جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
  • هالث
  • ۹ مهر ۱۳۹۸
  • ۲۲:۳۱
  • 205
مصرف ویتامین‌ها

چند باور اشتباه رایج در مورد مصرف ویتامین‌ها و یک مورد که واقعا درست است

مصرف ویتامین‌هایی که نیاز ندارید فقط پول شما را هدر نمی‌دهند بلکه می‌توانند به سلامت شما صدمه بزنند. با هم چند مورد باور اشتباه در مورد ویتامین‌ها که باید کنار بگذارید و یک مورد که واقعا به آن نیاز دارید را با هم بررسی می‌کنیم.

باور اشتباه: هر کسی می‌تواند از مولتی ویتامین‌ها استفاده کندمصرف ویتامین‌ها

در اوایل ۱۹۰۰، بیماریهای کمبود ویتامین چندان بی سابقه نبودند اما این روزها بعید است که کسی دچار کمبود جدی ویتامین باشد. اکثر غذاهای بسته بندی شده غنی شده با ویتامین‌ها هستند. قطعا اکثر ما می‌توانیم بیش از یک وعده روزانه از این ویتامین‌ها را داشته باشیم اما چند تا با هم را جایگزین کردن قطعا کار خوبی نیست. دکتر ماریان نوی هایزر متخصص تغذیه و برنامه تغذیه‌ای پیشگیری از سرطان می‌گوید: مولتی‌ ویتامین‌ها ممکن است دو دوز ماده تشکیل دهنده داشته باشند اما گیاهان هزاران ترکیب مفید دیگر دارند. اگر فقط یک مولتی ویتامین مصرف کنید، بسیاری از ترکیبابی که فواید دیگری دارند را از دست می‌دهید.

باور اشتباه: مولتی ویتامین می‌تواند رژیم بد غذایی را جبران کندمصرف ویتامین‌ها

یک قرص سلامت را بیمه می‌کند؟ اگر اینطوری بود که خوب بود. مطالعه‌ای در مورد یافته‌های آرشیوهای پزشکی بین المللی از یک تحقیق طولانی مدت، بیش از ۱۶۰ هزار زن میانسال را مورد بررسی قرار داد. داده‌ها نشان داد که کسانی که مولتی ویتامین‌ها مصرف می‌کنند، سالمتر از زنانی که قرصها را جداگانه مصرف می‌کنند، نیستند، حداق وقتی که در مورد بیماریهای جدی مثل سرطان، بیماری قلبی و یا سکته باشد. حتی زنانی با رژیمهای غذایی ضعیف، مولتی ویتامین به آنها کمکی نمی‌کند.

باور اشتباه: ویتامین C با سرماخوردگی مقابله می‌کندمصرف ویتامین‌ها

در سال ۱۹۷۰، لینوس پائولینگ برنده جایزه نوبل این ایده را رایج کرد که ویتامین C می‌تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند. امروزه داروخانه‌ها مملو از داروهایی بر پایه ویتامین C هستند. اما آیا به زیاده روی در مصرف منتهی نمی‌شود؟ در سال ۲۰۱۳، پژوهشگران یک سری مطالعات را که در چند دهه گذشته انجام شده بود و بیش از ۱۱۰۰۰ نفر را شامل می‌شد، تجزیه و تحلیل کردند تا به یک نتیجه ناامید کننده برسند: ویتامین C از سرماخوردگی به جز در مورد دونده‌های ماراتن، اسکی بازان و سربازان یا تمرینهای زیر قطبی، جلوگیری نمی‌کند. این ماده مغذی ممکن است بهبود سرماخوردگی شما را چند روز سریعتر کند اما مصرف ویتامین C پس از بین رفتن علائم دیگر کمکی نمی‌کند بنابراین پژوهشگران نتیجه گرفتند که بیماران خودشان باید تصمیم بگیرند که آیا این همه قرص خوردن در سال برای منفعتی حداقلی، ارزش این همه پول خرج کردن را دارد یا خیر.

باور اشتباه: ویتامین‌ها می‌توانند از بیماری قلبی جلوگیری کنندمصرف ویتامین‌ها

زمانی پژوهشگران امید داشتند که ویتامین‌های آنتی اکسیدان همانند C، E و بتاکاروتن می‌توانند با کاهش تجمع پلاک مسدود کننده در عروق، از بیماری قلبی پیشگیری کنند. ویتامین‌های B نیز چنین وعده‌ای را می‌دادند چون فولات، B6 و B12 به تجزیه اسید آمینه هموسیستئین  کمک می‌کند و بالا بودن میزان هوموسیستئین با بیماری قلبی مرتبط است. متاسفانه هیچ یک از آن امیدها کاملا تحقق پیدا نکرده‌اند. آنالیز هفت داده بالینی ویتامین E نتیجه گرفت که این ویتامین نمی‌تواند خطر سکته یا مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش دهد. این پژوهش همچنین هشت تحقیق بتاکاروتن را مورد بررسی قرار داد و مشخص کرد که این مکمل‌ها به جای جلوگیری از بیماری‌های قلبی، باعث افزایش جزئی خطر مرگ می‌شوند. در مورد سایر منتخبان ویتامین، همین مورد صادق است. یک چیز امیدوار کننده است: کوآنزیم Q10 ممکن است در برابر نارسایی قلبی تا حدودی اثر دارد (اگر چه به لحاظ فنی ویتامین نیست اما به همان شیوه عمل می‌کند). موسسه قلب آمریکا توصیه می‌کند به جای مصرف قرصها، یک رژیم غذایی متنوع غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل داشته باشید.

باور اشتباه: ویتامین‌ها می‌توانند از سرطان پیشگیری کنندمصرف ویتامین‌ها

پژوهشگران متوجه شدند که ملکولهای ناپایدار به نام رادیکالهای آزاد می‌توانند به  DNA سلولها صدمه بزنند که بالا برنده خطر سرطان است. آنها همچنین می‌دانند که آنتی اکسیدانها می‌توانند رادیکالهای آزاد را تثبیت کنند که به لحاظ تئوری خطر را کمتر می‌کنند. پس چرا برای محافظت از خودتان آنتی اکسیدان بیشتری مصرف نمی‌کنید؟ چون تحقیقات تاکنون هیچگونه پیامد خوبی از این چنین قرصهای نشان نداده است. شماری تحقیقات انجام شده و برای یافتن نتایج مفید شکست خورده‌اند همانند یک مورد منتشر شده در مجله موسسه ملی سرطان که به طور تصادفی ۵۴۴۲ زن را به مصرف دارونما یا ترکیب ویتامین B را زیر نظر گرفتند. با گذشت بیش از هفت سال، همه زنان از لحاظ نرخ سرطان و مرگ و میر، آمار مشابهی داشتند.

باور اشتباه: ویتامین‌ها صدمه نمی‌زنندمصرف ویتامین‌ها

دمیتریوس آلبانس پزشک عمومی و اپیدمیولوژیست تغذیه‌ای در موسسه ملی سرطان می‌گوید: قدیم اینطور فکر می‌کردند که درست است که قرصهای ویتامین ممکن است به تو کمک نکنند اما صدمه هم نمی‌زنند. البته یک سری از تحقیقات بزرگ این تفکر را از پایه تغییر دادند. این تغییر با تحقیق بزرگ در مورد قرصهای بتاکاروتن شروع شد. این بدین معناست که آزمایش کنند که آیا آنتی اکسیدان می‌تواند از سرطان ریه پیشگیری کند اما در عوض پژوهشگران متوجه شدند که افزایش قابل توجهی در سرطان ریه و مرگ در میان سیگاری‌هایی که مکمل مصرف کرده بودند، بوجود آمد. بعدا یک تحقیق ۱۰ ساله که در مجله انکولوژی بالینی منتشر شد، بیش از ۷۷۰۰۰ بزرگسال بالای ۵۰ سال را مورد بررسی قرار داد: این نتایج نشان می‌دهد که مکملهای ویتامین B6 و B12  خطر سرطان ریه را برای مردان افزایش می‌دهد (برای زنان انجام نشده است). تحقیقات دیگر این نگرانی را که دوزهای بالای فولیک اسید می‌تواند خطر سرطان کولون را بیشتر کند، افزایش یافته است. نکته آخر اینکه آلبانز در مورد اثرات غیر منتظره و خطرناک آنها می‌گوید: ویتامین‌ها به هنگامی که از طریق غذاها جذب شوند، بی خطر هستند اما به شکل قرص می‌توانند بیشتر همانند یک دارو عمل کنند.

باور درست: زنانی که می‌خواهند باردار شوند باید ویتامین مصرف کنندمصرف ویتامین‌ها

یک گروه از افراد هست که احتمالا باید یک مولتی ویتامین مصرف کنند: مادران آینده. زنی که مقادیر کافی از ویتامین B فولات را مصرف می کند به احتمال کمتری کودکی با نقص مادرزادی موثر بر روی نخاع را به دنیا بیاورند. از آنجایی قبل از اینکه زنی بداند باردار است، نخاع شروع به رشد و نمو اولیه می‌کند مطمئن‌ترین دوره برای مصرف ۴۰۰ میکروگرم فولیک به صورت روزانه است. اسید فولیک برای سایر مردم ظاهرا، ضروری نیست. کمتر از ۱ درصد آمریکایی‌ها از جمله زنان در سنین باروری کمبود فولات دارند که بخاطر مقرراتی ست که طی آن همه محصولات غلات غنی شده باعث افزایش اسید فولیک می‌شوند. این مورد در کشور ایران به اندازه کشورهای غربی مورد توجه قرار نگرفته است و از این جهت کمبود اسید فولیک برای زنان آمار بیشتری نسبت به کشورهای پیشرفته دارد. برای اینکه از میزان آهن و اسید فولیک خود مطمئن شوید از پزشک خود درخواست کنید تا برای شما یک آزمایش خون بنویسد. پس از دریافت نتایج، پزشکتان با توجه به میزان سطح آهن و اسید فولیک برای شما دوز مناسب مکمل را تجویز خواهد کرد. در صورتی که زنی در سنین باروری هستید و یا به دنبال فرزنددار شدن هستید بهتر است که برای اطمینان از نداشتن نقص در میزان ویتامین‌ها به پزشک مراجعه کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: thehealthy

دیدگاه ها 0
2000
  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

ضرورت و اهمیت استفاده از کرم مرطوب کننده برای تمام انواع پوست
نقش کلیدی مرطوب کننده ها در روتین مراقبت پوستی
257
روغن نارگیل
آیا روغن نارگیل برای پوست و بیماری‌های پوستی مفید است؟
317
روغن میوه نسترن
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
1,251
سبک جدید کانتور
با سبک جدید کانتور کردن در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید
2,072
ترفندهای آرایش چشم
ترفندهای آرایش چشم برای خانم‌هایی که چشمان گود دارند
2,563
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
1,023

مقالات سلامت

معرفی داروی پیوگلیتازون
داروی پیوگلیتازون و نکات مهم در مورد مصرف این دارو
74
نگاهی به داروی نالترکسون
داروی نالترکسون و نگاهی جامع به ویژگی های این دارو
189
تست WBC آزمایش خون
تست WBC آزمایش خون؛ مقدار نرمال و علل بالا یا پایین بودن آن
599
کاهش تری گلیسرید
کاهش تری گلیسرید به روشهای طبیعی و بدون استفاده از دارو
462
نگاهی به داروی زئومین
داروی زئومین جانشینی مناسب و کارا برای استفاده به جای بوتاکس
456
معرفی داروی زالپلون
داروی زالپلون و نگاهی به ویژگی های کارکردی این دارو
175

مقالات آشپزی

اهمیت پیش غذا و دسر
آیا از اهمیت پیش غذا و دسر در سلامتی آگاهید؟
104
طرز تهیه کوفته قلقلی
طرز تهیه کوفته قلقلی با گوشت برای همراهی با انواع غذاها
717
خوشمزه ترین دسرها برای مهمانی
طرز تهیه چهار دسر خیلی خوشمزه برای مهمانی‌ها
611
سالاد هلو
سالاد هلو با مرغ کبابی و سس مخصوص عسلی
665
مافین کدو سبز
مافین کدو سبز یک مافین خوشمزه و عالی برای عصرهای تابستانی
734
نان چاودار دانمارکی
طرز تهیه نان چاودار دانمارکی (RugbrØd) به صورت مرحله به مرحله
665

مقالات تغذیه

نگاهی به خواص باقلا
خواص باقلا و معرفی ۸ مورد از مهم ترین فواید مصرف این ماده غذایی
190
کاهش تری گلیسرید
کاهش تری گلیسرید به روشهای طبیعی و بدون استفاده از دارو
462
معرفی چای ترش
چای ترش و معرفی ۱۱ مورد از خواص شگفت انگیز این نوشیدنی محبوب
454
کدو حلوایی
کدو حلوایی و بررسی ۸ خاصیت شگفت انگیز این ماده غذایی
751
مصرف کم پروتئین
مصرف کم پروتئین موجب چه تغییراتی در بدن می‌شود؟
163
ساعت بیولوژیکی بدن
ساعت بیولوژیکی بدن و عادات غذایی
134