زندگی بدون رنگ امکان پذیر نیست و ما همیشه به حضور رنگ در محیط زندگی و اتاق‌های منزل خود نیاز داریم تا انرژی بگیریم و احساس شادی و تنوع را به زندگ خود بیاوریم. رنگ کردن دیوارها و نقاشی ساختمان کاری پردردسر و پرهزینه است اما اگر احساس می‌کنید که محیط زندگی شما بیروح و خسته کننده شده است مجبور نیستید که این هزینه‌ها و زحمات را متحمل شوید. روش‌هایی وجود دارد که با هزینه کمتر و زحمت کمتر به اتاق‌های منزل شما رنگ و روح می‌بخشند. اما چطور؟ برای هر یک از اتاق‌های منزل چطور باید این کار را انجام دهیم؟ ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم گفت که چطور بدون نقاشی کردن و صرف هزینه زیاد به اتاق‌های منزل خود رنگ و روح تازه‌ای ببخشید.

نقاشی کردن ساختمان و دیوارهای منزل کار پردردسری است، شما برای انجام آن مجبور می‌شوید همه وسایل منزل را جمع کنید و تا زمانی که نقاشی و خشک شدن رنگ به پایان نرسیده است نخواهید توانست به زندگی عادی بازگردید. اما علاوه بر زحمت زیاد و هزینه بالا، فرآیند نقاشی ساختمان یک فرآیند غیرقابل بازگشت است یعنی اگر نتیجه باب میل شما نباشد نمی‌توانید آن را حذف کنید بلکه مجبور هستید مجددا دردسرها و هزینه‌ها را متحمل شوید و نقاشی را یک بار دیگر با رنگی متفاوت انجام دهید که این بار هم نتیجه تضمین شده نیست.

پس اگر احساس می‌کنید فضای منزل شما بیروح و تکراری شده است بهتر است به دنبال روشی ساده‌تر از نقاشی ساختمان باشید. روش‌هایی مثل اضافه کردن مبلمان جدید، منسوجات و چیزهایی که با یک نصب ساده به دکوراسیون منزل شما اضافه می‌شوند. اما هر اتاقی شرایط متفاوتی دارد و برای هر یک از اتاق‌های منزل باید روشی خاص و متفاوت به کار بگیرید که در ادامه در این مورد توضیحات بیشتری خواهیم داد.

اتاق نشیمن یکی از مهم‌ترین اتاق‌های منزل

اتاق نشیمن یکی از مهم‌ترین اتاق‌های منزل است چون شما هر روز بارها از آن عبور می‌کنید، در آن می‌نشینید، استراحت می‌کنید، تلویزیون تماشا می‌کنید و با دیگر اعضای خانواده به گفتگو می‌پردازید. پس حال و هوای این فضا در دکوراسیون منزل شما بسیار مهم است. خوشبختانه اشیایی که برای دکوراسیون اتاق نشیمن به کار می‌روند متعدد و متنوع هستند و فرصت زیادی برای تغییر و رنگ روح در دکوراسیون اتاق به وجود می‌آورند. مثلا اگر بودجه محدودی دارید می‌توانید از ارزان‌تر و کوچک‌تر مثل روکش مبل‌ها، رومیزی، گلدان‌ها و اکسسوری‌های تزئینی اتاق را عوض کنید یا چیزهای جدیدی به دکوراسیون اضافه کنید مثل یک پتوی روی کاناپه یا چند گیاه سبز زیبا و یا در صورت داشتن بودجه بیشتر مبلمان اتاق را تغییر دهید و از چیزهای رنگی‌تر و شادتر استفاده کنید. پس اگر احساس می‌کنید که اتاق نشیمن شما به تنوع و نو شدن نیاز دارید لازم نیست به نقاش ساختمانی زنگ بزنید، کافی است نگاهی به وسایل و مبلمان موجود در اتاق بیندازید و با انتخاب رنگ‌های زیباتر و شادتر رنگ و روح تازه‌ای به فضا بدهید.

به اتاق‌های منزل رنگ و روح ببخشیم؟

اتاق ناهارخوری

در بیشتر خانه‌ها فضایی به عنوان اتاق ناهارخوری در نظر گرفته می‌شود که با میز و صندلی‌های ناهارخوری کامل می‌شود. این فضا می‌تواند بخشی از آشپزخانه و یا قسمتی از اتاق نشیمن باشد. اما این بخش در بیشتر اوقات روز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و فقط زمانی که قصد صرف وعده‌های غذایی در کنار اعضای خانواده را دارید و یا تعدادی مهمان به منزل دعوت کرده‌اید به کار می‌آید. برای رنگ و رونق دادن به اتاق ناهارخوری هم راه‌های زیادی وجود دارد. مثلا می‌توانید یک سینی بزرگ و زیبا وسط میز قرار دهید و از دو عدد شمعدانی چشمگیر و جذاب برای کامل کردن ست میز استفاده کنید. این اشیاء را در رنگ‌هایی شاد و زیبا انتخاب کنید و برای جذاب‌تر شدن دکوراسیون اتاق ناهار خوری یک اثر هنری با رنگ و طرحی جذاب که برای فضای اتاق ناهارخوری هم مناسب باشد (مثلا منظره‌ای ناراحت کننده یا کورکننده اشتها نداشته باشد) انتخاب کنید و به دیوار بیاویزید. می‌توانید از روکش‌های صندلی در رنگ‌های شاد هم استفاده کنید و رومیزی را نیز به رنگی جذاب و متناسب با محیط انتخاب کنید.

به اتاق‌های منزل رنگ و روح ببخشیم؟

آشپزخانه

و اما بدون تردید مهم‌ترین بخش منزل شما که قلب خانه هم به شمار می‌رود آشپزخانه است. آشپزخانه محیطی بسیار مناسب برای اضافه کردن رنگ و زیبایی به دکوراسیون است اما برای این کار لازم نیست حتما کابینت‌های آشپزخانه را عوض کنید و یا به فکر نصب سرامیک‌های جدید باشید. چیزهای دیگری هم در آشپزخانه وجود دارند که اگرچه به اندازه کابینت‌ها به چشم نمی‌آیند ولی بر فضای آشپزخانه تاثیر فوق العاده‌ای دارند. مثلا فرشی که در کف آشپزخانه پهن کرده‌اید می‌تواند یک فرش رنگی و زیباتر باشد و کاشی‌هایی را که از دیدنشان خسته شده‌اید مخفی کند. اگر در آشپزخانه خود فرش ندارید بهتر است برای تهیه آن اقدام کنید چون فرش آشپزخانه کار شما را برای نظافت و … بسیار راحت خواهد کرد و از نظر زیبایی نیز تعیین کننده است به شرط آن که دوام زیادی داشته باشد و قابل شستشو باشد.

به اتاق‌های منزل رنگ و روح ببخشیم؟

اتاق خواب

اتاق خواب‌ها بدون شک نقاط کانونی منزل شما هستند. از آن جایی که شما در این اتاق‌ها به استراحت می‌پردازید و می‌خوابید و کارهای روزمره انجام می‌دهید بیشتر وقت خود را در آن سر می‌کنید در نتیجه فضایی در این اتاق‌های منزل می‌سازید نقشی تعیین کننده در روحیات و سطح انرژی شما خواهد داشت. اگر اتاق‌های دلباز و زیبایی ندارید نگران نباشید، تنها می‌توانید با عوض کردن چند اکسسوری و منسوجات مورد استفاده، رنگ و روح تازه‌ای به اتاق خود بدهید. روتختی‌ها اولین چیزی هستند که در هر اتاق خواب به چشم می‌آیند بنابراین آن‌ها را از رنگی زیبا و شاد انتخاب کنید. فرش اتاق هم می‌تواند رنگی‌تر و شادتر شود به شرطی که دیگر اثاثیه اتاق تیره و خنثی باشند، در غیر این صورت بهتر است فرش را از رنگی ملایم و خنثی انتخاب کنید.

به اتاق‌های منزل رنگ و روح ببخشیم؟

حمام و دستشویی

بیشتر افراد تصور می‌کنند حمام و دستشویی نیازی به دکوراسیون ندارد چون این بخش‌های منزل تنها از جنبه کاربردی مطرح هستند و زیبایی برای آن‌ها بی معنی است. اما اگر به تصاویر زیبایی که از حمام و دستشویی‌های خانه‌های شیک منتشر می‌شود نگاه کنید به غلط بودن این گفته پی خواهید برد. فضای حمام هم باید دلباز و زیبا باشد تا تجربه حمام کردن را به تجربه‌ای شیرین و دلپذیر تبدیل کند. اما تغییر دادن فضای این بخش‌ها هم نیاز به هزینه زیادی ندارد. به جای عوض کردن کاشی‌ها و سرامیک‌ها و وان حمام و … کافی است یک پرده حمام خوشرنگ و طرح دار به حمام بیاویزید و از حوله‌های حمام جدید و جذاب استفاده کنید. اکسسوری‌های دیگر را نیز دست کم نگیرید، قفسه‌های حمام و قسمت‌های دیگر نیز اگرچه جزئی هستند اما تغییرات چشمگیری در فضا ایجاد می‌کنند.

به اتاق‌های منزل رنگ و روح ببخشیم؟

اتاق کار

البته همه در منزل خود اتاق کار ندارند اما اگر شما دورکار هستید و یا بخشی از منزل را برای انجام کارهای حرفه‌ای و بیزنسی خود اختصاص داده‌اید باید به دکوراسیون این بخش نیز توجه داشته باشید. یک فضای شاداب و انرژی بخش شما را به کار کردن علاقمند می‌کند و انگیزه کافی برای تلاش را در شما به وجود می‌آورد. اگر دیوارهای اتاق کار شما تماما سفید یا کرم است و شما را دلزده کرده است نگران نباشید، شما می‌توانید با نصب یک پرده خوشرنگ و زیبا و استفاده از لوازم اداری رومیزی در رنگ‌های شاد و دلخواه خود این حس دلزدگی و تکراری بودن را از بین ببرید بدون آن که هزینه زیادی را متحمل شوید.

 

راهروها

این قسمت شاید جزو قسمت‌هایی باشد که کمتر کسی به دکوراسیون آن توجه می‌کند. حتی طراحان هم ممکن است دکوراسیون راهروها را بی‌اهمیت تلقی کنند اما این قسمت پررفت و آمدترین قسمت منزل است و هر کسی هر روز بارها از آن‌ها عبور می‌کند در نتیجه فضایی که این بخش‌ها دارند روی روحیات و احساسات شما اثر خواهد داشت. برای زیباتر کردن این قسمت شما می‌توانید از یک آینه و کنسول استفاده کنید و تعدادی لوازم آنتیک روی آن قرار دهید تا هم نور را انعکاس دهند و راهروها را روشن کنند و هم نظر کسانی را که از این فضا عبور می‌کنند به خود جلب کنند.

به اتاق‌های منزل رنگ و روح ببخشیم؟

رختشوخانه

رختشوخانه یکی از اتاق‌های منزل است که این روزها بسیار محبوب شده است و در همه خانه‌های جدید و به روز می‌توان این بخش را مشاهده کرد. اما رختشوخانه یک بخش کاملا کاربردی در منزل است و شما در این قسمت از خانه، لباس‌ها را در ماشین لباسشویی می‌شویید، خشک می‌کنید، اتو می‌کنید و سایر کارهای مرتبط با لباس‌ها و منسوجات را انجام می‌دهید. در این شرایط شاید به نظر برسد که تزئین و زیبایی رختشوخانه اهمیت چندانی ندارد و به همین دلیل است که در بیشتر خانه‌ها، این قسمت چندان زیبا و جالب توجه نیست. رختشوخانه‌ها معمولا فضای محدودی دارند و بر خلاف آن چه که در آگهی‌های تلویزیونی می‌بینید بزرگ و روشن نیستند. اما شما می‌توانید با استفاده از اکسسوری‌های زیبا، این فضا را جذاب‌تر و دلبازتر کنید. کافی است به جای سبدهای پلاستیکی زشت، از سبدهای حصیری خوشرنگ و زیبا استفاده کنید، رومیزی‌های رنگی و طرح‌دار روی لباسشویی و میز اتو بیندازید و از کیسه‌های مناسب برای جداسازی لباس‌ها استفاده کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه دکوراسیون داخلی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)