کنسول مینی SNES به زودی در اختیار علاقهمندان کهنهکار دنیای بازیهای کامپیوتری قرار خواهد گرفت تا غبار را از روی خاطرات قدیمی آنها بتکاند و رنگ و بویی تازه به حس نوستالژی آنها ببخشد. اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که به محض ورود کنسول مینی NES به بازار، لحظه شماری برای ملاقات با نسخهی بند انگشتی دومین کنسول نینتندو یعنی کنسول مینی SNES را آغاز کرده بودید، پیشنهاد میکنیم که در ادامهی مطلب پیش رو مجله قرمز را همراهی کنید.
سال گذشته شرکت نینتندو نسخهای مینیاتوری از نخستین کنسول خود یعنی NES را تحت عنوان کنسول مینی NES به بازار فرستاد. اقدامی که در عین جلب نظر بسیاری از بازیدوستان، آنها را به تکاپو برای ملاقات با نسخهی مینیاتوری مشابهی از دومین کنسول شرکت نینتندو در دنیای بازیهای کامپیوتری یعنی کنسول سوپر نینتندو یا همان SNES انداخت. حال بازیدوستان شاهد تحقق این خواسته و معرفی رسمی کنسول مینی SNES (که با نام کامل Super NES Classic Mini شناخته میشود) توسط شرکت نینتندو هستند. محصولی که قرار است در تاریخ ۲۹ سپتامبر سال جاری میلادی با قیمت ۸۰ دلار به بازار عرضه شود. البته زمان عرضهی این کنسول در کشور ژاپن پنجم اکتبر امسال خواهد بود و قیمت آن نیز ده دلار نسبت به نسخهی مشابه امریکایی خود ارزانتر است.
همه چیز در مورد کنسول مینی SNES
کنسول مینی SNES تقریبا با همان شرایطی به بازار عرضه میشود که سال گذشته کنسول مینی NES در اختیار علاقهمندان قرار گرفته بود. این کنسول بر اساس شکل و شمایل ظاهری آشنا و نوستالژیک کنسول SNES طراحی شده است و تنها ابعادی کوچکتر نسبت به آن دارد. به بیان سادهتر، شما بیش از بیست سال قبل برای حمل کنسول کلاسیک سوپر نینتندو نیاز به کار کشیدن از هر دو دست خود داشتید. در حالی که امروز نسخهی بند انگشتی آن کنسول یعنی کنسول مینی SNES به راحتی در کف یک دست جا میگیرد.
در واقع کنسول مینی SNES نسخهای مینیاتوری از کنسول قدیمی سوپر نینتندو خواهد بود که همراه با دو کنترلر اختصاصی در اختیار علاقهمندان قرار خواهد گرفت. البته این دو کنترلر برای راحتی کار با آنها، در همان ابعاد واقعی کنترلرهای کنسول سوپر نینتندو طراحی شدهاند و از لحاظ شکل و شمایل ظاهری و رنگبندی بدنه و دکمهها با نسخههای کلاسیک خود مو نمیزنند.
البته بسیاری از کسانی که سال گذشته اقدام به خریداری کنسول مینی NES کرده بودند، از کوتاهی طول سیم کنترلرهای این کنسول مینیاتوری شکایت داشتند. مشکلی که در کنترلرهای کنسول مینی SNES دیده نمیشود و سیم آنها چیزی نزدیک به ۱۵۲ سانتیمتر درازا خواهد داشت. به بیان دقیقتر طول سیم کنترلرهای کنسول مینی SNES حدود ۶۰ سانتیمتر بلندتر از سیم کنترلرهای کنسول مینی NES خواهد بود.
علاوه بر حل معضل سیم کنترلرها ، مشکل عدم برخورداری کنسول مینی NES از خروجی HDMI نیز اکنون در کنسول مینی SNES به طور کامل حل شده است. به این ترتیب بازیدوستان میتوانند کنسول مینی SNES را بدون هیچ مشکل خاصی به نمایشگرهای تمام اچ دی متصل کرده و به انجام بازیهای مورد علاقهی خود بپردازند.
یکی دیگر از ایرادهای مهم کنسول مینی NES، نایاب شدن این محصول بند انگشتی به محض ورود به بازار بود. چرا که شرکت نینتندو تقریبا یک ماه پس از عرضهی رسمی کنسول مینی NES به بازار و علیرغم تقاضای قابل توجهی که برای خرید این کنسول وجود داشت، تولید آن را متوقف کرد. اقدامی عجیب که ناخرسندی و اعتراض بسیاری از بازیدوستان را به همراه داشت. در واقع بسیاری از کسانی که سال گذشته عزم خود را برای خرید نسخهی مینیاتوری کنسول NES جزم کرده بودند، موفق به یافتن این محصول در بازار نشدند و در عملی کردن تصمیم خود ناکام ماندند. مشکلی که رییس بخش امریکای شمالی شرکت نینتندو یعنی رجی فیلز ایم آن را به حساب کمبود نیروی انسانی و لزوم انجام کارهای مهمتر کارکنان نینتندو (احتمالا تدارک برای عرضهی رسمی کنسول نینتندو سوییچ) گذاشته بود.
به هر حال شرکت نینتندو اکنون به هوادارانش این قول را داده که کنسول مینی SNES را در تعداد بیشتری نسبت به کنسول مینی NES راهی بازار کند تا علاقهمندان این محصول همانند سال گذشته با مشکل کمبود موجودی آن در بازار مواجه نشوند.
شروع متفاوت کنسول مینی SNES در خانه
کنسول سوپر نینتندو نیز همانند کنسول NES ابتدا در کشور ژاپن به بازار عرضه شد. همان گونه که نخستین کنسول نینتندو در کشور ژاپن با نام فامیکام شناخته میشد و از ظاهری متفاوت نسبت به نسخهی امریکایی خود یعنی NES بهره میبرد، دومین کنسول این شرکت نیز ابتدا با نام سوپر فامیکام در کشور ژاپن عرضه شد. در این میان علاوه بر تفاوت شکل ظاهری کنسول سوپر فامیکام با سوپر نینتندو (SNES) کنترلرهای این دو کنسول نیز با یکدیگر متفاوت بودند.
البته عمده تفاوت این کنترلرها به رنگبندی دکمههای آنها مربوط میشد. به گونهای که چهار دکمهی اصلی کنترلر سوپر فامیکام از رنگهای متنوعتری بهره میبردند و برخلاف کنترلر SNES رنگ رخسارشان تنها به دو طیف بنفش کم رنگ و پر رنگ محدود نبود. حال پس از گذشت چیزی نزدیک به دو دهه، نسخههای مینیاتوری این دو کنسول نیز قرار است با همان رنگبندی به بازار عرضه شوند.
بازیهای کنسول مینی SNES
سال گذشته نسخهی مینیاتوری از کنسول NES همراه با ۵۰ بازی مختلف در اختیار بازیدوستان قرار گرفت. عناوینی که بسیاری از آنها جزو خاطرهانگیزترین بازیهای کنسول NES محسوب میشدند. حال شاهد رقم خوردن نکتهی مشابهی در رابطه با نسخهی مینیاتوری کنسول SNES هستیم. با این تفاوت که کنسول مینی SNES قرار است همراه با بازیهای کمتری به بازار عرضه شود. اگرچه تعداد بازیهایی که همراه با این کنسول مینیاتوری در اختیار بازیدوستان قرار میگیرد تنها ۲۱ عنوان خواهد بود، اما اکثر این بازیها جزو آثار به یاد ماندنی و تاریخساز کنسول سوپر نینتندو به شمار میروند. عناوینی که هر کدامشان تجربهای تکرار نشدنی را برای بازیدوستان رقم زدند و برای همیشه در ذهن آنها ماندگار شدند. از همین رو بد نیست لیست کامل آنها را همینجا از نظر بگذرانیم.
- Contra III: The Alien Wars
- Donkey Kong Country
- EarthBound
- Final Fantasy III
- F-ZERO
- Kirby Super Star
- Kirby’s Dream Course
- The Legend of Zelda: A Link to the Past
- Mega Man X
- Secret of Mana
- Star Fox
- Star Fox 2
- Street Fighter II Turbo: Hyper Fighting
- Super Castlevania IV
- Super Ghouls ’n Ghosts
- Super Mario Kart
- Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars
- Super Mario World
- Super Metroid
- Super Punch-Out!!
- Yoshi’s Island
در لیست فوق نام آثار شاخص فراوانی به چشم میخورد که هر کدام از آنها در زمان خود یکی از بهترینهای کنسول سوپر نینتندو به شمار میرفتند. اما شاید غافلگیرکنندهترین نام موجود در این لیست، بازی Star Fox 2 باشد.
شروع تازه با کنسول مینی SNES برای روباه ناکام
نسخهی دوم از مجموعه بازیهای استارفاکس قرار بود یکی از خط شکنان کنسول سوپر نینتندو لقب گیرد و نوآوریهای فراوانی را در بحث تکنیک به بازیدوستان هدیه کند. برای ساخت این اثر موتور گرافیکی بازی نخست ارتقا یافت و علاوه بر آن از یک پردازندهی گرافیکی پیشرفته به نام Super FX در طراحی آن استفاده شد.
در واقع سازندگان بازی Star Fox 2 قرار بود به کمک توان درونی این پردازندهی گرافیکی دست به کار بزرگی بزنند و نخستین بازی سه بعدی را برای کنسول دو بعدی سوپر نینتندو طراحی کنند. در مجموع ایدههای بلندپروازانهی بسیاری در طراحی این بازی به کار رفته بود که در صورت به بار نشستن میتوانستند ارزش و اعتبار فراوانی برای بازیسازان استودیو آرگونات به ارمغان بیاورند. ایدههایی نظیر امکان چرخش ۳۶۰ درجهای سفینههای فضایی در کهکشان و استفاده از چند ضلعی برای طراحی آنها که هیچ کدامشان تا آن زمان در کنسولهای ۱۶ بیتی مورد اجرا قرار نگرفته بودند.
اما در نهایت اوضاع باب میل سازندگان این بازی و ناشر آن یعنی شرکت نینتندو پیش نرفت و شرایط به شکل ناامید کنندهای برای آنها رقم خورد. مشکل اصلی خالقان بازی Star Fox 2 این بود که مراحل ساخت این بازی بیش از حد به درازا انجامید و اثر در دست تولید آنها خیلی دیر برای انتشار آماده شد. آنقدر دیر که با پایان یافتن دوران سروری کنسولهای ۱۶ بیتی در دنیای بازیهای کامپیوتری، رقبای تازه نفس از راه رسیدند و بعد سوم را برای بازیدوستان به ارمغان آوردند.
از بد روزگار زمان انتشار بازی Star Fox 2 با ظهور نخستین کنسول شرکت سونی یعنی پلی استیشن همزمان شده بود. کنسولی که به یکباره سر و کلهاش از ناکجا پیدا شد و تمام محاسبات را دگرگون کرد. با توجه به شرایط جدیدی که بر بازار کنسولهای خانگی حکمفرما شده بود، سران شرکت نینتندو و اعضای استودیو آرگونات در تصمیمی مشترک فرآیند انتشار بازی Star Fox 2 را لغو کردند تا این بازی هرگز برای کنسول سوپر نینتندو منتشر نشود. در واقع با توجه به قدرت فراوان کنسول نسل بعدی پلی استیشن، اگر بازی Star Fox 2 در آن زمان به بازار عرضه میشد، چیزی جز یک شوخی مضحک جلوه نمیکرد. پس ممکن بود تمام زحمات سازندگان این بازی به شکل ناخواسته هدر برود و جز شکس چیزی عایدشان نشود.
اگرچه بسیاری از ایدههای به کار رفته در بازی Star Fox 2 چندی بعد در کنسول نینتندو ۶۴ و بازی Star Fox 64 و مورد استفاده قرار گرفت، اما اعضای استودیو آرگونات هرگز نتوانستند نام خود را به عنوان سازندگان یکی از نخستین عناوین سه بعدی دنیای بازیهای کامپیوتری مطرح کنند. با این حال خبر انتشار بازی Star Fox 2 برای کنسول مینی SNES (آن هم پس از سپری شدن دو دهه از زمان ساخت این بازی) سازندگان این اثر یعنی اعضای سابق استودیو آرگونات را طی روزهای اخیر بسیار غافلگیر و ذوق زده کرده است.
به هر حال بسیاری از بازیدوستان قدیمی قطعا فراموش نکردهاند که چیزی نزدیک به ۲۷ سال پیش، کنسول SNES در فصل پاییز مهمان خانههایشان شد و با بازیهای جذاب خود خزان سرد آنها را به بهاری گرم و دلپذیر تبدیل کرد. حال آنها میتوانند در پاییز امسال، همراه با کوله باری از خاطره شاهد تکرار دوبارهی تاریخ باشند.
منبع: تک کرانچ (مطلبی که از نظر گذراندید تحلیل اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز بود از مقالهای که در منبع یاد شده به نگارش در آمده است)
در صورت تمایل میتوانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش بازی مجله قرمز یاری کنید.
مطلب دلپذیر و نوستالژیکی بود ممنون بابت ترجمه. نینتندو ظریف بود و زود عمرش تموم میشد، میکروهای ۵۰۱ به همراه میکروهای ۵۰۲ خیلی جذاب و در عین حال مقاوم بودن و بازی های مثل سوپر ماریو و استار فورس اون موقع پادشاهی می کردن تا اینکه بعدش کنسول جادویی سگا اومد.
تشکر از لطف شما
بله نینتندو حق بزرگی به گردن صنعت بازیسازی داره. چون با عرضه کنسول NES در امریکا صنعت بازیسازی رو به ورشکستگی این کشور رو نجات داد. جالبه که اون کنسولهای میکرو جنیوس نسخه های جعلی فامیکام یا NES بودند که در کشور تایوان با مهندسی معکوس این کنسول ژاپنی و بازیهاش تولید میشدند. نه تنها ما ایرانیها بلکه بسیاری از مردم امریکای جنوبی و اروپاییها هم با کنسول جعلی میکرو جنیوس خاطره دارند. چون کنسول فامیکام یا NES در اون نقاط هم به صورت رسمی عرضه نشد.
به هرحال یاد گذشتهها بخیر.