خودروی Lucid Air محصول جدید شرکت Lucid Motors به شمار می‌رود و قرار است به زودی به رقیب سرسختی برای اتومبیل‌های لوکس و گران قیمت شرکت تسلا، به خصوص مدل P100D از خودروی Model S این شرکت تبدیل شود. برای دانستن نکات بیشتر و کسب اطلاعات مفصل‌تر از خودروی Lucid Air می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

با وجود این‌که خودروی Lucid Air قرار است یک خودروی تمام عیار الکتریکی باشد و با محصولات شاخص شرکت تسلا نظیر Model S رقابت کند، اما مهندس ارشد فعال در شرکت Lucid Motors یعنی پیتر رالینسون، بدون این‌که نامی از شرکت تسلا به میان بیاورد، رقیبان اصلی Lucid Motors در صنعت خودروسازی را شرکت‌های BMW، Audi و مرسدس بنز می‌داند. در واقع او معتقد است که شرکت Lucid Motors باید با رقیبان کلیدی حاضر در این صنعت یعنی شرکت‌های یاد شده سرشاخ شود تا بلکه بتواند سهم مهمی از گردش مالی ۱۰۰ میلیارد دلاری صنعت خودروسازی طی یک سال را به خود اختصاص دهد. در این میان شاید بتوان نادیده گرفتن نام تسلا از سوی اعضای ارشد شرکت Lucid Motors در این ادعا را در پیشینه‌ی مشترک این افراد با شرکت تسلا جستجو کرد.

نمای کنار خودرو

سازندگان خودروی Lucid Air

بسیاری از اعضای ارشد فعال در Lucid Motors پیش از حضور در این شرکت، در شرکت تسلا به فعالیت مشغول بوده‌اند. به عنوان مثال پیتر رالینسون، که در سطور پیشین این متن از او سخن به میان آمد، یکی از مهندسان ارشد در امر طراحی خودروی Model S تسلا به شمار می‌رود و پیش از حضور در Lucid Motors به همکاری با ایلان ماسک مشغول بود. همچنین موسس شرکت Lucid Motors یعنی برنارد تسی نیز پیش از تاسیس این شرکت در سال ۲۰۰۷ میلادی، به عنوان نایب رییس در شرکت تسلا مشغول به کار بود. بنابراین اعضای ارشد شرکت Lucid Motors به خوبی می‌دانند که چگونه باید در بازار خودروهای الکتریکی فعال باشند و به چه ترتیبی از پس رقبای مهم خود در این بازار، از جمله شرکت تسلا، بر بیایند.

در واقع تجربه و کارکشتگی سران شرکت Lucid Motors موجب شده تا گسترش فعالیت‌های این شرکت در طول یک دهه‌ی اخیر شتاب مناسبی را تجربه کند و با پیشرفت قابل توجهی همراه باشد. اعضای این شرکت در گام نخست کار خود را با طراحی و تولید باتری آغاز کردند. باتری‌هایی که بخش عمده‌ی آن‌ها در اتوبوس‌های چینی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با این حال اعضای شرکت Lucid Motors به مرور زمان توانستند فعالیت‌های خود را گسترش دهند و برای حضور موثرتر در صنعت خودروسازی خیزهای بلند بردارند. امری که با توسعه‌ی تکنولوژی باتری توسط آن‌ها محقق شد. به گونه‌ای که باتری‌های الکتریکی ساخت شرکت Lucid Motors اکنون نسبت به رقیبان از سازگاری بیشتری با قابلیت شارژ سریع برخوردارند. به بیان دقیق‌تر خودروهای مبتنی بر این باتری‌ها قادرند پس از شارژ سریع، بیش از سایر رقبا در جاده‌ها به حرکت ادامه دهند و دیرتر از آن‌ها به شارژ مجدد نیاز خواهند داشت. حال سران شرکت Lucid Motors قصد دارند با ساخت محصولات جاه‌طلبانه‌تری نظیر خودروی Lucid Air توانایایی‌های موجود در باتری‌های اختصاصی خود را بیش از پیش به رخ رقیبان بکشند.

صندلی عقب

ویژگی‌های فنی خودروی Lucid Air

فرآیند طراحی خودروی Lucid Air هنوز نهایی نشده و در حال حاضر تنها نمونه‌ای آزمایشی از این خودرو موجود است. با این حال بر طبق تایید مهندسان ارشد شرکت Lucid Motors خودروی Lucid Air از توانی معادل ۱۰۰۰ اسب بخار برخوردار خواهد بود و قادر است حین حرکت به حداکثر سرعت ۳۷۸ کیلومتر بر ساعت دست یابد. همچنین آن‌ها به این نکته اشاره کرده‌اند که در حال حاضر قیمت برآورد شده برای این خودرو چیزی نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار است. رقمی که البته هنوز نهایی به نظر نمی‌رسد و ممکن است در آینده اندکی دست‌خوش تغییر شود.

با این حال خودروی Lucid Air قادر است پس از هر بار شارژ مسافتی معادل ۵۰۷ کیلومتر را طی کند. به این ترتیب با توجه به حداکثر سرعت خودروی Model S تسلا یعنی رقم ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، خودروی Lucid Air به راحتی می‌تواند با سرعت و قیمت چشم‌گیر خود به رقابت با این محصول بپردازد.

البته گفته می‌شود که در کنار مدل کاملا لوکس خودروی Lucid Air مدل ارزان‌تری از این محصول نیز تولید خواهد شد که از توانی معادل ۴۰۰ اسب بخار برخوردار بوده و قادر است در هر بار شارژ مسافتی حدود ۳۸۶ کیلومتر را طی کند. با این اوصاف شاید این مدل از خودروی Lucid Air را هم بتوان به عنوان رقیبی برای مدل‌های ارزان‌تر خودروی Model S تسلا نظیر مدل ۷۵ در نظر گرفت.

نمای داخل خودرو

یکی دیگر از قابلیت‌های مهم خودروی Lucid Air که می‌تواند عرصه را بر رقبای خود از شرکت تسلا تنگ‌تر کند بهره‌مندی این خودرو از سخت‌افزارهای مبتنی بر قابلیت خودران است. قابلیتی که نمونه‌ی مشابه آن را در محصولات تسلا نیز می‌توان سراغ گرفت. در این میان دوربین‌هایی که امکان خودران بودن خودروی Lucid Air را فراهم می‌کنند قرر است توسط شرکت Mobileye طراحی ‌شود. شرکت بزرگی که عمده فعالیت‌هایش بر توسعه‌ی تکنولوژی‌های مربوط به خودروهای خودران تمرکز یافته و چندی پیش با قیمت ۱۵.۳ میلیارد دلار توسط شرکت اینتل خریداری شد. گفتنی است که شرکت Mobileye پیش از این تکنولوژی دوربین‌ خودروهای خودران تسلا را فراهم می‌کرد. اما سال گذشته در چنین روزهایی شرکت تسلا به این همکاری مشترک پایان داد.

البته برخلاف خودروهای شرکت تسلا، خودروی Lucid Air قرار است از سنسورهای مبتنی بر لیزر موسوم به لیدار بهره ببرد. این سنسورها از اشعه‌ی لیزر برای ساختن تصاویری با کیفیت بسیار بالا از موانع موجود در محیط استفاده می‌کنند. تکنیکی که قادر است بر کارایی خودروهای خودران بیافزاید. با این حال استفاده از این سنسورها، که توسط شرکت ‌های فعال در این زمینه عرضه می‌شوند، امری هزینه‌بر خواهد بود و این موضوع شاید بر قیمت نهایی خودروی Lucid Air تاثیرگذار باشد. به همین دلیل سازندگان این خودرو در حال بررسی شرایط برای تولید و توسعه‌ی تکنولوژی لیدار مختص به خود هستند.

البته گفته می‌شود که اعضای شرکت Lucid Motors هم‌اکنون در حال مذاکره با دو شرکت فعال در زمینه‌ی طراحی و تولید تکنولوژی لیدار به سر می‌برند. بر این اساس در صورت نتیجه‌بخش بودن مذاکرات مذکور، شاید آن‌ها توسعه‌ی تکنولوژی لیدار خود (که به طور حتم فرآیندی وقت‌گیر و پر هزینه خواهد بود) را کنار گذاشته و از کمک سایر شرکت‌ها در این زمینه بهره بگیرند.

سقف خودرو

ویژگی‌های ظاهری خودروی Lucid Air

اگرچه خودروی Lucid Air به لحاظ ظاهر اندکی از رقیب خود یعنی Model S باریک‌تر به نظر می‌رسد، اما درون این خودرو بسیار عریض و جادار طراحی شده است. با این حال تنها چهار صندلی را در اتاقک این اتومبیل می‌توان مشاهده کرد (دو صندلی در جلو و دو صندلی در عقب). ضمن این‌که به منظور راحتی هر چه بیشتر مسافرانی که در صندلی عقب این خودرو نشسته‌اند، صندلی‌های مذکور به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا میزان ۵۵ درجه از قابلیت خم شدن برخوردار باشند. به این ترتیب مسافران خودروی Lucid Air تقریبا می‌توانند در عقب این خودرو دراز بکشند.

در این میان امکان تغییر درجه‌ی خوابیدن صندلی‌ها‌ی عقب خودروی Lucid Air از طریق یک نمایشگر لمسی قابل دسترس خواهد بود. نمایشگری که میان دو صندلی عقب این خودرو جای گرفته است و تنها نمایشگر موجود در خودروی Lucid Air محسوب نمی‌شود. چرا که علاوه بر آن، در قسمت جلوی این اتومبیل سه نمایشگر دیگر را نیز می‌توان مشاهده کرد که یکی از آن‌ها کنسول اصلی خودروی Lucid Air به شمار می‌رود. کنسولی که همراه با سایر نمایشگرهای موجود در این خودرو به طور کامل توسط مهندسان شرکت Lucid Motors طراحی شده‌ است.

اگرچه عملکرد این نمایشگرها هنوز به طور کامل مشخص به نظر نمی‌رسد، اما بنابر تایید سازندگان خودروی Lucid Air در این نمایشگرها تنها آن دسته از اطلاعات مفیدی به نمایش در خواهد آمد که رانندگان خودروی Lucid Air هنگام رانندگی به آن‌ها نیاز دارند. همچنین از طریق کنسول این خودرو می‌توان رنگ و نوع نورپردازی محیط داخلی این اتومبیل را هم تغییر داد. این کنسول همچنین به رانندگان این اجازه را می‌دهد تا بتوانند نگاه جامعی به مسیرهای پیش روی خود داشته باشند و بهترین مسیر را از میان آن‌ها انتخاب کنند. علاوه بر آن مشاهدات نشان از این دارد که کنسول خودروی Lucid Air از هر دو قابلیت Android Auto و Apple CarPlay به شکل هم‌زمان پشتیبانی می‌کند.

صندلی جلو

با بیرون آمدن از خودروی Lucid Air چراغ‌های جلوی این اتومبیل بیش از هر بخش دیگری خودنمایی می‌کنند. چراغ‌های ال ای دی باریکی که توانسته‌اند ظاهر اسپورت‌تری به خودروی Lucid Air ببخشند. در این میان از سانروف وسیع این خودرو نیز نباید به همین سادگی گذشت. عاملی که موجب می‌شود سرنشینان صندلی عقب خودروی Lucid Air هنگام افقی کردن صندلی‌های خود چشم‌انداز زیبایی از آسمان را در برابر دیدگانشان مشاهده کنند. در همین رابطه مدیر بازاریابی شرکت Lucid Motors یعنی زک ادسون (او نیز پیش از این در شرکت تسلا مشغول به کار بوده) معتقد است که وجود این سانروف تضمینی برای سازندگان خودروی Lucid Air خواهد بود که سرنشینان این خودرو هنگام سوار شدن به آن از گرما آزرده خاطر نشوند.

در مجموع می‌توان ادعا کرد که در صورت تحقق یافتن کامل پتانسیل‌های موجود در خودروی Lucid Air این محصول می‌تواند به رقیب سرسختی برای خودروهای شرکت تسلا و همچنین سایر خودروهای الکتریکی لوکس موجود در بازار تبدیل شود. در پایان باید به این نکته اشاره شود که بر طبق برنامه‌ریزی‌های موجود، فرآیند تولید انبوه خودروی Lucid Air از پایان سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز خواهد شد.

منبع: بیزینس اینسایدر (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.