وقتی صحبت از یک استایل شیک مردانه می‌شود همه به یک دست کت و شلوار مشکی و پیراهن سفید فکر می‌کنند و کمتر کسی لباس‌های رنگی را در ذهن خود می‌آورد. اما آقایان تا پایان عمر محکوم به پوشیدن لباس‌های سیاه و سفید و خاکستری ساده نیستند و انواع طرح و رنگ در لباس‌های مردانه نیز قابل استفاده است. اگرچه بیشتر آقایان شناخت کاملی از رنگ‌ها و طرح‌ها ندارند اما طرح و رنگ در لباس‌های مردانه می‌تواند تاثیر چشمگیری داشته باشد و آن را از حالت تکراری خارج کرده و شخصی کند. البته اصول و قواعد کاربرد طرح و رنگ در لباس مردانه با لباس‌های زنانه متفاوت است و ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به این اصول کاربرد رنگ در لباس‌های مردانه و ترکیب لباس‌های طرح‌دار در استایل آقایان خواهیم پرداخت.

اصول ترکیب طرح و رنگ در لباس‌های مردانه

قبل از به کار بردن رنگ در لباس‌های مردانه روی رنگ‌های خنثی تمرکز کنید

فرقی نمی‌کند اگر بخواهید یک کمد لباس جدید از نو برای خودتان بسازید یا این که قصد داشته باشید کمد لباس فعلی خود را بازبینی و اصلاح کنید، در هر صورت ابتدا باید تمرکز شما روی رنگ‌های خنثی مثل سفید و مشکی و خاکستری و … باشد. ترکیب لباس‌های کمد خود را مثل یک پیتزا در نظر بگیرید، در واقع رنگ‌های خنثی نقش خمیر و پنیر این پیتزا را ایفا می‌کند و رنگ‌های دیگر مثل قارچ و گوشت و سس پیتزا هستند و هیچ پیتزایی را نمی‌توان یافت که مواد روی آن از نان و پنیرش بیشتر باشد! کارشناسان مد و لباس مردانه در یک نمودار ساده درصد لباس‌هایی را که شما باید در کمد خود داشته باشید بر اساس رنگبندی به این شکل دسته بندی کرده‌اند. اگر نگاهی اجمالی به این نمودار داشته باشید درخواهید یافت که رنگ‌های غالب در ترکیب کمد لباس شما باید سیاه، سفید، خاکستری، سرمه‌ای و خانواده آبی، قهوه‌ای و خاکی و خانواده زیتونی باشد. این رنگ‌ها بیشتر هماهنگی را در ترکیب با رنگ‌های دیگر دارند و شما در پیدا کردن لباس‌هایی که ترکیب استایل شما را کامل کند و به آن‌ها بیاید مشکلی نخواهید داشت.

اصول ترکیب طرح و رنگ در لباس‌های مردانه

بر اساس این نمودار ۲۰ درصد از لباس‌های شما باید سفید باشد، ۱۸ درصد در رنگ‌های خانواده خاکستری، ۱۴ درصد سرمه‌ای، ۱۳ درصد مشکی، ۱۲ درصد از خانواده آبی و ۱۰ درصد نیز باید از خانواده قهوه‌ای باشد. ۲۳ درصد باقیمانده را نیز از رنگ‌های دیگر مثل خانواده سبز و زرد و بنفش و قرمز و نارنجی انتخاب کنید. با رعایت این نسبت‌های رنگی شما می‌توانید کاربرد رنگ در لباس‌های مردانه را آغاز کنید.

از رنگ‌های روشن در مقدار خیلی کم در اکسسوری‌ها استفاده کنید

در این مرحله شما می‌توانید با آزمون و خطا کار خود را شروع کنید و به خاطر داشته باشید که زیاده روی در کاربرد رنگ در لباس‌های مردانه مثل همان پیتزایی است که مواد روی آن خیلی بیشتر از نان و پنیرش شده، یعنی افراط و تفریط را فراموش کنید. در شیک پوشی مردانه، میانه روی و اعتدال اولین اصل است، سعی کنید کار خود را با یکی دو رنگ روشن شروع کنید مثلا یک پوشت صورتی یا زرد را به عنوان اکسسوری برای کت و شلوار ذغالی و پیراهن سفید خود به کار ببرید و فراموش نکنید که این رنگ‌ها با هر رنگ دیگری هم هماهنگ هستند. وقتی نوبت به کفش‌ها می‌رسد شرایط کمی پیچیده‌تر می‌شود، در بیشتر موارد مشکی تنها انتخاب شما برای کفش است اما برای بیشتر لباس‌های خنثی مثل سرمه‌ای و زیتونی، قهوه‌ای رنگ مناسب‌تری برای کفش است. در این موارد یک سری قوانین نانوشته وجود دارد که همیشه صادق نیست و این شما هستید که باید با آزمون و خطا ترکیب مناسب را برای لباس‌های خود پیدا کنید.

اصول ترکیب طرح و رنگ در لباس‌های مردانه

برای کاربرد رنگ در لباس‌های مردانه رنگ پوست خود را تا حدی در نظر داشته باشید

بیشتر آقایان وقتی لباس خاصی را می‌پوشند از خود می‌پرسند آیا این رنگ به پوست من می‌آید؟ هماهنگی رنگ لباس با رنگ پوست اهمیت دارد اما شما نباید خودتان را بیش از حد درگیر این مساله کنید چون در نظر گرفتن رنگ پوست انتخاب‌های شما را بسیار محدود می‌کند. کارشناسان مد و لباس مردانه می‌گویند رنگ پوست در انتخاب رنگ در لباس‌های مردانه موثر است اما این تاثیر نباید بیشتر از ده درصد باشد. یعنی ابتدا شما باید دو قانون قبلی را در انتخاب رنگ در نظر بگیرید سپس سراغ رنگ پوست خود بروید. مساله مهم‌تر از رنگ پوست، تضاد بین رنگ پوست و رنگ موی شما است که در مقالات قبلی مجله قرمز به آن پرداخته شد و این تضاد تعیین کننده ترکیب رنگ لباس‌های شما است. به طور کلی اگر رنگ‌های خنثی بخش عمده استایل شما را تشکیل داده باشند دیگر لازم نیست نگران این عدم هماهنگی باشید چون رنگ‌های خنثی مثل سرمه‌ای و خاکستری و مشکی با همه انواع رنگ پوست هماهنگی دارند، حال این که ترکیب کت مشکی شما با پیراهن سفید بهتر است یا آبی، به تضاد رنگ پوست و موی شما بستگی دارد. به طور کلی اصول ترکیب رنگ در لباس مردانه در شرایط مختلف متفاوت است و نمی‌توان قوانینی خاص و کلی برای آن منظور کرد. این شما هستید که با تمرین و مهارت و بالا بردن درک خود از رنگ‌ها می‌توانید بهترین ترکیب و استایل را برای خودتان بسازید.

اصول ترکیب طرح و رنگ در لباس‌های مردانه

انواع طرح پارچه در لباس‌های مردانه

پس از رنگ‌ها نوبت به شناخت طرح در لباس‌های مردانه می‌رسد. لباس‌های طرح‌دار مردانه چندان متنوع نیستند و تعداد محدودی دارند که به سادگی می‌توان آن‌ها را شناخت.

  • راه راه: پارچه با طرح راه راه، خطوط عمودی یا افقی موازی روی خود دارد و این طرح را می‌توان پرکاربردترین طرح در انواع لباس دانست.
  • چهارخانه: پارچه چهارخانه هم خطوط عمودی و هم خطوط افقی موازی روی خود دارد و در بیشتر لباس‌های مردانه کاربرد دارد.
  • سرژه: طرح سرژه نوع خاصی از بافت پارچه است که در آن تار و پود به شکل استخوان ماهی در کنار هم قرار می‌گیرند. سرژه از طرح‌های تطبیق پذیر جذابی است که در کت و شلوارهای مردانه به کار می‌رود.
  • طرح جناغی و دندانه‌ای: این طرح هم از دور ساده به نظر می‌رسد اما از نزدیک به شکل دندانه‌ها و نقاطی ریز روی پارچه دیده می‌شود، این طرح بیشتر در کت و شلوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • گلدار: همه طرح گلدار را می‌شناسند و بله لباس‌ها مردانه هم می‌توانند گلدار باشند همان طور که مردان از هزاران سال پیش لباس‌های گلدار می‌پوشیده‌اند. اما امروز این طرح را می‌توانید در کراوات، پوشت و چیزهای خیلی کوچک به کار ببرید.
  • بته جقه: طرح بته جقه هم از طرح‌های زیبای پارچه است که مثل طرح گلدار در اکسسوری‌هایی کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث جذابیت آن‌ها می‌شود.
  • خال خالی: طرح خال خالی هم از طرح‌های ساده است که کمتر در لباس‌های مردانه به کار می‌رود اما یک قانون کلی در مورد آن‌ها وجود دارد که هرچه خال‌ها ریزتر باشند لباس رسمی‌تر و هرچه درشت‌تر باشند لباس راحت‌تر است و می‌تواند به عنوان لباس روزمره به کار رود.

از رنگ‌های خنثی و تیره در لباس‌های طرح‌دار استفاده کنید

رنگ در لباس‌های مردانه طرح‌دار هم از اهمیت خاصی برخوردار است و کارشناسان توصیه می‌کنند لباس‌های طرح‌دار را در رنگ‌هایی انتخاب کنید که مورد علاقه شما هستند و هم اکنون آن‌ها را در کمد لباس‌های خود دارید. به این ترتیب، ترکیب لباس طرح‌دار با دیگر لباس‌ها ساده خواهد بود. همچنین اگر بخواهید برای اولین بار از طرح‌هایی درشت و توی چشم استفاده کنید در مورد رنگ‌های آن احتیاط کنید چون یک لباس طرح‌دار با رنگ جیغ چیزی نیست که بتوان بیش از یک بار پوشید.

اصول ترکیب طرح و رنگ در لباس‌های مردانه

مرحله به مرحله طرح‌ها را وارد لباس‌های خود کنید

لباس‌های پایه مثل کت و شلوار و پیراهن را به سادگی نمی‌توان طرح‌دار کرد و رسیدن به این مرحله نیاز به کمی پیشرفت در ترکیب طرح دارد. پس بهتر است ابتدا از اکسسوری‌ها شروع کنید. اکسسوری‌های مردانه مثل پوشت و کراوات، کوچک هستند و زیاد جلب توجه نمی‌کنند از طرف دیگر عوض کردن آن‌ها هزینه زیادی را به شما تحمیل نمی‌کند. علاوه بر این، اجرای این مرحله مهارت کافی برای رفتن به مرحله بعد را به شما می‌دهد. گام بعدی طرح‌دار کردن پیراهن است و در این مرحله شما می‌توانید بفهمید چه طرحی بیشتر به شما می‌آید که اگر اشتباه هم کرده باشید هزینه خیلی زیادی به شما تحمیل نشده است. با شناخت طرح‌های مناسب در مرحله آخر می‌توانید سراغ کت و شلوار طرح‌دار بروید و آن‌ها را هم امتحان کنید. البته فراموش نکنید که کت و شلوار طرح‌دار را همیشه نمی‌توان پوشید و به همین دلیل است که باید درصد لباس‌های ساده در کمد شما بیشتر از لباس‌های طرح‌دار باشد.

اصول ترکیب طرح و رنگ در لباس‌های مردانه

از طرح‌های پارچه مشابه در کنار هم اجتناب کنید

ست کردن طرح و رنگ در لباس‌های مردانه یکی از اشتباهات فاجعه بار مد و فشن است و شما هرگز نباید از طرح‌های مشابه و همرنگ و هم اندازه در کنار هم استفاده کنید. مثلا یک کت راه راه درشت را با پیراهن راه راه درشت نپوشید و یا پیراهن چهارخانه را با کراوات چهارخانه هم اندازه استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود که طرح‌ها در حال حرکت به نظر برسند و این حالت از نظر بصری ناخوشایند است. در مقابل طرح‌هایی که از نظر اندازه با هم فرق دارند و یا به طور کلی با هم متضاد هستند ترکیب زیباتری ایجاد می‌کنند. وقتی دو طرح یا رنگ در لباس مردانه کاملا با هم تطبیق دارند تیپ شما غیرحرفه‌ای و خسته کننده به نظر می رسد اما طرح‌ها و رنگ‌های مکمل دقیقا برعکس عمل می‌کنند و باعث حرفه‌ای شدن و جذابیت استایل شما می‌شوند مثل یک پیراهن چهارخانه با کراوات خال‌دار ریز.

 

تمرین کنید و از ترکیب طرح‌ها و رنگ‌ها لذت ببرید

پوشیدن لباس‌های طرح‌دار باعث جذب شدن نگاه‌های مردم به لباس‌های شما (از نوع مثبت آن) می‌شود و اگر اصولی را که در این مقاله بیان کردیم به دقت رعایت کنید و سعی کنید ترکیب‌های مختلف و متنوعی را با لباس‌های خود بسازید در مدت کوتاهی به یک متخصص در ترکیب طرح و رنگ در لباس‌های مردانه تبدیل خواهید شد. پس تمرین را فراموش نکنید و سعی کنید از این کار لذت ببرید.

چند نکته مهم برای ترکیب طرح‌ها در لباس‌ها مردانه

  • شاید فکر کنید لباس‌های ساده زیباتر هستند اما تجربه ثابت کرده است که لباس‌های طر‌ح‌دار اگر به درستی به کار روند بیشتر از لباس‌های ساده تحسین دیگران را برمی‌انگیزند.
  • طرح‌ها در لباس شما مثل مزه در غذاها هستند، مقدار کافی آن باعث جذابیت لباس می‌شود اما مقدار زیاد آن می‌تواند آزاردهنده و حتی زننده باشد.
  • اگرچه همه لباس‌ها را می‌توان طرح‌دار انتخاب کرد اما سعی کنید شلوار ساده بپوشید، چون دو پاچه شلوار طرح‌دار در کنار هم حالت حرکت طرح‌ها را ایجاد می‌کنند که از نظر بصری ناخوشایند است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)