آموزش درست کردن شوری گل کلم بدون آب گوجه

طرز تهیه شور گل کلم و هویج

نحوه درست کردن شوری گل کلم رستورانی در خانه

شور گل کلم همانند خیارشور یکی از خوشمزه ترین چاشنی‌هایه که به همراه غذا استفاده میشه و بودنش در سر سفره باعث بالا رفتن اشتهای افراد میشه و همیشه بین علاقه مندای شور کل کل راه میوفته.

طرز تهیه گل کلم شور خیلی راحت و مقرون به صرفه‌اس و در حدی خوش خوراکه که هرچقدر هم درست کنید زود تموم میشه. این مدل از چاشنی غذایی ماندگاری بالایی داره و میتونید در حجم بالا اون رو تهیه کرده و نگه داری کنید.

شوریجات با داشتن طعم‌های خاص و رنگ‌های متنوع در کنار غذا به شدت دلبری میکنن و وقتی با صدای خورد شدن گل کلم و هویج زیر دندون و مزه بی نظیری که داره مواجه میشی باعث میشه که نتونی جلو خودت رو از زیاده روی کردن بگیری.

اگه قصد دارید که شور گل کلم درست کنید پس دست به کار بشید که در ادامه قراره که یه دستور خوشمزه از طرز تهیه شور گل کلم رو به همراه نکات مهم برای ماندگاری رو به شما همراهان گرامی آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه شور گل کلم

مواد لازم برای ۴ نفر
گل کلم۲ کیلو
آب۴ لیوان
سرکه سفید(اختیاری)۴ قاشق غذا خوری
فلفل تند۲ عدد
کرفس۱ بوته
سیر۵ حبه
هویج۴ عدد
نمک۳ قاشق غذا خوری
ترخون و جعفری۱۰۰ گرم

طرز تهیه گل کلم شور خوشمزه

مرحله اول

طرز تهیه شور گل کلم خوشمزه رو با خورد کردن گل کلم به اندازه دلخواه شروع کنید و داخل ظرف مناسب و جادار بریزید و سپس با آب به خوبی بشویید و چند بار آبش رو عوض کنید و در آخر داخل آبکش بریزید تا آبش کاملا گرفته بشه.

نکته: یادتون باشه که برای تهیه شور گل کلم نباید هیچکدوم از مواد رطوبت داشته باشن، چون باعث کپک زدن شور میشه.


مرحله دوم

ادامه درست کردن شور گل کلم رو با شستن هویج و کرفس ادامه داده و بعد به صورت نگینی خورد کرده و روی دستمال پهن کنید تا به خوبی آبشون گرفته بشه و رطوبتشون از بین بره.


مرحله سوم

سیرها رو هم پس از شستشو دادن پوست بگیرید و بزارید که حشک بشن. در ادامه یه قابلمه مناسب روی حرارت متوسط بزارید و ۴ لیوان آب رو به همراه ۳ قاشق نمک داخلش بریزید که آب به جوش بیاد و نمک کاملا حل بشه.


مرحله چهارم

بعد از گذشت ۱۰ دقیقه از جوشیدن آب و نمک، ۴ قاشق سرکه رو داخل آب جوش بریزید و حرارت زیر قابلمه رو خاموش کنید. در ادامه قابلمه رو در دمای محیط بزارید که کاملا خنک بشه و دماش پایین بیاد.


مرحله پنجم

طرف مناسب برای تهیه شور گل کلم رو به خوبی بشووید و در صورت امکان کاملا با آبجوش و گرما استریل کنید و خشک کرده، کنار بزارید. این کار از کپک زدن مواد شوریجات جلوگیری میکنه.


مرحله ششم

در این مرحله یه مقدار از ترخون و جعفری رو در کف هر کدوم از ظرف‌ها ریخته و روی اون‌ها رو با گل کلم، هویج و کرفس پر کرده و در آخر ظرف رو با مخلوط آب نمک و سرکه پر کنید.

نکته: مخلوط آب نمک و سرکه باید به اندازه ۲ بند انگشت از مواد داخل ظرف شوریجات بالاتر باشه.


مرحله هفتم

حالا که دیگه روند آماده سازی شور گل کلم تموم شده، درب ظرف‌ها رو محکم ببندید و در جای خشک و خنک و ترجیحا تاریک قرار بدید تا شوریجات آماده مصرف بشه.


نکات مهم برای تهیه گل کلم شور خوشمزه

  • لزج شدن اب شور به این علت که یا نمکش کمه یا ظرف هوا کشیده
  • رطوبت داتن مواد اولیه و خیسی بودن ظرف باعث کپک زدن شوریجات میشه.
  • قبل از بستن درب بهتره که با یه کیشه فریزر سر ظرف ها رو بپوشونید که از ورود هوا جلوگیری کنه.
  • مخلوط آب نمک باید روی مواد رو بپوشونه چون در غیر این صورت باعث کپک زدن میشه.
  • بعد از رسیدن شور اگه حس کردید نمکش کمه یا خیلی زیاده، به سرعت آبش رو عوض کنید.
  • قبل از رسیدن شور اصلا درب ظرف ها رو باز نکنید.
  • بنا به ذائقه میتونید که شور گل کلم رو فق با آب نمک و بدون سرکه درست کنید.

سخن آخر اینکه شور گل کلم با داشتن ویتامین c و a و ویتامین ها و مواد معدنی دیگه خاصیت بسیار بالایی داره و همونطور که در بالا اشاره شد، شور گل کلم به راحتی و بدون نیاز به مهارت خاصی به دست میاد و شما میتوند با سلیقه خودتون مواد اولیه مختلف رو بهش اضافه یا کم کنید و طعم دلخواه خودتون رو به دست بیارید.

آخرین بروز رسانی در: 10 سپتامبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه