شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک قصد دارد با مهیا کردن برخی امکانات تازه، فرآیند اهدای خون را به کار ساده‌تری نسبت به قبل تبدیل کند. امکاناتی که قرار است در گام نخست در اختیار کاربران فیسبوک در کشور هند قرار گیرد. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری از امکانات جدید فیسبوک در زمینه‌ی تسهیل فرآیند اهدای خون هستید، می‌توانید در ادامه‌ی این مطلب با مجله قرمز همراه باشید.

کشور هند از جمله کشورهایی است که مردم آن همیشه با مشکلات مربوط به فرآیند اهدای خون دست و پنجه نرم می‌کنند. به گونه‌ای که یافتن خون سالم در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این کشور گاه از کندن کوه نیز دشوارتر جلوه می‌کند. به همین دلیل شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک قصد دارد با در نظر گرفتن امکانات تازه‌ای برای کاربران هندی، کمک کوچکی به آسان‌تر شدن فرآیند اهدای خون در این کشور نماید و کاری کند تا بیماران هندی راحت‌تر از قبل بتوانند به خون سالم و پاک دسترسی داشته باشند.

چگونگی ساده شدن فرآیند اهدای خون در کشور هند

در مجموع امکانات جدید فیسبوک موجب می‌شود که اهدا کنندگان خون، بیمارستان‌ها و بیماران محتاج به خون بتوانند به شکل راحت و بی‌دردسر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و فرآیند اهدای خون ساده‌تر از قبل گردد. به بیان دقیق‌تر اهدا کنندگان و دریافت کنندگان خون می‌توانند پس از ثبت نام در بخش اهدای خون فیسبوک، توسط پیام‌هایی که این شبکه‌ی اجتماعی برای آن‌ها و در بخش نیوزفید پروفایل اختصاصی‌شان ارسال می‌کند، از وجود نزدیک‌ترین مراکز درمانی مربوط به اهدای خون آگاه ‌شوند و فرآیند اهدای خون یا دریافت آن را با سرعت بیشتری تجربه نمایند.

گفتنی است که پیام‌های ارسالی فیسبوک برای کاربرانی که در بخش اهدای خون این شبکه‌ی اجتماعی ثبت نام کرده‌اند، به شکل محرمانه و در قالب حالت Only Me ارسال خواهد گردید. با این حال دریافت کنندگان این پیام‌ها در صورت تمایل می‌توانند آن‌ها را با دیگران نیز به اشتراک بگذارند. بنابر تایید فیسبوک این امکانات جدید ابتدا از طریق پلتفرم اندروید و وب موبایل در اختیار کاربران هندی قرار خواهد گرفت. پلتفرم‌هایی که در کشور هند از سایر پلتفرم‌ها محبوب‌تر و پر مخاطب‌تر هستند. همچنین زمان آغاز این پروژه نیز دو روز دیگر یعنی روز اول اکتبر امسال خواهد بود.

البته امکانات فراهم شده توسط فیسبوک برای تسهیل فرآیند اهدای خون در کشور هند به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود و به شکل پلکانی افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال آن دسته از مراکز درمانی که به خون نیاز دارند می‌توانند از طریق ارسال پست‌های ویژه‌ای که حاوی اطلاعاتی نظیر گروه خونی مورد نیاز، شرح حال مختصری از بیماران نیازمند خون، محل مورد نظر برای اهدای خون و شیوه‌های تماس هستند، درخواست خود برای دریافت خون را از طریق فیسبوک اعلام کنند.

هنگامی که چنین درخواست‌هایی از طریق فیسبوک ارسال می‌شود، آن دسته از اشخاصی که در نزدیکی مرکز درمانی مورد نظر حضور دارند و پیش از این تمایل خود برای شرکت در فرآیند اهدای خون را از طریق ثبت نام به فیسبوک اعلام کرده‌اند، پیام محرمانه‌ای را روی نیوزفید خود دریافت می‌کنند تا در صورت تمایل به مراکز درمانی نیازمند خون مراجعه کرده و اقدام به اهدای خون نمایند. البته پیش از انجام این کار آن‌ها می‌توانند از طریق ابزارهایی نظیر تلفن، ابزار اختصاصی پیام‌رسان فیسبوک یا اپلیکیشن WhatsApp به برقراری تماس با مرکز درمانی مورد نظر بپردازند و از شرایط ویژه‌ای که برای انجام این کار وجود دارد آگاه شوند. در این مورد نیز اطلاعات تماس افراد و جزئیات مربوط به فرآیند اهدای خون آن‌ها محرمانه باقی خواهد ماند. مگر در مواردی که بنابر تصمیمات اتخاذ شده فرد دریافت کننده‌ی خون نیز در جریان این اطلاعات قرار بگیرد.

در مجموع امکانات جدیدی که فیسبوک برای تسهیل فرآیند اهدای خون در کشور هند تدارک دیده است، موجب ایجاد ارتباط بیشتر و نزدیک‌تر افراد دریافت کننده و اهدا کننده‌ی خون، بیمارستان‌ها، مراکز

درمانی و سازمان‌های غیرانتفاعی با یکدیگر شده و مشکلات مربوط به فرآیند اهدای خون در کشور هند را کاهش خواهد داد.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.