یک فروشگاه اینترنتی یا تولید کننده، بهتر است محصولات خود را به کشور چین صادر کند تا در آنجا به فروش رود یا این که خود، سایتی در چین راه اندازی کرده و با برند خود محصول را بفروشد؟ این مطلب، در مورد امکان فروش محصولات از طریق فروشگاه اینترنتی در چین می‌پردازد. 

فروشگاه های اینترنتی که در کشورهای مختلف در حال فعالیت هستند، می توانند محصولات خود را برای فروش به خرده فروشانی مثل Tmall در کشور چین بفرستند تا برای آن ها بفروشد؛ اما اگر خودشان وب سایت خود را در این کشور راه اندازی کنند، کنترل بیشتری بر روی اوضاع خواهد داشت و بهتر است این کار را انجام دهند چرا که سودآوری بیشتری نیز برای آن‌ها در بر دارد.

کشور چین، در زمینه‌ی تجارت الکترونیک دارای بزرگ‌ترین و سریع‌ترین رشد می‌باشد. در این کشور، ۱.۴ میلیارد مصرف کننده وجود دارد و این مصرف کنندگان، مایبند از برند های معتبر جهانی، مثلاً فروشگاه های آمریکایی نیز اجناس مورد نیاز خود را تهیه نمایند.

چرا چین برای تجارت الکترونیک و صادرات محصول کشور مناسبی است؟

بسیاری از خرده فروشان، در حال ورود به بازار آنلاین کشور چین هستند تا محصولات خود را در این کشور بزرگ به فروش برسانند. بر اساس گزارشی که فورستر (Forrester) در سال ۲۰۱۶ پیش بینی کرده است، تا سال ۲۰۲۰، چین اولین کشوری خواهد بود که به فروشی برابر ۱ تریلیون دلار در تجارت الکترونیک دست پیدا خواهد کرد. این کشور هم اکنون بیشترین نرخ رشد تجارت الکترونیک در جهان را دارد.

بر طبق آمار سال ۲۰۱۶، جمعیتی که در چین به صورت سنتی خرید های خود را انجام می‌دهند و از خرید اینترنتی استفاده نمی‌کنند (که به جمعیت آفلاین معروفند)، ۶۷۷ میلیون برآورد شده است. این در حالی است که جمعیت آفلاین در کشوری مثل آمریکا تنها ۵۹ میلیون نفر است. حال این نکته چه اهمیتی دارد؟ در واقع باید گفت که اهمیت آن در آینده‌ی نزدیک مشخص می‌شود. در واقع، این جمعیت که اکنون خرید های خود را به صورت اینترنتی انجام نمی‌دهند، ممکن است در آینده به سمت خرید اینترنتی سوق پیدا کنند. بنابراین اگر در کشوری جمعیت آفلاین زیاد باشد، می‌توان گفت پتانسیل سودآوری از طریق تجارت الکترونیک و خرید آنلاین در آینده، برای این کشور متصور است.

پتانسیل کشور چین برای ورود فروشگاه های اینترنتی خارجی و فروش محصولاتشان

مصرف کنندکان چینی، کالاهای خارجی را که از کشورهایی همچون آمریکا وارد می‌شود، دارای کیفیت، ایمنی و اعتبار بیشتر نسبت به محصولات محلی خود می‌دانند و مایلند از برندهای خارجی معتبر خرید کنند.

بسیاری از محصولات، درون خود کشور بازار زیادی ندارد و به عبارتی، پر طرفدار نیست؛ اما همان محصولات می‌تواند در کشور چین فروش بسیار خوبی داشته باشد. چینی ها خصوصاً محصولات آرایشی و مراقبت از خود، مکمل های غذایی، محصولات مراقبت از مادر و کودک، محصولات دیجیتالی، پوشاک و مد آمریکایی را بسیار می‌پسندند.

دو راه برای فروختن محصولات به طور آنلاین در چین

دو راه وجود دارد که خرده فروشان می‌توانند محصولات خود را به صورت آنلاین در کشور چین به فروش برسانند:

  • بازار خرده فروشی آنلاین: استفاده از سایت هایی به زبان چینی، برای خرده فروشانی که در زمینه‌ی تجارت الکترونیک بنگاه به مشتری (B2C) فعالیت می‌کنند؛ مانند Tmall.
  • وب سایت تجارت الکترونیک مستقل: ایجاد سایت‌هایی به زبان چینی که خود خرده فروش های خارجی برای استفاده‌ی چینی زبان ها ایجاد می‌کنند.

امروزه شمار بسیاری از فروشگاه های آمریکایی، فرانسوی و سایر کشورها در صدد هستند تا در کشور چین سایتی را به زبان چینی برای فروش محصولات خود ایجاد نمایند و سهمی از این بازار بسیار بزرگ تجارت الکترونیک در این کشور پر جمعیت داشته باشند. آن‌ها همچنین اپلیکیشن‌های سایت خود را به زبان چینی نیز ایجاد کرده و در دسترس چینی زبان ها قرار داده اند.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده در ماه ژون سال ۲۰۱۷ از منبع : digitalcommerce360.com

  • برای خواندن مطالب بیشتر در مورد تجارت الکترونیک، پیشنهاد می‌شود به مقاله فروشگاه های اینترنتی بزرگ چینی رجوع کنید.
  • اگر در مورد این مطلب سوال، پیشنهاد یا انتقادی دارید، در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.