کمپانی Dell یکی از معروف‌ترین شرکت‌های ساخت کامپیوتر و لپ تاپ است که محصولات آن به کارایی خوب و سرسخت بودن شهرت دارند. یکی از محصولات جدید این کمپانی، لپ تاپ مدل XPS 13 است که در دسته لپ تاپ‌های ۱۳ اینچی قرار می‌گیرد. لپ تاپ مدل XPS 13 از محبوب‌ترین لپ تاپ‌های ویندوز است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به مک بوک دارد و با وجود ۱۳ اینچی بودن، کوچک‌تر، سبک‌تر و جمع و جورتر است. البته هر سال نمونه جدیدی از این مدل معرفی می‌شود که در این مقاله تخصصی از مجله قرمز ما به نقد و بررسی تخصصی لپ تاپ مدل XPS 13 مدل سال ۲۰۱۸ از برند دل Dell خواهیم پرداخت.

مشخصات کلی لپ تاپ مدل XPS 13

پردازنده مرکزی ارزان‌ترین نوع این لپ تاپ که ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد از نوع Core i5-8250U است و رم آن برابر ۴ گیگ و حافظه داخلی آن ۱۲۸ گیگابایت است. در مدل ۱۲۰۰ دلاری رم و حافظه داخلی دوبرابر شده و نمایشگر آن ۱۰۸۰p است. در مدل ۱۹۰۰ دلاری پردازنده مرکزی از نوع Core i7، حافظه داخلی برابر ۵۱۲ گیگابایت و نمایشگر از نوع ۴K است.

لپ تاپ مدل XPS 13

طراحی ظاهری لپ تاپ مدل XPS 13

بدنه این لپ تاپ در رنگ‌هایی مثل نقره‌ای، طلایی و رزگلد به بازار عرضه شده است. هرچند در همه مدل‌های سال‌های قبل قسمت داخلی بدنه رنگ مشکی کربنی داشت اما در مدل ۲۰۱۸ رنگ سفید هم به مجموعه اضافه شده است که نسبت به رنگ مشکی حالتی روزمره‌تر دارد. البته لازم است بدانید مدل سفید و رزگلد این مدل نسبت به رنگ‌های دیگر ۵۰ دلار گران‌تر است اما این طور که به نظر می‌رسد این رنگ و بافت بیشتر مشتریان را راضی نکرده است.

لپ تاپ مدل XPS 13

اتصالات این مدل در مقایسه با مدل‌های قبلی تغییرات چشمگیری داشته است و دو پورت تاندربولت۳ و یک پورت یو اس بی سی ۳.۱ (که به عنوان پورت نمایشگر هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد) به همراه یک کارت خوان و یک جک هدفون اتصالات بدنه این لپ تاپ را تشکیل می‌دهند. اتصالات بی‌سیم این لپ تاپ شامل وای فای ۸۰۲.۱۱ac و بلوتوث است که این مدل وای فای می‌تواند مصرف حجم اینترنت شما را تنظیم و تعدیل کند و برای کسانی که اهل تماشای آنلاین فیلم هستند بهترین گزینه است. البته شاید فکر کنید نداشتن USB-A یک ایراد برای این لپ تاپ باشد اما در جعبه آن می‌توانید آداپتور مخصوص تبدیل USB-C به USB-A را مشاهده کنید.

لپ تاپ مدل XPS 13 نسبت به بقیه لپ تاپ‌های ۱۳ اینچی کوچک‌تر است چون حاشیه صفحه نمایش بسیار کم است و بدنه لپ تاپ بسیار جمع و جور شده و در حد و اندازه یک لپ تاپ معمولی ۱۱ یا ۱۲ اینچی است. لپ تاپ مدل XPS 13 جزو سبک‌ترین و نازک‌ترین مدل‌های موجود در بازار هم هست که ضخامت آن حدود ۰.۴۶ اینچ و وزن آن کمتر از یک و نیم کیلوگرم است بنابراین برای کسانی که مجبور هستند لپ تاپ خود را با خود حمل کنید این مدل بهترین و سبک‌ترین انتخاب است.

لپ تاپ مدل XPS 13

صفحه کلید، وبکم و سایر قسمت‌های سخت افزاری

صفحه کلید لپ تاپ مدل XPS 13  نور پس زمینه دارد که امروزه جزو استانداردهای ضروری برای لپ تاپ‌ها است. البته کیفیت نوردهی شاید چندان مناسب نباشد و همه کلیدها نو کافی دریافت نکنند. اما تاچ پد این مدل کیفیت بالایی دارد و با وجود کوچک بودن سایز لپ تاپ اندازه این تاچ پد کاملا مناسب است و میزان حساسیت آن نیز متناسب با ویندوز ۱۰ طراحی شده است. برخلاف بیشتر مدل‌های لپ تاپ وبکم این مدل در  قسمت پایین صفحه نمایش قرار گرفته است که ممکن است تصویر جالبی از صورت شما را در اسکایپ و … نشان ندهد اما کیفیت تصویری ۷۲۰p آن قابل قبول و مناسب است.

لپ تاپ مدل XPS 13 هم مثل دیگر مدل‌های این سری، صفحه نمایش لمسی دارد که البته مختص صفحه نمایش ۴K است و مدل ۱۰۸۰p آن را پشتیبانی نمی‌کند. واضح است که مدل ۴K کیفیت تصویری بهتری دارد اما مصرف باتری را افزایش می‌دهد اما به طور کل در مقایسه این مدل با مدل‌های برندهای دیگر می‌توان گفت کیفیت تصویری و تفکیک رنگ این سری چندان رضایتبخش نیست. اسپیکرهای این مدل در سطح متوسط وولوم، کیفیت مناسبی دارند اما با بالا رفتن سطح صدا، کیفیت و تفکیک پذیری صدا هم کاهش می‌یابد.

لپ تاپ مدل XPS 13

لپ تاپ مدل XPS 13 سیستم خنک کننده جدیدی دارد که عملکرد آن نسبت به مدل‌های قدیمی بهتر و بالاتر شده است و دیگر لازم نیست نگران داغ شدن لپ تاپ خود باشید. البته این لپ تاپ گزینه مناسبی برای بازی و کارهای گرافیکی سنگین نیست و عملکرد قابل قبولی در این موارد ندارد. با کوچک‌تر شدن و نازک‌تر شدن این مدل، باتری آن هم تا حدی کوچک‌تر و ضعیف‌تر شده است و عملکردی برابر ۵۲ وات-ساعت دارد اما با توجه به کلاس لپ تاپ به اندازه کافی ظرفیت دارد و برای عملکرد روزمره لپ تاپ کافی است.

جمع بندی

به طور کلی می‌توان گفت لپ تاپ مدل XPS 13 یک لپ تاپ سبک و جمع و جور برای استفاده روزمره است که می‌توانند جایگزینی قوی‌تر برای تبلت شما باشد. داشتن سخت افزار باکیفیت و پورت‌های جدید هرچند آن را به محصولی قابل رقابت با برندهای دیگر تبدیل نمی‌کند اما دوام و کارایی آن به عنوان یک لپ تاپ با صفحه لمسی قابل قبول است و شما می‌توانید به مدت ۵ سال در بهترین شکل از آن استفاده کنید. قیمت این مدل‌ها در بازار ایران حدود ۸ تا ۱۳ میلیون تومان است و اگر قصد خرید یک لپ تاپ صفحه لمسی سبک و نازک را دارید این مدل یک گزینه مناسب و کاربردی برای شما است.

لپ تاپ مدل XPS 13

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فن آوری در مجله قرمز شاخه کامپیوتر و لپ تاپ مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Digital Trends (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)