ممکن است فکر کنید شارژ کردن مرتب گوشی کار خوبی است اما این کار غلط است و خیلی از کارهای دیگری که باعث کوتاه شدن عمر گوشی می‌شود. شاید شما ندانید که چه کارهای اشتباهی را در مورد گوشی همراه خود مرتکب می‌شوید که هم باعث خسارت به گوشی و هم ضرر مالی می‌شود. خریدن گوشی جدید جزو خرج‌های گران قیمت محسوب می‌شود بنابراین باید تا حد امکان عمر استفاده از آن را طولانی کنید. در اینجا راه‌هایی را کشف خواهید کرد که موجب می‌شود گوشی شما سریعتر به سمت خراب شدن برود. با این وجود، روشهایی هم وجود دارد که می‌توان این روند را کند کرد. در اینجا ۱۰ روشی که موجب کوتاه شدن عمر گوشی می‌شود با هم مرور می‌کنیم.

برای اعلان‌ها از ویبره استفاده می‌کنیدکوتاه شدن عمر گوشی

تلفن شما همانند هر وسیله یا ابزار دیگری طول عمری دارد و با استفاده زیاد، کارایی خود را از دست خواهد داد. بنابراین کارهای اضافی مثل اعلان همراه با ویبره، عاداتی هستند که بیشتر از تلفن شما کار می‌کشند. مشکل اینجاست که این کارهای تکراری باعث می‌شوند که تلفن به طور دائم با حداکثر توان کار کند در حالی که نیازی به این کار نیست. تلفن هم همانند ما برای جلوگیری از سوختن و خسته شدن نیاز به استراحت دارد.

برنامه‌ها بدون استفاده باز هستندکوتاه شدن عمر گوشی

برنامه‌های بدون استفاده می‌توانند عمر باتری گوشی را هم در گوشی‌های اندروید و هم آیفون، کاهش دهد. اگر برنامه‌ای را گاهی باز می‌کنید و هرگز از آن استفاده نمی‌کنید، این برنامه ممکن است هنوز در حال اجرا در پس زمینه باشد. حذف کردن برنامه‌هایی که از آن استفاده نمی‌کنید یا استفاده چندانی ندارید، راه حلی ساده برای رفع این مساله است. انجام این کار علاوه بر افزایش عمر باتری گوشی باعث خالی شدن فضای آن هم می‌شود و در نهایت از کوتاه شدن عمر گوشی شما جلوگیری می‌کند.

مجوزهای غیر ضروری را قبول می‌کنیدکوتاه شدن عمر گوشی

برنامه‌های اشتراگ گذاری (مثل share it) برای انجام شدن نیازمند دانستن موقعیت مکانی شما هستند اما برنامه‌های دیگر ممکن است به این مجوز احتیاج نداشته باشند. بهتر است د رمورد برنامه‌هایی که به آنها اجازه دسترسی به برخی محتویات گوشی را می‌دهید، خیلی دقیق باشید و سعی کنید مجوزهایی را که غیر ضروری می‌دانید، کنار بگذارید. اگر شما در مورد این اعطای مجوزها به اپلیکیشن‌ها دقت نکنید ممکن است به دیگران اجازه بدهید تا گوشی شما را هم هک کنند.

با داشتن یکی از این برنامه‌ها موجب کوتاه شدن عمر گوشی می‌شویدکوتاه شدن عمر گوشی

برخی برنامه‌ها از گوشی شما خیلی کار می‌کشند مثل اسنپ چت، گوگل مپ، نتفلیکس، آمازون و فیسبوک. به گفته روزنامه گاردین، حذف نصب برنامه فیسبوک موبایل از گوشی اندروید، به افراد کمک می‌کند تا ۲۰ درصد از کاهش عمر باتری گوشی جلوگیری کنند. اگر برنامه فیسبوک مسنجر را هم حذف کنید تا ۱۵ درصد دیگر سرعت کارایی گوشی را افزایش دهید. برنامه فیسبوک به این دلیل عمر باتری گوشی را کم می‌کند که حتی اگر از این برنامه استفاده نکنید، این برنامه در پس زمینه گوشی باز است. اگر اخیرا این برنامه را حذف کردید و هنوز هم به دنبال افزایش سرعت گوشی اندروید خود هستید این روشها را امتحان کنید.

صفحه گوشی خیلی روشن استکوتاه شدن عمر گوشی

روزگار تلفن‌های صفحه کوچک به سر رسیده اما قبل از اینکه برای این گفته ما لایک بزنید باید بدانید که نمایشگرهای بزرگ امروزی می‌توانند بدترین دشمن باتری گوشی باشند. توجه کنید که سازگار کننده روشنایی در منوی صفحه نمایش موجود باشد. این تغییر به این معناست که گوشی به طور اتوماتیک روشنایی صفحه را با نور محیط، تطبیق خواهد داد. برای نتیجه بهتر، سطح روشنایی را روی پایین‌ترین حد ممکن تنظیم کنید و مدت زمان فعال بودن صفحه نمایش را پایین بیاورید که این همان چیزی است که تعیین می‌کند قبل از محو شدن صفحه تا چه مدت صفحه نمایش روشن باشد.

گوشی را به مکان‌هایی با آب و هوای نامناسب می‌بریدکوتاه شدن عمر گوشی

گرمای شدید یا سرمای شدید و سایر موارد بد آب و هوایی می‌توانند باعث کوتاه شدن عمر گوشی شوند. گرمای زیاد می‌تواند موجب تغییرات بسیاری شود از جمله از دست رفتن اطلاعات یا تخریب و نشتی دادن باتری. آب و هوای سرد نیز مشکلات بسیاری بوجود می‌آید. در دماهای پایین، بعضی از گوشی‌های هوشمند خاموش می‌شوند، مشکلات صفحه نمایش دارند یا باتری آنها از کار می‌افتد، در موارد نادری هم ممکن است صفحه نمایش خرد شود.

تلفن را زیر بالش یا رختخواب می‌گذاریدکوتاه شدن عمر گوشی

گذاشتن تلفن در زیر بالش به هنگام یکی دیگر از راه‌هایی است که باعث کوتاه شدن عمر گوشی می‌شود که این بخاطر ساختار آن است. اگر تلفن در حال شارژ شدن است یا دچار نقصی در داخل خود باشد این کار حتی خطر بالقوه آتش سوزی را هم ایجاد خواهد کرد. اگر به هنگام خواب تلفن را زیر بالش می‌گذارید در ابتدای روز احساس سردرد هم خواهید کرد پس بهتر است دیگر این کار را کنار بگذارید.

گوشی متصل به پریز را فراموش می‌کنیدکوتاه شدن عمر گوشی

نگه داشتن تلفن متصل به پریز به هنگامی که شارژ کامل است، موجب صدمه به باتری می‌شود. وقتی بیش از اندازه به تلفن برق وارد می‌شود، گرما ایجاد شده که این باعث صدمه به باتری می‌شود. این کار با استفاده از کابل‌های بدون دوشاخه، بدتر هم می‌شود.

شارژ ۱۰۰% به هنگام شب باعث کوتاه شدن عمر گوشی می‌شودکوتاه شدن عمر گوشی

بیدار شدن از خواب با گوشی فول شارژ، ظاهرا روشی عالی برای شروع روزی نو است اما رها کردن گوشی متصل به پریز در طول شب، اصلا ایده خوبی نیست. وقتی تلفن به شارژ ۱۰۰% برسد، همچنان به دریافت شارژ با ترفندهایی ادامه می‌دهد تا آن شارژ را نگه دارد. این شارژهای اضافی باتری را در حالتی بدون توقف نگه می‌دارند. در واقع بهتر است که باتری‌های لیتیومی را به طور کامل شارژ نکنید زیر ولتاز بالا به باتری فشار می‌آورد و به مرور زمان آن را از بین می‌برد.

نرم افزارها را به روزرسانی نمی‌کنیدکوتاه شدن عمر گوشی

غیر فعال کردن به روز رسانی دستگاه نسبت به بروز کردن آن، ضرر بیشتری دارد. سازندگان آیفون و اندروید بروز رسانی‌ها را انجام می‌دهد تا تجربه کاربری بهتری با گوشی داشته باشید و عملکردهای تلفن به نحو بهتری انجام گیرد. این بروز رسانی‌ها فواید دیگری نیز دارد. در واقع اگر دستگاه شما باتری ضعیف یا مشکلات دیگری داشته باشد، این بروز رسانی‌ها چاره کار خواهد بود. دقت کنید که بروز رسانی‌های خاص برنامه را نیز به خوبی انجام دهید. جتی اگر با وجود همه این بروز رسانی‌ها و جلوگیری از راه‌هایی که باعث کوتاه شدن عمر گوشی می‌شوند، باز هم زمانی فرا می‌رسد که نیاز به ارتقا گوشی خود دارید. وقتی که این کار کردید، گوشی قدیمی خود را در سطل زباله نیندازید، بلکه از آن برای کارهای دیگری مثل زنگ هشدار بیدار باش و کارهای دیگری که بعدا به شما خواهیم گفت، استفاده کنید. دور انداختن گوشی در سطل زباله موجب آلودگی محیط زیست نیز می‌شود.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: rd