به تازگی شاهد معرفی تکنولوژی ARCore توسط شرکت گوگل هستیم. تکنولوژی جدیدی که قرار است باب تازه‌ای در دنیای واقعیت افزوده بگشاید و مسیر پر پیچ و خم شرکت گوگل در این دنیا را هموارتر از قبل سازد. برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی ARCore می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

شاید اگر سال گذشته در چنین روزهایی بازی Pokemon Go آن همه سر و صدا به پا نمی‌کرد و جار و جنجال‌های عجیب و غریب به راه نمی‌انداخت، بسیاری از شرکت‌های فعال در عرصه‌ی تکنولوژی همچنان نسبت به تکنولوژی واقعیت افزوده بی‌تفاوت بودند و هیچ توجهی به قابلیت‌های مهم این تکنولوژی در زمینه‌ی سرگرم ساختن کاربران ابزارهای هوشمند نداشتند.

در واقع پس از هیاهویی که پیرامون بازی Pokemon Go به راه افتاد (که البته بخش مهمی از آن را جنجال‌های کاذب و توخالی تشکیل می‌داد) بسیاری از شرکت‌هایی که برای حضور در دنیای واقعیت مجازی خیز برداشته بودند، در یک تغییر جهت استراتژیک به سمت دنیای واقعیت افزوده متمایل شدند و برای استفاده از قابلیت‌ها و پتانسیل‌های این تکنولوژی ارزان‌‌تر و قابل دسترس‌تر دندان تیز کردند. تغییر جهتی که می‌توان نتایج مربوط به آن را در اقدامات اخیر شرکت‌هایی نظیر گوگل و اپل، به وضوح مشاهده کرد.

پیش به سوی فتح دنیای واقعیت افزوده با تکنولوژی ARCore

پس از اقدام اخیر شرکت اپل مبنی بر معرفی تکنولوژی ARKit اکنون نوبت به شرکت گوگل رسیده است تا نظیر همان ابزار کاربردی را به به دوست‌داران تکنولوژی معرفی کند. به کمک تکنولوژی ARKit کاربران ابزارهای هوشمند مبتنی بر سیستم عامل iOS از این توانایی برخوردار خواهند بود تا اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده را بدون نیاز به وجود ابزارهای جانبی اضافه و بدون هیچ واسطه‌ای روی این ابزارها اجرا کنند. حال به کمک ابزار اختصاصی گوگل یعنی تکنولوژی ARCore می‌توان نظیر همین تجربه را با ابزارهای هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید به انجام رساند.

پروژه گوگل

در واقع تکنولوژی ARCore یک کیت توسعه‌ی نرم افزاری جدید مختص آندروید است که به توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده این اجازه را می‌دهد که این اپلیکیشن‌ها را بدون نیاز به بهره‌مندی از ابزارهای واسطه، سنسورهای جانبی یا سخت‌افزارهای مکمل تولید کرده و آن‌ها را به شکل مستقیم روی ابزارهای هوشمند اندرویدی اجرا کنند.

چگونگی عملکرد تکنولوژی ARCore

بنابر ادعای شرکت گوگل، نوع عملکرد و نحوه‌ی کار تکنولوژی ARCore بر سه ویژگی مهم ردیابی حرکت، درک محیط اطراف و موقعیت کاربر و همچنین برآورد میزان نور استوار خواهد بود.

به کمک تکنیک ردیابی حرکت، تکنولوژی ARCore قادر به تشخیص موقعیت تلفن همراه کاربر (یا سایر ابزارهای هوشمند او) در هنگام سکون یا حرکت خواهد بود. به این ترتیب فارغ از این که شما در حالت ایستاده یا در حال حرکت باشید، اجسام مجازی شبیه سازی شده در محیط واقعی اطراف شما می‌توانند مکان درست خود را در هر صحنه پیدا کرده و در موقعیت کاملا صحیح قرار گیرند.

در کنار این قابلیت شاهد وجود تکنیک درک محیط اطراف و آگاهی از موقعیت اجسام در تکنولوژی ARCore هستیم. قابلیتی که به کمک بهره‌گیری از آن، تکنولوژی مذکور قادر است سطوح افقی نظیر میز و زمین را تشخیص دهد و درست همانند تکنیک ردیابی حرکت، موجب قرارگیری اجسام مجازی در مکان‌های درست و صحیح شود.

در کنار موارد فوق، تکنیک برآورد میزان نور نیز در تکنولوژی ARCore نقش مهمی ایفا می‌کند و وجود آن موجب تشخیص میزان نور محیط می‌شود. فرآیندی که به توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده این اجازه را می‌دهد تا بتوانند به نورپردازی اجسام مجازی بر اساس نوع نورپردازی محیط واقعی بپردازند. در واقع بهره‌گیری از این تکنیک سبب می‌شود که نوع نورپردازی اجسام مجازی با توجه به میزان نور موجود در محیط واقعی، به شکل کاملا پویا تغییر یابد.

کیت توسعه

به کمک تمام موارد فوق می‌توان شاهد طراحی و تولید اپلیکیشن‌های بهتر و قدرتمندتری بر اساس تکنولوژی واقعیت افزوده بود. اپلیکیشن‌هایی که اجسام غیرواقعی و محیط واقعی را به شکل بسیار طبیعی‌تری از قبل با یکدیگر ترکیب خواهند نمود و مهم‌تر از آن، این که برای انجام درست این ترکیب، از وجود سخت افزار‌های اضافه یا جانبی کاملا بی‌نیاز خواهند بود.

مقصد اصلی تکنولوژی ARCore

در مجموع شاید بتوان تکنولوژی ARCore را پاسخی از سوی شرکت گوگل به تکنولوژی مشابه طراحی شده توسط اپل یعنی ARKit قلمداد کرد. چرا که شرکت گوگل پیش از آن به توسعه‌ی پلتفرم واقعیت افزوده ی اختصاصی خود یا همان پروژه‌ی تانگو مشغول بود. با این حال به نظر می‌رسد که سران شرکت گوگل تصمیم گرفته‌اند اهداف بلندپروازانه‌ی پروژه ی تانگو را در تکنولوژی ARCore به اهداف عملی‌تر، دست یافتنی‌تر و کاربردی‌تری تبدیل کنند.

در کنار معرفی کیت توسعه‌ی نرم افزاری ARCore، شرکت گوگل نوید انتشار نسخه‌های آزمایشی مرورگرهایی را داده است که به کمک آن‌ها توسعه دهندگان اپلیکیشن قادر به طراحی وب سایت‌هایی خواهند بود که از امکان سازگاری با هر دو کیت توسعه‌ی نرم افزاری ARCore و ARKit برخوردار هستند. افزون بر آن شرکت گوگل بار دیگر بر توسعه‌ی سرویس پردازش دیداری یا VPS نیز تاکید ورزیده است. سرویسی که به ابزارهای هوشمند این اجازه را می‌دهد تا بتوانند موقعیت خود در محیط‌های داخلی را بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر از حالت عادی تشخیص دهند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که نسخه‌ی آزمایشی کیت توسعه‌ی نرم افزاری ARCore هم اکنون برای محصولاتی نظیر Google Pixel، Pixel XL، Samsung Galaxy S8 و Samsung Galaxy S8 Plus که از وجود سیستم عامل اندروید ۷ بهره می‌برند قابل دسترس است. در واقع امکان بهره‌مندی از تکنولوژی ARCore تنها در اندروید نوقا و نسخه‌های بالاتر از آن امکان‌پذیر خواهد بود. در این میان شرکت گوگل قصد دارد تا پیش از پایان یافتن طرح آزمایشی تکنولوژی ARCore چیزی نزدیک به ۱۰۰ میلیون ابزار هوشمند مختلف را تحت پوشش این تکنولوژی قرار دهد. به همین منظور به زودی امکان پشتیبانی از این تکنولوژی در محصولات شرکت‌هایی نظیر Samsung، LG، Huawei، Asus و سایر شرکت‌های شناخته شده‌ی فعال در تولید ابزارهای هوشمند نیز فراهم می‌شود.

منبع: اندروید آتوریتی (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.