یادگرفتن، یک پروسه‌ی همیشگی ست به اندازه‌ی طول زندگی. برای حرفه‌ای شدن هیچ راهی به جز یادگیری مادام العمر وجود ندارد. همانطور که تکنولوژی و جامعه، حرکتی رو به رشد دارد برای شما هم مهم است حرکتی رو به رشد داشته باشید. می‌توانید یادگیری را به روشهای قدیمی‌ مثل حضور در دانشگاه و مدرسه انجام دهید و یا می‌توانید از روشهایی که در این مقاله آمده استفاده نمایید. انتخابش با شماست. اما امر یادگیری برای حرفه‌ای شدن، امری ست حیاتی.

 ۱۴ روش برای حرفه‌ای شدن

 

۱۴_  با آدمهای کنجکاو نشست و برخاست کنید

  • ذهن‌های کوچک در مورد سایر آدمها حرف می‌زنند، ذهن‌های متوسط در مورد رویدادها حرف می‌‌زنند و ذهن‌های بزرگ در مورد ایده‌ها. اگر شما یکی از آن آدمهایی هستید که دنبال موفقیت و یادگیری دائمی‌ است، واضح است که باید با ذهن‌های بزرگ نشت و برخاست داشته باشید.  با افرادی که دارای ذهن جستجوگر و کنجکاو هستند.
  • تا به حال دقت کرده‌اید وقتی با دوستانتان صحبت می‌کنید از چه سخن می‌گویید؟ آیا در مورد مباحث عمیقق و ایده‌های جدید صحبت می‌کنید یا در مورد حرفها و شایعات روزمره که اکثر افراد جامعه در موردش سخن می‌گویند؟

۱۳_ کتابهای صوتی گوش کنید

  • گوش دادن کتابهای صوتی، یکی از  آسان‌ترین راهها برای کسب دانش است. می‌توانید در هنگام رفت و آمدهای روزانه، یا در هنگام خوردن یک وعده‌ی غذایی، یا در زمان انجام دادن کارهای روتین که نیازی به فکر و تمرکز ندارند، به یک کتاب صوتی مفید و آموزنده گوش دهید. چه چیزی بهتر از این؟

۱۲_  از کلاس‌های آموزشی آنلاین استفاده کنید

  • خوبی  کلاس‌های آنلاین این است که محدویت زمانی و مکانی ندارند. هر زمانی دلتان بخواهد وارد کلاس شده و هر چه قدر زمان دارید می‌توانید در کلاس بمانید.  گاهی شما در یک جایی گیر می‌افتید مثلا در صف انتظار یا فرودگاه و غیره، این زمانهای به ظاهر مرگ‌آور می‌توانند حیات بخش باشند اگر به درستی از آنها استفاده کنید.

۱۱_ همه چیز بخوانید

  • خودتان را به خواندن یکسری کتاب‌ها با موضوعات خاص، محدود نکنید.  سعی کنید در هر موضوعی مطالعه داشته باشید. حتی بعد از اینکه از یک رشته‌ درسی فارغ‌تحصیل شدید مطالعه‌ی بیشتر و فراتر از دروس آکادمیک را فراموش نکنید. به همان کتابهای قبلی راضی نشوید. کتاب‌های جدیدتر بخوانید. حرفه‌ای شدن یعنی در زمینه کاری خودتان آپدییت باشید.   و آپدیت بودن یعنی کسب دانش روز.

حرفه‌ای شدن

۱۰_  تماشای فیلم‌های مستند

  • دیدن فیلم مستند هم سرگرم کننده است و آموزنده.  یکی از راههای یادگرفتن درس‌های عمیق زندگی دیدن فیلم‌های مستند است.  خوشبختانه این دست فیلم‌ها به وفور وجود دارند و دیدن هر کدام از آنها، دریچه‌ای تازه از جهان را به روی چشمان شما می‌گشاید.  این  فیلم‌ها انگیزه بخش هستند و حتی اگر هم ربطی به شغل و حرفه شما نداشته باشد بازهم می‌توانند ایده‌های جدیدی را برای شما به ارمغان آورند.

۹_ همیشه سوال بپرسید

  • اینکه در مورد زندگی و جهان هستی، کنجکاو باشید یکی از نکات مهم در موفقیت شماست. همین کنجکاوی، باعث می‌شود به سوی یادگیری چیزهای جدید حرکت کنید. راز حرفه‌ای شدن در کنجکاوی ست. برای اینکه مغز و ذهن خود را سالم و قدرتمند نگه دارید سعی کنید  کنجکاو باشید و شوق کسب دانش را هرگز از خود دور نکنید.

۸_  سخنرانی های یوتوب را تماشا کنید

  • امروزه یوتوب پر از محتوای تصویری آموزنده است که توسط اساتید رشته‌های مختلف ارائه شده و در دسترس همگان قرار دارد. اگر علاقه دارید به یک سخرانی گوش دهید اما زمان رفتن به جلسه را ندارید می‌توانید از انبوهی از سخنرانی‌های کارشناسان  در یوتوب استفاده کنید آنهم موقعی که در حال خوردن نهار هستید. به این صورت اگرچه در آن کلاس درس یا جلسه آموزشی حضور ندارید اما از مزایای آموزشی آن بهره خواهید برد.

۷_ به کارگروههای مورد علاقه خود بپیوندید

  • اینکه اطرافتان را از آدمهایی پر کنید که اهدافی شبیه شما دارند و در زمینه‌ی کاری شبیه به شما فعالیت می‌کنند، به  حرفه‌ای شدن شما کمک شایانی می‌کند. وجود چنین آدمهایی در کنار شما باعث می‌شود خودتان را با کارتان جفت و جورتر نمایید. و البته شما نیز همین نقش را برای دیگران بازی خواهید کرد. به علاوه اینکه در این کارگروهها دوستان دائمی نیز پیدا خواهید کرد که بسیار ماندگارتر از سایر دوستانتان خواهند بود.

۶_ خواندن وبلاگ ها را فراموش نکنید

  • یکی از راههایی که در حرفه‌ای شدن به شما کمک می‌کند این است که وبلاگ‌هایی در زمینه کاری‌تان هستند مطالعه کنید. این وبلاگها را کسانی می‌نویسند که شبیه شما هستند و دوست دارند تجربه‌ها و آموخته‌هایشان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. چه منبع آموزشی بهتر از این؟ به علاوه اینکه نوشته های وبلاگ‌ها در قیاس با کتاب‌ها، بسیار کوتاه‌تر است و زمان کمتری از شما می‌گیرد اما کماکان مفید است و می‌توانید کلی چیز یاد بگیرید.

۵_ به پادکست ها گوش دهید

  • حرفه‌ای شدن یعنی از نظر دانشی  همیشه در بالای نمودار باشید. ولی برای بسیاری، از جمله کارآفرینان، سخت است که در طول هفته زمان زیادی را برای شرکت در کلاس‌های آموزشی بگذارند. امروزه پادکست‌های تخصصی هر رشته‌ای درست شده که می‌توانید از آنها استفاده نمایید، آنهم هر زمان و هر مکانی که دلخواه شماست.

۴_ با مربیان خود در تماس باشید

  • هر فردی که صاحب کسب و کاری هست در گذشته یکسری مشاور یا مربی داشته که از نصایح و آموزش‌های آنها بهره برده که توانسته به این جایگاه برسد. اما این دلیل نمی‌شود این مربی‌ها دیگر حرفی  برای گفتن نداشته باشند یا شما نیازی به کسب دانش جدیدی نداشته باشید.  بلکه برعکس،  تجربه‌‌ها و دانش‌های بسیاری را هنوز ر انتظار شما هستند. بهتر است مربیان قبلی خود را فراموش نکنید. با کسانی که روزگاری به شما کمک کردند از نردبان ترقی بالا روید، در تماس باشید.

۳_ دانش خود را به اشتراک بگذارید

  • این یک اصل است که وقتی چیزی را به دیگری آموزش می‌دهید خودتان همان مطلب را عمیق‌تر یاد خواهید گرفت. چرا که همیشه در حین درس دادن، سوال‌های تازه ای به ذهن شما یا شاگردانتان خواهد رسید که آغاز یادگیری یک مطلب جدید است. برخی سوالات بسیار نکته سنج هستند و باعث می‌شوند نکته سنجی شما نیز بیدار شود. حتی ممکن است به قلمروهای جدیدی از دانش دست پیدا کنید که تا پیش از این حتی نمی‌دانستید وجود دارند.

۲_ چیزهای جدید را امتحان کنید

  • اینکه به خارج از قلمرو  فعلی خود بروید و چیزهایی را که در حالت عادی امتحان نمی‌کردید امتحان کنید، به حرفه‌ای شدن شما کمک شایانی می‌کند. پا گذاردن در این قلمروهای جدید الزاما به معنای سفرهای دور و دراز نیست،  بلکه می‌تواند از طریق خواندن یک کتاب باشد با موضوع کاملا جدید، یا خوردن یک وعده غذایی جدید باشد که فکرش را هم نمی‌کردید یک روزی بخورید، و یا گوش دادن به یک موسیقی در یک ژآنر کاملا متفاوت با آنچه قبلا گوش می‌داید.  اینکه پیله‌های اطرافتان را درهم تنید و پا را فراتر از آنچه تا کنون بوده‌اید نهید،  می‌تواند کمک حال حرفه‌ای شدن شما باشد.

۱_ سفر کنید

  • بهترین راه برای کسب تجربه و دانش  جدید، حضور در مکانهای جدید و دیدار با آدمهای جدید با فرهنگ های مختلف است.  شما در سفر چیزهایی را یاد می‌گیرید که در کتابهای درسی نوشته نشده‌اند.

آنچه در این مقاله مطالعه کردید کارهایی بود که بسیاری از کارآفرین و صاحبان کسب و کار، برای حرفه‌ای شدن خودشان به کار می‌برند. شما هم می‌توانید از پیشنهادات آنها استفاده نمایید.

ترجمه و تالیف اختصاصی مجله قرمز

منبع : success