همه ما مایلیم از خراب شدن لپ تاپ جلوگیری کنیم و دوست داریم که آن‌ها برای همیشه دوام داشته باشند ، اما اگر قبل از زمان طبیعی‌شان خراب شوند، مقصر عادت‌های شما خواهند بود. در این مقاله به برخی از عادت‌هایی که منجر به خراب شدن لپ تاپ می‌شوند، اشاره خواهیم کرد.

هیچ چیز برای همیشه دوام ندارد – به ویژه فناوری – اما اگر با لپ‌تاپ‌تان رفتار درستی داشته باشید، می‌تواند تا چند سال دوام بیاورد. عادت‌های بدی وجود دارند که می‌توانید با آن‌ها به پروسه خراب شدن لپ تاپ تان کمک کنید! در ادامه برخی از بدترین کارهایی اشاره می‌شود که می‌توانید با لپ‌تاپتان انجام دهید بدون اینکه حتی متوجه شوید که کار اشتباهی انجام داده‌اید.

گذاشتن لپ تاپ روی یک سطح پرزدار و خراب شدن لپ تاپ

گذاشتن لپ تاپ روی یک سطح پرزدار و سایر عواملی که به گرم شدن بیش از حد منجر می‌شوند دشمن مهلک رایانه شما هستند. اگر لپ‌تاپ‌تان بیش از حد داغ شود، ممکن است پردازنده کند شود، برای حفظ دما برخی ویژگی‌ها را قطع کند و یا حتی کاملاً خاموش شود. کار با دمای بالا برای مدت زمان طولانی می‌تواند از طول عمر پردازنده، فن‌ها و باتری بکاهد .

درمورد رایانه‎های رومیزی، راه حل بسیار ساده است: اطمینان حاصل کنید که کیس دارای جریان هوای کافی است و به اندازه کافی دریچه برای ایجاد هوای خنک در بین اجزای سازنده وجود دارد. یعنی آن را از قفسه‌های تنگ و سایر فضاهایی که گرما را به دام می‌اندازند، دور نگه دارید. خوب است که هر چند وقت یکبار با یک گردگیر برقی گرد و غبار را پاک کنید.  اگر رایانه‌تان را اورکلاک می‌کنید، باید بیشتر مراقب ولتاژها و دمای آن باشید.

از طرف دیگر لپ‌تاپ‌ها کمی بیشتر به مراقبت نیاز دارند. قابلیت حمل و نقل آن‌ها عادات بد زیادی را به همراه دارد، مانند قرار دادن آن روی پتو یا سطح پرزدار دیگر. این کار جریان هوا را در زیر لپ‌تاپ و به طور بالقوه درون لپ‌تاپ (اگر پتو دریچه‌های فن را بپوشاند) مسدود می‌کند.

بنابراین باید از لپ‌تاپ‌تان روی سطوح صاف استفاده کنید ( که پایه‌های لاستیکی لپ‌تاپ، آن را با فاصله از میز نگه می‌دارند)، یا حداقل مطمئن شوید که روی پاهای‌تان پتو و چیزهای دیگری که می‌توانند جریان هوا را مسدود کنند، وجود نداشته باشد. میزهای لپ‌تاپ روش خوبی برای اطمینان از خنک نگه‌داشتن لپ‌تاپ هستند.

علاوه بر این، در لپ‌تاپ‌ها نیز همان قوانین رایانه‌های رومیزی صادق هستند: یعنی آن‌ها را در مکان‌های گرم (مانند داخل اتومبیل در یک روز آفتابی) رها نکنید و هر چند وقت یک بار گرد و غبار آن‌ها را از بین ببرید.

داغ شدن لپ تاپ

می‌گذارید خاک، گرد و غبار و مایعات جولان بدهند

همه رایانه‌ها با گذشت زمان، درون‌شان مقداری گرد و غبار جمع می‌شود که این گرد و غبار اجزای سازنده را گرم می‌کنند و باعث می‌شوند فن‌ها سخت‌تر کار کنند. اگرچه تمیز کردن آن به طور منظم می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما در وهله اول بهتر است از ورود آن‌ها به کامپیوتر خود جلوگیری کنید.

به عنوان مثال، دود سیگار و موی حیوانات خانگی این مشکلات را تشدید می‌کنند، و قرار دادن رایانه روی زمین باعث می‌شود که گرد و غبار، مو و آشغال بیشتری وارد شود. اگر روی کف خانه‌تان فرش انداخته‌اید، احتمالا راه منبع تغذیه فن را مسدود کرده‌اید. حتی الامکان رایانه خود را روی میز یا سطوح بلند دیگر قرار دهید و حتی می‌توانید برای اطمینان بیشتر از فیلترهای خنک‌کننده فن‌ها نیز استفاده کنید.

در مرحله دوم، در نزدیکی رایانه‌تان غذا یا نوشیدنی نخورید، یا حداقل هنگام انجام این کار بسیار مواظب باشید. قرار گرفتن خرده‌های مواد غذایی در صفحه کلید نه‌تنها منزجرکننده است بلکه می‌تواند به سوئیچ‌ها آسیب برساند یا فشار دادن کلیدهای خاصی را دشوار کند. و من مطمئن هستم که شما می‌دانید ریختن قهوه روی لپ‌تاپ‌تان می‌تواند دستگاه را به کلی از بین ببرد.

حتی حرکات خیرخواهانه، مانند تمیز کردن صفحه نمایش با مایع شیشه پاک‌کن، می‌تواند مایعات را وارد لپ‌تاپ کند. همچنین، مایع شیشه پاک‌کن برای مانیتور شما خیلی خشن است. از یک پاک‌کننده ملایم صفحه نمایش استفاده کنید و آن را روی یک پارچه میکروفایبر و نه روی صفحه نمایش، اسپری کنید، کمی بیشتر طول می‌کشد اما ایمن‌تر است.

تمیز کردن لپ تاپ

لپ‌تاپ‌تان را با بی‌توجهی حمل می‌کنید

باز هم می‌گویم، در حالیکه رایانه‌های رومیزی این امکان را دارند که در دفتر کار شما راحت بنشینند، لپ‌تاپ‌ها مورد انواع سوءاستفاده‌ها قرار می‌گیرند. من می‌بینم که افراد لپ‌تاپ را از سمت صفحه نمایش آن بر‌می‌دارند، لولا را از یک طرف با شدت زیاد باز می‌کنند یا لپ‌تاپ را از یک سمت اتاق به سمت کاناپه پرتاب می‌کنند (مطمئناً، کاناپه نسبتاً نرم است ، اما اگر روزی روی میز یا کف زمین بخورد متأسف خواهید شد). من حتی دیده‌ام که مردم از لپ‌تاپ‌شان به عنوان زیر لیوانی برای نوشیدنی‌شان استفاده می‌کنند و به شدت از این حرکت حرصم می‌گیرد!

درست است که لپ‌تاپ‌ها قابل حمل هستند و بعضی از آن‌ها می‌توانند دوام زیادی داشته باشند، اما هرچه بیشتر از آن بد استفاده کنید احتمال اینکه به قسمتی از آن آسیب برسانید بیشتر می‌شود. در بهترین حالت، با لولای فرسوده یا ترک خوردگی در قسمت‌های مختلف آن روبرو می‌شوید. اگر لپ‌تاپ‌تان به جای حافظه SSD دارای یک دیسک سخت چرخشی سنتی است، پرتاب یا لرزش رایانه – به خصوص اگر درایور در آن زمان فعال باشد – حتی می‌تواند باعث جابجایی آن شود. این اتفاق، معمول نیست، اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، روز بدی خواهید داشت، به خصوص اگر از اطلاعات خود بک‌آپ تهیه نکرده باشید. لپ‌تاپ شما یکی از دارایی‌های گران قیمت شما است: با آن به شایستگی رفتار کنید.

ضربه به لپ تاپ

 باتری لپ‌تاپ‌تان را به درستی مدیریت نمی‌کنید

فقط به این دلیل که وقتی لپ‌تاپ را می‌خرید باتری آن  “هشت ساعت” دوام می‌آورد، به این معنی نیست که همیشه به همین صورت می‌ماند. باتری‌ها به مرور زمان خراب می‌شوند – ممکن است هنگام خرید هشت ساعت شارژ کامل داشته باشید، اما بعد از چند سال، ممکن است به شش یا هفت ساعت کاهش یابد. راه فراری از کاهش عمر باتری نیست، اما اگر همیشه بگذارید باتری لپ‌تاپ‌تان به صفر درصد برسد ممکن است سریعتر از حد معمول آن را کاهش دهید. برای اطلاع از راه‌های افزایش عمر باتری اینجا کلیک کنید.

برای طولانی شدن سلامتی باتری در طولانی مدت، بهتر است تا به صفر درصد نرسیده  آن را شارژ کنید. در این مورد بیش از حد استرس نداشته باشید – البته اگر در هواپیما هستید و نیاز به لپ‌تاپ‌تان دارید، تمام شدن گاه به گاه باتری، آن را از بین نمی‌برد – اما در طول زمان، بهتر است منظم آن را شارز کنید تا اینکه شارژ آن را خالی کنید.

اگر باتری شما متورم شده است، باید نگران آن باشید. اگر باتری شما به قدری بیرون زده که به لپ‌تاپ‌تان فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد شکاف بین پنل‌ها می‌شود، اکنون باید دیگر از آن استفاده نکنید و به طور ایمن باتری را تعویض کنید تا مبادا با بدشانسی انفجار روبرو شوید.

هنگام تعویض باتری، اطمینان حاصل کنید که آن را از تولید‌کننده یا نمایندگی معتبر خریداری می‌کنید. باتری‌های بی‌کیفیت، در بهترین حالت، شارژدهی خوبی ندارند و در بدترین حالت، ممکن است خطرناک باشند.

باتری لپ تاپ

 

 نادیده گرفتن ایمنی برق و خراب شدن لپ تاپ

رایانه شما مقدار قابل توجهی نیروی برق مصرف می‌کند و در معرض آسیب‌های ناشی از افزایش جریان برق است – یعنی افزایش موقتی ولتاژ از طریق خط برق. این مشکل می‌تواند پس از قطع برق، پس از روشن کردن دستگاه پر مصرف دیگری در خانه یا شبکه برق غیرقابل اعتماد شهر رخ دهد. منبع تغذیه داخل رایانه شما شامل برخی از محافظت‌های اساسی در برابر افزایش ولتاژ است، اما اگر از یک محافظ اختصاصی در برابر ولتاژ استفاده کنید از محافظت بیشتری برخوردار خواهید شد.

توجه داشته باشید که این با چند راهی برق متفاوت است، که چندین خروجی را بدون محافظت در برابر افزایش ناگهانی فراهم می‌کند. هم‌چنین باید هر سه تا پنج سال یکبار آن را تعویض کنید، زیرا این محافظت با گذشت زمان از بین می‌رود .

اگر محافظ شما قدیمی است، احتمال زیادی دارد که محافظت صفر داشته باشد.

بخاطر بسپارید که محافظ‌های برق در برابر ضربه‌های ولتاژ بالا (مانند صاعقه) محافظت ایجاد نمی‌کنند، اما می‌توانند در برابر افزایش ناگهانی‌های کوچک محافظت داشته و عمر رایانه شما را افزایش دهند.

اگر می‌توانید برای اطمینان بیشتر پول بیشتری خرج کنید، می‌توانید یک منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) تهیه کنید. این دستگاه شامل یک باتری پشتیبان است که از آسیب به رایانه در هنگام قطع ناگهانی برق جلوگیری می‌کند.

در آخر اینکه، لپ‌تاپ‌ها به دلیل قابلیت حمل، کمی بیشتر به مراقبت نیاز دارند. برخلاف کابل برق کامپیوتر رومیزی که می‌تواند سال‌ها در مکان ثابتی قرار داشته باشد، کابل لپ‌تاپ در همه جا با شما است و در معرض گره خوردن، بد بیرون آوردن از پریز و سایر موارد ناصحیح دیگر است. این مسائل نه‌تنها می‌توانند باعث عدم اطمینان در کابل شوند، بلکه می‌توانند خطر آتش‌سوزی را افزایش دهند، بنابراین همیشه شارژر را از دوشاخه بگیرید و از پریز جدا کنید و نه از کابل و دقت کنید که آن را خیلی محکم نپیچید.

سوختن لپ تاپ

کابل‌ها و پورت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهید

اگرچه آسیب رساندن به پورت USB یا کابل به اندازه کنترل نادرست آداپتور برق خطرناک نیست، اما همچنان می‌تواند به خراب شدن لپ تاپ شما منجر شود. این ممکن است بدیهی باشد، اما اگر کابل‌ها به درستی در پورت‌ها قرار نمی‌گیرند، آن‌ها را فشار ندهید. (من کسی را می‌شناختم که کابل USB را به پورت FireWire وارد کرده و هر دو را خراب کرده بود)

به همین ترتیب، اگر چیزی را به برق وصل کردید، مراقب باشید که آن را خم نکنید – اگر فلش‌تان در پورت USB لپ‌تاپ‌تان قرار دارد، نشستن چهارزانو و قرار دادن لپ‌تاپ روی پایتان می‌تواند باعث فشار به فلش و خم شدن آن شود و به فلش و پورت آسیب برساند. با توجه به کاربرد و اهمیت درگاه USB در لپتاپ‌های امروزی، قطعاً خراب شدنش خوشایند ما نیست.

درمورد کابل‌ها نیز باید ملاحظاتی را در نظر بگیرید. اگر کابل‌ها را دائماً به دو طرف خم کنید، احتمال دارد اتصال داخل آن قطع و باعث معیوب یا غیرقابل استفاده شدن آن شود. گاهی هم ممکن است کودکان یا حیوانات خانگی شروع به جویدن ان‌ها کنند!  نکته بعد این است که وقتی کابل‌ها را می‌پیچید، از پیچیدن محکم آن‌ها خودداری کنید. و در نهایت به این نکته توجه کنید که کابل‌ها را به صورت مداوم رصد کنید و اگر آسیب دیده‌اند آن‌ها با یک کابل سالم تعویض کنید. خوشبختانه، تعویض یک کابل آسیب‌دیده در مقایسه با هزینه آسب به رایانه شما بسیار ارزان‌تر است.

خراب شدن یو اس بی

تعمیر و نگهداری‌های غیر ضروروی و خراب شدن لپ تاپ

قبل‌ترها که از ویندوز XP استفاده می‌کردیم و امکانات سخت‌فزاری محدود بود و رایانه‌ها هم کند بودند، تعمیر و نگهداری رایانه ممکن بود مهم باشد و تغییری ایجاد کند. اما امروزه بعید است که حذف فایل‌های بلااستفاده و موقتی باعث افزایش چشمگیر سرعت سیستم شما شود. درواقع بسیاری از برنامه‌های “Cleaning”  رایانه کلاهبرداری هستند که قصد دارند شما را به خرید محصولشان ترغیب کنند – و برنامه‌های رایگان و کمتر کلاهبردار نیز بیشتر اوقات لازم نیستند.

علاوه بر این، ممکن است انواع خاصی از “تعمیر و نگهداری” مضر باشد. برنامه‌های پاکسازی رجیستری تقریباً هیچ فایده‌ای ندارند، اما اگر ورودی رجیستری که واقعاً به آن احتیاج دارید را حذف کنند، در واقع می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی شوند. به طور مشابه، این برنامه‌های جدید “privacy” که ادعا می‌کنند از “جاسوسی” ویندوز ۱۰ جلوگیری می‌کنند می‌توانند به برخی از ویژگی‌های سیستم شما آسیب بزنند بدون اینکه بدانید چرا و از چه منبعی این اتفاق افتاده است.

فضای استفاده از اینترنت پر است از افرادی که درمورد اینکه چرا فلان ویژگی و کارکرد سیستم‌شان متوقف شده است گیج شده‌اند و بعدها فهمیده‌اند که تقصیر یکی از همین ابزارها بوده است. بنابراین بهتر است از تنظیمات خود ویندوز ۱۰ استفاده کنید، پس باید یاد بگیرید که چه تنظیماتی وجود دارد و چه کاری انجام می‌دهند و خودتان آن‌ها را دستکاری کنید.

اگر می‌خواهید هارد دیسک‌تان را پاکسازی کنید، از برنامه Disk Cleaning داخلی ویندوز استفاده کنید و هر فیلم، موسیقی و سایر پرونده‌هایی که استفاده نمی‌کنید را حذف کنید. اگر رایانه شما به طرز غیرقابل تحملی کند کار می‌کند، سعی کنید برنامه‌هایی که موقع راه‌اندازی ویندوز فعال می‌شوند را بردارید. اگر این ترفندها مشکل رایانه‌تان را حل نکرد، احتمالاً زمان ارتقا سخت افزار آن فرا رسیده است.

خراب شدن لپ تاپ

مرور وب بدون محافظت

برخلاف تصور عمومی یعنی “عقل سلیم” ،گرچه بسیار ارزشمند است، اما نباید تنها ملاحظه شما محافظت از بدافزار باشد. درواقع حتی سایت‌های قانونی نیز می‌توانند به بدافزار آلوده باشند و آن را به شما نیز منتقل کنند و گشت و گذار دقیق در اینترنت هم باعث نجات شما از این مشکل نخواهد شد. بنابراین باید از آنتی‌ویروس استفاده کنید.

خوشبختانه، ویژگی داخلی Windows Defender مایکروسافت، پس از چند سال رتبه‌بندی زیر متوسط، بسیار خوب عمل می‌کند. فقط آن راروشن  بگذارید و اجازه دهید کار خودش را بکند. اگر می‌خواهید محافظت بیشتری داشته باشید، می‌توانید از Malwarebytes Anti-Malware  نیز استفاده کنید که محافظت آن شدیدتر است و من متوجه شده‌ام که موارد زیادی که Chrome و Windows Defender  از دست می‌دهند را نیز به دست می‌آورد.

اگر فقط می‌خواهید یک اسکن گاه به گاه انجام دهید، نسخه رایگان خوب است ، اما نسخه پولی شامل ویژگی‌های ضدسوءاستفاده‌ی همیشه در حال اجرا است که سایت‌های بالقوه مضر را قبل از ورود شما به آن صفحه، مسدود می‌کند. بنابراین هنگامی که از آن همراه با یک آنتی‌ویروس مرسوم مانند Windows Defender استفاده می‌شود، محافظت بهتری خواهید داشت.

بدافزار لپ تاپ

علاوه بر این، سایر اقدامات اساسی امنیتی را نیز اعمال کنید: نرم افزارهای خود را به‌روز نگه دارید (هم ویندوز و هم برنامه‌هایی که استفاده می‌کنید)، از یک برنامه مدیریت رمز عبور استفاده کنید (به جای استفاده از رمز عبور مشابه در هر سایت)، نحوه تشخیص کلاهبرداری‌های فیشینگ را یاد بگیرید و Wi-Fi خانه‌تان را با رمز WPA2 ایمن نگه دارید.

آیا شما تجربه‌ای در خراب شدن لپ تاپ با عادت‌های بد داشته‌اید؟ تجربیات ارزشمندتان را در قسمت نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید 🙂


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : pcmag