از قرار معلوم کاربران نوت بوک های جدید Microsoft از شارژ هر روزه یا چند ساعته‌ی باتری این ابزارها معاف خواهند بود و به مدت چندین روز به شارژ مجدد آن‌ها نیازی نخواهند داشت. این خبری است که به تازگی توسط مقامات ارشد اجرایی شرکت مایکروسافت مورد تایید قرار گرفته و از حالتی کاملا رسمی برخوردار است. بنابراین در صورت تمایل به کسب آگاهی بیشتر از زیر و بم نوت بوک های جدید Microsoft می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

خصلت نگهداری طولانی مدت شارژ باتری نوت بوک های جدید Microsoft به مدد بهره‌مندی این ابزارها از چیپ‌ست Snapdragon 835 SoC فراهم خواهد گردید. به بیان دقیق‌تر نوت بوک های جدید Microsoft قرار است به جای استفاده از پردازنده‌های مرکزی آشنای تولید شده توسط شرکت Intel یا AMD از قدرت پردازش پردازنده‌های اختصاصی شرکت کوالکام بهره بگیرند. پردازنده‌هایی که تا پیش از این معمولا در تولید تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گرفتند و بیش از هر چیز به دلیل کارآمدی ویژه‌ای که در بحث تعدیل و کاهش مصرف انرژی دارند شناخته می‌شوند. از همین رو انتظار می‌رود که وجود چیپ‌ست‌های اختصاصی کوالکام در نوت بوک های جدید Microsoft بتواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در میزان مصرف باتری این محصولات از خود به جا بگذارد.

کاهش مصرف باتری در نوت بوک های جدید Microsoft

عضو ارشد شرکت مایکروسافت یعنی پیت برنارد معتقد است که استفاده از چیپ‌ست Snapdragon 835 SoC برای اجرای فعالیت‌های پردازشی محصولات تازه‌ای که توسط همکاران او تولید شده‌اند، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در عمر باتری نوت بوک های جدید Microsoft از خود به جا گذاشته و میزان این تاثیر فراتر از حد انتظار او و سایر همکارانش در شرکت مایکروسافت بوده است. برنارد همچنین به این نکته اشاره کرده است که با توجه به عملکرد مثبت مشاهده شده در نوت بوک های جدید Microsoft کاربران این ابزارها دیگر نیازی ندارند که شارژر خود را همواره همراه داشته باشند تا در صورت نیاز به شارژ باتری نوت بوک خود بپردازند. چرا که با توجه به عمر باتری نوت بوک های جدید Microsoft این ابزارها حداقل هر دو روز یک بار یا چند روز یک بار نیاز به شارژ خواهند داشت.

تاثیر چیپ‌ست جدید در عملکرد باتری نوت بوک های جدید Microsoft

البته علاوه بر  استفاده از چیپ‌ست Snapdragon 835 SoC وجود سیستم عامل ویندوز ۱۰ در نوت بوک های جدید Microsoft نیز مزید بر علت شده تا این محصولات جدید از مصرف باتری بهینه‌تری برخوردار گردند. در واقع تلاش اصلی مهندسان شرکت مایکروسافت بر این بوده است که بتوانند از طریق به روز رسانی‌های جدید سیستم عامل ویندوز ۱۰ میزان مصرف انرژی در ابزارهای مبتنی بر این سیستم عامل را کاهش داده و بر کارایی باتری آن‌ها بیافزایند.

از سوی دیگر نوع طراحی چیپ‌ست اختصاصی کوالکام و کوچک بودن اندازه‌ی کلی آن نیز موجب می‌شود که پردازنده‌های مبتنی بر این چیپ‌ست فضای کمتری را نسبت به پردازنده‌های مرکزی معمول ساخته شده توسط اینتل یا AMD اشغال کند. بر این اساس طراحان نوت بوک های جدید Microsoft می‌توانند فضای اضافه‌ی باقیمانده در معماری این نوت بوک‌ها را به طراحی باتری بزرگ‌تر و کارآمدتر اختصاص دهند.

به هر حال کارایی قابل توجه باتری به کار رفته در نوت بوک های جدید Microsoft به موجب بهره‌مندی آن‌ها از چیپ‌ست اختصاصی شرکت کوالکام در حال حاضر تنها به عنوان یک ادعا مطرح است. ادعایی که صحت یا عدم صحت آن باید پس از معرفی رسمی این نوت بوک‌ها و در عمل مورد بررسی قرار گیرد. بنابر ادعای سران شرکت مایکروسافت نوت بوک‌های جدید این شرکت ظرف مدت کوتاهی به شکل رسمی به علاقه‌مندان معرفی می‌شوند و آن‌ها می‌توانند به زودی قابلیت‌های جدید این ابزارهای کم مصرف را به شکل عینی مشاهده نمایند.

در حال حاضر تنها نکاتی که از نوت بوک های جدید Microsoft می‌دانیم (فارغ از مجهز بودن آن‌ها به چیپ‌ست اسنپ دراگون) این است که این ابزارهای جدید، نوت بوک های باریکی به شمار می‌روند که از وجود فن خنک کننده بی بهره هستند و تمام آن‌ها به نسخه‌ی کاملی از ویندوز ۱۰ مجهز خواهند بود. همچنین گفته می‌شود که نوت بوک های جدید Microsoft امکان برقراری ارتباط اینترنتی در قالب قابلیت LTE را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. به هر حال باید منتظر ماند و دید که این ابزارهای جدید از چه ویژگی‌های شاخص دیگری برخوردار هستند و تا چه اندازه می‌توانند انتظارات کاربران را برآورده کنند. انتظاراتی که هم‌اکنون با اظهارات و ادعاهای سران شرکت مایکروسافت در زمینه‌ی مصرف بهینه ی باتری این نوت بوک‌ها اندکی بالاتراز قبل رفته است.

منبع: تک رادار (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.