پیدا کردن راهی برای شارژ کردن موبایل در طول روز، این روزها برای بسیاری از افراد حتی از نان شب هم واجب‌تر شده است. آیا شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که از لزوم شارژ کردن موبایل خود در طول روز، آن هم به شکل مداوم، شاکی و ناخرسند هستید و برای انجام این کار به هر ترفندی متوسل می‌شوید؟ اگر این گونه است با کمی صبر، مشکل شما برطرف خواهد شد.

به تازگی تعدادی از پژوهشگران دانشگاه میشیگان و کورنل در امریکا ماده‌ی جدیدی را به وجود آورده‌اند که با نام magnetoelectric multiferroic شناخته می‌شود. این ماده در واقع یک غشای نازک قطبی به شمار می‌رود که تنها با تحت تاثیر قرار گرفتن توسط ضربان مختصر و تپش ناچیزی از جریان انرژی، توانایی جابجایی میان دو قطب مثبت و منفی را دارا است.

رهایی از شارژ کردن موبایل به شکل روزانه

نکته‌ی مثبتی که در رابطه با قابلیت‌های این ماده‌ی جدید وجود دارد و احتمالا در آینده بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت، این است که می‌توان از وجود آن برای انتقال کدهای دودویی مبتنی بر صفر و یک استفاده کرد. کدهایی که هم‌اکنون توسط سیستم‌های کامپیوتری موجود در بازار قابل پردازش هستند. به این ترتیب توسط بهره‌گیری از این ماده‌ی جدید می‌توان فرآیند انتقال اطلاعات یعنی دریافت و ارسال داده‌ها را با انرژی الکتریکی بسیار کمتری به انجام رساند.

در حال حاضر سیستم کاری پردازنده‌هایی که در لوازم الکتریکی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، بر اساس فعالیت نیمه رساناهایی طراحی شده است که به منظور کارکرد درست نیاز به دریافت مقدار ثابتی از انرژی الکتریکی دارند.

اما به موجب بهره‌گیری از این ماده‌ی جدید در تولید پردازنده‌های نسل‌های آینده، این پردازنده‌ها برای فعالیت درست و کارکرد بی‌نقص خود تنها به مقدار اندکی انرژی الکتریکی احتیاج خواهند داشت.

به عبارت دیگر با ظهور این ماده‌ی جدید، پردازنده‌های الکتریکی و سیستم‌های کامپیوتری مختلف به جای بهره بردن از یک جریان الکتریکی ثابت و پایدار می‌توانند انرژی مورد نیاز برای ادامه‌ی کار خود را از موج‌های غیر ثابت انرژی الکتریکی تامین کنند.

به بیان ساده‌تر اگر از این ماده‌ی جدید در ساخت پردازنده‌های نسل بعدی موبایل استفاده شود، فرآیند شارژ کردن موبایل به جای یک کار هر روزه به فعالیتی طولانی مدت تبدیل خواهد شد و به طور متوسط هر سه ماه یک بار انجام خواهد گرفت. به این ترتیب شما در طول سال حداکثر چهار بار ناگزیر از شارژ کردن موبایل خود خواهید بود.

با این حال خبر بد برای کسانی که از ساخته شدن این ماده‌ی جدید حسابی ذوق‌زده شده‌اند و شکمشان را برای دور انداختن پاور بانک‌های خود از همین حالا صابون زده‌اند این است که استفاده‌ی کامل از این تکنولوژی نوظهور و کاربرد آن در ساخت پردازنده‌های موبایل یا سایر پردازنده‌های الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ میلادی به طول خواهد انجامید. بنابراین بهتر است از پاور بانک‌های خود حداقل تا ۱۳ سال آینده خوب نگهداری کنید!

آینده‌ای بهتر با کمتر شارژ کردن موبایل

با این حال می‌توان ادعا کرد که استفاده از این اختراع جدید به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی لوازم الکتریکی، قطعا به سود آیندگان خواهد بود. چرا که این دسته از ابزارها روز به روز انرژی بیشتری نسبت به قبل مصرف می‌کنند و به همان نسبت نیاز به وجود منابع گسترده‌تری برای تامین انرژی آن‌ها خواهد بود.

در حال حاضر لوازم الکتریکی چیزی نزدیک به ۵ درصد از کل مصرف انرژی جهان را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته این رقم در سال ۲۰۳۰ میلادی به ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل انرژی مصرفی جهان خواهد رسید. به این ترتیب به نظر می‌رسد که استفاده از مواد magnetoelectric multiferroic در زمینه‌ی ساخت پردازنده‌های نسل جدید قطعا در صرفه جویی و کاهش میزان مصرف انرژی الکتریکی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

به هر حال با استفاده از این تکنولوژی جدید، نیاز تلفن‌های موبایل نسل‌های آینده به مصرف انرژی الکتریکی چیزی نزدیک به صد برابر کمتر از مدل‌های امروزی خود خواهد بود. این به آن معنی است که در آینده‌ای نه چندان دور فرآیند اتصال و بیرون آوردن دوشاخه‌ی شارژر از پریز برق به منظور شارژ کردن موبایل، حداقل صد برابر کمتر از امروز به انجام خواهد رسید.

منبع: ایندی ۱۰۰ (همراه با تحلیل، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.