برس‌های آرایشی از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین ابزارهای آرایشی هستند که برای استفاده حرفه‌ای کاربرد دارند و اگر بخواهید آرایشی بی‌نقص و زیبا داشته باشید حتما باید از برس مناسب استفاده کنید. اما نگهداری از این برس‌ها کار ساده‌ای نیست و اگر درست و به موقع آن‌ها را نشویید همه آلودگی‌ها و مواد آرایشی قدیمی را به خود جذب کرده، استفاده از آن را مشکل می‌کنند و باکتری‌های خطرناکی را به پوست وارد می‌کنند. همچنین مراقبت نکردن درست از این برس‌ها باعث جدا شدن موهای برس و خراب شدن آن خواهد شد. کارشناسان توصیه می‌کنند از برس‌های آرایشی باکیفیت استفاده کنید و حتما در شستن و نگهداری از آن‌ها دقت کافی به عمل آورید.

برس‌های آرایشی را چند وقت یکبار بشوییم؟

واقعیت تکان دهنده این است که بسیاری افراد هرگز برس‌های آرایشی خود را نمی‌شویند. این که چند وقت یکبار باید این برس‌ها را بشویید بستگی به این دارد که چند وقت یک بار از آن‌ها استفاده می‌کنید و هرچه بیشتر اهل آرایشی باشید باید بیشتر برس‌ها را بشویید. شستن این برس‌ها یک بار در هفته ایده‌آل است اما یک بار در ماه نیز می‌تواند کافی باشد. یک روز خاص در هفته مثلا جمعه عصر را به این کار اختصاص دهید و یا در گوشی همراه خود هشداری برای ان ایجاد کنید. این کار تنها پنج دقیقه زمان می‌برد اما برای سلامت پوست و زیبایی آرایش شما حیاتی است.

قبل از شستن به جنس آن‌ها توجه کنید

برس‌های آرایشی از نظر جنس الیاف به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ برس‌های ساخته شده از موی طبیعی که بیشتر برای مواد آرایشی خشک مانند پودرها به کار می‌روند و برس‌های ساخته شده از الیاف مصنوعی را می‌توان برای مواد مایع و کرمی مثل کانسیلر، کرم‌پودر و رژ لب هم استفاده کرد. از آنجایی که مواد چرب و مایع به بافت موی طبیعی جذب شده و آن را خراب می‌کنند نمی‌توان آن‌ها را با برس‌های ساخته شده از موی طبیعی استفاده کرد. روش تمیز کردن برس‌های طبیعی و مصنوعی تفاوت چندانی ندارد و می‌توان از همان روشی که در مقاله قبلی گفته شد برای تمیز کردن برس‌ها استفاده کرد اما از آن‌جایی که برس‌های مصنوعی معمولا آغشته به کرم و مواد چرب و مایع هستند نیاز به شستشوی بیشتر به دفعات بیشتری دارند یعنی اگر برس‌های طبیعی خود را ماهی یکبار می‌شویید برس‌های مصنوعی را باید دو هفته یکبار بشویید.

مراقبت از برس‌های آرایشی

روش صحیح نگه‌داری و خشک کردن برس‌های آرایشی

تنها سرمایه‌گذاری برای خرید برس‌های باکیفیت کافی نیست بلکه شما باید از آن‌ها درست مراقبت کنید تا آسیب نبینند. پس از شستن برس‌ها هرگز آن‌ها را رو به بالا قرار ندهید چون در این حالت آب به قسمت‌های داخلی و پایه برس می‌رسد و آن را می‌پوساند و چسبی را که موها را به هم چسبانده است از بین می‌برد در نتیجه موهای برس از هم جدا خواهند شد. اگر می‌خواهید موهای برسی که تازه شسته‌اید کامل و درست خشک شود و به برس هم آسیبی نرسد آن را به صورت افقی و یا رو به پایین جهت دهید. در حالت عادی که برس خود را در لیوان یا جای لوازم آرایشی نگهداری می‌کنید حتما یک پوشش روی آن قرار دهید چون گرد و خاک و آلودگی‌های محیط به مرور زمان روی موهای برس می‌نشیند و هنگام آرایش به پوست شما انتقال پیدا می‌کند. برس‌ها را در محیط مرطوب مثل دستشویی و حمام نگهداری نکنید چون در چنین محیط‌هایی باکتری‌های خطرناک و آلوده کننده‌ای وجود دارند که روی موهای برس رشد می‌کنند. همچنین نگهداری برس‌ها در کیف‌های آرایشی توصیه نمی‌شود چون آلودگی برس‌های کثیف به برس‌های تمیز انتقال پیدا می‌کند. بهترین محل برای نگهداری این برس‌ها لیوان‌های مخصوص و در کنار سایر لوازم آرایشی است.

علت اصلی خراب شدن سریع برس‌های آرایشی

یکی از مشکلات شایع در ارتباط با برس‌های آرایشی، جدا شدن موهای برس است. این اتفاق دلایل متعددی دارد که کیفیت بد ساخت و استفاده کم از چسب در تولید برس و عدم دقت در شستن و خشک کردن آن که در بالا اشاره شد مهم‌ترین آن‌ها هستند. این مساله ارتباطی به جنس برس هم ندارد و در هر دو نوع طبیعی و مصنوعی هم رخ می‌دهد و حتی برخی مواقع قبل از این که استفاده از برس را آغاز کنید تعدادی از موها از ان جدا می‌شود. اما برای پیشگیری از وقوع آن چه باید کرد؟ اول از برس‌ها را به موقع بشویید چون برخی ترکیبات موجود در مواد آرایشی می‌تواند به ساختار برس آسیب بزند. دوم این که هنگام شستن برس آن را با زاویه‌ای زیر آب بگیرید که موها پایین‌تر از بدنه برس باشند و آب به قسمت پایین برس نفوذ نکند. در نهایت با برس خیلی ملایم و آرام رفتار کنید و فشار زیادی موقع استفاده، شستن و خشک کردن به موهای آن وارد نکنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)