کره‌ای‌ها از پیشگامان در صنعت زیبایی و مراقبت پوست هستند و مراقبت پوست کره‌ای یکی از کامل‌ترین و پیشروترین روش‌های مراقبت پوست در جهان به شمار می‌رود. مراقبت پوست کره‌ای چند سالی است که به سایر نقاط جهان از جمله مغرب زمین هم راه پیدا کرده و روش‌های خاص و متفاوت این مردم در نگهداری از پوستشان باعث شگفتی و تحسین مردم این سایر کشورها شده است. اما این شرایط در حال تغییر است و نسل جدید کره‌ای‌ها دیدگاهی متفاوت‌تر نسبت به نسل‌های قبلی دارند و سعی می‌کنند از محصولات غیرضروری برای پوست خود کمتر استفاده کنند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز درباره مراقبت پوست کره‌ای مطالبی به طور کامل شرح خواهیم داد و در مورد تغییرات این سبک در نسل جدید زنان کره مطالبی را بیان خواهیم نمود.

مراقبت پوست کره‌ای

کره‌ای‌ها علاقه خاصی به داشتن پوست صاف و درخشان دارند و ترجیح می‌دهند این پوست زیبا را نه فقط با آرایش بلکه با مراقبت صحیح از پوست به دست آورند. این طرز تفکر در فرهنگ کره‌ای ریشه دارد و علاوه بر آن حاصل چندین دهه مطالعه و توسعه در صنعت پزشکی و زیبایی نیز هست. مراقبت پوست کره‌ای یکی از روش‌های پیشرو در مراقبت از پوست است که تفاوتی اساسی با روش‌های معمول در نگهداری و مراقبت از پوست دارد. در مراقبت پوست کره‌ای استفاده از محصول مناسب و با ترتیب مناسب اهمیت زیادی دارد. ویژگی دیگر مراقبت پوست کره‌ای استفاده از محصولات طبیعی است. مردم کره به ندرت از محصولات شیمیایی برای مراقبت و زیباسازی پوست خود استفاده می‌کنند و محصولاتی را ترجیح می‌دهند که منشاء طبیعی و گیاهی دارند، از عصاره انواع گیاهان گرفته تا حتی حیواناتی مثل حلزون.

مراقبت پوست کره‌ای

تونر در مراقبت پوست کره‌ای یک محصول بسیار مهم است و گاهی حتی از هفت لایه تونر روی هم استفاده می‌شود تا پوست کاملا خنثی و تلطیف شود. برخی از محصولات مراقبتی هم از کره جنوبی به نقاط دیگر جهان معرفی شده‌اند که از آن جمله می‌توان به اسانس‌ها، پودرهای فشردهه بالش‌دار و مهم‌تر از همه ماسک‌های ورقه‌ای اشاره کرد. این روزها ماسک‌های ورقه‌ای بسیار محبوب و پرطرفدار هستند و تقریبا به یکی از مراحل ضروری مراقبت پوست برای تمام مردم جهان تبدیل شده‌اند. این ماسک‌ها انواع مختلفی دارند که هر نوع آن برای یک پوست و مشکل پوستی مناسب است.

مراقبت پوست کره‌ای

ده مرحله کامل در مراقبت پوست کره‌ای

این روزها همه جا صحبت از مراقبت پوست کره‌ای ده مرحله‌ای است. این ده مرحله دقیقا چه کارهایی را شامل می‌شوند و برای داشتن یک مراقبت پوست کره‌ای کامل باید از چه محصولاتی استفاده شود؟ در ادامه این ده مرحله و روش انجام آن‌ها را برای شما شرح خواهیم داد.

  1. روغن‌های پاک کننده آرایش یا شیر پاک کن: در این مرحله با استفاده از یک روغن پاک کننده که برای این منظور تهیه شده است (چیزی مشابه شیرپاک کن که در سایر مناطق هم مورد استفاده قرار می‌گیرد) مواد آرایشی و آلودگی‌ها را از سطح پوست خود می‌زدایند و این آلودگی‌ها در روغن پاک کننده حل می‌شود.
  2. پاک کننده‌های برپایه آب: در مرحله بعد خانم‌های کره‌ای سراغ یک پاک کننده برپایه آب می‌روند که این پاک کننده می‌تواند یک شوینده فوم دار یا بدون فوم باشد. این شوینده آلودگی‌های جدا شده از سطح پوست و همچنین آلودگی‌هایی را که روغن پاک کننده نتوانسته است از سطح پوست شما جدا کند پاک کرده و از بین می‌برد.
  3. لایه برداری و پاکسازی: مرحله بعدی مرحله پاکسازی و لایه بردای عمیق پوست است طوری که روزنه‌های پوست کاملا پاکسازی و تمیز شوند و پوست صاف و یکدست شود. در این مرحله با استفاده از یک لایه بردار شیمیایی یا فیزیکی پوست پاکسازی و لایه برداری می‌شود تا موادی که در مراحل بعدی استفاده خواهند شد بهتر و بیشتر جذب شود.
  4. تونر و آماده سازی: همان طور که می‌دانید تونر pH پوست را که در مراحل پاکسازی و لایه برداری افزایش پیدا کرده بود و سطح پوست قلیایی شده بود کاهش می‌دهد. با این کار آلودگی‌های باقیمانده نیز کاملا پاک شده و سطح پوست نرم و یکدست می‌شود. تونر مثل اسفنج عمل کرده و مرطوب کننده و مواد دیگر را بهتر جذب پوست می‌کند.
  5. استفاده از اسانس‌ها: اسانس‌ها موادی هستند که اثر مرطوب کننده، جوان کننده و درخشان کننده دارند. اسانس‌ها سبک و در عین حال قوی هستند و با رطوبت رسانی به پوست و تقویت بازسازی سلولی آن را جوان‌تر می‌کنند. اسانس‌ها معمولا حاوی عصاره برنج، هیالورونیک اسید یا باکتری‌های مفید برای پوست هستند.
  6. درمان‌های مورد نیاز: سرم‌ها، تقویت کننده‌ها و آمپول‌های غیرتزریقی موادی هستند که برای مشکلات و بیماری‌های خاص پوستی مثل جوش، لک، چروک و … تجویز می‌شوند و در ششمین مرحله از مراقبت پوست کره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سرم‌ها معمولا حاوی ویتامین سی، روغن درخت چای و ترکیبات درمانی دیگر هستند.
  7. ماسک ورقه‌ای: ماسک ورقه‌ای نوعی بافت است که حاوی اسانس‌های مورد نیاز برای زیبایی پوست است. این ماسک تمام سطح پوست به جز چشم و لب را در برمی‌گیرد و پس از گذشت بیست تا سی دقیقه اسانس را به پوست می‌رساند. ماسک‌های ورقه‌ای می‌توانند حاوی عصاره گل سرخ، چای سبز، آلوئه ورا و مواد دیگر باشند کهه هر کدام اثر خاصی دارند.
  8. کرم دور چشم: پوست اطراف چشم نازک‌تر از بقیه صورت بوده و بیشتر مستعد چروک، پف، تیرگی و آسیب‌های دیگر است و در نتیجه به مراقبت بیشتری نیاز دارد. کرم دور چشم با آبرسانی از بروز تیرگی و پف جلوگیری کرده و چروک‌ها را نیز درمان می‌کند. این کرم‌ها معمولا حاوی عصاره جینسنگ، عسل یا زنبق هستند.
  9. مرطوب کننده: مرطوب کننده انواع مختلفی دارد مثل امولوسیون، لوسیون، ژل، کرم و ماسک خواب (که مخصوص مراقبت پوست کره‌ای است). مرطوب کننده رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کرده و از بروز خشکی و چروک و آسیب‌های ناشی از کمبود رطوبت جلوگیری می‌کند.
  10. ضدآفتاب: همه به ضدآفتاب نیاز دارند و کره‌ای‌ها هم استفاده از آن را بسیار جدی می‌گیرند. ضدآفتاب فاکتورهای مضر خورشید را جذب و از بروز بیماری‌های پوستی مثل لک و حتی سرطان جلوگیری می‌کند. ضدآفتاب همیشه باید آخرین مرحله از مراقبت پوست شما باشد چون زدن محصولات دیگر روی ضدآفتاب، آن را رقیق و بی‌اثر می‌کند.

مراقبت پوست کره‌ای

مراقبت پوست کره‌ای به سبک جدید

اگرچه کره جنوبی یکی از شگفت انگیزترین روش‌های مراقبت پوست را به نام خود ثبت کرده است اما نسل جدید زنان کره‌ای نظر متفاوتی دارند. آنان ترجیح می‌دهند ابتدا نوع و جنس و مشکلات پوست خود را بشناسند و از محصولاتی استفاده کنند که برای آن‌ها ضروری است. این روزها روش ده مرحله‌ای مراقبت پوست کره‌ای در حال فراموش شدن است چون جوانان کره‌ای علاقه‌ای ندارند که وقت و هزینه زیادی را برای این کار صرف کنند. در عوض روش جدیدی موسوم به اسکیپ کر Skip Care جایگزین این روش شده است که در آن از محصولات محدود و چندکاره برای زیبایی و سلامت پوست استفاده می‌شود.مطالعات نشان داده است بسیاری از محصولاتی که در روش ده مرحله‌ای مراقبت پوست کره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند برای همه ضروری نیستند و تقریبا هیچ کس به انجام دادن تمام این مراحل نیاز ندارد. می‌توان گفت که نسل جدید زنان کره با روش اسکیپ کر نوعی رژیم در مراقبت پوست برای خود انتخاب کرده‌اند و سعی می‌کنند تا حد ممکن استفاده از محصولات مراقبتی متنوع را به حداقل برسانند.

مراقبت پوست کره‌ای

البته مرطوب کردن پوست مرحله‌ای است که آن‌ها هرگز آن را فدای کمبود وقت نمی‌کنند و همیشه مرطوب کردن پوست را جدی می‌گیرند. در کنار آن استفاده از محصولات چندکاره اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. یکی از ان محصولات، Cream Skin  است که کار مرطوب کننده و تونر را همزمان انجام می‌دهد و ترکیبی شیری و مایع دارد. این نوع محصول حاوی ذرات چربی معلق در آب است که رطوبت مورد نیاز پوست را فراهم می‌کنند و در عین حال سطح پوست را یکدست و شاداب می‌کنند. مطالعات نشان داده است تاثیر کرم اسکین حتی از مرطوب کننده معمولی هم بیشتر است و در مدت چند دقیقه خشکی پوست را به طور کامل از بین می‌برد. در حال حاضر این محصول خارج از کره وجود ندارد اما شرکت‌های غربی در حال تدارک برای تولید این محصول خاص هستند. آب زیبایی Beauty Water  نیز یکی از محصولات خاص و چندکاره کره‌ای است که از عصاره‌های گیاهی ساخته می‌شود و می‌تواند جایگزین پاک کننده و تونر صبحگاهی شود. این محصول از عصاره گل سرخ و گلیسیرین به همراه اسید لاکتیک تهیه می‌شود که اثر مرطوب کننده را در کنار پاکسازی و لایه برداری عمیق دارد و برای هر نوع پوستی مناسب است.

مراقبت پوست کره‌ای

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)