آموزش درست کردن آش صبحانه خوشمزه با گوشت

آش سبزی شیرازی

طرز تهیه آش سبزی شیرازی خوشمزه اصیل و کشدار با گوشت

آش سبزی شیرازی یکی از قدیمی‌ترین آش‌هایی که تو شیراز طبخ میشه و طرفدارهای زیادی مخصوصا تو فصل سرما داره و، اکثر طباخی‌ها این آش رو به شیوه‌های مختلف اما با مواد اولیه ثابت میپزن.

طرز تهیه آش سبزی شیرازی به دلیل استفاده از چند نوع حبوبات، برنج و سبزی و گوشت، مراحل پخت جداگانه‌ای داره و باید برای درست کردنش حوصله به خرج بدید که به طعم اصیل این آش برسید.

آش به عنوان غذا یا پیش غذا علاقه‌مندان زیادی داره و هر شهر یه نوع آش مخصوص به خودش رو داره که، یاد آور فرهنگ و روش زندگی منطقه‌ایه که توش زندگی میکنن و بسیار مقوی و سالمه.

برای درست کردن این آش سنتی و خوش طعم دست به کار بشید و با تهیه مواد اولیه با من همراه باشید تا طرز تهیه آش سبزی شیرازی رو برای شما عزیزان شرح بدم.

مواد لازم برای تهیه آش سبزی شیرازی با گوشت

مواد لازم برای ۵ نفر
گوشت گردن گوسفندی۵۰۰ گرم
لوبیا قرمز۱ پیمانه
نخود۱ پیمانه
عدس۱ پیمانه
برنج۱/۵ پیمانه
تره۱۰۰ الی ۱۵۰ گرم
ترخون۱۵۰ گرم
نمکبه مقدار کافی
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
زردچوبهنصف قاشق چای خوری

طرز تهیه آش سبزی شیرازی

نکات مهم قبل از شروع آشپزی

  1. برای پخت بهتر آش؛ لوبیا، نخود و عدس رو به صورت جداگانه از شب قابل بزارید که خیس بخورن و نفخشون گرفته بشه.
  2. برنج رو بسته به نوع ۱ الی ۲ ساعت بزارید که خیس بخوره

دستور پخت


گام اول

آش سبزی شیرازی به این صورت پخته میشه که پیازها رو به صورت نگینی خورد کرده و به همراه روغن داخل تابه بریزید و هم بزنید. در ادامه گوشت گردن گوسفندی رو بهش اضافه کرده و با مقداری زردچوبه و فلفل به خوبی تفت بدید.

نکته: یادتون باشه که نیاز نیست پیاز داغ درست کنید.  بهتره که نمک رو هم آخر غذا اضافه کنید.


گام دوم

گوشت که تغییر رنگ داد، به مقدار مناسب به قابلمه آبجوش اضافه کرده و بزارید که گوشت به خوبی پخته بشه. در ادامه گوشت پخته شده رو ریش ریش کنید و کنار بزارید. این کار به کش دار شدن آش کمک می‌کنه.

نکته: فراموش نکنید که آب گوشت پخته شده رو نگه دارید.


گام سوم

طرز تهیه آش سبزی شیرازی به این صورته که یه قابلمه مناسب برای پخت آش روی حرارت متوسط بزارید و نخود و لوبیای خیس خورده رو به همراه چند لیوان آب رو داخلش بریزید که بپزه.


گام چهارم

برای خوش رنگ شدن آش، عدس رو به صورت جدا بزارید که بپزه و حتما کف روی آب عدس رو بگیرید. سبزی‌ها رو بشویید و ریز ریز خورد کنید و به همراه برنج و چند لیوان آب، داخل قابلمه بریزید که به خوبی پخته بشه.


گام پنجم

روند پخت آش سبزی شیرازی رو با اضافه کردن عدس به قابلمه حبوبات ادامه داده و همینطور بعد از گذشت یک ساعت از پختن حبوبات، برنج و سبزی پخته را به قابلمه حبوبات اضافه کرده و به خوبی با هم مخلوط کنید.


گام ششم

برای پختن هرچه بهتر آش سبزی شیرازی بهتره که، مواد رو با هم مخلوط کرده و یه مقدار زمان بدید. در ادامه گوشت ریش ریش شده رو به همراه آب گوشت به قابلمه حاوی حبوبات و برنج و سبزی اضافه کرده و به خوبی هم بزنید.


گام هفتم

واسه اضافه کردن نمک در ابتدا یک قاشق چای خوری نمک بریزید و از آش بچشید و به اندازه ذائقه میتونید دوباره به آش نمک اضافه کنید. و یادتون باشه واسه اینکه آش کشدار بشه اون رو مرتب هم بزنید.


گام هشتم

آش سبزی شیرازی که آماده شد، برای اون پیاز داغ درست کرده و نوش جان کنید.


خواص آش سبزی شیرازی

  • افزایش انرژی و تقویت بدن
  • بهبود عملکرد سیستم عروقی
  • مناسب برای کوکان در حال رشد
  • کاهش التهاب بدن
  • کمک به رماتیسم مفصلی
  • جلوگیری از پوکی استخوان

نکات مهم برای تهیه آش سبزی شیرازی

  1. آش سبزی زمانی به خوبی درست شده که مواد له بشن و آش کش بیاد.
  2. برای طعم و لعاب بهتر بهتره که از گوشت سردست و گردن گوسفندی استفاده کنید.
  3. میتونید که نصفی از حبوبات پخته آش رو با گوشت کوب بگوبید و بدوباره آش اضافه کنید.
  4. آش سبزی بدون گوشت به همین روش پخته میشه و فقط گوشت رو حذف کنید.

سخن آخر هم این که درست کردن آش یه بهانه شیرین و خیلی ساده‎س برای دوره همی ها و زنده کردن یاد و خاطراط خانوادگی، همونطور که در این مقاله مشاهده کردید، برای تهیه آش سبزی استان فارس نیاز به زمان دارید و حتی به سبک طباخی ها میتونید این آش رو از شب قبل بزارید که رو حرارت باشه که جا بیوفته و کش بیاد و از خواص زیادی که داره اسفاده کرده و نوش جان کنید.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه