طرح راه راه در از گذشته‌های دور در پوشاک انسان‌ها رایج بوده است و لباس راه راه قرن‌ها است که جزو پراستفاده‌ترین لباس‌های طرح‌دار به شمار می‌رود. نمونه‌های این طرح را علاوه بر لباس‌ها در طبیعت، نمادها، غذاها و جاهای دیگر هم می‌توان مشاهده کرد. اما طرح راه راه در پوشاک امروزه یکی از عناصر کلاسیک به شمار می‌رود که هرگز شاهد از مد افتادن آن نخواهید بود، هرچند ممکن است تغییراتی در جزئیات و رنگبندی آن‌ها مشاهده شود و یا لباس‌های راه راهی که می‌پوشیم تغییر کنند. در این مقاله با تاریخچه لباس راه راه و ویژگی‌های خاص آن آشنا می‌شوید و خواهید دید که چطور باید لباس راه راه بپوشید.

تاریخچه لباس راه راه

لباس‌های راه راه از قرون وسطی رایج شدند و در آن زمان تنها در پوشاک زندانیان، دلقک‌ها و جلادان و زندان‌بانان مورد استفاده قرار می‌گرفتند به همین دلیل لباس راه راه در فرهنگ غربی معنایی منفی و غیر قابل پذیرش داشت. این تصور تا زمان ملکه ویکتوریا در قرن نوزدهم ادامه داشت، زمانی که ملکه ویکتوریا یک لباس راه راه ملوانی برای پسرش انتخاب کرد ذهنیت مردم نسبت به این طرح به طور کلی تغییر کرد و از آن زمان طرح راه راه (به خصوص رنگ سفید و آبی آن) به یک طرح رایج در لباس‌های دریانوردان و همچنین در لباس‌های شنا تبدیل شد. با شروع قرن بیستم استفاده از طرح راه راه در دنیای مد رواج بیشتری پیدا کرد که در کارهای طراحان معروف هم مشاهده می‌شود به طور مثال کوکو شانل از لباس راه راه کارگران ایده گرفت و راه راه‌های سفید و آبی را به طراحی‌های خود اضافه کرد.

لباس راه راه و ویژگی‌های آن

از دهه ۵۰ میلادی ستارگان سینما شروع به پوشیدن پیراهن‌های راه راه کردند و در دهه‌های بعد این طرح رواج بیشتری پیدا کرد و هرچند در ابتدا نماد شورش به شمار می‌رفت اما امروزه یکی از معمول‌ترین طرح‌های لباس به خصوص در لباس‌های روزمره است. در هر فصلی از سال که باشیم شما می‌توانید لباس راه راه بپوشید، چون این طرح از ساده‌ترین و هماهنگ‌ترین طرح‌ها است و لباس راه راه بیشترین تطبیق‌پذیری را در میان لباس‌های طرح‌دار دارد و به عنوان قابل اعتمادترین طرح لباس شناخته می‌شود. طرح راه راه از نظر بصری ویژگی‌های خاصی دارد چون با داشتن خطوط عمودی و افقی می‌تواند چشم را در جهت دلخواه هدایت کند و اندام شما را شکل دهد. لباس‌های راه راه انواع مختلفی دارند، این راه‌ها می‌توانند افقی یا عمودی باشند، خطوطی باریک یا عریض باشند و یا رنگ‌بندی‌های متنوعی و گوناگونی داشته باشند که در ادامه با چند نمونه از جدیدترین مدل‌های لباس راه راه و روش مناسب برای پوشیدن آن‌ها آشنا خواهید شد.

شلوار گشاد لخت با پارچه راه راه

لباس راه راه و ویژگی‌های آن

شلوار بلند گشاد با پارچه نرم از جدیدترین ترندهای ترندهای مد به شمار می‌رود که مزایای خاص خود را دارد، مثل راحتی فوق العاده و بلندتر دیده شدن قد. همراه با این شلوار به راحتی می‌توانید از کفش‌های پاشنه بلند و لژدار استفاده کنید و قد خود را بلندتر نشان دهید حال اگر این شلوار راه راه هم باشد قد شما بلندتر و کشیده تر به نظر خواهد رسید و با هر لباس و کفش هم تطبیق پذیر است مثل یک مانتوی بافتنی و کفش کتانی راحت.

دامن راه راه چاک دار

لباس راه راه و ویژگی‌های آن

دامن بلند چاکدار یکی از اجزای ضروری کمد لباس خانم‌ها به شمار می‌رود که در موقعیت‌های مختلفی قابل استفاده است. چاک دامن به عنوان یک خط عمودی اثر مناسبی در کشیده‌تر دیده شدن اندام شما خواهد داشت حال اگر از خطوط عمودی در طرح دامن هم استفاده کنید این اثر تقویت می‌شود بنابراین دامن راه راه چاکدار یک انتخاب عالی برای خانم‌هایی است که دوست دارند بلندتر به نظر برسند. مثل اولیویا پالرمو می‌توانید از عناصر عمودی در بلوز خود هم استفاده کنید تا هماهنگی بیشتری ایجاد شود.

لباس راه راه رنگی با راه‌های افقی

لباس راه راه و ویژگی‌های آن

لباس‌های راه راه رنگی این روزها محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارند و جزو ترندهای مهم زمستان امسال به شمار می‌روند. این ترند در دهه ۷۰ میلادی رایج بود که مجددا به دنیای مد راه یافته است. پس اگر دوست دارید زمستان امسال به روز باشید یک ژاکت راه راه رنگی با راه‌های افقی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

لباس راه راه رنگی با راه‌های عمودی

لباس راه راه و ویژگی‌های آن

راه‌های رنگی عمودی هم مثل راه‌های رنگی افقی مد روز به شمار می‌روند و شما می‌توانید لباس‌هایی را با این طرح و رنگبندی در فصل‌های آینده استفاده کنید. به طور مثال یک دامن بلند راه راه با رنگ بندی سرمه‌ای و قرمز علاوه بر این که مد روز است، گران و شیک هم به نظر می‌رسد و هم تطبیق پذیری بالایی دارد.

مانتوی راه راه

لباس راه راه و ویژگی‌های آن

مانتوها از پوشاک روزمره خانم‌ها در ایران هستند و مانتوهای طرح‌دار هم در این میان جایگاه ویژه‌ای دارند. اگر به دنبال یک مانتوی طرح‌دار و تطبیق‌پذیر هستید که در تمام طول سال بتوانید بپوشید مانتوی راه راه با رنگبندی هارمونیک مثل سفید و آبی روشن و یا رنگ‌های دلخواه دیگر را به شما توصیه می‌کنیم.

بافتنی راه راه رنگی

لباس راه راه و ویژگی‌های آن

بافتنی ساده و قلاب بافی با طرح راه راه هم جزو لباس‌هایی هستند که از ترندهای محبوب فصل به شمار می‌روند و شما می‌توانید برای به روز کردن کمد لباس‌های پاییزی و زمستانی خود از یک مانتوی بافتنی کروشه بلند راه راه رنگی و یا یک ژاکت بافتنی رنگارنگ راه راه بهره ببرید.

شلوار تک راه

لباس راه راه و ویژگی‌های آن

برای پوشیدن لباس راه راه مجبور نیستید از تعداد زیادی خطوط عمودی موازی استفاده کنید. یک شلوار با یک خط عمودی با رنگ متفاوت در کناره‌های آن نیز هم مزایای لباس راه راه را دارد و هم به عنوان یک شلوار روزمره شیک و به روز قابل استفاده است.

تیشرت راه راه به سبک فرانسوی

لباس راه راه و ویژگی‌های آن

اگر با استایل فرانسوی آشنایی داشته باشید می‌دانید که تیشرت راه راه افقی سیاه و سفید یکی از عناصر اصلی این استایل به شمار می‌رود. حال اگر دوست دارید از استایل فرانسوی در لباس‌های خود استفاده کنید یک تیشرت راه راه زیبا می‌تواند شما را به هدفتان نزدیک کند.

لباس راه راه متفاوت

لباس راه راه و ویژگی‌های آن

لباس‌های راه راه لزوما تک رنگ یا دورنگ با خطوط موازی و هم اندازه نیستند بلکه می‌توانند چندین رنگ متضاد یا هماهنگ در خود داشته باشند و فرم و شکل متفاوتی هم در خود داشته باشند مثلا به جای عمودی یا افقی بودن مایل باشند. همانطور که گفتیم راه راه‌های رنگی جزو ترندهای جدید فصل است و این نوآوری هم به جذابیت این ترند کمک می‌کند.

پیراهن راه راه

لباس راه راه و ویژگی‌های آن

پیراهن‌های راه راه دکمه‌دار از لباس‌های کلاسیک مردانه به شمار می‌روند که در پوشاک زنانه هم قابل استفاده هستند و ان نوع پیراهن‌ها نه تنها شیک و گران به نظر می‌رسند بلکه تطبیق پذیری بالایی هم دارند و هم با دامن و هم انواع شلوار می‌توانید آن‌ها را بپوشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مدل‌های جدید لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)