احتمالاً برای شما نیز پیش آمده است که نیاز به دسترسی به یک صفحه وب دارید، اما سرور آن بارگذاری نشده و عدم ارتباط با سرور دارد. اما هیچگاه هیچ موردی کاملاً در اینترنت ناپدید نمی‌شود. چه یک صفحه وب به مدت چند دقیقه دچار قطع ارتباط با سرور شده باشد و چه به مدت چندین سال، باز هم چند راه وجود دارد که بتوانید محتوای آن را مشاهده کنید. با مجله قرمز همراه باشید تا نحوه‌ی دسترسی به صفحه وب در زمان عدم ارتباط با سرور با بیاموزید.

دو روش دستیابی به صفحه وب در زمان عدم ارتباط با سرور

 

روش اول: حافظه نهان گوگل (Google Cache)

گوگل و دیگر موتورهای جستجو، صفحات وبی که ایندکس می‌کنند را دانلود کرده و کپی صفحات را نگه می‌دارند. اگر یک صفحه وب دچار عدم ارتباط با سرور باشد، به سادگی می‌توانید بیشتر کپی‌هایی که اخیراً توسط گوگل، در حافظه کش کپی شده است را مشاهده کنید.

اگر سعی در دسترسی به صفحه وب از طریق موتور جستجوی گوگل دارید که سرور آن بارگذاری نمی‌شود، تنها کافیست بر روی دکمه‌ی back (بازگشت) در مرورگر خود کلیک کنید. با این کار به صفحه اصلی جستجوی خود برمی‌گردید و با کلیک کردن بر روی فلشی که در سمت راست آدرس صفحه وب در صفحه‌ی گوگل مشاهده می‌کنید، عبارت “Cached” را مشاهده خواهید کرد که با انتخاب آن، کپی کش شده‌ی قدیمی صفحه برای شما بارگذاری خواهد شد. این شیوه را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

نحوه‌ی دسترسی به صفحه وب در زمان عدم ارتباط با سرور

اگر صفحه وب، زمان بسیاری برای بارگذاری صرف کرد، می‌توانید در بالای صفحه وب کش شده (Cached)، بر روی عبارت “Text-only version” کلیک کنید. از این طریق، صفحه وب به سرعت برای شما بارگذاری خواهد شد، اما قادر به مشاهده تصاویر نخواهید بود و فقط متون برایتان نمایش داده می‌شود. این مورد برای مواقعی کاربرد دارد که سرور وبسایت، داون شده است و مرورگر شما نمی‌تواند تصاویر وب را بارگذاری کند.

علاوه بر آن، تاریخ و زمانی که گوگل، این کپی را ایجاد کرده، می‌توانید در بالای صفحه مشاهده نمائید.

نحوه‌ی دسترسی به صفحه وب در زمان عدم ارتباط با سرور

همچنین راهی سریع‌تر نیز برای مشاهده صفحات کپی کش شده توسط گوگل از هر صفحه وبی وجود دارد که لزومی به ورود به موتور جستجوی گوگل ندارد.

تنها کافی است آدرس زیر را در نوار آدرس مرورگر خود کپی کنید و عبارت “example.com/page.htm” را با آدرس کامل صفحه وبی که تمایل به مشاهده‌ی آن دارید، جایگزین کنید.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:example.com/page.htm

اطمینان یابید که قسمت http:// یا https:// را از ابتدای لینک آدرس صفحه وبی که تمایل به انجام این عمل را بر روی آن دارید، حذف کنید. مثلاً برای مشاهده‌ی کپی کش شده‌ی آدرس زیر:

https://howtogeek.com/226280/how-to-take-screenshots-in-windows-10.htm

باید اینگونه بنویسید:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:www.howtogeek.com/226280/how-to-take-screenshots-in-windows-10

نحوه‌ی دسترسی به صفحه وب در زمان عدم ارتباط با سرور

ما در این مقاله بر روی Google Cache متمرکز شدیم زیرا اکثر افراد از گوگل استفاده می‌کنند؛ اما این در حالی است که موتور جستجوی بینگ (Bing) شرکت مایکروسافت نیز ویژگی مشابهی دارد. اگر از بینگ استفاده می‌کنید، می‌توانید بر روی فلش به سمت پائین، که در سمت راست آدرس صفحه وب وجود دارد، کلیک کرده و عبارت “Cached page” را انتخاب کنید تا کپی کش شده‌ی بینگ از آن صفحه‌ی وب را مشاهده کنید.

نحوه‌ی دسترسی به صفحه وب در زمان عدم ارتباط با سرور

روش دوم: ماشین Wayback

ماشین Wayback (Wayback Machine) که متعلق به Internet Archive است، روشی دیگر برای مشاهده‌ی کپی‌های قدیمی‌تر از یک صفحه وب بوده و در زمان عدم ارتباط با سرور، کارایی دارد. گوگل کش (Google Cache) تنها به شما آخرین نسخه از کپی کش شده صفحه را نشان می‌دهد، اما ماشین Wayback چندین نسخه قدیمی از یک صفحه وب را ارائه می‌نماید. بنابراین می‌توانید طراحی چندین سال گذشته‌ی سایت را نیز مشاهده کنید.

برای استفاده از ماشین Wayback به صفحه‌ی Wayback Machine مراجعه کنید. با ورود به این صفحه، کافیست آدرس کامل صفحه وبی که تمایل به مشاهده آن را دارید، در باکس موجود در صفحه کپی کرده و عبارت “Browse History” را انتخاب کنید.

نحوه‌ی دسترسی به صفحه وب در زمان عدم ارتباط با سرور

اگر تنها قصد مشاهده‌ی آخرین نسخه کش شده را دارید، می‌توانید در بالای صفحه آرشیو، بر روی تاریخ مورد نظر کلیک کنید.

نحوه‌ی دسترسی به صفحه وب در زمان عدم ارتباط با سرور

برای مشاهده‌ی تاریخ‌های قدیمی‌تر نیز می‌توانید یک سال را انتخاب کرده و بر روی تاریخ در تقویم کلیک کنید تا صفحه وبی که در آن دوران کش شده است را مشاهده کنید.

می‌توانید بر روی لینک‌هایی که پس از بارگذاری صفحه، مشاهده می‌شود نیز کلیک کنید تا دیگر صفحات را در آن تاریخ مشاهده کنید. این ابزار به شما امکان جستجو در کل وب سایت‌هایی را می‌دهد که حذف شده و یا تغییرات ناگهانی داشته‌اند.

نحوه‌ی دسترسی به صفحه وب در زمان عدم ارتباط با سرور

ممکن است قبلاً درمورد CoralCDN نیز شنیده باشید. CoralCDN برای مشاهده‌ی کپی‌های کش شده‌ی صفحات وبی مناسب بود که به دلیل ترافیک بالای ناگهانی، دچار عدم ارتباط با سرور شده بودند. با این حال، CoralCDN درحال حاضر تعطیل شده است و تنها دو شیوه‌ای که در بالا معرفی کردیم، بهترین راه خواهد بود.

  • آیا تاکنون از این شیوه‌ها برای دستیابی به صفحات وبی که دچار عدم ارتباط با سرور شده‌اند، استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را با بخش فناوری مجله قرمز به اشتراک بگذارید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Chris Hoffman

منبع: howtogeek