دهه ۹۰ میلادی دهه‌ای خاص و استثنایی در تاریخچه مد محسوب می‌شود. مدل‌های لباس دهه ۹۰ حالتی مدرن و جسورانه داشتند و از این دوران به عنوان دوران طلایی لباس‌های راحتی یاد می‌شود. اگر مقالات قبلی مجله قرمز را مطالعه کرده باشید حتما با چرخه سی ساله دنیای مد آشنایی دارید و می‌دانید که طبق این چرخه، مدل‌های لباس دهه ۹۰ در حال بازگشت و تکرار هستند، مدل‌هایی مثل لباس‌های چهارخانه، لباس‌های راسته ساتن، کت‌های اورسایز و بوت‌های مدل سربازی که مجددا در حال محبوب شدن هستند. اما دنیای سینما همیشه بهترین منبع برای الهام مد و فشن بوده است و مدل‌های لباس دهه ۹۰ هم از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز فیلم‌هایی را که در شکل گیری مدل‌های لباس دهه ۹۰ نقش داشته اند معرفی خواهیم کرد، فیلم‌هایی که امروز هم می‌توان با الهام گرفتن از آن‌ها شیک پوش و مد روز بود.

مدل‌های لباس دهه ۹۰ در فیلم “بی سرنخ” Clueless  محصول ۱۹۹۵

برای کسانی که عاشق مد و لباس هستند فیلم بی سرنخ یک فیلم استثنایی و فراموش نشدنی است. این فیلم داستان دختری خوشبخت به نام شر هوروویتز را روایت می‌کند که هدفی در زندگی ندارد و خرید کردن و محبوب بودن در دبیرستان و البته کمک به دیگران تنها دغدغه‌های او هستند. شر یک دختر نوجوان زیبا و خوش سلیقه است که همیشه بهترین لباس‌ها را می‌پوشد و علاقه خاصی به پوشیدن لباس‌های چهارخانه دارد، لباس‌هایی که امروز دوباره محبوب شده‌اند پس می‌توان گفت که لباس‌های شر هوروویتز مثل کت و دامن زرد چهارخانه و کفش‌های مری جین و جوراب‌های ساق بلند باز هم می‌تواند الهام بخش شما برای شیک پوشی در دوران معاصر باشد.

مدل‌های لباس دهه 90

فیلم “تله والدین” The Parent Trap محصول ۱۹۹۸

فیلم تله والدین داستان آشنایی دارد چون فیلم معروف و پرفروش “خواهران غریب” با اقتباس از این فیلم هالیوودی ساخته شده است، داستان دو خواهر دوقلو که به واسطه طلاق والدین از هم جدا می‌شوند و در دو کشور مختلف (بریتانیا و غرب آمریکا) زندگی می‌کنند اما در ۱۱ سالگی به طور اتفاقی همدیگر را ملاقات کرده و تصمیم می‌گیرند والدین خود را به هم برسانند. اگر این فیلم را دیده باشید چیزهایی مثل کت‌های جین گشاد، عینک‌های آفتابی باریک و دامن‌های کوتاه چهارخانه در میان لباس‌های بازیگران این فیلم بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کند و اگرچه داستان در دو شهر مختلف یعنی لندن و لس آنجلس می‌گذرد اما حال و هوای دهه نودی آن بسیار آشنا و دوست داشتنی است.

مدل‌های لباس دهه 90

مدل‌های لباس دهه ۹۰ در فیلم “جیغ” Scream  محصول ۱۹۹۶

فیلم جیغ یکی از فیلم‌های ژانر جنایی و وحشتی است که در دهه ۹۰ بسیار محبوب و پرطرفدار شد و هنوز هم ماسک معروف این فیلم جزو آیکن‌های فرهنگی دهه ۹۰ به شمار می‌رود. این فیلم داستان چند نوجوان دبیرستانی را روایت می‌کند که تحت تاثیر فیلم‌های ترسناک دست به جنایات هولناکی می‌زنند و همکلاسی‌های خود را به قتل می‌رسانند. اما جدا از داستان، این فیلم از نظر مد و فشن هم جالب توجه است مثلا بازیگران این فیلم دامن‌های کوتاه و لباس‌های آستین کوتاه تنگ و چند رنگی به تن دارند که نشان می‌دهد در آن روزها حتی بافتنی‌ها هم آستین کوتاه بوده‌اند.

مدل‌های لباس دهه 90

فیلم “نامه دارید” You’ve Got Mail  محصول ۱۹۹۸

فیلم “نامه دارید” جزو فیلم‌های کمد رمانتیک محبوب دهه ۹۰ است که هنوز هم طرفداران زیادی دارد. این فیلم که به روابط عاشقانه در آغاز عصر اینترنت می‌پردازد با هنرنمایی مگ رایان و تام هنکس در سال ۱۹۹۸ اکران شد. کتلین کلی کاراکتر اصلی این فیلم با وجود این که یک دختر اهل کتاب و مطالعه است اما استعداد خاصی در روی هم پوشیدن لباس‌ها دارد. او چندین بار در طول فیلم از ژاکت‌های بافتنی یقه گردی استفاده می‌کند که اتفاقا امروز هم مد روز هستند و شما در حال حاضر می‌توانید در استایل روزمره پاییزی خود از آن‌ها استفاده کنید.

مدل‌های لباس دهه 90

فیلم “راشمور” Rushmore محصول ۱۹۹۸

کمتر کسی را می‌توان یافت که اهل فیلم و سینما باشد اما وس اندرسون و فیلم‌های زیبای او را نشناسد. راشمور نیز یکی از فیلم‌های شاخص این کارگردان پرآوازه هالیوودی است که مکس فیشر کاراکتر اصلی آن استایل بسیار متفاوتی دارد و همیشه طوری لباس می‌پوشد که بالغ و فرهیخته به نظر برسد. مکس که یک دانش آموز دبیرستانی با آرزوهایی غیرمعمول است به همراه یونیفرم مدرسه خود یک کلاه بره قرمز به سر می‌گذارد و با عینک کائوچویی دهه نودی خود سعی می‌کند مسن‌تر و باهوش‌تر به نظر برسد. همه این نشانه‌ها می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند خاص و متفاوت لباس بپوشند یک راهنمای شیک پوشی عالی باشد.

مدل‌های لباس دهه 90

فیلم “آرزوهای بزرگ” Great Expectations محصول ۱۹۹۸

فیلم آرزوهای بزرگ یک فیلم رمانتیک است که در واقع اقتباسی مدرن از اثر معروف چارلز دیکنز به شمار می‌رود. کارگردان این اثر، آلفونسو کوارون مکزیکی (کارگردان فیلم معروف جاذبه) است که پس از فیلم معروف سارا کرو این فیلم اولین ساخته هالیوودی او به شمار می‌رود. لباس‌های شخصیت اصلی این فیلم یعنی استلا با هنرنمایی گوئینت پالترو سبک مینیمالیسی دارد، لباس‌های ساده اما شیک و سطح بالا که از سبک‌های محبوب مدل‌های لباس دهه ۹۰ به شمار می‌رفتند مثل یک بلوز و دامن راسته بلند که رنگ یکدست و خنثایی دارد و با یک جفت صندل پاشنه بلوکی ساده همراه شده است.

مدل‌های لباس دهه 90

فیلم “پارک ژوراسیک” Jurassic Park محصول ۱۹۹۳

اگرچه در سال‌های اخیر اقتباس‌های فراوانی از سری فیلم‌های پارک ژوراسیک صورت گرفته است اما هنوز هم طرفداران این مجموعه، سری فیلم‌های دهه ۹۰ را ترجیح می‌دهند، در دنیایی که دایناسورها زنده شده‌اند و همه در حال تلاش برای بقای خود و خانواده خود هستند قطعا شیک پوشی اهمیت زیادی ندارد اما لباس‌هایی که در این فیلم مورد استفاده قرار گرفته‌اند متناسب با زمان خود طراحی شده‌اند. به طور مثال لارا درن در فیلم یک لباس سافاری به تن دارد شمال یک پیراهن دکمه دار که پایین آن گره خورده است و شلوار کوتاهی که با کفش‌های پیاده روی همراه شده و مدل موی آن نیز کاملا هماهنگ با لباس‌هایش انتخاب شده است.

مدل‌های لباس دهه 90

مدل‌های لباس دهه ۹۰ در فیلم “نیات ظالمانه” Cruel Intentions محصول ۱۹۹۹

فیلم نیات طالمانه نه تنها همه ستارگان دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ را در خود جای داده است بلکه جزو شاخص‌ترین فیلم‌های کمدی رمانتیک این دوران هم محسوب می‌شود که درونمایه‌های آن کمی تیره و تار است. این فیلم داستان یک دختر ریاکار را روایت می‌کند که با همکاری برادر ناتنی خود افراد زیادی را قربانی نیات شوم خود می‌کند. همان طور که می‌دانید لباس‌های راسته مجلسی بنددار از لباس‌های شاخص دهه ۹۰ بوده‌اند و این لباس‌ها در فیلم نیات ظالمانه نیز به کرات مورد استفاده قرار گرفته‌اند البته اگر قصد پوشیدن این لباس‌ها را دارید موهای حجیم سشوار کشیده را فراموش نکنید.

مدل‌های لباس دهه 90

فیلم “تجدید دیدار دبیرستانی رومی و میشل”  Romy and Michelle High School Reunion محصول ۱۹۹۷

فیلم تجدید دیدار دبیرستانی رومی و میشل هم جزو فیلم‌هایی است که همه عاشقان مد و لباس از آن خاطره دارند و شاید هر چند وقت یک بار مجددا آن را تماشا می‌کنند. این فیلم داستان دو دوست بسیار صمیمی را روایت می‌کند که با گذشت ده سال از دوران دبیرستان هنوز به موفقیتی در زندگی خود دست پیدا نکرده‌اند و برای تجدید دیدار دبیرستانی خود به دروغ و ظاهر سازی متوسل می‌شوند تا در مقابل رقبای قدیمی خود کم نیاورند. لباس‌های به کار رفته در این فیلم جزو شاخص‌ترین لباس‌های دهه ۹۰ میلادی است، لباس‌های کوتاه راسته با رنگ‌های تند و روشن که زرق و برق آن هر چشمی را به خود خیره می‌کند چیزی بود که رومی و میشل را از زندگی تکراری و نکبت بارشان نجات داد و به علاقه اصلی آن‌ها یعنی طراحی لباس رسانید.

مدل‌های لباس دهه 90

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مدل‌های جدید لباس و مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)