با افزایش سن بدن دچار تغییراتی می‌شود که پوست هم از این تغییرات مستثنی نیست. خانم‌های سی سال به بالا به تدریج متوجه این تغییرات می‌شوند مثلا احساس افتادگی در صورت خود دارند و چروک‌هایی سطحی را در اطراف چشم‌ها و دهان مشاهده می‌کنند، شاید دیگران چندان متوجه این تغییرات نشوند اما خود شما بهتر آن‌ها را حس خواهید کرد. اما با مراقبت صحیح می‌توان این تغییرات ناشی از افزایش سن را به تاخیر انداخت و شادابی و جوانی پوست را برای مدت طولانی‌تری حفظ کرد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز نکات مهم در مورد جلوگیری از پیری پوست برای خانم‌های سی سال به بالا را بیان خواهیم کرد و برنامه مراقبتی صحیح برای این گروه از افراد را تشریح خواهیم نمود. در ادامه نیز شما را با یک اصطلاح جدید به نام اداپتوژنی در محصولات بهداشتی و آرایشی آشنا خواهیم نمود.

نکات مهم در مورد پیری پوست برای خانم‌ها سی سال به بالا

با عبور از ۳۰ سالگی شرایط پوست شما تا حد زیادی دچار تغییر می‌شود، شما به تدریج متوجه خواهید شد که چروک‌های ظریفی موقع خندیدن و اخم کردن در اطراف چشمان و دهان شما پدیدار می‌شوند و احتمالا (در صورتی که در معرض تابش نور خورشید قرار گرفته باشید) بخشی‌هایی از پوست دچار تغییر رنگ خفیف شده‌اند. جالب است بدانید که در دهه ۳۰ زندگی هنوز هم ۵۰ درصد افراد با آکنه درگیر هستند و از این نوع آکنه به عنوان آکنه بزرگسالی یاد می‌شود که با جوش غرور جوانی تفاوت دارد. در این سن میزان چربی پوست نسبت به دهه قبل کاهش پیدا می‌کنند و بیشتر افراد در این دوره پوست خشک‌تری نسبت به قبل دارند مثلا اگر در نوجوانی پوست شما چرب بوده پس از سی سالگی به سمت معمولی بودن تمایل پیدا می‌کند و اگر پوست شما خشک بوده خشک‌تر خواهد شد.

اما جالب است بدانید که میزان چرب بودن پوست افراد سی سال به بالا در این نسل نسبت به افراد همسن در نسل‌های گذشته تغییر کرده است مثلا چند دهه قبل زنان بالای سی سال به طور متوسط پوست نرمال داشتند اما در حال حاضر این حالت به پوست مختلط تغییر کرده است که علت این تغییر افزایش استرس در سبک زندگی، عدم تعادل هورمونی و افزایش آلودگی هوا عنوان می‌شود. در هر صورت پوست شما هر شرایطی که داشته باشد در سن سی سال به بالا به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارد چون در این سن پیری در کمین شما است و شما باید جدی‌تر از گذشته با آن مقابله کنید. پس فرصت را از دست ندهید و از همین الان با یک برنامه مراقبتی صحیح و کامل پوستی جوان و شاداب داشته باشید.

خانم‌های سی سال به بالا

مراقبت پوست روزانه برای خانم‌های سی سال به بالا

شما هر روز که از خواب بیدار می‌شوید باید در چند مرحله به پوست خود برسید تا برای خروج از منزل آماده شوید. این کارها وقت زیادی از شما نمی‌گیرند و پس از انجام آن‌ها می‌توانید آرایش روزمره خود را انجام دهید.

پاک کننده ملایم: در سن سی سال به بالا شما به یک پاک کننده ملایم نیاز دارید چون میزان چربی پوست کمتر شده و پاک کننده‌های قوی ممکن است به لایه محافظ پوست صدمه بزنند. این پاک کننده‌ها می‌توانند از نوع فومی، کرمی، آب میسلار یا هر نوع دیگری که برای جنس پوست شما مناسب هستند انتخاب شوند.

سرم‌های آنتی اکسیدانی: پس از پاک کردن پوست بهتر است از سرم‌هایی استفاده کنید که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. این سرم‌ها با مثل سرم ویتامین سی از پوست شما در مقابل رادیکال‌های آزاد موجود در محیط حفاظت می‌کنند. همان طور که می‌دانید این رادیکال‌های آزاد با اکسیداسیون، فرآیند پیری و ایجاد چروک‌ها را تسریع می‌کنند.

مرطوب کننده: هر پوستی به مرطوب کردن نیاز دارد و نیاز شما در سن سی سال به بالا به مرطوب کننده افزایش می‌یابد چون پوست خشک‌تر از گذشته شده است. از مرطوب کننده‌ای استفاده کنید که برای جنس پوست شما مناسب است و لایه محافظی روی آن به وجود آورده و از خشک شدن رطوبت آن جلوگیری می‌کند.

ضدآفتاب: همان طور که می‌دانید اشعه‌های خورشید اصلی‌ترین دلیل بروز چروک‌های پوستی هستند، تابش آفتاب جای جوش را تیره کرده و به لکه‌هایی ماندگار تبدیل می‌کند که در پوست‌های تیره بسیار شایع است. اما استفاده از ضدآفتاب می‌تواند مانع از این اتفاقات شود پس حتما آن را جدی بگیرید و هر بار قبل از خروج از منزل از یک ضدآفتاب سبک استفاده کنید.

خانم‌های سی سال به بالا

مراقبت پوست شبانه برای خانم‌های سی سال به بالا

هر شب قبل از این که به رختخواب بروید لازم است مراقبت‌های خاصی را روی پوست خود اعمال کنید و تروتمیز و آماده به خواب بروید. اگر می‌خواهید پوست شما سالم و جوان بماند هرچقدر هم که خسته و خوابالوده این مراحل را فراموش نکنید.

پاک کننده ملایم: بیشتر کارشناسان پوستی معتقدند شما می‌توانید از همان پاک کننده‌ای که در صبح استفاده کرده‌اید شب‌ها هم استفاده کنید. اگر آرایشی ندارید و خسته هستید می‌توانید با یک دستمال مرطوب یا آب میسلار نیز این کار را انجام دهید. اما اگر آرایش زیادی داشته‌اید حتما در دو مرحله (یک بار با روغن‌های پاک کننده و یا بار با شوینده ملایم) صورت خود را پاکسازی کنید.

لایه برداری ملایم: شما هر هفته به یک لایه برداری کامل نیاز دارید اما برای مراقبت شبانه پوست باید از رتینوییدها استفاده کنید. این مواد موثر خاصیت لایه برداری و جوانسازی بسیار خوبی دارند و آکنه، لک و جای جوش را درمان کرده و از پیری و چروک پوست جلوگیری می‌کنند.

مرطوب کننده: مرطوب کننده‌ای که شب استفاده می‌کنید می‌تواند همان مرطوب کننده روز شما باشد اما توصیه می‌کنیم شب‌ها از مرطوب کننده‌های دارای خاصیت لایه برداری و جوانسازی استفاده کنید و در واقع این مرحله را با مرحله قبلی یکی کنید. مرطوب کننده‌های حاوی گلایسولیک اسید، AHA یا اسیدهای مفید دیگر اگر با تجویز پزشک استفاده شوند در پیشگیری از پیری تاثیر چشمگیری خواهند داشت.

خانم‌های سی سال به بالا

خاصیت اداپتوژنی چیست و چه اهمیتی در محصولات بهداشتی آرایشی دارد؟

حتما شنیده‌اید که برخی از گیاهان خاصیت ضداسترس دارند و مصرف خوراکی آن‌ها می‌تواند استرس و خستگی را در بدن کاهش دهد مثلا گیاه جنسینگ یا گیلاس زمستانی این ویژگی‌ها را دارند و از آن‌ها برای تولید نوشیدنی‌های ضداسترس و رفع خستگی استفاده می‌شود. به طور کلی هر ماده‌ای که بتواند هورمون کورتیزول را در بدن خنثی کرده و سطح آن را کاهش دهد خاصیت اداپتوژنی دارد و از این خاصیت می‌توان در تولید محصولات بهداشتی و آرایشی هم استفاده کرد. همان طور که می‌دانید هورمون کورتیزول هنگام احساس استرس و اضطراب در بدن ترشح می‌شود و با تاثیر در عملکرد غدد بدن از جمله تیروئید می‌توان روی تمام بدن اثر منفی داشته باشد.

خانم‌های سی سال به بالا

به طور کلی اداپتوژن‌ها رفتار خاصی ندارند اما به طور طبیعی وضعیت بدن را در واکنش به عوامل استرس زا کنترل می‌کنند و از این نظر فواید زیادی برای تمام بدن دارند. اما کدام مواد اثر اداپتوژنی دارند؟  تمام موادی که در دسته اداپتوژن‌ها قرار می‌گیرند گیاه هستند. گیاهانی مثل جنسینگ آسیایی، آلوئه ورا، رزماری، ریشه گون و ریشه شیرین بیان این خاصیت را دارند. اما چطور می‌توان از وجود مواد در محصولات بهداشتی و آرایشی بهره برد؟ محصولاتی که حاوی عصاره طبیعی این مواد باشند اثر ضدالتهاب، حفاظت کننده و التیام بخش دارند و گردش خون را در زیر پوست افزایش می‌دهند. این به معنای آن است که با مصرف این محصولات پوست شما جوان‌تر و شاداب‌تر شده و التهاب آن از بین خواهد رفت.

اما متاسفانه تحقیقات کامل و جامعی درباره استفاده موضعی از اداپتوژن‌ها صورت نگرفته است و هنوز نمی‌توان به طور قطع از تاثیرگذاری این مواد روی سلامت و زیبایی پوست اطمینان حاصل کرد. اما برای مشکلات خاص پوستی مثل التهاب، آکنه، اگزما و رزاسه تاثیر این مواد مشخص است و شما می‌توانید از آن‌ها برای کاهش این مشکلات استفاده کنید. اما نمی‌توان از اداپتوژن‌ها به عنوان موادی معجزه آسا در درمان مشکلات پوستی نام برد چون تاثیر آن‌ها هنوز به طور کامل به اثبات نرسیده است و کشف قابلیت‌های آن‌ها به زمان نسبتا زیادی نیاز دارد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)