مذاکره برای عقد قراردادها، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هر فروشگاه اینترنتی یا هر شرکتی باید به آن توجه زیادی داشته باشد؛ در غیر این صورت نمی‌توان به بقای آن فروشگاه اینترنتی در بازار امروز اطمینان کامل داشت. به طور قطع مذاکره در دنیای امروز موضوعی بسیار مهم است و سرنوشت بسیاری از شرکت‌ها برای بقا و رشد به این وابسته است که آیا یک تیم مذاکره کننده‌ی قوی را دارا می‌باشد یا خیر. یکی از مشاوران حمل و نقل و ارزیابی بخش‌ها، نکاتی را در خصوص این که خرده فروشان چگونه می‌توانند یک قرارداد عادلانه و منصفانه را در مذاکره با سرویس های تحویل محصولات منعقد کنند، بیان کرده است که در این مطلب، قسمت‌هایی از آن را با هم می‌خوانیم.

مذاکره فروشگاه اینترنتی با شرکت های حمل و نقلی یا پستی برای ارسال محصولات

هنگامی که قصد دارید با یک شرکت حمل و نقل یا شرکت پستی، برای ارسال و حمل و نقل محصولات خود مذاکره کنید، باید بدانید که طرف مقابل شما چگونه می‌اندیشد و به قولی، فکر او را بخوانید. هر فروشگاه اینترنتی زمانی که قصد دارد با یک شرکت وارد مذاکره شود، باید اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف آن شرکت را بداند و از این که در زمان فعلی، چه چیزی برای ان شرکت با اهمیت‌تر از سایر چیزهاست و آن‌ها به دنبال رسیدن به چه چیزی در آینده‌ هستند با خبر باشد. یک تولید کننده‌ی خوب، همچنین قبل از مذاکره، در فعالیت‌های عملیاتی خود نیز تغییراتی را ایجاد می‌کند تا حمل و نقلِ بسته‌بندی‌های آن توسط شرکت‌های حمل و نقلی ساده‌تر صورت گیرد و در نتیجه کم هزینه‌تر باشد.

نرخ حمل و نقلی که شما می‌پردازید، به سطح اطلاعات و علم شما مربوط است و همچنین به هنر قیمت گذاری شما بسیار وابسته می‌باشد. علم، چیزی است که با محاسبات و اندازه‌گیری‌ها به دست می‌آید و یک فرآیندیست که بر مبنای داده ها و اطلاعات می‌باشد. مثلاً مطالعات در مورد زمان حمل و نقل، ناحیه‌ی جغرافیایی برای تحویل محصولات، ویژگی بسته‌بندی و الگوهای توزیع، مواردی هستند که به دانش یا علم شما برمی‌گردند. اما هنر، مسائل دیگری را در بر می‌گیرد. مثلاً اطلاع از این‌که رقبای مورد نظر در زمینه‌ی حمل و نقل، چه مواردی را ارائه می‌دهند، چه موقع یک قرارداد، خوب محسوب می‌شود و نکاتی از این قبیل که به هنر فردی هر کس بر می‌گردد و تنها اطلاعات در این زمینه‌ها کافی نیستند.

مذاکره و نقش آن در موفقیت فروشگاه اینترنتی

بسیاری از موارد هستند که خارج از کنترل خرده فروشان می‌باشند. برای مثال، نزدیکی به مرکز یا هسته‌ی اصلی شرکت حمل و نقل مورد نظر، اعتبار شرکت حمل و نقل در مقایسه با سایر رقبا، هدف شرکت نسبت به گسترش دادن فعالیت های خود به مناطق دیگر و امثال این مسائل. اما اگر شرکتی که شما قصد مذاکره با آن در زمینه‌ی حمل و نقل محصولات خود را دارید، در حال تصمیم‌گیری برای نفوذ به مناطق جدیدی است، موقعیت خوبی را برای مذاکره به شما می‌دهد.

گاهی اوقات مذاکره کردن با شرکتی که به تازگی وارد حوزه‌ی حمل و نقل شده و به دنبال گسترش دادن فعالیت‌های خود است، می‌تواند برای شما یک امتیاز محسوب شود و یک سری تخفیفاتی را بتوانید از این شرکت تازه وارد که بسیار مشتاق گسترش فعالیت‌هایش است بگیرید. در صورتی که اگر می‌خواستید با یک برند مشهور همکاری کنید، چه بسا هیچ تخفیفی شامل حال شما نمی‌شد.

یک نکته در مورد بسته بندی و حمل و نقل محصولات با هزینه‌ کم‌تر

این نکته را مد نظر داشته باشید که در زمینه‌ی حمل و نقل، هر چه بسته بندی‌های شما سنگین‌تر باشد، هزینه‌ی حمل و نقل شما نسبت به یک بسته بندی بزرگ‌تر با چگالی کمتر، کمتر خواهد بود. استفاده از جعبه‌هایی با سایزهای متفاوت و بهره گرفتن از تکنیک های بسته‌بندی برای کاهش دادن سایز بسته ها و افزایش دادن چگالی آن‌ها، کاری به صرفه است که باعث کاهش هزینه‌های شما خواهد شد.

خرده فروشان و هر فروشگاه اینترنتی همچنین باید در نظر داشته باشند که شرکت حمل و نقل مورد نظر، چه گزینه‌هایی را برای برگشت محصولات مد نظر دارد و چه امتیازاتی را به آن‌ها در زمینه‌ی برگرداندن محصولات ارائه می‌دهد.

آنچه در یک قرارداد اهمیت دارد این است که هیچ چیز ثابتی وجود نداشته باشد و همه‌ی موارد، تحت یک سری شرایطی منعقد شوند که در صورتی که آن شرایط تغییر کنند، باز هم در مورد آن مذاکره نمایند و موضوع ثابتی که همیشه باید به آن عمل شود وجود نداشته باشد. این نیز به هنر و علم مذاکره کننده برمی‌گردد.

بنابراین، به همه‌ی خرده فروشان و هر فروشگاه اینترنتی که قصد همکاری با یک شرکت حمل و نقل یا شرکت پستی را دارند، توصیه می‌شود که در مذاکرات خود نهایت دقت را به کار برند و فرد یا افرادی را که برای مذاکرات اعزام می‌کنند، هم دارای علم و هم دارای هنر مذاکره باشند.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده در ماه ژون سال ۲۰۱۷ از منبع : digitalcommerce360.com

  • برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فروشگاه های اینترنتی، پیشنهاد می‌شود به مقاله  همکاری با فروشگاه های اینترنتی بزرگ رجوع کنید.
  • اگر در مورد این مطلب سوال، پیشنهاد یا انتقادی دارید، در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.