شرکت جگوار قصد دارد با تولید مدل مسابقه‌ای خودروی I-Pace به دنیای خودروهای الکتریکی جذابیت و هیجان دوچندانی ببخشد. دنیایی که گرچه بر اساس شواهد موجود بخش مهمی از آینده‌ی صنعت خودروسازی را تشکیل خواهد داد، اما به نظر می‌رسد که در ابتدای کار از جذابیت و هیجان چندانی در نزد بسیاری از خودرودوستان برخوردار نیست. حال مدل مسابقه‌ای خودروی I-Pace می‌رود تا این معادله را برهم بزند و شور و هیجان بیشتری به ذات خودروهای الکتریکی ببخشد. برای آگاهی از جزئیات امر می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

رئیس اجرایی بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی بریتانیا یا همان جگوار لندرور معتقد است که آینده‌ی دنیای خودرو آینده‌ای خسته کننده نخواهد بود. در واقع آینده‌ی دنیای خودرو به اتومبیل‌های الکتریکی اختصاص دارد و در حال حاضر به نظر می‌رسد که خودروهای الکتریکی در نظر برخی از خودرودوستان محصولاتی خسته کننده و کسالت بار جلوه می‌کنند. شاید به همین دلیل است که رالف سپث و سایر همکارانش در شرکت جگوار لندرور عزم خود را برای بخشیدن جذابیت هرچه بیشتر به دنیای خودروهای الکتریکی جزم کرده‌اند. هدفی که قرار است در قالب تولید مدل مسابقه‌ای خودروی I-Pace و برگزاری سلسله مسابقات اتومبیل‌رانی تازه‌ای توسط جگوار محقق شود.

مدل مسابقه‌ای

حضور مدل مسابقه‌ای خودروی I-Pace در میدان مسابقه

خودروی I-Pace در ردیف سواری‌های اس یو وی جگوار جای می‌گیرد و نخستین خودروی الکتریکی این شرکت محسوب می‌شود. حال سران جگوار قصد دارند با ایجاد تغییراتی در این محصول الکتریکی و ساخت مدل مسابقه‌ای خودروی I-Pace مجموعه مسابقاتی را با محوریت این خودرو ترتیب دهند تا عاشقان سرعت بتوانند سوار بر مدل مسابقه‌ای خودروی I-Pace اوج هیجان را در پیست‌های مسابقه تجربه کنند. در واقع تغییرات مذکور با نظر فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی و بنابر استانداردهای تعیین شده توسط این فدراسیون برای مسابقات فرمول E در مدل مسابقه‌ای خودروی I-Pace اعمال خواهد گردید.

این مسابقات جدید قرار است تحت نام I-Pace e Trophy برگزار گردد و تنها مدل‌های بهینه سازی شده از خودروی اس یو وی I-Pace توسط شرکت کنندگان مختلف در آن شرکت خواهند داشت. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مسابقات I-Pace e Trophy با حضور بیست تیم مختلف برگزار خواهد گردید و قرار است در کنار بزرگ‌ترین رقابت های مرتبط با خودروهای الکتریکی یعنی مسابقات فرمول E برگزار گردد. در واقع مسابقات I-Pace e Trophy در همان مسیرهایی برگزار می‌شود که هم‌اکنون مسابقات فرمول E در آن‌ها جریان دارد.

نخستین دور این رقابت‌ها شامل ده مسابقه‌ی مختلف خواهد بود که در لا به لای پنجمین فصل از رقابت‌های فرمول ای برگزار می‌گردد. به بیان دقیق‌تر رانندگان مدل مسابقه‌ای خودروی I-Pace می‌توانند در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی در مسیرهای متنوعی نظیر هنگ کنگ، پاریس، رم، نیویورک و سائو پائولوی برزیل به رقابت با یکدیگر بپردازند.

خودروی جگوار

مدل مسابقه‌ای خودروی I-Pace شروعی تازه در دنیای خودروهای الکتریکی

با ترتیب دادن این مسابقات شرکت جگوار می‌رود تا جای پای خود در دنیای خودروهای الکتریکی را محکم‌تر از قبل سازد. در همین راستا این شرکت سال گذشته در مسابقات فرمول ای نیز حضور یافت و با حضور خود نام شرکت‌های خودروسازی مطرح حاضر در این مسابقات را ارتقا بخشید. پیش از جگوار، شرکت‌های شناخته شده‌ای نظیر Audi، BMW و Renault نیز در مسابقات فرمول E حضور یافته بودند و قرار است به زودی سایر وزنه‌های فعال در صنعت خودروسازی جهان نظیر پورشه و مرسدس بنز نیز در این مسابقات حاضر شوند.

در واقع ساخت مدل مسابقه‌ای خودروی I-Pace و برگزاری رقابت‌های I-Pace e Trophy زمینه ساز حضور هرچه فعال‌تر و پررنگ‌تر شرکت جگوار در دنیای خودروهای الکتریکی خواهد بود. خودروهایی که رئیس اجرایی این شرکت یعنی رالف سپث نقش مهمی برایشان در آینده‌ی صنعت خودروسازی جهان قائل است و اعتقاد دارد که گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی می‌تواند حتی در مسائل سیاسی و ژئوپولیتیک نیز تاثیر عمیقی از خود به جا بگذارد.

در این میان سپث معتقد است که با توجه به تامین انرژی مورد نیاز برای حرکت خودروهای الکتریکی از منابع تجدیدپذیری نظیر انرژی باد، انرژی خورشیدی یا انرژی هسته‌ای، با گسترش استفاده از این خودروها استفاده از سوخت‌های تجدیدناپذیر فسیلی در حاشیه قرار خواهد گرفت. موضوعی که می‌تواند از دید کلان سبب تغییر نقشه‌ی ژئوپولیتیک جهان شود. چرا که از دید رالف سپث کشورهای فروشنده‌ی نفت دیگر نقش چندان مهمی در فعل و انفعالات اساسی جهان بازی نخواهند کرد و حتی ممکن است روند رو به رشد استفاده از خودروهای الکتریکی متوسط قیمت نفت خام در جهان را هم به زیر بشکه‌ای ۲۵ دلار برساند تا موجب ایجاد تحولات عمیقی در تار و پود سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورهایی با اقتصاد نفتی شود.

به هر حال می‌توان نقش خودروهای الکتریکی در تحولات صنعت خودروسازی و به تبع آن تحولات اقتصادی و حتی زیست محیطی جهان را نقشی غیر قابل انکار توصیف کرد.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.