جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
نگرانی

حقه‌های مغز که باعث ایجاد احساس نگرانی می‌شوند 

نگرانی به طور مستقیم از افکار ما سرچشمه می‌گیرد.  تصوراتِ وهم‌آلودی  که از ذهن ما خارج می‌شوند می‌توانند تبدیل به ایجاد احساس نگرانی شوند. عملکرد مغز ما اینگونه است که ابتدا چیزی را در ذهن تصور می‌کند و سپس نسبت به آن یک احساس پیدا می‌کند و یکی از این احساسات می‌تواند احساس نگرانی باشد.

مغز یکی از اعضای خارق‌العاده  بدن است.  مغز حیلی راحت ما را گول می‌زند.  می‌تواند کاری  کند که ما چیزهایی را تصور کنیم که وجود خارجی ندارند و فقط زاییده‌ی تخیل ما هستند. مغز می‌تواند کاری کند خودمان دروغ خودمان را باور کنیم و به چیزهای خیالی ذهنمان اجازه دهیم که  جان بگیرند و واقعی به نظر برسند. در واقع ما باوجودیکه می‌دانیم  چیزی حقیقی نیست اما اگر زیاد به تصور کردن آن بپردازیم پس از مدتی احساس نگرانی  یا ترس یا خوشحالی و یا هر حس دیگری در ما ایجاد می‌شود. این یکی از حقه‌های مغزی است. در واقع یکی از کارکردهای مغز است که اگر با آن آشنا شویم می‌توانیم  در جهت مثبت از آن استفاده کنیم.

دلیل علمی اینکه چرا  ما افکار خیالی خود را واقعی می‌‌پنداریم این است که با زیاد فکر کردن به آنها و باور کردن آنها،  آن افکار از بخش خودآگاه مغز به سمت بخش ناخودآگاه مغز می‌روند و جا خوش می‌کنند.  وقتی افکار ما به ضمیر ناخودآگاه  منتقل شوند در واقع  به عمیق‌ترین مکان شخصیت ما رخنه کرده‌اند  و جزئی از عادتهای  رفتاری و شخصیتی ما شده‌اند و به عبارتی دیگر  جزئی از ما شده‌اند.   اگر این عادات فکری ، غلط باشند و باعث ایجاد احساسات منفی در شخص شوند،  پس از مدتی به جسم منتقل شده و  تبدیل می‌شوند به بیماریهای روان-تنی.  یعنی بیماری‌هایی که دلیل روانی دارند اما در جسم ما خودشان را نشان می‌دهند.

اینجاست که  ما با  دانستن این حقیقت، می‌توانیم نسبت به افکار خود کنترل بیشتری به خرج دهیم و به صورت هدفمند فکر کنیم. چه در مورد افکاری که  مربوط به گذشته هستند و چه افکاری که مربوط به آینده هستند هدفمند فکر کنیم. یاد بگیریم  که ما در هیچکدام از زمانهای گذشته و آینده نمی‌توانیم زندگی کنیم و تنها زمانی که در دسترس ما است، زمان حال است. البته این مسئله که انسان قادر است افکار خودش را به آینده یا گذشته ببرد،  یکی از ویژگیهای منحصر به فرد اوست و  به خودی به خود چیز بدی نیست و چه بسا می‌تواند کارایی‌های مثبتی هم داشته باشد که دارد.

سفرهای ذهنی  به زمان گذشته و آینده کاری است که  اندیشمندان و مخترعان همیشه انجام می‌دهند و به بشریت خدمت می‌کنند.  آنها  برای حل یک مشکل که در گذشته و حال وجود دارد، بارها و بارها به آن مشکل فکر می‌کنند و  به زمان گذشته و آینده  می‌روند تا بتوانند آن مشکل را از زوایای مختلفی بررسی کنند و بالاخره  راه حلی برایش پیدا کنند. این نوع فکر کردن به گذشته و آینده،  هدفمند و سازنده است نه مخرب.  این اندیشمندان می‌دانند که می‌خواهند به یک راه حل برسند. هدفی در پس این فکر کردن‌های  بیش از حد آنها وجود دارد. این نوع فکر کردن منجر به افسوس خوردن و ایجاد احساس نگرانی یا سایر احساسات منفی نمی‌شود.

ذهن شما نیز می‌تواند یاد بگیرد که چطور از افکارتان نسبت به گذشته و آینده در راههای بهتر استفاده کند تا مانع ایجاد حس نگرانی شود.

  • حقه‌های مغزی که منجر به ا حساس نگرانی می‌شوند

نگرانی

ثابت شده که اغلبِ اتفاقاتی که در موردش نگرانی دارید هرگز اتفاق نمی‌‌افتند. برای اینکه این مسئله به خود شما نیز ثابت شود بهتر است تمام چیزهایی که نسبت به آنها احساس نگرانی دارید را بنویسید و پس از چند هفته یا چند ماه یا حتی یک سال، آنها را مجددا مرور کنید و ببینید آیا آنها اتفاق افتاده‌اند یا نه.

اولین حقه‌ی مغزی :  یکی از عملکردهای جالب توجه و تقریبا جاودیی مغز  این است که مغز ما در سطح  ناخودآگاهش سعی می‌کند نسبت به آنچه  که خودش می‌داند اصلا رخ نمی‌دهد نگرانی داشته باشد و وقتی آن اتفاق رخ نداد،  خودش به خودش جایزه بدهد.  در واقع مغز به طور جالب توجهی خودش را سرگرم ِ نگرانی در مورد چیزهایی می‌کند که  احتمال رخ دادنش خیلی کم است و بعد هم که آن اتفاقات رخ نداد، مغز خودش به خودش جایزه می‌دهد.  ترفند جالبی است.

دومین حقه‌ی مغزی :  مورد دیگری که تحقیق شده  و دیده شده این است که در بعضی مواقع، نگرانی های ما  باعث حواس پرتی ما در مورد چیزی می‌شود که واقعا ما را ناراحت کرده است.  یعنی به اصطلاح مغز  خودش را سرگرم یکسری چیزهای کوچک و بی‌اهمیت می‌کند و شما  را نگران آنها می‌کند  تا خودش را از یک چیز بسیار عمیق‌تر دور کند.

البته هنوز دلیل علمی‌ این عملکردها در  مغز مشخص نشده اما ثابت شده است که مغز دارای چنین ویژگی عجیبی است.  به همین دلیل است که می‌گوییم  در اغلب  مواقع، چیزهایی که نگرانش هستید اصلا اتفاق نخواهند افتاد  بلکه این نگرانی‌ها ترفند مغز است که سعی می‌کند خودش را سرگرم نگه دارد.

شاید یکی از دلایلی که گفته می‌شود پشت هر شادی یک غم است، یا بعد از هر خنده یک گریه است  به دلیل همین عملکرد عجیب مغز است.  وقتی شروع می‌کنیم به فکر کردن ، اتفاقی که می‌افتد این است که احساسات مربوط به آن فکر در ما ایجاد می‌شوند و از آنجایی که هر فکری با خودش یک فکر دیگر می‌‌آورد، مغز نیز  مرتبا از فکری به فکر دیگری جهش می‌کند، در نتیجه طبیعی است بعد از چند فکر خوشحال کننده،  برسیم به یک فکر ناراحت کننده.  برای همین در بین عموم به غلط شایع است که  بعد از هر خنده یک گریه است. در صورتیکه این عملکرد مغز است که مرتبا از فکری به فکر دیگر  جهش  دارد.

بهترین  راه حل برای جهش‌های فکری ناخودآگاه،  این است که ما  سعی کنیم نسبت به  افکارمان آگاهی کامل داشته باشیم . خود-آگاهی یکی از راه‌حل‌های موثر در رفع احساس نگرانی است. این مسئله در مقاله قبل به طور مفصل‌تری شرح داده شده است.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از سخنان  دکتر Martin Rossman

منبع : UCTV – بخش دوم

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

اوره برای پوست
فواید اوره برای پوست؛ آیا می‌دانستید اوره هم لایه‌بردار است و هم مرطوب‌کننده؟
159
راقبت پس از فیلر لب
بهترین روشهای مراقبت پس از فیلر لب
168
آزلائیک اسید
آزلائیک اسید (Azelaic Acid) چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند؟
193
پودر ویتامین سی
آیا می‌توانیم پودر ویتامین سی را روی پوست صورتمان استفاده کنیم؟
378
شوینده صورت
برای انتخاب بهترین شوینده صورت به چه نکاتی توجه کنم؟
243
ضد لک شیرین بیان
بهترین محصولات ضد لک حاوی شیرین بیان را بشناسید
399

مقالات سلامت

واكسن سينوفارم
واکسن سینوفارم ؛ میزان اثربخشی طبق داده‌های علمی و پاسخ به پرسش‌ها در مورد آن
57
لیکن پلان
لیکن پلان از انواع و علائم تا علتها و درمانهای مختلف
137
سوختگی درجه سه
سوختگی درجه سه و آنچه باید راجع به آن بدانید
205
میگرن کودکان
میگرن کودکان چه علائمی دارد و روشهای درمان آن چیست؟
118
چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
123
درمان قطعی تنبلی تخمدان
آیا قرص ضد بارداری درمان قطعی تنبلی تخمدان و اختلالات هورمونی زنان است؟
88

مقالات آشپزی

نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
153
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
61
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
97
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
303
اشترودل سیب اصل اتریشی
اشترودل سیب اصل اتریشی را به بهترین روش در خانه درست کنیم
398
کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
781

مقالات تغذیه

چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
123
تنظیم هورمونی
چطور از گلوکومتر برای تنظیم هورمونی و لاغری استفاده کنیم؟    
79
مکمل لاغری
مکمل لاغری چیست و آیا واقعا در کاهش وزن تاثیر دارد؟
85
گوشت ارگانیک
گوشت ارگانیک و گوشت غیرارگانیک چه تفاوت‌هایی دارند؟
78
میان وعده نیمه شب
۱۱ میان وعده نیمه شب که واقعا سالم و قابل توصیه هستند
222
معرفی شاه توت
شاه توت و حقایقی جالب در مورد این میوه محبوب و مفید
122