جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
  • هالث
  • ۹ مهر ۱۳۹۸
  • ۲۲:۳۱
  • 394
مصرف ویتامین‌ها

چند باور اشتباه رایج در مورد مصرف ویتامین‌ها و یک مورد که واقعا درست است

مصرف ویتامین‌هایی که نیاز ندارید فقط پول شما را هدر نمی‌دهند بلکه می‌توانند به سلامت شما صدمه بزنند. با هم چند مورد باور اشتباه در مورد ویتامین‌ها که باید کنار بگذارید و یک مورد که واقعا به آن نیاز دارید را با هم بررسی می‌کنیم.

باور اشتباه: هر کسی می‌تواند از مولتی ویتامین‌ها استفاده کندمصرف ویتامین‌ها

در اوایل ۱۹۰۰، بیماریهای کمبود ویتامین چندان بی سابقه نبودند اما این روزها بعید است که کسی دچار کمبود جدی ویتامین باشد. اکثر غذاهای بسته بندی شده غنی شده با ویتامین‌ها هستند. قطعا اکثر ما می‌توانیم بیش از یک وعده روزانه از این ویتامین‌ها را داشته باشیم اما چند تا با هم را جایگزین کردن قطعا کار خوبی نیست. دکتر ماریان نوی هایزر متخصص تغذیه و برنامه تغذیه‌ای پیشگیری از سرطان می‌گوید: مولتی‌ ویتامین‌ها ممکن است دو دوز ماده تشکیل دهنده داشته باشند اما گیاهان هزاران ترکیب مفید دیگر دارند. اگر فقط یک مولتی ویتامین مصرف کنید، بسیاری از ترکیبابی که فواید دیگری دارند را از دست می‌دهید.

باور اشتباه: مولتی ویتامین می‌تواند رژیم بد غذایی را جبران کندمصرف ویتامین‌ها

یک قرص سلامت را بیمه می‌کند؟ اگر اینطوری بود که خوب بود. مطالعه‌ای در مورد یافته‌های آرشیوهای پزشکی بین المللی از یک تحقیق طولانی مدت، بیش از ۱۶۰ هزار زن میانسال را مورد بررسی قرار داد. داده‌ها نشان داد که کسانی که مولتی ویتامین‌ها مصرف می‌کنند، سالمتر از زنانی که قرصها را جداگانه مصرف می‌کنند، نیستند، حداق وقتی که در مورد بیماریهای جدی مثل سرطان، بیماری قلبی و یا سکته باشد. حتی زنانی با رژیمهای غذایی ضعیف، مولتی ویتامین به آنها کمکی نمی‌کند.

باور اشتباه: ویتامین C با سرماخوردگی مقابله می‌کندمصرف ویتامین‌ها

در سال ۱۹۷۰، لینوس پائولینگ برنده جایزه نوبل این ایده را رایج کرد که ویتامین C می‌تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند. امروزه داروخانه‌ها مملو از داروهایی بر پایه ویتامین C هستند. اما آیا به زیاده روی در مصرف منتهی نمی‌شود؟ در سال ۲۰۱۳، پژوهشگران یک سری مطالعات را که در چند دهه گذشته انجام شده بود و بیش از ۱۱۰۰۰ نفر را شامل می‌شد، تجزیه و تحلیل کردند تا به یک نتیجه ناامید کننده برسند: ویتامین C از سرماخوردگی به جز در مورد دونده‌های ماراتن، اسکی بازان و سربازان یا تمرینهای زیر قطبی، جلوگیری نمی‌کند. این ماده مغذی ممکن است بهبود سرماخوردگی شما را چند روز سریعتر کند اما مصرف ویتامین C پس از بین رفتن علائم دیگر کمکی نمی‌کند بنابراین پژوهشگران نتیجه گرفتند که بیماران خودشان باید تصمیم بگیرند که آیا این همه قرص خوردن در سال برای منفعتی حداقلی، ارزش این همه پول خرج کردن را دارد یا خیر.

باور اشتباه: ویتامین‌ها می‌توانند از بیماری قلبی جلوگیری کنندمصرف ویتامین‌ها

زمانی پژوهشگران امید داشتند که ویتامین‌های آنتی اکسیدان همانند C، E و بتاکاروتن می‌توانند با کاهش تجمع پلاک مسدود کننده در عروق، از بیماری قلبی پیشگیری کنند. ویتامین‌های B نیز چنین وعده‌ای را می‌دادند چون فولات، B6 و B12 به تجزیه اسید آمینه هموسیستئین  کمک می‌کند و بالا بودن میزان هوموسیستئین با بیماری قلبی مرتبط است. متاسفانه هیچ یک از آن امیدها کاملا تحقق پیدا نکرده‌اند. آنالیز هفت داده بالینی ویتامین E نتیجه گرفت که این ویتامین نمی‌تواند خطر سکته یا مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش دهد. این پژوهش همچنین هشت تحقیق بتاکاروتن را مورد بررسی قرار داد و مشخص کرد که این مکمل‌ها به جای جلوگیری از بیماری‌های قلبی، باعث افزایش جزئی خطر مرگ می‌شوند. در مورد سایر منتخبان ویتامین، همین مورد صادق است. یک چیز امیدوار کننده است: کوآنزیم Q10 ممکن است در برابر نارسایی قلبی تا حدودی اثر دارد (اگر چه به لحاظ فنی ویتامین نیست اما به همان شیوه عمل می‌کند). موسسه قلب آمریکا توصیه می‌کند به جای مصرف قرصها، یک رژیم غذایی متنوع غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل داشته باشید.

باور اشتباه: ویتامین‌ها می‌توانند از سرطان پیشگیری کنندمصرف ویتامین‌ها

پژوهشگران متوجه شدند که ملکولهای ناپایدار به نام رادیکالهای آزاد می‌توانند به  DNA سلولها صدمه بزنند که بالا برنده خطر سرطان است. آنها همچنین می‌دانند که آنتی اکسیدانها می‌توانند رادیکالهای آزاد را تثبیت کنند که به لحاظ تئوری خطر را کمتر می‌کنند. پس چرا برای محافظت از خودتان آنتی اکسیدان بیشتری مصرف نمی‌کنید؟ چون تحقیقات تاکنون هیچگونه پیامد خوبی از این چنین قرصهای نشان نداده است. شماری تحقیقات انجام شده و برای یافتن نتایج مفید شکست خورده‌اند همانند یک مورد منتشر شده در مجله موسسه ملی سرطان که به طور تصادفی ۵۴۴۲ زن را به مصرف دارونما یا ترکیب ویتامین B را زیر نظر گرفتند. با گذشت بیش از هفت سال، همه زنان از لحاظ نرخ سرطان و مرگ و میر، آمار مشابهی داشتند.

باور اشتباه: ویتامین‌ها صدمه نمی‌زنندمصرف ویتامین‌ها

دمیتریوس آلبانس پزشک عمومی و اپیدمیولوژیست تغذیه‌ای در موسسه ملی سرطان می‌گوید: قدیم اینطور فکر می‌کردند که درست است که قرصهای ویتامین ممکن است به تو کمک نکنند اما صدمه هم نمی‌زنند. البته یک سری از تحقیقات بزرگ این تفکر را از پایه تغییر دادند. این تغییر با تحقیق بزرگ در مورد قرصهای بتاکاروتن شروع شد. این بدین معناست که آزمایش کنند که آیا آنتی اکسیدان می‌تواند از سرطان ریه پیشگیری کند اما در عوض پژوهشگران متوجه شدند که افزایش قابل توجهی در سرطان ریه و مرگ در میان سیگاری‌هایی که مکمل مصرف کرده بودند، بوجود آمد. بعدا یک تحقیق ۱۰ ساله که در مجله انکولوژی بالینی منتشر شد، بیش از ۷۷۰۰۰ بزرگسال بالای ۵۰ سال را مورد بررسی قرار داد: این نتایج نشان می‌دهد که مکملهای ویتامین B6 و B12  خطر سرطان ریه را برای مردان افزایش می‌دهد (برای زنان انجام نشده است). تحقیقات دیگر این نگرانی را که دوزهای بالای فولیک اسید می‌تواند خطر سرطان کولون را بیشتر کند، افزایش یافته است. نکته آخر اینکه آلبانز در مورد اثرات غیر منتظره و خطرناک آنها می‌گوید: ویتامین‌ها به هنگامی که از طریق غذاها جذب شوند، بی خطر هستند اما به شکل قرص می‌توانند بیشتر همانند یک دارو عمل کنند.

باور درست: زنانی که می‌خواهند باردار شوند باید ویتامین مصرف کنندمصرف ویتامین‌ها

یک گروه از افراد هست که احتمالا باید یک مولتی ویتامین مصرف کنند: مادران آینده. زنی که مقادیر کافی از ویتامین B فولات را مصرف می کند به احتمال کمتری کودکی با نقص مادرزادی موثر بر روی نخاع را به دنیا بیاورند. از آنجایی قبل از اینکه زنی بداند باردار است، نخاع شروع به رشد و نمو اولیه می‌کند مطمئن‌ترین دوره برای مصرف ۴۰۰ میکروگرم فولیک به صورت روزانه است. اسید فولیک برای سایر مردم ظاهرا، ضروری نیست. کمتر از ۱ درصد آمریکایی‌ها از جمله زنان در سنین باروری کمبود فولات دارند که بخاطر مقرراتی ست که طی آن همه محصولات غلات غنی شده باعث افزایش اسید فولیک می‌شوند. این مورد در کشور ایران به اندازه کشورهای غربی مورد توجه قرار نگرفته است و از این جهت کمبود اسید فولیک برای زنان آمار بیشتری نسبت به کشورهای پیشرفته دارد. برای اینکه از میزان آهن و اسید فولیک خود مطمئن شوید از پزشک خود درخواست کنید تا برای شما یک آزمایش خون بنویسد. پس از دریافت نتایج، پزشکتان با توجه به میزان سطح آهن و اسید فولیک برای شما دوز مناسب مکمل را تجویز خواهد کرد. در صورتی که زنی در سنین باروری هستید و یا به دنبال فرزنددار شدن هستید بهتر است که برای اطمینان از نداشتن نقص در میزان ویتامین‌ها به پزشک مراجعه کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: thehealthy

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

اوره برای پوست
فواید اوره برای پوست؛ آیا می‌دانستید اوره هم لایه‌بردار است و هم مرطوب‌کننده؟
127
راقبت پس از فیلر لب
بهترین روشهای مراقبت پس از فیلر لب
154
آزلائیک اسید
آزلائیک اسید (Azelaic Acid) چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند؟
179
پودر ویتامین سی
آیا می‌توانیم پودر ویتامین سی را روی پوست صورتمان استفاده کنیم؟
310
شوینده صورت
برای انتخاب بهترین شوینده صورت به چه نکاتی توجه کنم؟
232
ضد لک شیرین بیان
بهترین محصولات ضد لک حاوی شیرین بیان را بشناسید
339

مقالات سلامت

لیکن پلان
لیکن پلان از انواع و علائم تا علتها و درمانهای مختلف
71
سوختگی درجه سه
سوختگی درجه سه و آنچه باید راجع به آن بدانید
100
میگرن کودکان
میگرن کودکان چه علائمی دارد و روشهای درمان آن چیست؟
79
چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
86
درمان قطعی تنبلی تخمدان
آیا قرص ضد بارداری درمان قطعی تنبلی تخمدان و اختلالات هورمونی زنان است؟
62
علل مشکل در دفع مدفوع
علل مشکل در دفع مدفوع و آنچه که باید انجام دهید
176

مقالات آشپزی

نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
54
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
47
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
89
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
268
اشترودل سیب اصل اتریشی
اشترودل سیب اصل اتریشی را به بهترین روش در خانه درست کنیم
365
کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
750

مقالات تغذیه

چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
86
تنظیم هورمونی
چطور از گلوکومتر برای تنظیم هورمونی و لاغری استفاده کنیم؟    
74
مکمل لاغری
مکمل لاغری چیست و آیا واقعا در کاهش وزن تاثیر دارد؟
85
گوشت ارگانیک
گوشت ارگانیک و گوشت غیرارگانیک چه تفاوت‌هایی دارند؟
71
میان وعده نیمه شب
۱۱ میان وعده نیمه شب که واقعا سالم و قابل توصیه هستند
191
معرفی شاه توت
شاه توت و حقایقی جالب در مورد این میوه محبوب و مفید
115