxy S8 دو به شک هستند، با از نظر گذراندن موارد یاد شده بتوانند تصمیم بهتری اتخاذ کنند. به این معنی که اگر برتری‌های یاد شده از نظر آن‌ها چندان برجسته نباشد به همان گوشی Galaxy S8 اکتفا کنند و در غیر این صورت به سراغ پرچمدار جدید و گران قیمت‌ سامسونگ بروند.

منبع: سی نت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.