آموزش درست کردن شیرینی میکادو به روش بازاری در منزل

طرز تهیه شیرینی میکادو

نحوه درست کردن شیرینی میکادو کاکائویی با طعم مخصوص

شیرینی میکادو یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های نوستالژی ایرانیه که مخصوص در دهه ۶۰ طرفدارهای زیادی داشته. این شیرینی به خاطر لایه لایه شدن با نان و مایه شیرینی، طعم بی نظیری داره و برای تزیین سفره واسه مناسبت‌های مختلف کاربرد داره.

طرز تهیه شیرینی میکادو خیلی راحته و دردسر زیادی نداره، اما برای رسیدن به طعم اصلی این شیرینی، بهتره که طبق اصول پخت پیش برید تا مایه به بهترین نحوه به عمل بیاد و موقع پخش کردنش روی نان میکادو، بافت نان رو خراب نکنه.

در صورتی که تمایل دارید یکی از شیرینی‌های نوستالژی محبوب و قدیمی ایرانی رو توی خونه درست کنید، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با، نحوه درست کردن شیرنی میکادو مخصوص و حرفه ای آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی میکادو مجلسی

مواد لازم
آرد سفید۱ پیمانه
نان میکادو۴ ورق
آرد نخودچی¾ پیمانه
روغن مایع¾ پیمانه
روغن جامد۱۰۰ گرم
پودر قند۱ پیمانه
پودر کاکائو۲ قاشق غذا خوری
شکلات تخته ای۱۵۰ گرم

طرز تهیه شیرینی میکادو ساده و حرفه ای


مرحله اول (تفت دادن آرد)

طرز تهیه شیرینی میکادو مخصوص رو با الک کردن آرد سفید شروع کنید تا کاملا نرم و لطیف بشه. در ادامه آرد رو داخل یه قابلمه مناسب بریزید و با حرارت ملایم، تفت بدید تا بوی خامی آرد رفع بشه.

نکته: بهتره بدونید که نیاز به تغییر رنگ دادن نیست و فقط قراره بوی خامی آرد از بین بره.


مرحله دوم (اضافه کردن آرد نخودچی، پودر کاکائو و روغن جامد)

در ادامه آرد نخود چی رو هم الک کرده و سپس داخل قابلمه برید و یه مقدار تفت بدید تا یکدست بشن و بعد پودر کاکائو رو اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا مواد یکدست بشن و سپس روغن جامد رو اضافه کرده و به هم‌زدن ادامه بدید.


مرحله سوم (نحوه اضافه کردن روغن جامد)

روند آماده سازی مواد اولیه شیرینی میکادو به این صورته که، روغن رو کم کم اضافه کنید. تا حدی روغن بریزید که مواد حالت روان داشته باشه و بهتره خیلی شل نباشه و به همین ترتیب، به اضافه کردن روغن ادامه بدید.


مرحله چهارم (اضافه کردن پودر قند)

حالا وقتشه که پودر قند رو اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا مواد به خورد هم برن. اگه با اضافه کردن پودر قند، بافت مایه شیرینی سفت شد، یه مقدار روغن اضافه کنید تا کاملا روان بشه.


مرحله پنجم (خنک شدن مایه شیرینی)

مایه شیرینی میکادو رو از روی حرارت بردارید و اجازه بدید تا کاملا خنک بشه. چون در غیر این صورت، باعث میشه نان میکادو خراب بشه. در ادامه یه سینی بزرگ انتخاب کنید و نان میکادو رو بر روی سینی قرار بدید.


مرحله ششم (پخش کردن مایه شیرینی روی نان میکادو)

برای درست کردن شیرینی میکادو، در ادامه از مایه شیرینی با قاشق روی نان بریزید و با پشت قاشق، مواد رو پخش کنید تا همه‌ی نان رو پوشش بده و ضخامت یکسان داشته باشه. و دوباره یه لایه نان روی مایه شیرینی بزارید و با دست فشار بدید تا به هم بچسبن.


مرحله هفتم (پرس کردن شیرینی)

به همین ترتیب، لایه لایه شیرینی میکادو رو با نان و مایع پر کنید. در صورتی که مایه شیرینی زیاد بود، می‌تونید به تعداد لایه‌ها اضافه کنید و در آخر، یه سینی روی قسمت بالایی شیرینی بزارید و یه جسم سنگین روی سینی قرار بدید تا شیرینی کاملا پرس بشه.


مرحله هشتم (قرار دادن شیرینی در یخچال)

در ادامه بهتره که شیرینی رو داخل یخچال بزارید و حدود ۲ الی ۳ ساعت زمان بدید تا خودش رو بگیره و آماده بشه. و بعد از مدت زمان گفته شده، شیرینی رو از یخچال بیرون بیارید. سپس شکلات تخته‌ای رو با یک قاشق روغن مایع به روش بن ماری (بخار آب) ذوب کنید و روی شیرینی بریزید.


مرحله نهم (آماده شدن میکادو)

برای جذب شدن شکلات به شیرینی، با پشت قاشق، شکلات رو روی شیرینی میکادو پخش کنید. اجازه بدید تا شکلات سفت بشه و در ادامه با استفاده از کاتر، شیرینی میکادو رو به اندازه دلخواه برش بزنید و به همراه چایی نوش جان کنید.


نکات تکمیلی مهم شیرینی میکادو

  • یادتو باشه که مایه شیرینی اگه داغ باشه باعث میشه نان خراب بشه.
  • اگه مایه شیرینی میکادو سرد شد، به روش بن ماری اون رو آب کرده و بعد استفاده کنید.
  • مایه این نوع شیرینی نه باید خیلی سرد باشه و نه خیلی داغ، چون باعث میشه یا نان خراب بشه، یا به نان نچسبه.
  • آرد رو با حرارت ملایم تفت بدید و نزارید که بسوزه.

سخن آخر

اینم از طرز تهیه شیرینی میکادو ساده و خوشمزه که به راحتی و با کمترین مواد اولیه تو خونه تهیه میشه و خیلی وقتتون رو نمی‌گیره. درست کردن این شیرینی تو خونه خیلی لذت بخشه، اما باید طبق اصول پخت اون رو درست کنید.

همونطور که در این مطلب اشاره کردیم، مقدار دمای مایه شیرینی برای قرار دادن روی نان میکادو خیلی مهمه، یعنی مایه نه باید داغ باشه که نان رو خراب کنه، و نه سرد که به نان نچسبه. ممنون از همراهی شما.

آخرین بروز رسانی در: 15 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه